Changelog.
Hej!
Eftersom det pågår många parallella processer av utveckling och bugfix på flera plattformar är det som användare väldigt svårt att hålla sig ajour med förändringar.
Jag föreslår därför en samlad lista med färdiga fixes/features i tidsordning (nyast överst).
Idealiskt skulle det finnas ett filter för plattform där man kan kryssa i de/n man vill visa.
Näst bäst vore separat listor för varje plattform.
På det sättet skulle man via ett bokmärke snabbt och enkelt kunna kolla om något man gått och väntat på (eller inte visste att man ville ha!) är klart.
Nyligen märkte jag tex av en slump att scrollfunktionen när man flyttar avsnitt i min lista på Android förbättrats. Som användare är det lätt att man fastnar i de workarounds man vant sig vid och aldrig upptäcker att det kommit bättre sätt.
Tack för ordet! 😀
Eftersom det pågår många parallella processer av utveckling och bugfix på flera plattformar är det som användare väldigt svårt att hålla sig ajour med förändringar.
Jag föreslår därför en samlad lista med färdiga fixes/features i tidsordning (nyast överst).
Idealiskt skulle det finnas ett filter för plattform där man kan kryssa i de/n man vill visa.
Näst bäst vore separat listor för varje plattform.
På det sättet skulle man via ett bokmärke snabbt och enkelt kunna kolla om något man gått och väntat på (eller inte visste att man ville ha!) är klart.
Nyligen märkte jag tex av en slump att scrollfunktionen när man flyttar avsnitt i min lista på Android förbättrats. Som användare är det lätt att man fastnar i de workarounds man vant sig vid och aldrig upptäcker att det kommit bättre sätt.
Tack för ordet! 😀
Följ inlägget
0
följare
Jag har berättad detta för dig här (26 september), men var kanske otydlig?
Vanliga problem och önskemål, i synnerhet om det finns en workaround som kan hjälpa lyssnare, brukar ha en öppen tråd medan problemet är aktuellt. Scrollproblemet i Min lista hade aldrig någon sådan, eftersom det endast var du som rapporterade in felet och det då ingick i en bunt med felbeskrivningar (Barnsjukdomar Min Lista). Den typen av gott-och-blandat-trådar brukar jag sällan exponera i forumet, eftersom "tydlig rubrik om ett ämne åt gången" ger bättre hjälp åt andra lyssnare. Ibland bryter jag ut ett delproblem och skapar en ny tråd med tydlig rubrik, men det behövde jag inte göra här, eftersom felet löstes snabbt.
När ett fel är åtgärdat brukar jag skriva LÖST i rubriken och hålla tråden öppen en tid. Jag försöker även meddela att felet är åtgärdat eller att förslaget är förverkligat till de lyssnare som hört av sig, som jag gjorde i "barnsjukdoms-tråden".
Här är en samling LÖST-trådar från 2024 som rör Android-appen:
- LÖST: Ingen internetanslutning (äldre Android)
- LÖST: Tablån går ej att se tidigare än dagen innan
- LÖST: Appen drar mycket batteri
- LÖST: Jag saknar 'Fortsätt lyssna'
- LÖST: Kan inte ta bort nedladdat avsnitt
- LÖST: Saknar sorteringsfunktion för "Min lista"
- LÖST: Nedladdat: listan skrollar av sig självt
- LÖST: Tom lista med lyssningshistorik
- LÖST: önskar fler uppspelningshastigheter
- LÖST: Saknar markering för hur långt man lyssnat
- LÖST: Backa-kommando bör backa 15 sek, inte hela avsnitt
Hur länge en tråd om ett redan löst problem får förbli öppen beror på besöksstatistiken och en del andra faktorer. Att ha för många trådar om "historiska problem" öppna åt gången tar fokus från pågående problem.Ditt förslag om att tydligare sammanställa vilka problem som är kända och vad som är löst får jag fundera över.
jag tänker såhär:
När en som användare väljer att engagera sig och rapportera ett problem, och det löses i samband med det är det möjligt att man uppfattar det - men också att man inte gör det.
Är man till och från engagerad i flera frågor och/eller tiden går minskar sannolikheten.
Om användare behöver söka runt på ett forum minskar sannolikheten ytterligare.
Man får ju anta att de flesta har många andra saker som pockar mer på begränsad uppmärksamhet och tid.
I en övervägande majoritet av fall kommer ju inte användare som upplevt ett problem, eller att något saknats, att ha rapporterat det. Och med tiden lär de, som jag skrev, ha vant sig vid ett sätt att använda appen som automatiserats. Det går ju inte att vänta sig att användare långsamt navigerar appen och noga tittrar igenom alla detaljer som en UX-testare. I stället hoppar vi mellan bekanta steg (öppna avsnitt - ta bort från min lista - stäng avsnitt) tills de slutar fungera eller vi slumpmässigt en dag får syn på en ny "ta bort från min lista" knapp som INTE kräver dessa extra steg.. 😉
Därav nyttan med en samlad, linjär lista med fixar (och nya features) - gärna med länkar till eventuella separata trådar - möjlig att sortera på relevant/a plattform/ar. Det går då mycket fortare att, kanske efter månader, uppdatera sig kring relevanta utvecklingar, oavsett om man varit involverad i dem här på forumet eller ej.
Jag har många gånger när det gäller lite mer komplexa appar jag använder mycket hittat nya features, eller fixar av saker jag glömt bort, genom att ögna igenom en sådan här changelog.
Notera att den har värde även om det finns bra och uppdaterade manual/hjälp. Sådana kanske man ger sig på när man först ska sätta sig in i ett verktyg, men det är oerhört opraktiskt att behöva söka igenom det efter ändringar (som inte ens är markerade).
Här glänser den enkla listan i tidsordning. Det allra bästa är alltså en bra changelog med länkar till relevanta avsnitt i dokument när det finns.
Notera att en changelog inte behöver kräva så mycket arbete när strukturen väl är skapad, eftersom den egentligen inte behöver rensas - det räcker att vid ändringar lägga till en kort notis med datum och ev. länk högst upp. Gammalt material hamnar ändå längst ned och kan plockas bort mera sällan om man vill, datamängderna blir oavsett små.
Mvh,
/A
Men vad ska det i så fall stå? Lista över förändringar i [app, sajt, annan tjänst]?
Det är iaf en etablerad term för funktionen.