P4 Plus hackar och har korta avbrott
Lyssnar på flera radiostationer via Tunein och google-högtalare. Det är endast P4 plus där ljudet hackar, förvrängs och har korta avbrott. Fungerade bra tidigare men problemet kom för cirka 6 veckor sedan. Uppgradera er utrustning för de skattepengar ni får av oss medborgare.
Mvh SJ
Mvh SJ
Följ inlägget
2
följare
Är någon av de kanaler som fungerar bättre än P4 Plus från oss på Sveriges Radio, eller är P4 Plus den enda av våra kanaler som du brukar lyssna på?
Jag vill alltså kartlägga om detta problem rör specifikt P4 Plus, eller om det kanske rör alla Sveriges Radios kanaler, så att vi vet vad vi behöver felsöka.
Mvh SJ
Göran, vet du om Urbanears internetradio, i likhet med Googles högtalare, är baserad på en tjänst som heter Tunein?
Sören:
Har du någon dator eller mobil? Låter i så fall P4 Plus bättre om du lyssnar den vägen? (Jag vill kartlägga detta innan jag kontaktar Tunein, så att det inte är fel på vår ljudström.)
Göran:
Använder du appen Urbanears Connected?
Mvh SJ
Mvh SJ
Sören och Göran
Här kan ni se länkarna till den typ av ljudströmmar som både Tunein och Urbanears-appen använder:
Länkar till ljudströmmar för alla kanaler
Som synes finns det flera olika länkar för både P4 Plus och övriga kanaler. Med en hög bitrate blir ljudåtergivningen bättre, men samtidigt ökar risken för att ljudet hackar. Av det problem ni beskriver, tycker jag att det verkar som om ni får P4 Plus i en väldigt hög bitrate (320 kbps) och t ex P4 Stockholm i en mer normal version (troligen 128 kbps eller den på 96 kbps).
Sören:
Jag försöker ta reda på om det på något vis går att ställa in hos dig så att du kan få en bättre lämpad ström
Göran, jag kan inte hitta info om hur internetradion i appen Urbanears Connected hämtar kanaler, men misstänker att det är via Tunein på något vis. I den appen kanse det i så fall går att byta till en lägre kvalitet.
Hoppas att du kan ta en skärmbild och skicka in i forumet där jag kan se hur själva spelaren ser ut i när du lyssnar på P4 Plus.
Om du har iPhone gör du så här:
Ta en skärmavbild på din iPhone - Apple-support
Med en Android gör du så här:
Ta en skärmdump på Android-enheten - Android Hjälp
Vi undersöker detta och kommer förstås även att kontakta Tunein och uppmana dem att använda de bäst lämpade länkarna.
Kan tyvärr inte se några olika inställningar när jag letar kanaler. Hittar en kanal, sparar den och lyssnar. Det är allt.
Tack, det stärker min misstanke att Urbanears Connected hämtar P4 Plus via Tunein, som använder just den loggan.

Loggan för kanalen har ett annat typsnitt på Sveriges Radios egna plattformar:
Din anläggning har även stöd för att föra över ljud med en teknik som heter Chromecast, och det fungerar förmodligen bättre. Det du då gör är att du startar kanalen i appen Sveriges Radio Play på mobilen och sen "castar" till Urbanears Lotsen-högtalaren.
Här beskriver jag hur. Lyssnaren jag hjälpte har en Google-högtalare, men du gör på samma sätt:
Casta från SR Play till Google-högtalare
Testa om detta fungerar, som ett sätt att spela upp P4 Plus utan avbrott i din vanliga högtalare tills vi har hjälpt Tunein att få ordning på vilka ljudströmmar ni får.
Med Bluetooth behöver du ha mobilen i närheten av högtalaren. Ljudet spelas upp i appen och skickas till högtalaren. Om du får ett samtal bryts uppspelningen.
Med Chromecast krävs det endast att de är på samma nätverk när ljudet startar. Därefter spelas ljudet upp direkt på högtalaren, så du kan göra något helt annat med mobilen eller stänga av den helt utan att P4 Plus tystnar.
(Bluetooth är trots begränsningarna även det en bra metod som fungerar i många sammanhang, men Chromecast är snäppet bättre här.)
Mvh SJ
Mvh SJ
Det är alltså inte mellan Sveriges Radio och Google det finns ett problem, utan i mellanledet Tunein. Googles rösttjänst (och Görans Urbanears Connected-app) hämtar förmodligen den P4 Plus-länk som ligger överst i Tuneins lista med våra olika länkar, och där har en länk med hög kvalitet och för liten buffert placerats i topp istället för en länk med mer modest kvalitet och större buffert.
Att det inte blir samma problem när du castar från Tuneins egen app, kanske kan bero på att det läggs på en extra buffert vid casting.
Tack för er hjälp att kartlägga problemet och trevlig helg!