Inget ljud på P1, P3 och P4 via TuneIn
Lyssnar alltid på SR, främst P1, på min ljudanläggning (NAD 3050) som använder sig av en app (BlueOs) som styr anläggningen. För radio använder sig appen av TuneIn, Har funkat bra ända till den 7 Juli, då den plötsligt slutade funka för de flesta av Sveriges Radios kanaler. Jag får bara ett felmeddelande att den söker och är upptagen för P1 hänvisas till ett nummer, 60055. Övriga kanaler på TuneIn t.ex. Danmarks Radio funkar bra. Också P2 funkar delvis. Vid kontakt med HiFi-klubben, som jag köpt ljudanläggningen av, menar de att felet ligger hos SR som inte har uppdaterat sin protokoll. Är beredd att hålla med dem! Kan detta åtgärdas så snart som möjligt av SR?
Följ inlägget
1
följare
Hej Mats!

Jag har fått in liknande felrapport från en annan lyssnare, och misstänker att det har att göra med att Tuneins länkar till våra kanaler inte är inlagda på rätt sätt.
Du kan själv lösa detta genom att gå in i TuneIn-delen av BluOS Controller-appen och lägga till en "Custom Favourite" med de länkar du hittar här:
Länkar till ljudströmmar för alla kanaler
Bluesound beskriver detta närmare här:
How to save an internet stream as Custom Station in TuneIn? – Bluesound Support
Lycka till och tack för att du tog dig tid att rapportera in problemet!
Det stämmer att högre bitrate ger bättre ljud. Och, ja, det finns för och nackdelar med alla alternativ. Nackdelen med en hög kvalitet är att den kräver en stabil och god uppkoppling. Om du märker att 320-strömmen ibland hackar och liksom bryts för att en buffert behöver läsas in, bör du istället använda 128-strömmen.
En annan nackdel är att det går åt mer data, vilket förstås kan vara viktigt om du har en uppkoppling där du betalar mer ifall data-förbrukningen är hög. Förmodligen har du inte en musikanläggning uppkopplad på ett sådant vis att det spelar in, så det är i första hand för att undvika avbrott du kan behöva välja en annan ström än 320-varianten.