Till senaste kommentaren

Dröjer innan SR startar i internetradio

Hej,
Jag lyssnar på SR via en Sonoro internetradio. Problemet är att det nästan alltid tar lång tid innan SRs kanaler startar efter att jag valt dem i min radio. Det kan vara allt från 4-5 sekunder upp till i värsta fall en halv minut. Det hela är väldigt varierande och jag kan inte knyta det till någon speciell tidpunkt eller liknande. Problemet finns inte på andra svenska, eller för den delen utländska, kanaler och heller inte på poddar, SRs eller andra. Vad tror ni detta kan bero på?
Torbjörn Halldén
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Torbjörn!

    Jag har ett par idéer om vad som kan spela in.

    Här hittade jag en bruksanvisning för Sonoro Relax:
    Manual för Sonoro Relax (sidan 66 och framåt för engelsk beskrivning)
    1. Är det samma modell som du har?
    2. I manualen står det att man kan styra enheten med en app som heter Undok. Använder du den appen?
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svar,
    Länken funkade inte men min modell heter Sonoro Stream så det är nog inte samma.
    Jag har appen undok men använder oftast inte den för att styra enheten utan jag byter kanal etc direkt på radion.
    Torbjörn Halldén
  • Tack, du har rätt det var en felskriven länk från min sida!

    Här en länk som jag hoppas både funkar och går till rätt modell:
    Sonoro Stream, manual (engelska från sid 51)

    Sonoro Stream har även stöd för att lyssna på DAB (om du befinner dig i närheten av Stockholm, Göteborg, Malmö eller i Norrbotten) och FM-radio, vilket borde starta snabbare. Kan det funka bättre hos dig (åtminstone medan vi undersöker problemet)?
    Annika Webbmaster
  • Manualen har jag sedan tidigare men det är ju knappast något problem i radion eftersom alla andra stationer och poddarna, även SR, fungerar OK. Men det är väl egentligen inget större bekymmer bara lite konstigt att det är just era kanaler och inga andra. FM-radio fungerar naturligtvis men signalstyrkan är lite dålig där jag bor och nu när ni äntligen börja sända internetradio utan den irriterande fördröjningen på över en minut så är det det bästa alternativet. Lite småirriterade då att ändå behöva vänta på att sändningen skall komma igång :-(
    Torbjörn Halldén
  • Hej igen!

    Behovet av rätt manual
    Manualen har jag sedan tidigare men det är ju knappast något problem i radion eftersom alla andra stationer och poddarna, även SR, fungerar OK.

    Jag vill hitta rätt bruksanvisning av flera skäl:
    1. Vilken databas hämtas våra länkar från?
      Jag vill veta vilken "portaltjänst" din internetradio baseras på, för att försäkra mig om att den använder rätt typ av länkar.
      Det framgår att det är en tjänst som heter Frontier, vilket är positivt eftersom deras databas är välskött.
    2. Går det att välja mellan olika ljudströmmar för samma kanal?
      Jag ville även veta om det finns olika varianter av varje kanal och om det i så fall går att själv välja vilken variant som ska spelas.
      Jag såg inget i manualen som visar en sån funktion 
    3. Vilken, om någon, app eller webbtjänst finns för att hantera radion?
      I många internetradior finns det fler inställningar i en app eller webbsida än de du kan göra direkt på radion, och för att ge bra hjälp vill jag veta vilken app eller webbtjänst som kan "prata med" din radio.
      Det var inte appen Undok, som jag trodde, utan en nyare app som heter OKTIV. Om det blir relevant, återkommer jag till den, men just nu ville jag mest orientera mig.
    4. Finns det möjlighet att lägga in egna länkar? 
      Jag ville även ta reda på om och i så fall hur man kan lägga in egna länkar till våra ljudströmmar, ifall de länkar som fanns i databasen inte är optimala för dig.
      I manualen stod det inget om en sådan möjlighet, men det kan eventuellt gå ändå. Det spåret återkommer jag till om vi behöver.
    Att jag vill hitta din manual är alltså inte för att jag tror att det är fel på vare sig radion eller dina inställningar, utan för att jag har yrkesstolthet och vill ge dig den hjälp just du behöver, snarare än att ge ett slött standardsvar om att starta om radion eller så.

    Hur funkar en "ny" kanal från Sveriges Radio?
    Jag har en idé om vad som orsakar problemet. Om teorin stämmer bör bekymren ha uppkommit i våras och de bör drabba samtliga SR-kanaler som du lagrat som favoriter i din internetradio.

    Om du däremot testar en ny Sveriges Radio-kanal, exempelvis en P4-kanal du inte lyssnat på tidigare, så bör den starta snabbt.

    Testa! Om jag har rätt, så kommer vi snart att ha löst det även för favoriterna, och om jag har fel får vi klura vidare ...
    Annika Webbmaster
  • "Portaltjänsten" som används idag heter Airable. Sonoro bytte för ett antal månader sedan, någon gång runt årsskiftet tror jag (inte säker). Jag kommer inte ihåg vad det var innan. Vi kanske har lite olika begrepp för olika funktioner men Airable är den tjänst jag använder i min dator för administrera mina enheter. I Airable kan jag välja mellan olika stations, podcast eller lägga till egna streams. Jag testade nu att ta bort de favoriter jag haft från SR och sedan lägga till dem igen, som stations. Efter ett begränsat testade så verkar det fungera bättre men som sagt starttiderna har varierat så jag får testa under en lite längre tidsperiod. Men kanske är detta lösningen :-)
    I och med att jag kan lägga till egna streams så skulle jag förmodligen kunna länka direkt till era olika ljudströmmar. Har inte testa detta.
    Torbjörn Halldén
  • Så bra!

    I mitt senaste svar så skrev jag först så här:
    Det framgår att det är en tjänst som heter Frontier, som i sin tur hämtar länkarna från en tjänst som heter Airable, vilket är positivt eftersom deras databas är välskött.

    Men innan jag postade det, så strök jag en del av meningen för att det blev lite onödigt tekniskt och rörigt 😀 Bra att du berättade att du det är Airable som används direkt numera.

    Du har redan gjort en del av det jag tänkte föreslå som nästa steg, nämligen tagit bort gamla favorit-vägar till våra kanaler. Starta om radion, leta fram kanalerna på nytt och favoritmarkera dem, så bör det fungera bra igen!.

    Förklaringen till problemet är att vi i våras bytte "streaming-plattform" och att Airable då har uppdaterat alla länkar i sin databas, men att du (och säkert många andra lyssnare) har haft gamla genvägar/favoriter som byggt på vår tidigare länk. Hos oss är den länken "ompekad" och den gamla länken startade den nya strömmen, men det tog onödigt lång tid.

    Nästa gång en lyssnare rapporterar in liknande problem så kommer jag att fråga om det kan bero på "gamla genvägar", för det är ju i så fall förhållandevis lätt att lösa.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.