LÖST: Irriterande banner om appen
Ta bort den irriterande reklamen om att man ska/kan ladda ner appen.
Den här varit där tillräckligt länge nu (flera månader).
Vill man ha appen så ordnar man det, utan den begäran.
Bifogar bild för klarhet.
Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig dag ❤️
Mvh Anna
Den här varit där tillräckligt länge nu (flera månader).
Vill man ha appen så ordnar man det, utan den begäran.
Bifogar bild för klarhet.
Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig dag ❤️
Mvh Anna
Följ inlägget
2
följare
Hej Anna och så bra att du kom dig för att kontakta oss, för denna banner ska du kunna klicka bort med det kryss jag har markerat på bilden. Därefter ska bannern normalt hålla sig borta:

Klickar du bort den men ser den på nytt vid varje besök på vår sida?
Jag kryssar bort den och den kommer tyvärr tillbaka varje gång webläsaren öppnas/laddas om.
Det gör att det blir ett irritationsmoment..
Mvh Anna - som har större bekymmer men vill kunna lyssna på radio utan att bli irriterad 😉
Tack!


Det skulle kunna vara en "kaka för inställningar" som styr om denna banner visas eller ej. Om du har accepterat endast de "nödvändiga" kakorna, så har vi inte möjlighet att hålla rätt på om du har bockat bort detta tidigare eller inte.
Testa att skrolla till botten av sidan och tryck på länken Hantera kakor:
Då öppnas en vy där du kan välja olika kategorier av kakor. Om du inte vill bidra till statistikinsamling och så av integritetsskäl, så undvik kategorin Statistik och prestanda. Kakorna som rör inställningar, och som jag alltså misstänker kan spela in här, är "oproblematiska" små textfiler som lagras lokalt hos dig, det vill säga att våra servrar intee ens kan läsa dem. De styr dock till exempel vilken P4-kanal du får och gör att viss sökhistorik lagras.
Har du möjlighet att testa om detta påverkar problemet?
Provade nu (flera gånger) och tyvärr.
Mvh Anna
Vad har du för mobil och webbläsare?
Enklare om ni tar bort den ;-)
Samsung Galaxy A52s och webbläsare är jag osäker på... chrome tror jag, när jag försöker kolla det.
Jag ber om ursäkt. Jag hade fel när jag skrev: På Android verkar bannern inte gå att ta bort permanent, vilket den gör på iPhone. Jag försöker ta reda på mer om hur vi har resonerat här. Om det är ett strategiskt beslut att bannern ska vara så envis bör det gälla alla lyssnare. Men vi bör även ompröva det beslutet. Att använda appen ska vara ett erbjudande, appen ger på många vis en bättre lyssningsupplevelse, inte ett tvång.
Om det är en teknisk miss att bannern är så envis på Android, så behöver vi rätta till misstaget.
Oavsett vad, så har du uppmärksammat mig på ett förbättringsområde, och det tackar jag för. (Jag använder alltså även Android, men mest vid felsökning, så jag har trott att bannern har återkommit för att jag mixtrat med kak-inställningarna.)
Erbjudandet/hänvisningen kan ju ligga permanent men kanske på annan plats.
Tack igen och jag ser fram emot att kunna slippa den.
Mvh Anna
Jag är en av de som inte vill ha appar allt och inget. Jag använder gärna hellre i stället en webbsida för att lösa problemet, i det här fallet handlar det om att llyssa på Sveriges Radios program och appar.
Jag tycker att det skulle vara mycket tråkigt om ni bara satsar på er app och inte på webben. Att ständigt och jämt behöva ladda ner appar är inte så kul.
Den senaste förändringen av Sverigs Radios webb ser verkligen inte rolig ut. Men jag har läst något om att det ska bli bättre och jag hoppas verkligen det!
För som det är nu så har ni helt tappat bort er struktur, och det är riktigt svårt att hitta det man söker efter. Titt som tätt så avbryts ljudet när man klickar någonstans. Då får man starta om ljudet för att kunna lyssna vidare.
Så jag vill verkligen höra att ni snart ska rätta till de problem som har uppstått sedan ni gorde ändringarna.
Ledsen om jag gnäller...
Hej Erik!
Berätta gärna vad det är du har problem med. Något flera reagerar på är vårt "breda nyhetsperspektiv", där en aktuell P3-podd eller en pågående P2-sändning inte tolkas som nyheter av alla lyssnare. Om du vill nå ett mer tydligt nyhetsflöde, så finns Ekots nyhetsflöde:De förändringar vi genomför nu handlar bland annat om att få kod på hemsidan som blir enklare att underhålla och utveckla.
Undvik att ljudet bryts
En del av problemen du skriver om är övergående. Att ljudet bryts när du öppnar länkar beror på att vi har olika teknik för olika sidor. Om du är inne på en sida med den nya tekniken (än så länge endast startsidan Nyheter och sidan Kanaler) och öppnar en länk till en sida med "gamla tekniken", så bryts ljudet. Ju fler sidor som vi får över till den nya tekniken, desto färre avbrott blir det, så vi försöker verkligen minska perioden med parallella tekniker så gott det går, utan att tumma på att kunna testa varje ny förändring.
Du kan man slippa avbrotten genom att öppna länkar i en ny flik. I de webbläsaren på mobilen brukar du kunna göra detta genom att "lång-trycka" på länken och välja "öppna i ny flik".
Utseendet på webben
www.sverigesradio.se/ekot
Länk dit hittar du vid Nyheter från Ekot, som alltid finns högt upp på den nya startsidan. Där kan du dels spela upp nyhetsinslagen som en spelkö (play-knappen vid Spela nyheter) och dels finns länken Fler nyheter som leder till www.sverigesradio.se/ekot (se bilden).
Jag har hört ett förslag om att den sida som idag heter "Nyheter" borde byta namn till "Aktuellt", och en tydlig länk till Ekots nyheter bör finnas i toppen av hemsidan, bredvid Poddar & program och Kanaler, vilket jag tycker låter bra! Men vad jag tycker är ju mindre intressant än vad ni lyssnare anser ...
Mina kolleger höll med. Bannern ska inte vara permanent på detta vis. Vi hoppas kunna städa bort den under nästa vecka.
Tack för hjälp att förstå det problemet!
I framtiden kan vi komma att lägga till att den "återuppstår" med ett visst intervall (kanske en gång i månaden eller så) - men då går att klicka bort. Att vi påminner om appen lite nu och då är ju inte alls lika irriterande som det konstanta tjat vi hittills har utsatt dig för, så jag hoppas att det beteendet är okej.