Lång väntan mellan pushnotis och nyhet

Hej
Ni annonserar lång tid innan att en nyhet är på gång och att ljudet kommer uppdateras.

Detta är en enorm tidstjuv för Sverige. Idag tog det 20 minuter innan ljudet uppdaterades. Hur många människor har riktat om sitt fokus på detta, väntat Och tryckt på play-knappen om och om igen?

Antingen
  • väntar ni med att skicka ut Push meddelande till alla mobiler till ljudet är uppdaterat eller
  • gör så att ljudet uppdateras automatiskt och börjar spela när det blir dags eller
  • skicka ut ett nytt push meddelande att ljudet har nu uppdaterats och kan avlyssnas.
Som sagt, jag tycker inte detta är genomtänkt och är irriterande. De flesta jobbar eller är upptagna med annat. Nuvarande funktion gör att man i det Och lyssnar senare på dagen och då går ju idén förlorad att snabbt kunna nå ut till många människor.

Denna typ av pushnotiser har också ökat i frekvens under senare tid.

Så jag ber er. Se över funktionen.
Har Iphone och abbonerade på viktig info till allmänheten och nyheter från Ekot

Hälsningar Per i Västerås
Per Larsson

Kommentarer

  • Tack för att du beskrev problemet så tydligt!

    I tisdags skrev Robert om samma problem:
    Får notisen innan jag kan lyssna

    Jag misstänker att vi har ett tekniskt problem och vill få en så bra förståelse för detta som möjligt, eftersom det hjälper mig att få utvecklarna att prioritera att lösa det snabbt!

    Här en lista över de notiser som Ekot skickat ut idag, innan du skrev till oss:



    Vilken eller vilka av nyheterna har du noterat problem med?

    Denna typ av pushnotiser har också ökat i frekvens under senare tid.
    Har det alltså förekommit även tidigare, eller skulle det kunna vara ett helt nytt fel i hur notiserna funkar?

    Oavsett om det är nytt eller har förekommit innan men nu har ökat markant, så undrar jag ungefär när försämringen kom. Var det en vecka sedan? En månad? (Jag vet att detta kan vara svårt att ringa in, men en ungefärlig uppskattning är välkommen när vi felsöker.)

    Tack för att du tog dig tid att berätta om problemet och tack på förhand för hjälp att förstå det bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Tack för snabbt svar.
    Nu senast var det den översta i din lista. Jag tryckte på play då och då och till slut över 20 minuter, fick höra röstmeddelandet och till slut fick jag höra nyheten från Ekot.

    Detta har irriterat mig tidigare under längre tid. Är man upptagen med annat och så småningom klickar så finns ju ljudet där. Gäller nog för de flesta.
    Men 20 minuter en lång tid och ansvaret ska väl inte ligga på mig att hela tiden prova prova prova prova för att tillslut höra nyheten.

    risken är att folk tröttnar och stänger av notiser

    Med vänlig hälsning, Per
    Per Larsson
  • Tack, jag ser till att denna återkoppling når fram till Ekot.
    Annika Webbmaster
  • Tekniskt problem?

    Ni har ju uppenbarligen spelat in "ljudet uppdateras inom kort", så det är ju ett beslut som tagits.

    Fruktansvärt irriterande att delge att ni har något att rapportera, innan ni faktiskt har något att rapportera.
    Robert
  • Håller med Robert
    I veckan väntade jag 20 minuter på nyhet från ekot. och tryckte på knappen, om och om igen då det inte automatiskt spelas upp när ljudklippet kommer.
    Kanske? 2 miljoner svenskar, stannar upp med sina sysslor och irriterade sitter och väntar i 20 minuter?
    Räknar man på det blir det ett STORT problem

    Med vänlig hälsning, Per
    Per Larsson
  • Tack. När jag skrev mitt första svar så trodde jag att det var ett tekniskt problem, men så snart jag hade undersökt det, så delade jag er uppfattning att det är redaktionellt, det vill säga att det är Ekot, inte apputvecklarna, jag behöver ta upp det med.

    Dessvärre har jag ännu inte hunnit göra det, men jag har planerat att jag ska ta tag i detta under dagen.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Bra. Tack. Då bör Ekot utbildas för att lära sig vad de ställer till med
    Jag har stängt av push-notiser från ekot tills vidare
    App-utvecklaren har ändå en uppgift
    Om man har tryggt på push-notisen och har lyssnar sidan uppe /aktiv. Ska ljudet finnas från början
    om det blir en tidsfördröjning ska ljudet spelas upp Automatiskt! När det kommer. Det måste de fixa
    De kan ju lägga till ett val. Spela automatiskt.
    Mvh Per
    Per Larsson
  • Tack. Du hade tre alternativa förslag:
    Antingen
    1. väntar ni med att skicka ut Push meddelande till alla mobiler till ljudet är uppdaterat eller
    2. gör så att ljudet uppdateras automatiskt och börjar spela när det blir dags eller
    3. skicka ut ett nytt push meddelande att ljudet har nu uppdaterats och kan avlyssnas.
    1. Vila lite på hanen
    Förslag 1 har fördelen att den är enkel att genomföra, men nackdelen att själva nyheten som sådan inte kommer ut lika snabbt om vi inte kan förmedla den förrän vi har producerat och publicerat hela inslaget. Just snabbheten är något som många nyhetskonsumenter prioriterar och Ekot vill ge våra lyssnare grunddragen i nyheten lika snabbt som andra nyhetsredaktioner, så jag förstår varför de kan välja att pusha snabbt, trots att de vet att nyheten inte är komplett med ljudet klart.

    2. Bygga om appen
    Förslag nummer 2 är det bästa för lyssnarna, men skulle innebära en omfattande ombyggnad av appen. Med tanke på alla tekniska förändringar vi redan har på vår önskelista, ser jag det som orealistiskt att lösa detta behov på teknisk väg.

    3. Skicka uppdaterande notis
    Även detta förslag är troligen enkelt att genomföra, men har nackdelen att lyssnare skulle få fler notiser än idag. Dubbla notiser med liknande innehåll är det många som inte uppskattar och just mängden notiser som inte uppfattas som nyheter kan få lyssnare att helt stänga av push-notiserna.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.