På Sveriges Radio vill vi ha högt i tak och en välkomnande stämning. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa. Här är de tre viktigaste:
- Vi tillåter inte hatiska kommentarer
- Vi kan välja att ta bort kommentarer som är off topic (inte håller sig till ämnet)
- Vi tillåter inte namnpubliceringar som bryter mot våra egna publicistiska beslut
Sveriges Radios kommentarsregler
Irriterande att detta felmeddelande dyker upp!
Får du upp samma felmeddelande även idag? Jag tror det är något annat än internetuppkopplingen som spökar här, på bilden ser det ju ut som att du har väldigt bra mottagning där du befinner dig. Har du stött på samma felmeddelande tidigare eller är detta första gången?
Hm, märkligt!
Blir det någon skillnad om du kopplar ner dig från wifi och istället försöker skicka in lösningen med telefonens mobildata?
https://sverigesradio.se/artikel/los-melodikrysset
Det är en tillfällig lösning, tills dess att vi lyckats ringa in orsaken till problemet.
Hoppas att du kunde skicka in lösningen genom webbsidan, nu när appen ger problem.
Inte heller jag vet vad detta beror på, men jag har sett samma typ av felmeddelande tidigare hos två lyssnare 2022, se här:
'Misslyckades skicka in lösningen' var inte nätverksproblem
Är Ås för kort för att passa in i systemet?
Inläggen i den tråden är över ett år gamla, och efter ett år blir inlägg i detta forum anonymiserade, vilket gör det svårt att i efterhand se vem som skrivit var, men han som skrev det första inlägget hade använt fältet för namn till att skriva ytterligare några uppgifter (minns inte vad). Den oväntat långa texten gav problem, och han fick samma felmeddelande som du, trots att felet inte alls hade med uppkopplingen att göra.
Det gav mig en idé! Tänk om formulär-fälten har en begränsning som gör att ortnamnet Ås räknas som "för få teckan"? Det borde förstås inte vara något problem, det måste ju finnas fler Ås, Ed, By och Ön här i landet. Testa gärna med nästa kryss nu på lördag om det fungerar bättre ifall du istället skriver Ås i Krokom (alternativt den norska stavningen Aas) vid "ort"! Om det verkar vara där skon klämmer, bör vi förstås lösa det tekniskt och se till att orter med så praktiskt korta namn inte är ett hinder.
Testa annan e-postadress?
Har du tidigare kunnat skicka in krysset med Ås i ortnamnet, låter det dock mindre sannolikt att det plötsligt skulle bli problem.
På sidan från 2022 skrev även en annan lyssnare den 30 maj. För hans del löste sig problemet när han bytte från en e-postadress till en annan. Jag tror inte att det var själva adressen som gav problem, utan att det hade smugit sig in ett "osynligt tecken" (kanske ett mellanslag efter sista bokstaven) som ställde till det.
Om du har möjlighet att testa en alternativ e-postadress, så gör det! Annars, radera det fältet helt och skriv in din vanliga adress en gång till.
Felaktigt felmeddelande
Att felmeddelandet handlar om uppkopplingen, trots att det kan vara helt andra faktorer som ställer till det, är förstås inte bra, och bör uppdateras vid nästa tillfälle vi gör om denna app!
Lycka till med helgens kryss och att du kan skicka in via hemsidan, Lös Melodikrysset, ifall mina tips om att skriva Ås på ett längre vis eller att skriva in e-postadressen på nytt inte hjälper!
Ska pröva dina förslag på lördag tack!
Jag får nu upp samma felmeddelande som du när jag försöker skicka in en lösning med de adressuppgifter som du angivit ovan. Det märkliga är dock, att när jag byter mejladress och lägger in @hotmail.com istället för @gmail.com så fungerar det. Så det verkar vara något med din befintliga mejladress som ställer till med problem!
Har du någon annan mejladress som du kan testa att lägga in istället för den du använder när du nu försöker skicka in din lösning?
Vi ber verkligen om ursäkt att appen inte fungerar som den ska!
Testa ifall du, med samma mobil, kan skicka in Melodikrysset från webben istället. Gå till denna sida:
https://sverigesradio.se/artikel/los-melodikrysset
Där ska du se en kryssplan. Fyll i och skicka in den kryssplanen! Du har kan skicka in krysset från i lördags fram till och med midnatt nu idag, onsdag den 22 november. Hoppas att du hinner detta under dagen!
Lycka till, både med inskickningen och i själva vinstdragningen.
Annika och jag har suttit och försökt klura ut varför mejladressen ställer till problem när du försöker skicka in din lösning. Vi vill ju nämligen inte att du ska behöva sluta spela på grund av detta!
Jag lyckades på något sätt göra så att din mejladress nu, i alla fall tillfälligt, fungerar. Om du själv testar att skicka in din lösning och det fortfarande inte skulle fungera, testa i så fall om detta funkar:
- I fältet för din mejladress, byt ut den första bokstaven mot bokstaven r. Så att det står "reidikarlsson72@gmail.com"
- Klicka sedan på Skicka
- Byt tillbaka till din riktiga mejladress, det vill säga, lägg in ett h istället för r.
- Testa sedan att skicka in lösningen på nytt
Fungerar det?
Detta är ju dock fortfarande ett fel som vi behöver få ordning på, vi kommer höra efter med utvecklarna och se om de kan lista ut var skon klämmer.
Jag tror att så kan vara fallet, att man endast kan skicka in sin lösning ett visst antal gånger per mejladress och omgång. För när jag nu testar med reidi-adressen så kan jag inte längre skicka lösningar från den mejladressen, förmodligen på grund av att jag tidigare under dagen satt och testskickade med "reidi" och att även du nu använt den mejladressen.
Men lyckades du under helgen skicka in någon lösning med din vanliga mejladress för det senaste krysset?