Poddar hackar i Sony Xperia

Hej! Sedan den senaste uppdateringen av appen hackar ljudet med viss regelbundenhet vid uppspelning av program eller poddar (ej spellista nyheter). Har tidigare haft samma problem men hittar nu inte tråden. Har en Sony Experia. Tack för hjälpen!
Helena W
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Helena!
    Tack för att du hör av dig när appen inte fungerar som den borde.

    Detta vill jag kartlägga:
    1. Blir det samma problem oavsett om du lyssnar över mobilnätet eller över wifi?
    2. Lyssnar du med hörlurar? Är det i så fall Bluetooth?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Det händer oavsett om det är via wifi eller mobilt nätverk. Och det kan inte vara hörlurarna då det inte händer när jag lyssnar på nyhetssändningarna i appen eller musik/andra appar. Tack! Mvh Helena
    Helena W
  • Tack!

    Hörlurarna
    Det skulle alltså kunna vara ett hörlursrelaterat problem som drabbar våra poddar. Att jag vill kartlägga det handlar inte om att vi vill "skylla ifrån oss". Eftersom problemet uppstod vid en uppdatering av appen, är det i första hand denna uppdatering vi bör misstänka, men vi behöver förstå när-var-hur ditt problem visar sig.

    Om du har stött på problemet utan att hörlurarna varit inblandade, så utesluter vi den faktorn, annars vill jag veta mer om ditt headset.

    Är spelkön en faktor?
    Testa om problemet uppstår även ifall du lyssnar "utanför spelkön". Det blir spelköer nästan överallt i appen (programmens arkiv, Nedladdat, Min listamed mera) men två ställen där det inte är spelkö är dessa:

    • Om använder funktionen Sök och startar ett avsnitt direkt från listan med sökträffar
      eller
    • Om du startar ett avsnitt via den trepunktsmeny som finns i anslutning till varje avsnitt:

    Hackar det på samma vis om avsnittet inte ingår i en spelkö?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Det hackar fortfarande i båda dessa fall: när jag spelar upp direkt från sökfunktionen, eller från telefonens högtalare, dvs utan hörlurar. Tack för hjälpen!
    Helena W
  • Hej igen!
    Tack för hjälp att ringa in problemet! Vi har nu åtgärdat ett problem med "kodningen" av vissa ljudfiler, som eventuellt kan ligga bakom problemet.

    Denna kodnings-metod används för en del program men inte för alla, så beroende på dina lyssnarvanor kan du ha haft oturen att märka av det ofta. Kan du ge exempel på vilka poddar du har lyssnat på när du har märkt detta fel, så att jag kan avgöra om detta kan ha orsakat problemet?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag lyssnar främst på Usa-podden och Fråga Agnes Wold just nu. Tack!
    Helena W
  • Bra och dåligt - ur ett rent tekniskt perspektiv, alltså. Båda programmen är hörvärda 😀

    Det som är bra, tekniskt sett, är att den komponent vi nyss har fixat ett problem med inte är inblandad här, och det är det ju bra att vi vet. Det dåliga är att jag hade hoppats att vi hade löst detta. Vi får vi felsöka vidare, med andra ord.

    Kan du testa att ladda hem ett avsnitt och sen spela upp det från Nedladdat och se om det hackar lika mycket då?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Mats, som har en Sony Xperia 10 V, skrev den 28 maj:
    Lyssnar nästan dagligen på ett avsnitt av På Minuten. Senaste veckorna har ljudet börjat hacka.
    Mats tillåter "bakgrundsanvändning" för vår app. Se gärna över den inställningen även du!
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteriförbrukning för appen -> Tillåt bakgrundsanvändning

    Jag ber Mats att flytta över hit,eftersom ni verkar ha samma problem och vi felsöker detta mer effektivt tillsammans!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har redan gett appen obegränsad batteriförbrukning, det har den haft sedan tidigare. Så det är tyvärr inte det heller.
    Helena W
  • Tack för att du berättade detta.

    Har du möjlighet att testa om musikversionen av ett program hackar som poddarna eller fungerar som nyhetsspellistorna. Testa t ex ett avsnitt av Dagens dikt, Karlavagnen eller Morgonpasset i P3 från den senaste månaden och välj versionen med musik.
    Annika Webbmaster
  • Det hackar då också tyvärr... Lurigt detta!
    Helena W
  • Det var tråkigt eftersom det innebär att mer innehåll drabbas. Samtidigt var det bra, eftersom det gör att vi kan stryka de felkällor som handlar om ljudformat och ljudkvalitet.

    Nytt test, men denna gång ett test som du har större praktisk nytta av själv. Alla avsnitt som du hittar i appen finns även på vår hemsida www.sverigesradio.se. Lyssnaren Carina, som även hon har fått problem med hackande poddar, påminde mig om att det problemet fanns även för ett år sedan. Den gången kom Carina runt problemet genom att lyssna från hemsidan. Jag har frågat henne, och frågar nu även dig, om hemsidan fungerar bättre än appen även nu.

    Jag har även frågat om Carina har en Sony Xperia, eftersom hackande poddar verkar vara extra vanligt i Xperia och det kan finnas någon specifik inställning i era mobiler som vi behöver se överför att komma till rätta med problemet.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Carina har svarat:
    Jag har Sony Xperia mobil. Jag får testa lyssna via hemsidan medans ni felsöker. Återkom gärna om hur det går eller om jag kan göra några inställningar.

    Detta fel har jag nu sett hos fyra lyssnare med Sony Xperia - och inte hos någon annan lyssnare. Därmed inte sagt att felet ligger på Sonys sida. Det kan vara något i vår app som inte funkar exakt som det ska och som just era mobiler är extra känslig för.

    Mer exakt vilken modell och version av Android har du?
    Kontrollera Android-versionen - Android Hjälp
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Jag har en Sony Xperia 5 III XQ-BQ52 med Android version 13.

    Det funkade jättebra att spela upp direkt från hemsidan, inga hack. 😀 Mvh Helena
    Helena W
    Bästa svaret
  • Hej igen. Jag har en XQ-DC54 modell  PM-1445-BV, version 15.
    Hoppas att det går att få ordning på problemet 🙂
    (Jag har ställt in inställningen 'obegränsad batteri åtgång')
    MVH/Carina

    Carina
  • Hej!

    Xperia V
    XQ-AS52

    Hälsningar

    Mats
    Mats Larsson
  • Tack!

    Så bra att ni har olika modeller, så att vi kan slå fast att det inte är kopplat till en viss modell eller version av Android.

    Helena skrev den 19 maj att försämringen kom vid den senaste uppdateringen av appen. Mats skrev den 28 maj (i en annan tråd) att felet funnits i några veckor. Vi släppte en version 25.5.2 den 15 maj. Den versionen hade inte släppts till alla lyssnare den 19 maj, så den avsnitt som var "den senaste" hos Helena kan ha varit versionen innan.

    Jag konfererar med våra Android-utvecklare och hoppas att de kan komma på vad detta beror på och om det finns någon ändring i denna version av appen (eller i övriga delar av tekniken runt mitten av maj) som kan ha givit er problem.

    Mats:
    Visst har du sett tipset om att lyssna från vår hemsida? Här hittar du På Minuten:
    På minuten - alla avsnitt | Sveriges Radio
    Annika Webbmaster
  • Jag ser att jag har missat att följa upp en fråga:
    Kan du testa att ladda hem ett avsnitt och sen spela upp det från Nedladdat och se om det hackar lika mycket då?
    Hoppas att någon av er kan testa att ladda hem ett avsnitt i appen, så att vi vet om även nedladdade avsnitt hackar.

    Tack på förhand för er hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Inga hackningar via hemsidan.

    Hälsningar
    Mats
    Mats Larsson
  • Bra!
    Det är extra viktigt att hemsidan fungerar (och att vi sprider det tipset) eftersom utvecklarna inte kan prioritera att undersöka ett fel som begränsas till Sonys mobiler och surfplattor och därmed endast drabbar cirka en procent av de mobila användarna (se diagram över marknadsandelar i Sverige; Statcounter Global Stats.

    Att de har svårt att prioritera felsökningen ska dock inte stoppa oss. För er del blir ju problemet inte mindre jobbigt av att ni som drabbas är en exklusiv skara ... Däremot innebär det att det är ni (och jag) som behöver stå för felsökningen.

    Testa nedladdat:
    Testa att ladda hem ett avsnitt innan detta spelas upp. Hackar det fortfarande då?

    Androids batteri-inställning:
    Det finns olika batterisparande inställningar. Den jag brukar tipsa om är generell för alla Android, även om namnen kan variera:
    Inställningar > Appar > Sveriges Radio Play > Batteri > Optimera batterianvändning > välj Inga begränsningar

    I en del mobiler, som hos Mats, ser samma inställning ut så här:
    Inställningar > Appar > Sveriges Radio Play > Batteriförbrukning för appen > reglaget Tillåt bakgrundsanvändning ska vara påslaget

    Sonys egen inställning?
    Här nämns även vad som kan vara en specifik Sony Xperia-inställning, men som kanske är ett sätt att nå de generella Android-inställningarna ovan:
    Sony: Battery and power management

    Hoppas att det går att följa denna beskrivning även om ni har svenska inställningar:

    1. Find and tap Settings > Battery.
    2. Tap (Menu icon) and select Power-saving exceptions. You will see a list of applications that are not optimized.
    3. To add or remove applications from this exemption list, tap APPS and select or de-select an application from the list to edit its exception settings.
    4. The list of applications that are exempt will get updated according to your settings.
    Är vår app redan undantagen från funktionen för batterisparande i denna lista? Om inte, lägg till Sveriges Radio Play som ett sådant undantag och se om det gör skillnad!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.