Hur lyssnar jag på SR utomlands?
Hej, jag bor i ett EU land och har alltid kunnat lyssna på SR poddar. Nu visar det att de inte är tillgängliga i min region för tillfället. Varför händer detta? När kommer det tillbaka?
Följ inlägget
6
följare
Du kan fortfarande lyssna på Sveriges Radio, men inte med den app du tidigare har använt, utan endast från vår egen app Sveriges Radio Play (och från vår hemsida, som även funkar i mobilen).
Vi vill få fler att lyssna med Sveriges Radios egna tjänster. Arbetet med detta sker stegvis. Ett sådant steg är att vissa program publicerats exklusivt i Sveriges Radios egna tjänster, se här:
Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen?
Nu tar vi ännu ett steg som innebär att lyssnare utomlands endast hör oss i våra egna tjänster, där hemsidan sverigesradio.se och mobilappen Sveriges Radio Play är de största tjänsterna.
Hör av dig om du vill få hjälp att använda appen eller vår hemsida!
Utomlands kan du lyssna på P4 Plus via appen Sveriges Radio Play och från vår hemsida:
Länk till P4 Plus
Trevlig lyssning
Tror att Google styr mot Tunnel in = jag får meddelande ”this station is not avalible in your country”!
Hur skall jag/ni lösa detta (kanske ni kan ordna så att Goggle lämnar Tunnel in till förmån för er lösning)!
Befinner mig i Spanien där problemet började mellan 12 och 13 januari 2025.
Svaret vid Gogglekommandot är this station is not available in your country.
Har kontaktat person i Sverige och bett denna ge samma kommando till Google Nest Mini och det fungerar utan problem där.Jag förstår inte kommentaren ni vill få mer lyssnare genom att använda er app,snarare tappar ni nog lyssnare som idag använder smarta högtalare.
Koppla upp med bluetooth och använda telefon är stenåldern idag.
Förutom den här geografiska blockeringen, har vi just nu dessvärre en del andra tekniska problem, vilket gör att jag har svårt att ge er ett så bra svar som jag skulle önska om bakgrunden till dessa förändringar.
Jag vill gärna återkomma till detta när det är lite lugnare i supportforumet. Nu nöjer jag mig med det som är mitt egentliga jobb - att ger er teknisk support.
Pär:
Förutom Bluetooth, finns det två andra tekniker för att föra över ljud från vår app till en annan enhet. Om du har någon Apple-produkt i hushållet, så har många Bose- och BluOS-enheter stöd för Apples teknik Airplay:
- Använda AirPlay med din Bose-högtalare
- How to stream Airplay audio to BluOS Players? (Airplay 2 and Siri)
En annan bra teknik är Chromecast, som funkar även från Android, som åtminstone vissa Bose-enheter har stöd för:- Frågor och svar om chromecast built-in
Jag förstår att det är krångligare, men jag försöker hitta så bra sätt som möjligt givet de förutsättningar som finns.Jan:
Tyvärr har vi tidigare haft en Google-tjänst som bygger på en teknik som inte längre stöds, så den upphörde sommaren 2023, se lång diskussion här:
Sveriges Radio i Googles rösttjänst
Även för dig är det Bluetooth, Airplay eller Chromecast som är mina bästa förslag, lite beroende på vilken Harman Kardon-enhet det gäller och vad du har för mobil. Om du vill ha hjälp att komma in i dessa metoder, så berätta vilken modell det gäller.
Conny:
Med Google Nest ska Googles överföringsteknik Chromecast funka bra:
Spela upp media från Google Cast-kompatibla appar - Google Nest Hjälp
Det verkar även gå att få till AirPlay, men är lite krångligare. Här en dialog mellan Google-användare som föredrar den metoden och tipsar varandra om hur man gör:
AirPlay-ljud till Google-högtalare
Som sagt har jag inte möjlighet att just nu försöka förklara bakgrunden till beslutet, mer än att det är ungefär samma anledning som vi har skrivit om här (en länk jag redan delat, ser jag):
Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen?
Du skriver ”sommaren 2023”.
Men det fungerade tills 23/1-24.
Vore direkt kontraproduktivt att försöka få fler lyssnare till SR genom att inte se till att de enklaste lösningarna finns tillgängliga = Hey Google,spela radio p 4 väst (tex)
Hoppas du hittar en lösning och ev hjälper oss om Google måste bli inkopplade - tror du/ni har större pondus än en enkeser lyssnare.
Någon måste gjort något 12-13/1!
13 januari 2025 är svaret ‘this station is not available in your country”(befinner mig i Spanien)
Någonting har ni gjorts mellan dessa två datum.
P1 P2 P4 fungerar ej ,men P3 fungerar på smarta högtalare.
Det betyder att,det är inga ändringar före 13 januari 2025 som stängt av möjligheten att använda Google kommandon på smarta högtalare för att lyssna på P4 kanaler.
Jag var otydlig. Det jag menade var att Sveriges Radio har haft en egen Google-tjänst som fungerade bra, men att den tjänsten släcktes ned sommaren 2023.
Ni har helt rätt. Att lyssna på våra kanaler via Tunein har fungerat tills nu i januari, när denna möjlighet upphör för er som befinner er utomlands. Det är meningen att detta skall gälla samtliga kanaler, men förändringen tar lite olika lång tid för olika kanaler.
Förutom de alternativa sätt att lyssna som jag redan har tipsat om (Airplay, Chromecast, Bluetooth eller direkt i mobilen/datorn), så har vi en tjänst i rösttjänsten Alexa, där ni kan lyssna på alla våra kanaler:
Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus - Smarta högtalare och röstassistenter
Jan:
Alexa fungerar på vissa modeller från Harman Kardon:
Harman Kardon Allure - Röststyrd Bluetooth-högtalare med Amazon Alexa
Om du berättar vilken modell du har, så kan jag ge bättre råd om vad somfungerar hos just dig!
Pär:
Här kan du läsa om BluOS och Alexa:
Control BluOS with Amazon Alexa – The BluOS Support Crew
Alexa fungerar även ihop med Bose:
Så här använder du Amazon Alexa med produkter från Bose
Jag hjälper er mer än gärna att komma igång med våra egna tjänster och framför förstås er kritik till ansvariga kolleger!
Du säger ”Det är meningen att detta skall gälla samtliga kanaler, men förändringen tar lite olika lång tid för olika kanaler.”
Betyder det att det kommer att återgå till hur det fungerade förra veckan = går att streama P 4 från utlandet?
Om så - hur ser en rimlig tidsplan ut?
Alexa som du länkade till - verkar väldigt krångligt och om man vill få lyssnare till SR tror jag inte det ger något bra resultat. Dessutom verkar det inte vara för att streama P 4.
Jag har en Harman Kardon citation 200.
En nyfiken fråga - när det finns ett fungerade sätt att distribueraP4 på och som fungerat många år varför vidtar man då åtgärder (som nu under helgen) som ställer till problem för era lyssnare? Vad är kundnyttan för den uppgradering som gjordes?
Jag har kollatmed Harman Kardon vars support inte hade några registrerade problem utan hänvisade till SR eller Google.
Hoppas på snar lösning//
can inte casta (utöver att det inte är en ore taxksam om support for tuneIn återinfördes, eller att google kunde spela upp/linka mot SRs site.
Nu var det i och för sig inte Bluetooth jag tipsade dig om att anvönda i första hand, utan om Googles överföringsteknik Chromecast. Poängen är dock densamma. Du föredrar att lyssna på Mix Megapol röststyrt framför att lyssna på P4 Väst om du inte kan lyssna på det viset längre.
Ifall du ändrar dig framöver så återkom, så hjälper jag dig gärna att använda Chromecast.
Jan: Nej, dessvärre menade jag tvärtom. Blockeringen i Tunein ska påverka alla kanaler. Egentligen borde det inte gå att lyssna på P3 heller ...
Harman Kardon citation 200 saknar stöd för Alexa, och därmed släpper vi det ämnet för din del. Däremot ser jag här, HK Citation 200: svenska.pdf, att det finns stöd för tre olika överföringstekniker som går att använda ihop med appen SR Play och vår hemsida:
- Chromecast
- AirPlay (enbart från Apples mobiler/datorer)
- Bluetooth
Jag beskriver hur du gör med Chromecast, i och med att du redan har den Googler Home-app som krävs.Här hittade jag en instruktionsvideo om detta:
How To Cast Music On Harman Kardon Citation 200 - YouTube Anledningen är att vi av flera skäl vill slippa ha ett beroende till Tunein och andra tredjepartstjänster. Jag lovar att återkomma till den typen av frågor, men inte nu, eftersom det tar tid för mig att förklara och jag, som arbetar med teknisk support, bör fokusera på att lösa de problem som finns, oavsett om det gäller tekniska fel eller om det (som här) är våra egna beslut som gör att ni behöver hjälp. (Vill du ha ett snabbare svar, så hör med Lyssnarservice: lyssnarservice@sr.se ) Problemen beror helt på förändringar från vår sida. Harman Kardon, Google och Tunein har inte del i denna försämring.
Tekniskt bör du ha alla förutsättningar om du har en smartphone och en Google-högtalare, men om du aldirg har testat detta tidigare så behöver du förstås hjälp innan du vet hur du ska göra!
OK - nu verkar det äntligen klarlagt att SR gjort förändring som utesluter streaming utomlands via Googlehögtalare (Tunelin). Dessutom finns inga planer att återställa tså det fungerat som tidigare.
Jag vet om AirPlay så ljud i högtalaren får jag men lite mer pillande blir det och några lektioner till övriga familjen som också tycker det är tråkigt!
Men tack för ditt engagemang och snabba svar//
Nagra saker att klargora.
Anvander google home hogtalare, men i ovrigt mest iOS.
iOS har inte support for att casta till google home. Fungerar endast om du anvader en Android telefon.
Kan foresla att titta pa tex BBC, vilka fortfarande gar att streama via Google home. Kanske det finns nagon annan losning for SR, och antar att om det ar ok for BBC sa kan det accepteras av SR
När appen är installerad ansluter du din iPhone till samma Wi-Fi-nätverk som din Chromecast-enhet (Här Google-högtalarna) och kan börja casta innehållet. Detta går att göra antingen direkt i SR Play-appen, eller i appen Google Home (som då castar det som spelas i mobilen,oavsett om det är SR Play eller något annat som spelas).
Tack för tips om att kika på BBC:s lösning som jag framför till ansvariga kolleger. Du kan använda Chromecast med din iPhone genom att
Lyssnar utomlands: Regionala begränsningar
För tips om hur man kommer igång med Chromecast finns denna beskrivning:
Casta från SR Play till Google-högtalare