Opus-strömmar hos Sveriges Radio
Tråden Använd gärna Opus, ett bra ljudformat har delats upp i två. Ursprungstråden består av inlägg som skrevs till och med januari 2024, och denna tråd, 'Opus-strömmar hos Sveriges Radio', består av inlägg skrivna från och med februari 2024. Hoppas att det underlättar mer än vad det förvirrar!
/Annika, webbmaster
----------------------------------
Hej igen!
Det tog längre tid än vad vi trodde, men här är de nu:Båda länkarna fungerar även med http i början, om ni har det behovet. Än så länge är det endast dessa kanaler vi har i Opus. Vi kan, ifall så önskas, även skapa en Opus-ström för Radioapans knattekanal. Säg till om ni vill ha en sådan. De övriga kanalerna kan vi inte erbjuda i Opus ännu, utan först när vi övergått till den nya streaming-plattformen, vilket förmodligen sker om ett par månader.
Tipsa gärna om kanalerna om ni har kontakt med andra som uppskattar fria format. Just musikkanaler som P2 och P4 Plus är ju, till skillnad från exempelvis P1, väl värda att lyssna på även om man inte förstår svenska.
Andreas:
För musikkanalerna är låg latens inte lika viktig som den blir med exempelvis sportsändningar i P4, men jag kollar upp hur latensen är här och hur vi ser på möjligheten att erbjuda "när live-strömmar".
/Annika, webbmaster
----------------------------------
Hej igen!
Det tog längre tid än vad vi trodde, men här är de nu:Båda länkarna fungerar även med http i början, om ni har det behovet. Än så länge är det endast dessa kanaler vi har i Opus. Vi kan, ifall så önskas, även skapa en Opus-ström för Radioapans knattekanal. Säg till om ni vill ha en sådan. De övriga kanalerna kan vi inte erbjuda i Opus ännu, utan först när vi övergått till den nya streaming-plattformen, vilket förmodligen sker om ett par månader.
Tipsa gärna om kanalerna om ni har kontakt med andra som uppskattar fria format. Just musikkanaler som P2 och P4 Plus är ju, till skillnad från exempelvis P1, väl värda att lyssna på även om man inte förstår svenska.
Andreas:
För musikkanalerna är låg latens inte lika viktig som den blir med exempelvis sportsändningar i P4, men jag kollar upp hur latensen är här och hur vi ser på möjligheten att erbjuda "när live-strömmar".
Följ inlägget
5
följare
Små saker jag märkte direkt var att länken laddar snabbare i webbläsare jämfört med URL radio appar. I appen tar det några sekunder längre innan det spelas upp, FLAC och AAC är snabbare. Sen tänker jag kolla om bakgrundsljud av orkester är mer tydliga i OPUS än i AAC, det kan vara en nackdel men vi får se.
Jämför gärna med https://live1.sr.se/p4plus-mp3, som ger en ström på 96 kbps (samma som Opus om jag har fattat saken rätt). Blir det motsvarande fördröjning innan ljudströmmen spelas upp? Det kan ha att göra med hur buffringen fungerar i radio-apparna i fråga. Om dessa är satta till att starta strömmen efter att de har buffrat in en viss datamängd, snarare än att starta efter att de har läst in en viss uppspelningstid, så startar en ström med hög bitrate (Flac, AAC i 320 kbps) blixtsnabbt, medan det tar lite tid innan en ström med lägre bitrate drar igång.
Jag tog bort min DNS filter, gick ner till http läge, stängde av VPN. Men då är det fel på appen URLradio, i VLC funkar det bra utan fördröjning. Men rekommenderas HW decoding i VLC och large buffer i URL appen? Sen märkte jag också att iOS Safari inte funkade med opus men det är ingen ide då aac är den enda kodex som är optimerad inom iOS. En positiv fördel med OPUS strömmen är st den är före AAC320 men det visste ni redan.
Opus (Can I use... )
Safari har visst stöd för Opus: Att det dröjer lite innan en ljudström drar igång ser jag inte som ett direkt fel, men testa gärna att bocka ur "Use Larger Buffer" när du lyssnar med låg bitrate över stabil uppkoppling. Den inställningen behövs säkert vid hög bitrate eller om du lyssnar när du är i rörelse mellan olika mobilmaster, men om det är en låg bitrate så behöver du troligen inte någon stor buffert för att få avbrottsfri lyssning.
En stor buffert är sällan ett problem, men om bufferten avgörs av "datamängd" snarare än "tidsrymd" kan det bli problem vid riktigt låg bitrate. Det mest extrema jag stött på var för flera år sedan, när en lyssnare inte lyckades starta våra kanaler. Det visade sig bero på att hans spelare (RadioTray?) inte startade uppspelningen utan att denna buffert var fylld, och när han då försökte lyssna med vår lägsta bitrate, 32 kbps, blev det time out-problem.
Fullt så illa var det inte för Mikael här, vars problem i RadioTray också berodde på för stor buffert i förhållande till bitrate.
Här verkar det som om HW-decoding är att föredra, men att det kanske inte funkar för vissa format:
VLC on iOS, what is hardware decoding? (reddit.com)
Ifall du använder Opus i VLC på en Iphone, och det saknas stöd för Opus i Apples hårdvara, så blir det alltså VLC:s mjukvara som får stå för avkodningen oavsett vilken inställning du har satt.
Eller, det är så jag tolkar det!
Men användningen har gått bra, vet ej om ni har uppdaterat något men man kunde i början höra mer detaljer som bakgrundsljud men nu är man mer van med att inte höra det. OBS det kan vara olika för olika öron.
Men något jag kom på, är det inte en bra ide att spridda OPUS och flac strömmar på era officiella sociala medier så att flera vet mer om detta? Nej jag använder Android där OPUS har en mer central roll för alla appar.
Opus är ett format som i första hand tilltalar lyssnare som föredrar fria format. Den gruppen är inte är speciellt aktiv på Facebook eller Instagram. Flac tilltalar däremot både "vänner av fria format" och "lyssnare med kräsna öron", så jag ska tipsa P2:s sociala medier-redaktörer om att de kan berätta om Flac i sina "kanaler" (och då förstås gärna kan passa på att nämna även Opus).
Observera att denna försöksverksamhet sker tack vare att det finns ett intresse från er lyssnare. Jag anser därför att det i första hand är ni lyssnare som, i lämpliga forum, bör tipsa andra intresserade om dessa format! Tack för förslaget!
Hade det funnits en sådan hade vi valt den framför AAC alla dar i veckan 😀
Har det bestämts en bitrate för Opus, metadata från https://live1.sr.se/p2musik-opus verkar säga 128 kbps, men visst kodas den egentligen variabelt och högre?
Som en allmän kommentar ifall så inte är fallet 😀 Visst, 200 kbps är dubbel datamängd mot 100 kbps. Men gör det nåt? För en vanlig lyssnare vore nog skillnaden i datamängd och belastning rätt liten ändå, så pass att kanske att den högre datamängden skulle vara värd det besväret, med tanke på att Opus, i alla fall enligt spec, blir transparent redan vid relativt låg bitrate... vore mina femtio öre om den saken...
Den 1 december 2023 skrev jag: Jag har ställt liknande frågor i andra trådar och inte fått så mycket respons, men när jag har vägt samman den så blev rekommendationen till kollegerna som jobbar med detta att använda 96 kbps (vilket jag nämnde den 8 februari), men det är möjligt att de valde 128 kbps. Nu är målgruppen för Opus vanliga lyssnare, och med varierande prioriteringar, men min bild (möjligen påverkad av en mig närstående förespråkare för fria format och har starka åsikter) är att etiska bedömningar väger tyngre bland er som uppskattar Opus än hos genomsnittet.
Boris har exemelvis delat länken Better sound and smaller climate footprint with the right audio format, och det var med bakgrund av detta jag landade i att rekommendera en bitrate som är väldigt modest, men ändå ger ett bra ljud.
Jag återkommer när jag har pratat med mina kolleger om val av bitrate och möjligheten att erbjuda Radioapans knattekanal i Opus.
Statistik- det visar mycket- men döljer det mesta... Om en ströms bitrate är 96 kpbs och ökar med 100% skulle det ändå , i realiteten, innebära en så försumbar skillnad i en användares totala konsumtion, alltså räknat i megabyte, att det knappt märks, kanske kunde den ökade förbrukningen om man att slår på AC:n i en bil på motorväg vara jämförbart. Om strömmen dessutom är kodad med Opus skulle den vid bitrate uppåt 200 kbps uppnå så kallad transparens (wikipedia), vilket betyder att ljudet kan spelas upp i motsvarande förlustfri kvalitet hos lyssnaren, under förutsättning att den når DA-omvandlaren utan vidare snålkompression, genom t.ex. ett Bluetooth-protokoll. Du får (i princip) hela banankalaset rakt ut i sladden alltså, vilket är coolt och superfint.
Artikeln då.. i första hand diskuterar den lagring, vilket inte träffar i det här fallet (Sveriges Radio lagrar förlustfritt, strömmen ut mot lyssnarna kodas om i realtid). Den tar också inga hänsyn till att en snålkodad fil inte är likvärdig en förlustfri, så det är lite dåligt researchat och missvisande (jag hade ju velat spara originalen också). Det är en sak att jämföra ljudkvalitet på olika format och egentligen en helt annan att föreslå ett visst format av etiska och ekonomiska skäl, enbart utifrån egna primärdata och i avsaknad av källhänvisningar. En vanlig volymstorlek idag är 4TB för konsumentsegmentet, och en vanlig CD är max 700MB. Så en disk på 4TB rymmer lätt 5.500 fullproppade, omkomprimerade, CD-skivor. Med bara lite mer research hade de nog uppdagat hur barockt ur tiden resonemanget är, och en mer hållbar slutsats, om jag får vända på min femtioöring, hade varit att rekommendera ett fritt- och öppet format framförallt.
Mvh Robert
Vi har inte låst oss vid en viss bitrate ännu, utan vill lägga oss på den nivå som bäst motsvarar era behov. Eftersom ni som återkopplat om Opus är förhållandevis få, har vi goda förutsättningar att lyssna på var och ens argument, och du har många poänger.
Först så uppskattar vi P2 i FLAC enormt och lyssnar ofta (kom hit från P2 och P4 Plus i högre ljudkvalitet (320 kbps) samt P2 i Flac). Skillnaden i ljudkvalitet är speciellt hörbar över Bluetooth, som när allt kommer kring används rätt mycket, både genom högtalare i köket och trådlösa hörlurar. Suveränt alltså!
Såg där också att Radioapan finns redan i AAC320, så jag ber om ursäkt för starka känslor kring Knattekanalens preliminära OPUS-ström. Hajar nu att eftersom den redan ges i hög bitrate skulle ett sånt komplement mer handla om det fria- och öppna formatet förstår jag, och det har ju stort värde i sig.
Ska koppla upp mig på 320-strömmen nästa bästa "hell hour" och utvärdera, tack Annika och Sveriges Radio 😀
Mvh Robert
Därutöver kommer vi att ha de AAC-strömmar vi själva använder, där den högsta bitraten ligger på 192 kbps men vi även erbjuder betydligt lägre kvalitet.
Ovan nämnda flora av format och bitrates gäller direktlyssning på kanaler. För vårt "on demand-erbjudande" har vi lite andra alternativ och kommer inte heller att erbjuda många olika versioner.
Jag var otydlig när jag skrev så här: Jag menar alltså att vi inte kommer att erbjuda andra format än AAC och/eller MP3 för on demand. Opus ser vi som ett format vi kan erbjuda vid direktlyssning så länge det "går att få på köpet", men hela logiken, infrastrukturen och lagringsbehoven som uppstår för on demand gör att vi inte har möjlighet att ändra format för efterhandslyssning.
Som jag skrev redan i november 2022:
Passar på med en anna fråga.... varför distribuerar ni i 48ksps? 48 hierarkin är väl ett proffsformat tänkt för lagring etc. Till konsument är det väl 44 hierarkin som gäller typ som på CD. "Utsändningar" är ju för konsument så borde väl vara 44?
Hos oss lagras musik i dess originalformat, och vid beställning av musik till våra produktionssystem konverteras filerna till 16/48. Samtidigt normaliseras de enligt R128, som är en teknisk ljudstandard:
EBU R 128 – Wikipedia
Jag har tidigare frågat om hur det kommer sig att vi och andra broadcast-företag har just 48 kHz som standard. Där har jag fått lite olika svar. En kollega svarade: En annan kollega svarade: Vara hur det vill med anledningen, en standard är det!
Delar av detta svar saxade jag från en äldre tråd, där du kan läsa mer om ämnet:
Hur hämtas musik till Klassisk morgon? Just så. Och på Sveriges Radio är vi proffs på ljud (inte just jag, men mina kolleger!) samt lagrar en massa ljud. Och tar emot en musik i 48 kHz från skivbolag, för från dem får vi inte musiken som cd-skivor, utan som ljudfiler i 48 kHz.
Om leverantören (Sveriges Radio) bara har förlustfria filer i sin beständiga databas, så kunde ett relativt enkelt program koda om källjudet till det format som lyssnaren väljer, och spara den kodade filen tillsammans med ett utgångsdatum, i en annan databas. Datumet kan uppdateras varje gång filen hämtas av en lyssnare, och raderas ifall datumet till sist nås (när ingen har hämtat just den versionen på ett tag). Ett mellanlager (en server) får hantera klienternas förfrågningar efter lagrade ljud, och ser till att rätt format finns i den tillfälliga databasen (om det redan fanns där sedan innan), och sedan förse lyssnaren med ljudet.
Spelar tillbaka lite här på att förlustfri 16/48 innehåller allt hörbart ljud, och är beständigt och teoretiskt perfekt. Lyssnarnas behov och verktygen för att möta dem ändras hela tiden, men katalogen med källjud kommer väl inte sluta växa någon gång snart. Snålkodning från förlustfri 16/48 till de format vi pratat om här är en snabb operation vore det eventuellt en mer flexibel och skalbar lösning att även koda om och lagra ljuden on-demand, och skulle undvika problemet med exponentiellt ökande lagringsbehov.
Kanske invecklat, kanske enkelt... Som sagt, detta helt utan ett dyft om Sveriges Radios volymer, eller hur andra streamingleverantörer gör osv. Men jag kan föreställa mig att kraven och vägarna dit skiljer sig rätt mycket mellan att drivas av börsanseende eller vinstmarginaler, och att som Sveriges Radio drivas i allmänhetens intresse. Däremot verkar "branschen" på det stora hela krångla istället för att bekräfta 16/44,1 PCM som det optimala ljudformatet, alternativt att det är bekräftat men att många fina poänger med det missas, av någon anledning.
Jag har inte rätt kunskap att bedöma om förslaget är realistiskt, så jag ser till att förslaget når fram till kolleger som kan få nytta av det framöver.
Trevlig helg!
Jag kommer uppmärksamt att följa detta ämne och SR:s fortsatta väg mot "framtiden". 🙂
// Fredrik
Den här tråden är i första hand till för en dialog om just formatet Opus. Vi har en annan tråd som rör "kanaler i premium-kvalitet", Om du har fler frågor som inte rör Opus, är det bättre att vi flyttar över dit:
P2 och P4 Plus i högre ljudkvalitet (320 kbps) samt P2 i Flac