Orden i krysset markeras inte (Windows 7)
Saknar möjligheten att markera hela ord i krysset när man löser digitalt, lite jobbigt att behöva flytta till nästa ruta manuellt.
Följ inlägget
2
följare
Hej Annika!

Kan du få en bättre markering genom att växla mellan vågrätt och lodrätt med mellanslag, eller blir det ändå bara en ruta som markeras?
Hos mig markeras det ord jag skriver i med ljusblått och den ruta jag ska skriva i härnäst har en starkare blå ton:
Gillar inte att använda telefonen, känns som fusk eftersom telefonen talar om både artist och kompositör när melodierna spelas!
Om det är den dator du skrev hit med, så ser det bakom kulisserna ut som om du har en Windows 10-dator och använder webbläsaren Chrome (lite teknisk information som jag kan se om inläggen, men som inte alltid är korrekt).
Du verkar dock ha en version av Chrome som du inte har uppdaterats på mycket länge. I så fall är det inte datorn som är för gammal utan webbläsaren. Jag rekommenderar en uppdatering:
Uppdatera webbläsaren Google Chrome
Om du av någon anledning inte vill uppdatera, så testa om krysset fungerar bättre i Edge!
Ska testa med Edge, tack för infon!
Angående problemet med att musikinformation visas när du lyssnar i mobilen, så är det inte via vår app eller vår hemsida, hoppas jag. Vi ska blockera all musikinfo under Melodikrysset. Är det en Iphone så är det kanske tjänsten Shazam som spökar? Här ser du hur du stänger av den:
Ta reda på vilken låt som spelas med Shazam på iPhone /.../ - Apple-support
Andra lyssnare med detta problem kan ställa markören på en kryssruta och skriva en bokstav i den och sen gå vidare till nästa ruta med hjälp av piltangenten.
Fungerar det på samma sätt hos dig? Det blir ju i så fall något enklare än att behöva klicka i varje ruta.
Vi har inte möjlighet att anpassa den nya kryssplanen så att den fungerar fullt ut på Windows 7, så antingen får du navigera med piltangenter ruta för ruta eller använda mobilen. I mobilen hjälper jag dig gärna att lista ut hur du slipper musikinformation.
Papper och penna är förstås också ett alternativ, om du har möjlighet att skriva kryssplaner från vår hemsida eller kan lösa krysset i tidningen.
Önskar förslag på åtgärd. Använder en äldre MacBook Air med Catalina 10.15.7
Det är förmodligen samma problem som Annika fått på Windows 7, som är rätt jämngammalt med Catalina.
Du ser ut att ha skrivit hit med Safari version 15 från 2022, vilket är den senaste versionen av Safari som funkar på Catalina. Har du någon nyare webbläsare (exempelvis senaste Firefox eller Chrome 128) installerat på din Mac? Hur funkar i så fall Melodikrysset där?
Senaste Firefox ska funka och den laddar du hem här:
Hämta Firefox för dator — från Mozilla
På Catalina går det även att använda Chrome 128. Den är nyare än Safari 15, men eftersom det inte längre är en supportad version, är den lite svår att ladda hem. Det går dock, se här:
YouTube: How to install Google Chrome on Catalina
Annika:
Medan jag skrev svaret till Lelle, såg jag att Firefox 115, som har stöd för Windows 7, är en lite nyare webbläsare än Chrome 109. Jag lovar inte att krysset funkar i den, men det kan vara värt att testa. Den versionen supportas fortfarande och bör gå att ladda hem från samma sida som jag tipsade Lelle om:
Hämta Firefox för dator — från Mozilla
Båda:
Återkom gärna och berätta hur det går!
/Annika
Då ser jag till att tipsa fler Windows 7-användare om att Firefox verkar fungera bättre (vilket förmodligen kan gälla även andra webbtjänster).
Tack för att du testade!