LÖST: SR Play blockeras i bilen (Automotive)
Ni har uppdaterat appen i bl.a. Volvos android bilar (de med Google maps) så man kan inte öppna den medan man kör. Den är klassad som ”farlig” så nu kan jag inte använda appen för att starta er digitala radio eller byta kanal när jag kör. Innan fungerade den som en radioapp så jag kunde välja mellan olika kanaler på väg till jobbet.
Följ inlägget
7
följare
Tack för att du berättade om detta.
Även Thomas här har fått samma problem. Vi är dock förbryllade, eftersom vi inte har släppt någon ny uppdatering för Automotive-appen på mycket länge.
Har samma problem.
När man står still och startar appen ser den exakt ut som på mobilen.
Gäller även Spotify som låser sig när man kör.
Ingen ny mjukvara i bilen senaste veckorna.
Jag kan bekräfta detta då jag hade samma upplevelse i morse i min Volvo V90. Först reagerade jag på att jag inte hittade appen, men den visade sig ha flyttat sig till en annan kategori. Märkligt. Därefter gick det inte att behålla den öppen när bilen rullade. Stannade jag kunde appen öppnas men såg ut som på en ipad, med komplext gränssnitt - inte bilanpassat.
Provade att ominstallera appen, men det fungerade inte.
Pratade nyss med Volvos support som bekräftade att de har en störning och att felet ligger hos dem. Deras tekniker jobbar på det och de bad mig vänta ut att de löser problemet.
Hoppas att allt snart fungerar som vanligt igen!
Spotify - Not available while driving : r/Volvo
Där är det en användare som lyckades bli av med problemet genom denna manöver: Kan det hjälpa någon?
Android Automotive gets over 70 new apps, Volvo and Polestar first to get them - ArenaEV
Det står att det finns ett stort problem med dessa nya appar som nu blir tillgängliga i Automotive: Kanske har de felaktigt råkat sätta denna etikett även på vår Automotive-app?
Hej från Österrike, samma här. Kan inte byta kanal när bilen är i rörelse. Enligt app infon uppdaterades appen 13 februari.
25.2.2 verkar vara vår vanliga mobilapp, inte automotive. Om ni öppnar den när bilen är parkerad, bör den se annorlunda ut än vad ni är vana vid från Automotive-appen. Jag utgår från att Volvos support är på bollen, med tanke på det Andreas skrev tidigare idag:
Det är nog där det blivit fel hos Volvo eller Google. Appen i bilen ser plötsligt ut som mobilappen. Jag har också testat att radera appen och ladda igen men ser ut som bilden
Även om jag utgår från att Volvo kan komma fram till samma slutsats, har jag bett den kollega som ansvarar för kontakten med bland annat Volvo att fråga dem ifall vi kan hjälpa dem på något vis.
En ominstallation verkar även ha hjälpt flera av de Spotify-användare som har rapporterat in liknande problem här:
App not working on Volvo and Polestar cars - The Spotify Community
Alltså:
Jag hoppas att Volvo snart löst problemet. Har ni möjlighet att lyssna på våra kanaler via FM-radion eller DAB om det är aktuellt där ni kör.
Trevlig helg trots problemen!
Volvo XC40 Recharge 2023.
Tack för tips RobertK
/Andreas
Nytt försök att installera om måndag morgon men fungerar inte. Har ni fått kontakt med Volvo?

Bra att ominstallation har hjälpt flera av er, men tråkigt att det inte har hjälpt alla.
Jag har pratat med den kollega som är vår kontakt med Volvo. Hans bedömning var att vi inte kan tillföra något utan att Volvos utvecklare bör ha en tydlig bild av problemet. Detta bör vara mycket högt prioriterat i och med att det inte "bara" är SR Play, som främst riktar sig till svenskar, som påverkas, utan även globala tjänster som Spotify och Youtube Music.
Tills Volvo har löst problemet, så påminner jag om att många av våra kanaler går att lyssna på i FM-radio och DAB. Jag hoppas att många av er kan fortsätta den trevliga vanan att lyssna på oss där, men för Lars i Österrike och Carl i Frankrike är ju det inte en möjlighet.
Jag har haft samma problem på min Volvo EX40 och lyckades lösa det genom att avinstallera SR-appen från alla profiler på bilen, därefter starta om mediasystemet (håll inne hemknappen 20-30 sekunder) och sedan ominstallera appen. Dvs det räcker alltså inte att bara avinstallera från en av profilerna.
Hoppas att detta hjälper er, Lars, Per-Anders och andra som testat en ominstallation utan framgång.
Lars, hoppas att detta hjälper även dig!
Jag har tidigare nämnt att Volvo trodde att felet låg hos dem. Även om det inte är konstruktivt att söka syndabockar, så kan det (inte minst ifall liknande problem skulle uppstå på nytt) vara bara att veta att detta inte låg hos Volvo, enligt en Spotify-användare som varit i kontakt med Volvo, där Volvo hade förklarat problemet så här: OM någon fortfarande har problem, så hör av er, så att ni får hjälp!
Robert:
Här skriver Volvo hur du gör;
XC60 Ladda ner appar | Volvo Support SE
Dea:
Visst har du sett hur du ska göra?
Robert A och Dea:
Har det löst sig för er? Återkom annars, så att även ni kan använda den bilanpassade versionen av Sveriges Radio Play igen.
För andra i USA (om det där inte fungera) kan du använda Android Auto appen (och använda den Sveriges Radio appen på din mobil! 🤷♀️
Mitt intryck är att nästan alla har kunnat återfå Automotive-versionen vid en ominstallation, men om det inte går så stämmer det ju att vår vanliga mobil-app har ett Android Auto-läge som är säkrare än mobilversionen.
Robert A:
Du har ju uppenbarligen fått problem i samband med en mjukvaruuppdatering, och därmed bör du kontakta Volvo Cars kundsupport eller din verkstad. Så här står det på Volvos sajt:Uppdatering av din bils mjukvara. | Volvo Support SE
Lycka till!
Jag har en Volvo XC90 med Android.
Fick för någon vecka sedan problem med både Spotify och SR.
Spotify fungerar nu men trots radering, återställning och ominstallation så får jag bara upp SR play för mobiler och surfplattor.
Dvs liten text samt en app låser sig när bilen rullar.
Jag har bara en profil i bilen och bilens mjukvara är den senaste.
Tack Pelle för tipset! Det löste det för mig. Precis som han skriver är det viktigt att avinstallera på alla profiler innan man startar om mediasystemet och sedan installerar på nytt.
Jag har nu ett flertal gånger försökt med:
Avinstallation – omstart av mediasystem – avstängning av blåtand – installation.
Jag fick igår för första gången sedan problemet uppstod upp SR Play listad bland ”automotive-appar ”.
Tänkte att det var löst men det är mobil/tabloid-versionen som installeras.
Så problemet kvarstår.
Jag har bara en profil i bilen…
Ni som har löst problemet och vill slippa få mejl-aviseringar när någon skriver i tråden, så finns det en länk i botten av dessa aviseringsmejl där det står:
Tinnitus: Kontakta Volvo och hör om de har tips för hur du löser detta.
mvh,
Fredrik
Eftersom det fortfarande blir problem hos en del lyssnare, har vi nu lagt ut en ny version av Sveriges Radio Play för Automotive, i vilken vi har rättat ett problem som i vissa lägen kunde orsakade app-krasch vid start. Den största skillnaden är dock att Automotive-appen Sveriges Radio Play nu får ett högre versionsnummer än den vanliga mobil-appen med samma namn (Automotive: 25.3.5, mobil: 25.3.3), samt att vi tydligare visar Google vilken av apparna som är tänkt för Automotive.
Vi hoppas och tror därmed att ni inte längre ska kunna få mobil-appen istället för Automotive-appen. OM de båda apparna fortfarande förväxlas i någon bil, så kommer ni att få Automotive-appen, som har högre versionsnummer.
Automotive-appen i version 25.3.5 har släppts till 50 procent av användarna. Det är slumpen som styr vem som får den när.
Jag lägger in ordet "LÖST" i rubriken eftersom vi hoppas och tror att det stämmer och att det, från och med version 25.3.5, inte bör kunna bli fel version längre.
Trevlig helg!