Till senaste kommentaren

LÖST: SR Play blockeras i bilen (Automotive)

Ni har uppdaterat appen i bl.a. Volvos android bilar (de med Google maps) så man kan inte öppna den medan man kör. Den är klassad som ”farlig” så nu kan jag inte använda appen för att starta er digitala radio eller byta kanal när jag kör. Innan fungerade den som en radioapp så jag kunde välja mellan olika kanaler på väg till jobbet.

Besviken radiolyssnare
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Oj, detta måste vi förstås se over!
    Tack för att du berättade om detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Även Thomas här har fått samma problem. Vi är dock förbryllade, eftersom vi inte har släppt någon ny uppdatering för Automotive-appen på mycket länge.
    1. Hur ser appen ut om du startar den när bilen är parkerad? Är det verkligen den vanliga Automotive-appen, eller kommer du på något vis åt den vanliga mobil-appen?
    2. Har Automotive-systemet uppdaterats nyligen?
    3. Har du stött på liknande problem med fler appar?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Har samma problem.
    När man står still och startar appen ser den exakt ut som på mobilen.
    Gäller även Spotify som låser sig när man kör.
    Ingen ny mjukvara i bilen senaste veckorna.
    Peter
  • Hej,

    Jag kan bekräfta detta då jag hade samma upplevelse i morse i min Volvo V90. Först reagerade jag på att jag inte hittade appen, men den visade sig ha flyttat sig till en annan kategori. Märkligt. Därefter gick det inte att behålla den öppen när bilen rullade. Stannade jag kunde appen öppnas men såg ut som på en ipad, med komplext gränssnitt - inte bilanpassat.

    Provade att ominstallera appen, men det fungerade inte.

    Pratade nyss med Volvos support som bekräftade att de har en störning och att felet ligger hos dem. Deras tekniker jobbar på det och de bad mig vänta ut att de löser problemet.
    Andreas
  • Tack för att du snabbt berättade detta, så att både andra drabbade bilägare och vi på Sveriges Radio inte behöver lägga mer tid på felsökning just nu. (Teknikerna hos oss hann börja prata om att de ville ha en ny Volvo att testa på, vilket inte riktigt ligger inom vår normala budget 😅)

    Hoppas att allt snart fungerar som vanligt igen!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem, tack alla för era uppdateringar kring detta!
    Björn Freed
  • Jag hittade en Reddit-tråd om samma problem i Spotify:
    Spotify - Not available while driving : r/Volvo

    Där är det en användare som lyckades bli av med problemet genom denna manöver:
    Uninstall for all profiles, install again - that helped in my case.
    Kan det hjälpa någon?
    Annika Webbmaster
  • Spotify fungerar för mig utan ingrepp, så det verkar inte vara alla som är drabbade där. Ser fram emot återkoppling på SR-appen däremot 😀
    Björn Freed
  • Gissningsvis är det fel ni drabbats av relaterat till denna nyhet:
    Android Automotive gets over 70 new apps, Volvo and Polestar first to get them - ArenaEV

    Det står att det finns ett stort problem med dessa nya appar som nu blir tillgängliga i Automotive:
    Almost all newly added apps can only run when the vehicle is stationary. This is a safety measure that prevents drivers from being distracted.
    Kanske har de felaktigt råkat sätta denna etikett även på vår Automotive-app?
    Annika Webbmaster
  • Hej från Österrike, samma här. Kan inte byta kanal när bilen är i rörelse. Enligt app infon uppdaterades appen 13 februari.

    Lars Lagerkvist
  • Hade varit fantastiskt om ni kan påtala detta för Google/Android. Är otroligt positivt att det varit så lätt att lyssna på Sveriges Radio via integrerad app i bilen tidigare. Känns otroligt konstigt att SR appen skulle vara begränsad men inte tex Spotify appen.
    Lars Lagerkvist
  • Hej!

    25.2.2 verkar vara vår vanliga mobilapp, inte automotive. Om ni öppnar den när bilen är parkerad, bör den se annorlunda ut än vad ni är vana vid från Automotive-appen.
    Hade varit fantastiskt om ni kan påtala detta för Google/Android.
    Jag utgår från att Volvos support är på bollen, med tanke på det Andreas skrev tidigare idag:
    Pratade nyss med Volvos support som bekräftade att de har en störning och att felet ligger hos dem. Deras tekniker jobbar på det och de bad mig vänta ut att de löser problemet.
    Annika Webbmaster
  • Det är nog där det blivit fel hos Volvo eller Google. Appen i bilen ser plötsligt ut som mobilappen. Jag har också testat att radera appen och ladda igen men ser ut som bilden

    Lars Lagerkvist
  • Tack.

    Även om jag utgår från att Volvo kan komma fram till samma slutsats, har jag bett den kollega som ansvarar för kontakten med bland annat Volvo att fråga dem ifall vi kan hjälpa dem på något vis.
    Annika Webbmaster
  • Hej från Frankrike. Samma problem här. Det är tråkigt att inte kunna lyssna på SR längre när jag kör. Jag har en Volvo. Det är min dagliga länk till Sverige. Jag hoppas att en lösning kommer att hittas snart. Tackar.
    Carl
  • Volvo v90 2024: samma problem att bilappen ändrat sig och ser ut som en websida som inte går att använda när bilen kör.  Det löste sig att avinstallera SR-play appen och installera den igen. Nu är den vanliga bilappen tillbaka och den fungerar när man kör.
    RobertK
  • Tack för att du berättade att det hjälpte dig!

    En ominstallation verkar även ha hjälpt flera av de Spotify-användare som har rapporterat in liknande problem här:
    App not working on Volvo and Polestar cars - The Spotify Community

    Alltså:
    1. Avinstallera SR Play i bilen
    2. Starta om bilens mediasystem
    3. Installera om appen
    Annika Webbmaster
  • Jag har precis avinstallerat, startat om systemet och installerat SR-appen igen men fungerar tyvärr inte😢
    Lars Lagerkvist
  • Trist!

    Jag hoppas att Volvo snart löst problemet. Har ni möjlighet att lyssna på våra kanaler via FM-radion eller DAB om det är aktuellt där ni kör.

    Trevlig helg trots problemen!
    Annika Webbmaster
  • Samma problem här. Mycket irriterande. Får streama från mobilen nu... Hjälper inte att installera om.
    Per-Anders Strand
  • För mig hjälpte det att avinstallera appen, starta om systemet och sedan installera på nytt!
    Volvo XC40 Recharge 2023.
    Tack för tips RobertK
    Björn Freed
  • Följande fungerade för mig (Volvo xc90):
    • Avinstallera SR-appen
    • Starta om mediasystemet (håll inne hemknappen 20-30 sekunder. Att starta om bilen med nyckeln hjälper inte.)
    • Installera om SR-appen
    Olle
  • Kan bekräfta att detta fungerade för mig också. V90 Recharge 2022.
    /Andreas
    Andreas
  • Ovan fungerar tyvärr inte för mig. XC60 T6 2023 boendes i Österrike. Samma app som iPhonen med bilder laddas ner igen trots omstart av systemet.
    Lars Lagerkvist
  • Fungerar inte för mig. Får den nya appen istället. XC40 recharge 2022 model. Fungerade tills i torsdags, då med den 'gamla' appen.
    Per-Anders Strand
  • Nytt försök att installera om måndag morgon men fungerar inte. Har ni fått kontakt med Volvo?

    Lars Lagerkvist
  • Hej alla!
    Bra att ominstallation har hjälpt flera av er, men tråkigt att det inte har hjälpt alla.

    Jag har pratat med den kollega som är vår kontakt med Volvo. Hans bedömning var att vi inte kan tillföra något utan att Volvos utvecklare bör ha en tydlig bild av problemet. Detta bör vara mycket högt prioriterat i och med att det inte "bara" är SR Play, som främst riktar sig till svenskar, som påverkas, utan även globala tjänster som Spotify och Youtube Music.

    Tills Volvo har löst problemet, så påminner jag om att många av våra kanaler går att lyssna på i FM-radio och DAB. Jag hoppas att många av er kan fortsätta den trevliga vanan att lyssna på oss där, men för Lars i Österrike och Carl i Frankrike är ju det inte en möjlighet.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har haft samma problem på min Volvo EX40 och lyckades lösa det genom att avinstallera SR-appen från alla profiler på bilen, därefter starta om mediasystemet (håll inne hemknappen 20-30 sekunder) och sedan ominstallera appen. Dvs det räcker alltså inte att bara avinstallera från en av profilerna.
    Pelle
    Bästa svaret
  • Tack, Pelle!
    Hoppas att detta hjälper er, Lars, Per-Anders och andra som testat en ominstallation utan framgång.
    Annika Webbmaster
  • Tack för infon. Fungerar enligt Pelle:s beskrivning. :-)
    Per-Anders Strand
  • Ja! Bra! Tack för att du berättade det.

    Lars, hoppas att detta hjälper även dig!
    Annika Webbmaster
  • Tack Pelle, SR och alla andra, fungerar nu också i Österrike. Viktigt som Pelle säger att gå in på samtliga profiler och radera SR appen före man startar om systemet och installerar om SR appen. Tar sin lilla tid.
    Lars Lagerkvist
  • Skönt att vi är tillbaka i Automotive med den bilanpassade versionen.
    Annika Webbmaster
  • Hejn igen!

    Jag har tidigare nämnt att Volvo trodde att felet låg hos dem. Även om det inte är konstruktivt att söka syndabockar, så kan det (inte minst ifall liknande problem skulle uppstå på nytt) vara bara att veta att detta inte låg hos Volvo, enligt en Spotify-användare som varit i kontakt med Volvo, där Volvo hade förklarat problemet så här:
    So, Volvo do not update the apps within the car system that you can download from the Play store - this is Google that update those. Google has confirmed that the issue is due to them releasing the mobile/tablet app version instead of the automotive version. This may also affect other media apps such as YouTube Music, Spotify, SoundCloud, Amazon Music, etc.
    App not working on Volvo and Polestar cars - Page 5 - The Spotify Community 
    OM någon fortfarande har problem, så hör av er, så att ni får hjälp!
    Annika Webbmaster
  • När jag avinstallerade SR appen i min XC60 så försvann den så nu kan jag inte hitta fram den igen… någon som har tips hur jag hittar den igen 😳
    Robert Andersson
  • Instämmer med föregående inlägg. Med den nya uppdateringen så funkar inte SR play under körning, väldigt tråkigt då jag använder den för att lyssna på lokalradion även då jag inte är i länet.
    Dea
  • Hej
    Robert:
    Här skriver Volvo hur du gör;
    XC60 Ladda ner appar | Volvo Support SE

    Dea:
    Visst har du sett hur du ska göra?
    1. avinstallera SR-appen från alla profiler på bilen
    2. starta om mediesystemet (håll inne hemknappen 20-30 sekunder) 
    3. installera appen på nytt
    Annika Webbmaster
  • Hej, för mig fungerade det att avinstallera och installera på nytt. Har en XC60 recharge.
    Daniel
  • Bra! En ominstallation har hjälpt nästan alla.

    Robert A och Dea:
    Har det löst sig för er? Återkom annars, så att även ni kan använda den bilanpassade versionen av Sveriges Radio Play igen.
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket, alla! Avinstalla + starta om + installera fungerade för mig!

    För andra i USA (om det där inte fungera) kan du använda Android Auto appen (och använda den Sveriges Radio appen på din mobil! 🤷‍♀️
    Kajsa
  • Hej, nu fungerar Spotify igen men tyvärr har jag inte fått tillbaka SR appen efter att jag avinstallerade den. Har startat om flera ggr men den vill inte komma tillbaka som valbar…
    Robert Andersson
  • Tack, Kajsa!
    Mitt intryck är att nästan alla har kunnat återfå Automotive-versionen vid en ominstallation, men om det inte går så stämmer det ju att vår vanliga mobil-app har ett Android Auto-läge som är säkrare än mobilversionen.

    Robert A:
    Du har ju uppenbarligen fått problem i samband med en mjukvaruuppdatering, och därmed bör du kontakta Volvo Cars kundsupport eller din verkstad. Så här står det på Volvos sajt:
    Om du upplever några problem med installationen av din mjukvaruinstallation eller några andra problem med bilen, kontakta Volvo Cars kundsupport (via telefon eller Volvo Cars / Volvo EX30-appen) eller din Volvoverkstad.
    Uppdatering av din bils mjukvara. | Volvo Support SE

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har en Volvo XC90 med Android.
    Fick för någon vecka sedan problem med både Spotify och SR.
    Spotify fungerar nu men trots radering, återställning och ominstallation så får jag bara upp SR play för mobiler och surfplattor.
    Dvs liten text samt en app låser sig när bilen rullar.
    Jag har bara en profil i bilen och bilens mjukvara är den senaste.
    Tinnitus
  • Ok, testa att göra samma manöver som innan men att även, tillfälligt, bryta Bluetooth-uppkopplingen mellan din mobil och bilen. Tipset kommer från en Automotive-användare på Reddit:
    For anyone looking for the solution to this issue, this is how I fixed it (from the post on the Spotify forums:
    I found information on Facebook that you should uninstall the app from each user profile, restart the system, and reinstall it. It worked for me—the app returned to its original place with the old UI and works while driving 🙏🏻
    I found that at first this would also not work but when I disconnected my phone from the cars Bluetooth it did work.
    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Tack Pelle för tipset! Det löste det för mig. Precis som han skriver är det viktigt att avinstallera på alla profiler innan man startar om mediasystemet och sedan installerar på nytt.
    Lars Eriksson
  • Hej
    Jag har nu ett flertal gånger försökt med:
    Avinstallation – omstart av mediasystem – avstängning av blåtand – installation.
    Jag fick igår för första gången sedan problemet uppstod upp SR Play listad bland ”automotive-appar ”.
    Tänkte att det var löst men det är mobil/tabloid-versionen som installeras.
    Så problemet kvarstår.
    Jag har bara en profil i bilen…
    Tinnitus
  • Ni som har löst problemet och vill slippa få mejl-aviseringar när någon skriver i tråden, så finns det en länk i botten av dessa aviseringsmejl där det står:

    Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg


    Tinnitus: Kontakta Volvo och hör om de har tips för hur du löser detta.
    Annika Webbmaster
  • Jag installerande polestars mjukvara 3.4.4 på min bil igår och då fick jag också fel version av SR appen, mobil versionen som blockeras vid körning, jag tog bort appen och laddade ner den igen och då fick jag rätt version! Och nu funkar det igen!

    mvh,
    Fredrik
    Fredrik Larsson
  • Hej igen!
    Eftersom det fortfarande blir problem hos en del lyssnare, har vi nu lagt ut en ny version av Sveriges Radio Play för Automotive, i vilken vi har rättat ett problem som i vissa lägen kunde orsakade app-krasch vid start. Den största skillnaden är dock att Automotive-appen Sveriges Radio Play nu får ett högre versionsnummer än den vanliga mobil-appen med samma namn (Automotive: 25.3.5, mobil: 25.3.3), samt att vi tydligare visar Google vilken av apparna som är tänkt för Automotive.

    Vi hoppas och tror därmed att ni inte längre ska kunna få mobil-appen istället för Automotive-appen. OM de båda apparna fortfarande förväxlas i någon bil, så kommer ni att få Automotive-appen, som har högre versionsnummer.

    Automotive-appen i version 25.3.5 har släppts till 50 procent av användarna. Det är slumpen som styr vem som får den när.

    Jag lägger in ordet "LÖST" i rubriken eftersom vi hoppas och tror att det stämmer och att det, från och med version 25.3.5, inte bör kunna bli fel version längre.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.