På Sveriges Radio vill vi ha högt i tak och en välkomnande stämning. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa. Här är de tre viktigaste:
- Vi tillåter inte hatiska kommentarer
- Vi kan välja att ta bort kommentarer som är off topic (inte håller sig till ämnet)
- Vi tillåter inte namnpubliceringar som bryter mot våra egna publicistiska beslut
Sveriges Radios kommentarsregler
Hej Peter!

Vilken kanal gäller detta?
Testa gärna om du kan lyssna på samma kanal, men utlagd med en alternativ teknik som kan vara bättre hos dig, med hjälp av de länkar du hittar under "beta" i vår Sonos-tjänst, se bild:
Hackar P2 även om du lyssnar från beta-delen av vår Sonos-tjänst?
har prövat beta. När jag byter från ”den vanliga” när den hackar, så funkar beta. Idag hackade istället beta (efter en stund) och när jag bytte till den vanliga så försvann hackandet.
Överhuvudtaget kommer hackandet efter en stund och blir progressivt värre.
Idag verkar Beta fungera!
Jag ska be mina kolleger att se över om vi kan öka bufferten i vår Sonos-tjänst, eftersom jag tror att det skulle minska dessa problem.
Sedan en tid tillbaka har det även "hackat" hos oss. Nu senast denna morgon 10/6 på P1.
Det är inte konstant, utan det kommer och går (men nu under 8.30 nyheterna hackar det t.ex.).
Tack
Som du kan se av andra kommentarer kan även Beta-kanalerna hacka, och om de gör det, kan du testa att växla tillbaka till vanliga Direkt.
Tröttnar och kopplar om till p4Plus. Fungerar klockrent hela dagar men inte P4 Västmanland som sagt
Irriterande....
Hälsningar Anders
Hej Anders!

Har du testat tipset om att starta P4 Västmanland från "Beta-delen" i vår tjänst?
När du använder vår tjänst, är det då lika stora problem oavsett om du lyssnar på våra kanaler från vanliga "Direkt-delen" eller om du använder de länkar under "Beta-delen" som jag tipsat om ovan?
När jag byter mellan dem så funkar det ett tag, men sedan samma problem igen, även med TuneIn. Om den infon hjälper er? Lyssnar inte på så mycket annat.
Mvh
Magnus
Dessvärre har de kolleger som kan detta system bäst och jag haft våra semestrar lite omlott, och vi har inte hunnit prata om detta ännu, men när semestrarna är över kommer jag att ta upp det som ett förslag.
Det finns en sak ni kan testa själva. I Tunein finns det möjlighet att själv lägga in länkar till kanaler. Här står det hur man gör:
What is a custom URL and how can I add it to Sonos? : TuneIn User Support
Obs att det kan se lite olika ut i olika mobiler, men jag hoppas att det går att följa.Kör ni fast, så fråga, så får vi gemensamt lista ut hur man löser det.
Det är lite bökigt, men något ni endast behöver göra vid ett tillfälle, sedan ska "er egen kanal" finnas med i Tuneins utbud i Sonos.
Under punkt 4 i Tuneins beskrivning, står det att ni ska skriva in "the desired stream URL", alltså länken till önskad kanal. De länkar som ni ska använda hittar ni här:
Länkar till ljudströmmar för alla kanaler - Support - hjälpsidor | Sveriges Radio
För varje kanal finns det ett par olika ljudkvaliteter att välja mellan och den kvalitet som vi, och gissningsvis även Tunein, ger er idag är i 320 kbps. Det är en så pass hög bitrate att det ligger på gränsen för att det ska fungera hos er, men i och med att det för det mesta fungerar ett tag innan det börjar hacka, så tror jag att det skulle göra stor skillnad om ni bara fick lite större buffert.
I början av sidan med alla våra länkar, står det om en parameter som man kan lägga till i slutet av en en länk för att öka bufferten. Det står även att länkarna, som i den listan börjar med https, även fungerar med http i början. Http kan minska risken för avbrott något.
Testa att lägga in länken till en kanal i 320 kbps med http i början och parametern ?latency=high i slutet. För P1 ska länken då se ut så här:
http://live1.sr.se/p1-aac-320?latency=high
För några av er bör detta funka bra, men om även den länken börjar hacka efter ett tag, så räcker det inte att öka bufferten på detta vis, utan är bättre att använda länkar med lägre bitrate, 128 kbps. De bör fungera fint som de står utskrivna på vår sida, utan att ni behöver ändra till http eller lägga till ett ?latency=high mot slutet. För P1 blir det då så här en länk ska se ut:
https://live1.sr.se/p1-aac-128
Som sagt kommer jag att prata med mina kolleger och höra om vi kan öka bufferten i vår egen tjänst, alternativt lägga in länkarna under Beta med läger bitrate. Om ni tycker att det jag föreslog ovan verkar för krångligt för att ni ska mäkta med det, så hoppas jag alltså att vi kan lösa det på annat vis framöver, men när kan jag inte svara på.
Routerns placering:
Se över hur routern är placerad. Att gömma undan routern i ett skåp ger sämre WiFi än om routern är placerad "högt och fritt". Se även över hur Sonos-enheten är placerad i förhållande till Routern. Om det står ett akvarium, eller något annat som påverkar wifi:t, så kan det göra stor skillnad att flytta enheten en meter eller så ...
På den här sidan finns det bra tips:
Bäst placering för din router (Elgiganten)
Router-inställning
I synnerhet är det en routerinställning som kallas Airtime Fairness, som ska fördela ert wifi "rättvist", så att enheter som routern tycker verkar behöva stark uppkoppling får bättre uppkoppling än enheter som routern tolkar som mindre krävande. Just Sonos och liknande system missgynnas av den inställningen.
Ifall ni har en router med en sådan inställning, bör ni alltså se till att Airtime Fairness är av, se här:
Asus RT and AX Series compatibility | Sonos
Jag tror alltså att ni har uppkoppling så att det räcker och blir över för att lyssna på våra ljudströmmar (där det har skett en höjning av kvaliteten det senaste halvåret), men att Sonos-enheten inte har möjlighet att utnyttja ert nätverk fullt ut, och att det ger er problem. Det kan åtgärdas genom att förbättra Sonos tillgång till nätverket eller genom att använda ljudströmmar med större buffert och/eller lägre ljudkvalitet.
Den bufferten kan ni testa på vanliga lokala P4 kanaler. Kanske hjälper?
Hls Anders
Hej igen!

Vi har uppdaterat vår Sonos-tjänst, vilket gjorts för att kunna öka kapaciteten och lösa ett annat Sonos-problem.
Sonos: SR:s tjänst är tom
Dessa förändringar bör inte påverka det problem ni skrivit om. Om ni märkt någon skillnad så får ni gärna berätta om det under dagen. Jag tänker nämligen ta semester de närmaste tre veckorna och stänger ned forumet från 17-tiden idag fram till den 25 augusti.
Under den perioden går det inte att skriva nya inlägg eller kommentera i de trådar som finns. Gamla trådar går dock att läsa, men kan vara svåra att hitta till. Länk till en tråd du själv har skrivit i finns på två ställen i aviseringsmejlet du får när någon skrivit i tråden:
Jag följer upp hur det går för er i slutet av augusti!
Hoppas att ni får ordning på detta snart!
Stämmer det att de förändringar vi genomförde nu i somras för att lösa ett kapacitetsproblem (LÖST: SR:s Sonos-tjänst är tom) inte har gjort någon märkbar skillnad för er, utan att dessa problem har pågått i princip under hela 2025? (Lite olika debut beroende på vilken kanal ni lyssnar på.)
Är inget världsproblem för mig, men irriterande efter så många år av perfekt funktion.
Mvh
Magnus
Den 3 september har jag ett möte inbokat med de kolleger som ansvarar för Sonos, och då ska jag diskutera buffert och vilka möjligheter det finns att påverka den.
Mitt förslag kommer att bli att vi, om det inte går att ställa in buffert eller ljudkvalitet (bitrate) själv hos er som använder vår tjänst, ska använda en något lägre ljudkvalitet i den ljudström som används under beta. Det ger automatiskt en större buffert i tid räknat, vilket minskar risken för avbrott, eftersom bufferten är satt i en viss datamängd och den datamängden blir en alltför kort tid när ni får en så pass hög kvalitet som ni får numera.
Jag hoppas och tror att jag kan få gehör för det förslaget och att det löser problemen!
Hur gick mötet igår? Fick du någon respons?
Det kommer att åtgärdas, men har fått lägre prioritet än en del akuta ärenden och förbättringar som påverkar fler lyssnare. Jag vet därför inte när detta kommer att förändras, bara att en förändring kommer.
Jag följer upp hur det gått vid nästa avstämning om två veckor (ifall vi inte har hunnit lösa det dessförinnan).
Uppdatering från mitt system, version 80.27.6-release+20250813.7a328a25f, uppdaterade idag. Tyvärr verkar det ännu värre nu, iaf för mig.
Innan var det 5-7 timmar innan hackandet började. Nu har det kommit två gånger sedan 12.30 (klockan är nu 15.51).
Även jag har haft problem med hackande och ljudbortfall i år. Nu går det inte att lyssna på varken P1 eller P4 längre. Ljudbortfallen börjar redan efter någon timme.
Har ett Sonos S:1-system. Är det samma problem med de nyare versionerna av Sonos (S:2)?
Har SR gjort någon förändring i streamen i år som så att säga var starten av problemen? Vet någon om det är samma problem med andra produkter som Denon eller Bluestream?
Anders Ahlford
Blir det någon skillnad om man byter kanal?
Mitt förbättringsförslag
Nu har vi undersökt detta närmare. Som jag skrivit tidigare, hade jag ett förslag till utvecklarna om att de ljudströmmar vi har under Beta-delen i vår tjänst ska använda en annan typ av ljudström med lite lägre bitrate än den vi har under Direkt.
Det visade sig att vår tjänst redan fungerar på det viset, så det fanns inga vinster att hämta med mitt förslag.
Större problem än vanligt den senaste veckan?
Vi har gjort en del certifikatsförändringar, och bytte till ett nytt säkerhetscertifikat den 2 septembe. Under gårdagen ändrade vi tillbaka till samma typ av certifikat som vi har haft tidigare eftersom det nya certifikatet gav lyssnare problem på vissa plattformar (exempelvis i vår tjänst för Alexa)
Kvarstår problemen idag?
Om ni har haft frekventa avbrott fram till igår och det fungerar bättre idag (det vill säga att era problem idag är tillbaka på samma nivå som i somras), så skulle det kunna vara det där nya - och nu borttagna - certifikatet som gav er problem. Den förklaringen gäller endast ifall ni lyssnat via Sonos Radio/Tunein eller via Beta-delen av vår egen tjänst. Om ni startar våra kanaler under Direkt-delen i vår tjänst, så lyssnar ni utan att de berörda certifikaten är inblandade.
Återskapa felet ...?
Utvecklarna har dragit igång en Sonos-stream, P1 från "Direkt" i vår tjänst, som nu har tuffat på i snart en vecka utan att hacka. Uppkopplingen är mobil, över 4G, utanför Sveriges Radios brandväggar. De har inte hört några hack eller fått avbrott.
En utvecklare (som inte arbetar med Sonos-tjänsten) skriver dock:
Tre sätt att lyssna (med liknande problem?)
Vi har skrivit om tre olika sätt att lyssna och mitt intryck är att det hos de flesta av er fungerar ungefär likvärdigt:
Testa ett fjärde sätt!
Det finns dock ett fjärde sätt att lyssna somni gärna får testa, nämligen att lägga in länkar till våra kanaler som en "custom url" på det vis Sonos beskriver här:
Use TuneIn to add internet radio station URLs to Sonos | Sonos
Med den metoden hämtar ni våra kanaler med hjälp av Tunein, men ni hämtar inte de länkar som Tunein presenterar, utan har själva kontroll.
Länkarna som ni i själva ska klistra in i Tunein-appen för att kunna hitta en kanal som favorit i Sonos-appens Tunein-tjänst hittar ni här:
Länkar till ljudströmmar för alla kanaler - Support - hjälpsidor | Sveriges Radio
Jag rekommenderar att ni testar länken i AAC-LC, 128 kbps, och även lägger in "fördröjningen" ?latency=high i slutet av länken. För P1 blir länken då:
https://live1.sr.se/p1-aac-128?latency=high
Om detta fortfarande hackar, så testar ni en lägre kvalitet, MP3 i 96 kbps:
https://live1.sr.se/p1-mp3-96?latency=high
Återkom och berätta hur det går. Om ni stöter på problem med metoden som sådan, där Sonos beskrivning skiljer sig från er verklighet, så berätta gärna det, så att vi kan hjälpas åt och fila till en tydlig beskrivning.
Hoppas att ni på detta vis kan få till en fungerande och avbrottsfri streaming!
Se gärna om du kan lägga in en egna länkar till "dina kanaler" på det vis jag beskrev under mellanrubriken Testa ett fjärde sätt! ovan.
Jag tipsade om detta med egen länk (custom url) redan i juli, men följde aldrig upp det spåret, så det är på tiden att vi undersöker detta nu!
Det kan verka lite omständligt, men det trevliga är att du endast behöver lägga in en sån där egen länk en gång. Därefter finns länken kvar i Tunein hos dig och om detta kan lösa problemet, är det ju väl investerad tid!
Från och med imorse har jag väckning via P3 "direkt" istället för beta versionen. Väckningen startade 05.00 och tuffar fortfarande på, klockan är nu 16.45. Inget hackande! Detta kan vara lösningen för mig, återkommer om det förändras.
Jag hoppas att det fortsätter på det viset.
Lät väckningen fortgå under hela natten och när nästa kom imorse så var det fortfarande inget hackande. 24 timmar i sträck utan problem, det har inte hänt tidigare i år.
För mig verkar "direkt" vara lösningen. Hoppas det fungerar för fler.
Ha en fin dag!
Jag inser att det är lite otydligt iden här tråden, men att lyssna via Direkt i vår egen Sonos-tjänst är det vi i första hand rekommenderar. De länkar som ligger under Beta är mer av en reservström som är värd att testa ifall man har problem med Direkt.
Tack för att du berättar att det fungerar bra hos dig nu.
Hur har det gått för er andra? Ni som har problem med både Direkt och Beta i vår egen tjänst, samt med Tuneins vanliga länkar, får gärna testa att lägga in en egen länk i Tunein på det vis jag nämnde under mellanrubriken Testa ett fjärde sätt! den 9 september
Om det verkar krångligt, så berätta vilken kanal ni vill lyssna på, så försöker jag skriva en tydlig manual för hur ni ska göra detta. Det är lite bökigt, men kan ge er en stabil lyssning.
Om du har problem med båda dessa tjänster, så testa att lägga in denna direktlänk till P4 Stockholm i Sonos:
https://live1.sr.se/p4sth-aac-128?latency=high
Eftersom denna metod involverar både Sonos och Tunein, finns det beskrivningar för hur man gör på båda företagens hemsidor. Jag tycker att beskrivningen hos Tunein är lite tydligare, men det är nog en smaksak:
- Use TuneIn to add internet radio station URLs to Sonos | Sonos
- What is a custom URL? How can I add it to Sonos? : TuneIn
Lycka till!Tack för att du bekräftar att direktlänksmetoden fungerar, men synd att den inte fungerar bättre hos dig.
Testa gärna samma metod, men med denna länk istället:
https://live1.sr.se/p4sth-mp3-96
Vi har haft vår "radio" Sonos stående på samma ställe i huset sedan vi byggde det år 2017.
Vi lyssnar alltid på P4 till frukost.
Har 1000/1000 Mbit bredband.
Det har alltid fungerat tills nu i somras.
Nu hackar det efter ca 20 minuters lyssning.
Har haft en IT-expert här för att kontrollera vårt nätverk.
Använder det inom arbetet med.
Inget fel på nätverket.
Det enda som inte fungerar hemma hos oss är att lyssna på SR i Sonos.
Nu har vi köpt en analog radio.
Ful med dåligt ljud.
Skulle vara kul om ni fick det att fungera.