SR hackar i Sonos

Varför hackar SR i Sonos?
Peter

Kommentarer

  • Hej Peter!
    Vilken kanal gäller detta?

    Testa gärna om du kan lyssna på samma kanal, men utlagd med en alternativ teknik som kan vara bättre hos dig, med hjälp av de länkar du hittar under "beta" i vår Sonos-tjänst, se bild:

    Annika Webbmaster
  • Hackar hos mig också. Låter bra till en början men börjar sedan hacka allt värre. Gäller bara direktsändningar, inte poddsändningar. Lyssnar på P2. Två olika sonossystem i två olika hus. Hopplöst när man vill vakna till P2 på morgonen… 😢 Har närmare 100 Mbit/s både upp och ner.
    Ingvar
  • Hej Ingvar!

    Hackar P2 även om du lyssnar från beta-delen av vår Sonos-tjänst?
    Annika Webbmaster
  • Upplever problem med både P1 och P4 Stockholm. I början fungerar det bra men efter en stund, kan vara mellan 15 och 60 minuter börjar ljudet hacka. Har provat kanalerna i SR-appen i Sonos, via SR Beta och även Tunein, samma problem.
    Jan Danielsson
  • Hej,
    har prövat beta. När jag byter från ”den vanliga” när den hackar, så funkar beta. Idag hackade istället beta (efter en stund) och när jag bytte till den vanliga så försvann hackandet.
    Överhuvudtaget kommer hackandet efter en stund och blir progressivt värre.
    Ingvar
  • Hej,

    Idag verkar Beta fungera!
    Jan Danielsson
  • Hej båda!

    Jag ska be mina kolleger att se över om vi kan öka bufferten i vår Sonos-tjänst, eftersom jag tror att det skulle minska dessa problem.
    Annika Webbmaster
  • Halloj webbmastern
    Sedan en tid tillbaka har det även "hackat" hos oss. Nu senast denna morgon 10/6 på P1.
    Det är inte konstant, utan det kommer och går (men nu under 8.30 nyheterna hackar det t.ex.).
    Carina
  • Ursäkta nu var jag lite snabb när jag skrev och det går inte att redigera, ser nu att du rekommenderar Beta. Testar nu (P1) och det verkar fungera.
    Tack
    Carina
  • Bra att du såg det!

    Som du kan se av andra kommentarer kan även Beta-kanalerna hacka, och om de gör det, kan du testa att växla tillbaka till vanliga Direkt.
    Annika Webbmaster
  • P4 Västmanland hackar sedan en- en o en halv månad tillbaka.... Stänger av och på då brukar det gå ett tag sen hackar det igen  
    Tröttnar och kopplar om till p4Plus. Fungerar klockrent hela dagar men inte P4 Västmanland som sagt

    Irriterande....

    Hälsningar Anders
    Anders
  • Hej Anders!

    Har du testat tipset om att starta P4 Västmanland från "Beta-delen" i vår tjänst?

    Annika Webbmaster
  • Hos mig är det samma problem sedan snart 6 månader. Byter dagligen mellan SR P1 och Tunein P1 och då funkar det bra några timmar, men sen samma problem igen oavsett vilken källa/app jag byter till. Byter app igen och det funkar några timmar igen..... Inte okey!!!

    Magnus
  • För säkerhets skull, Magnus:
    När du använder vår tjänst, är det då lika stora problem oavsett om du lyssnar på våra kanaler från vanliga "Direkt-delen" eller om du använder de länkar under "Beta-delen" som jag tipsat om ovan?
    Annika Webbmaster
  • Det är samma, jag kör både via TuneIn och SR "normal" och beta. Att jag även kör beta beror på att ni tidigare rekomenderat det som en lösning, men utan framgång för mig.
    När jag byter mellan dem så funkar det ett tag, men sedan samma problem igen, även med TuneIn. Om den infon hjälper er? Lyssnar inte på så mycket annat.
    Mvh
    Magnus
    Magnus
  • Min slutsats av detta, vilket är en slutsats jag dragit redan tidigare, är att våra ljudströmmar i Sonos borde ha större buffert (eller lägre ljudkvalitet), vilket jag skrev den 9 juni.

    Dessvärre har de kolleger som kan detta system bäst och jag haft våra semestrar lite omlott, och vi har inte hunnit prata om detta ännu, men när semestrarna är över kommer jag att ta upp det som ett förslag.

    Det finns en sak ni kan testa själva. I Tunein finns det möjlighet att själv lägga in länkar till kanaler. Här står det hur man gör:
    What is a custom URL and how can I add it to Sonos? : TuneIn User Support

    Obs att det kan se lite olika ut i olika mobiler, men jag hoppas att det går att följa.Kör ni fast, så fråga, så får vi gemensamt lista ut hur man löser det.

    Det är lite bökigt, men något ni endast behöver göra vid ett tillfälle, sedan ska "er egen kanal" finnas med i Tuneins utbud i Sonos.

    Under punkt 4 i Tuneins beskrivning, står det att ni ska skriva in "the desired stream URL", alltså länken till önskad kanal. De länkar som ni ska använda hittar ni här:
    Länkar till ljudströmmar för alla kanaler - Support - hjälpsidor | Sveriges Radio

    För varje kanal finns det ett par olika ljudkvaliteter att välja mellan och den kvalitet som vi, och gissningsvis även Tunein, ger er idag är i 320 kbps. Det är en så pass hög bitrate att det ligger på gränsen för att det ska fungera hos er, men i och med att det för det mesta fungerar ett tag innan det börjar hacka, så tror jag att det skulle göra stor skillnad om ni bara fick lite större buffert.

    I början av sidan med alla våra länkar, står det om en parameter som man kan lägga till i slutet av en en länk för att öka bufferten. Det står även att länkarna, som i den listan börjar med https, även fungerar med http i början. Http kan minska risken för avbrott något.

    Testa att lägga in länken till en kanal i 320 kbps med http i början och parametern ?latency=high i slutet. För P1 ska länken då se ut så här:
    http://live1.sr.se/p1-aac-320?latency=high

    För några av er bör detta funka bra, men om även den länken börjar hacka efter ett tag, så räcker det inte att öka bufferten på detta vis, utan är bättre att använda länkar med lägre bitrate, 128 kbps. De bör fungera fint som de står utskrivna på vår sida, utan att ni behöver ändra till http eller lägga till ett ?latency=high mot slutet. För P1 blir det då så här en länk ska se ut:
    https://live1.sr.se/p1-aac-128

    Som sagt kommer jag att prata med mina kolleger och höra om vi kan öka bufferten i vår egen tjänst, alternativt lägga in länkarna under Beta med läger bitrate. Om ni tycker att det jag föreslog ovan verkar för krångligt för att ni ska mäkta med det, så hoppas jag alltså att vi kan lösa det på annat vis framöver, men när kan jag inte svara på.
    Annika Webbmaster
  • Jag missade att skriva att det även går att få mer stabil streaming genom att se över routerns placering i förhållande till Sonos-systemet samt, inte minst, routerns inställningar.

    Routerns placering:
    Se över hur routern är placerad. Att gömma undan routern i ett skåp ger sämre WiFi än om routern är placerad "högt och fritt". Se även över hur Sonos-enheten är placerad i förhållande till Routern. Om det står ett akvarium, eller något annat som påverkar wifi:t, så kan det göra stor skillnad att flytta enheten en meter eller så ...

    På den här sidan finns det bra tips:
    Bäst placering för din router (Elgiganten)

    Router-inställning
    I synnerhet är det en routerinställning som kallas Airtime Fairness, som ska fördela ert wifi "rättvist", så att enheter som routern tycker verkar behöva stark uppkoppling får bättre uppkoppling än enheter som routern tolkar som mindre krävande. Just Sonos och liknande system missgynnas av den inställningen.

    Ifall ni har en router med en sådan inställning, bör ni alltså se till att Airtime Fairness är av, se här:
    Asus RT and AX Series compatibility | Sonos

    Jag tror alltså att ni har uppkoppling så att det räcker och blir över för att lyssna på våra ljudströmmar (där det har skett en höjning av kvaliteten det senaste halvåret), men att Sonos-enheten inte har möjlighet att utnyttja ert nätverk fullt ut, och att det ger er problem. Det kan åtgärdas genom att förbättra Sonos tillgång till nätverket eller genom att använda ljudströmmar med större buffert och/eller lägre ljudkvalitet.
    Annika Webbmaster
  • Lyssnar ofta o länge på P4 Plus. Den kanalen har mig veterligt aldrig hacjat hos oss
    Den bufferten kan ni testa på vanliga lokala P4 kanaler. Kanske hjälper?
    Hls Anders
    Anders
  • Tack, det var en intressant iakttagelse!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Vi har uppdaterat vår Sonos-tjänst, vilket gjorts för att kunna öka kapaciteten och lösa ett annat Sonos-problem.
    Sonos: SR:s tjänst är tom

    Dessa förändringar bör inte påverka det problem ni skrivit om. Om ni märkt någon skillnad så får ni gärna berätta om det under dagen. Jag tänker nämligen ta semester de närmaste tre veckorna och stänger ned forumet från 17-tiden idag fram till den 25 augusti.

    Under den perioden går det inte att skriva nya inlägg eller kommentera i de trådar som finns. Gamla trådar går dock att läsa, men kan vara svåra att hitta till. Länk till en tråd du själv har skrivit i finns på två ställen i aviseringsmejlet du får när någon skrivit i tråden:



    Jag följer upp hur det går för er i slutet av augusti!

    Annika Webbmaster
  • Även hos oss hackar SR på Sonos. Hackandet kommer efter en halvtimme/timme och försvinner när vi gör stop och sedan play. Kommer sedan tillbaka efter någon timme och proceduren får upprepas. Vi har testat beta senaste veckan och den fungerar bättre, men idag har även den hackat. Dock inte lika frekvent som vanliga SR utan vi har kunnat lyssna 3-4  timmar innan den hackar. Vi lyssnar endast på P4 Stockholm.
    Teres
  • Samma problem för mig, pågått väldigt länge nu. Tidigare (vet inte exakt tid men säkert ett år sedan) så var det alltid en fördröjning på ca 30 sekunder. Det märktes vid nyhetssändningar då dom inte startade vid hel och halvtimme. Även när man kom in från bilen märktes fördröjningen då man aldrig missade något, systemet hemma låg alltid lite efter. Den fördröjningen gjorde så att det aldrig var några problem med hackande, vilket får mig att tro att bufferten är problemet.

    Hoppas att ni får ordning på detta snart!
    Jimmy
  • Tack!
    Stämmer det att de förändringar vi genomförde nu i somras för att lösa ett kapacitetsproblem (LÖST: SR:s Sonos-tjänst är tom) inte har gjort någon märkbar skillnad för er, utan att dessa problem har pågått i princip under hela 2025? (Lite olika debut beroende på vilken kanal ni lyssnar på.)
    Annika Webbmaster
  • Det stämmer att problemen kvarstår i ungefär samma omfattning för min del i alla fall. Stänga av och sätta på hjälper temporärt liksom byte till beta. Men problemen är tillbaka efter någon eller några timmar. Lyssnar endast på P2. Gäller bara direktsändningarna. Lyssna i efterhand ger inte samma problem.
    Ingvar
  • Jag har sedan 2022 kunnat lyssna på SR ordinarie kanaler (inte beta) i mina Sonos utan problem, fram till 2025. Under 2025 så har det hackat efter några timmars lyssning, även på beta.
    Jan Danielsson
  • Hej och ja på din fråga. Jag upplever samma problem som tidigare, det hackar efter en tids lyssnande. Jag lyssnar nog upp mot 6 timmar per dag och det händer "alltid". Byte mellan TuneIn SR1 och er egen SR1 app ger tillfällig förbättring. Har även provat Beta och det ger ingen skillnad.
    Är inget världsproblem för mig, men irriterande efter så många år av perfekt funktion.
    Mvh
    Magnus
    Magnus
  • Ja problemet kvarstår (direktsänt P1, även Beta P1). Och ja det har fungerat felfritt fram till nån gång under 2025, minns tyvärr dock inte exakt när det startade.
    Carina
  • Förändringarna ni gjorde i somras kan möjligtvis ha påverkat lite. Innan upplevde jag att hackandet var värre och tillslut så bröts sändningen helt. Det hände då efter ett par timmar, ca 2-3. Nu kommer det kanske efter 5-7 timmar.
    Jimmy

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.