Till senaste kommentaren

LÖST: SR och DAB - problem i Stockholm

Hej! Sänder Sveriges Radio fortfarande via DAB? Jag fick ingen P1, P2, P3 eller P4. Jag bor i Stockholm.
Stephen
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Inte DAB, men DAB+ sänds på en del orter bl a Stockholm. Om du har en äldre radio med bara DAB och utan stöd för DAB+ kommer det inte att fungera. Får du in kommersiella DAB-kanaler är det några annat problem, då dessa också använder DAB+.
    Martin S
  • Hej
    Jag har samma problem - får inte in någon av de DAB-kanaler som SR sänder. Alla kommersiella kanaler funkar utmärkt, men in SR-kanalerna.
    Problemet började nog nu i veckan.
    Bor i Stockholm. Har en DAB+ radio.
    Så felet ligger nog hos er att lösa.
    Bosse
  • Så tråkigt att det blivit problem!

    Själva utsändningen av DAB sköts av ett företag som heter Teracom och på deras hemsida finns ett formulär där ni kan rapportera in mottagningsproblem:
    Teracom - Rapportera mottagningsproblem radio

    Teracom samarbetar förstås med Sveriges Radios tekniker om de tror att felet ligger i vår produktion, så oavsett var i kedjan felet ligger, är Teracoms formulär rätt ställe för att rapportera in det.

    Tack på förhand för den hjälpen och hoppas att Teracom och/eller vi snart får ordning på detta!
    Annika Webbmaster
  • vad ska jag göra?

    Lars Grehn
  • Hej Lars!
    Det bästa sättet att hjälpa till att lösa detta är att rapportera in mottagningsproblemet här:
    Teracom - Rapportera mottagningsproblem radio

    På den sidan finns det en länk som ska gå till Teracoms Lyssnarrapport, och i den rapporten ska det gå att rapportera in problemen.

    Vid liknande problem tidigare har det ibland hjälpt att göra en ny kanalsökning i radion. Om någon av er testar det så berätta gärna ifall det hjälper, så att andra lyssnare vet om det är värt att testa eller ej.
    Annika Webbmaster
  • Har gjort ny kanalsökning flera gånger, men problemet kvarstår med att det står "Service not available" för alla SR-kanaler. De kommersiella kanalerna funkar perfekt fortfarande.
    Har anmält felet nu hos Teracom.
    Ni också gör väl återkoppling till Teracom -hoppas jag?
    Bosse
  • Jag gjorde det igår.
    Stephen
  • Tack för att ni felrapporterat och berättar att kanalsökning inte hjälper. Hoppas att det löser sig!

    Jag har tagit upp problemet med tekniker hos oss som har kontakt med Teracom.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    En av mina kolleger skrev nys:
    Teracom har gjort en ändring som kan påverka gamla DAB mottagare. Lyssnare med gamla mottagare behöver göra en ny kanalsökning eller reseta sin enhet.
    Den ändring som påverkat er gjordes den 14 januari och syns under Tidigare ärenden på denna sida: https://www.teracom.se/privat/driftstatus/

    Lycka till och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jag gjorde både en "reset" och en ny kanalsökning men jag fick fortfarande ingen SR kanaler. Alla andra kanaler som NRJ m.fl. funkar fortfarande bra.
    Stephen
  • Ok. Har ni fått något svar från Teracom?

    Hoppas att ni kan lyssna via FM eller via våra appar och vår hemsida tills allt är löst.

    Här hittar ni alla våra kanaler:
    Kanaler | Sveriges Radio
    Annika Webbmaster
  • Nej. Inte ännu. Jag kan påpeka att det är också en DAB+ radio.
    Stephen
  • Funkar fortfarande inte på Ljusterö i Stockholms skärgård. Har anmält till Teracom. Kommersiella skitkanalerna funkar allihop.
    Per
  • Hej.
    Har samma problem med flera DAB+kapabla mottagare (JBL, Sangean, Sony, Cocktail Audio etc.) som inte tar emot P1, P2 eller P3. Kommersiella kanaler verkar dock fungera, men då lyssnar jag hellre till brus. Återställning till fabriksinställningar fungerar inte.

    Har rapporterat till Teracom.
    Richard
  • Hej. Min DAB för SR-kanalerna fungerar inte. Jag har en DAB + och gjort flera sökningar utan resultat. Nu måste ni gå igenom detta tillsammans med er leverantör så vi får tillbaka våra kanaler!
    Jag förstår inte vad Göran menar när han säger att "något startade mitt vanliga p4 idag". Är det FM eller DAB. Jag har ingen DAB P4 hos mig...
    Monica Swartz
  • Så här skrev jag till Teracom:

    No Service visade sig på SR kanalerna morgonen den 14/1. Det har fungerat störningsfritt i flera år. Jag har en DAB +. Alla andra DAB kanaler fungerar som de gjort tidigare. Vi är flera som har rapporterat detta under veckan som gått men ni anger ingenting på er sida om att det är en störning.
    Vad har ni gjort som föranleder detta? När tänker ni åtgärda felet?
    Monica Swartz
  • Hej!

    Jag håller med Monica. Det verkar som de finns flera av oss som använder SRs tjänster via DAB+. Det är märkligt att ingenting står på SRs eller Teracoms webbsidor om problemet. Jag förstår att det är helgen, men det är en radiotjänst som borde vara tillgängligt hela tiden. Eller har jag missat något?
    Stephen
  • Ok, mina fungerar inte. Jag ska enligt Teracom gå in på band (tror jag det heter) 12 C eller 12 D. Har även du dessa band?
    Monica Swartz
  • Nej. Det finns ett problem på deras sändning, inte våra radioapparater tror jag. Märkligt. Jag har DAB+ och alla andra DAB+ stationer fungerar.
    Stephen
  • Jag håller med dig, Stephen. Våra apparater kan inte bara sluta och fungera från en dag till en annan - flera samtidigt... Jag lägger in mitt svar här från Teracom när/om jag får ett.

    Monica Swartz
  • Hej igen!

    Här har Teracom en sida som handlar om det som drabbat er nu:
    Teracom - Inställningar i din digitalradio

    Där står det bland annat:
    Vissa radioapparater kräver dock att du som lyssnare vid vissa tillfällen aktivt gör en ny kanalsökning för uppdatera kanallistan. Det kan till exempel vara när mottagaren ger beskedet ’service unavailable’, eller visar ett frågetecken efter kanalens namn, samtidigt som mottagningen av andra kanaler fungerar bra.

    Anledningen till detta beteende hos mottagaren är att Teracom från tid till annan genomför nätförändringar i digitalradion såsom att lägga till nya kanaler, ta bort kanaler som inte längre sänds, byter namn på kanaler med mera.
    Det står vidare:
    Beroende på radiomottagare finns det olika tillvägagångssätt för att uppdatera kanallistan. För en del nyare modeller görs detta helt per automatik. Medan en del mottagare kräver en manuell inställning. Nedan listas några allmänna tips:
    1. För automatisk kanalsökning välj ”Full Scan”, "Auto Tune", "Auto Scan" eller liknande i radions menyn
    2. För att ta bort dubbletter och kanaler som upphört ur kanallistan välj ”Trim Channellist” eller liknande
    3. Om inget av detta hjälper så kan du som sista alternativ pröva att göra en återställning till fabriksinställningar. Välj då ”Factory reset” eller liknande i radions meny. Fabriksåterställning brukar oftast kräva ett unikt förfarande för respektive radiomottagare så följ instruktionerna i manualen eller kontakta inköpsstället för vidare support i ärendet.
    Om någon av er ännu inte har testat ny kanalsökning och fabriksåterställning, så gör detta.

    Flera av er har dock redan testat dessa manövrar, utan att det har hjälpt. med andra ord verkar det som om det finns någon annan faktor här som ställer till det.
    1. Visst befinner ni er alla i Stockholms län?
    2. Hittar radion kanalerna, men ger er "Service not available" eller liknande?
    3. OM ni inte har testat hur vår finska kanal fungerar så testa den. Just den är ju inte så givande att lyssna på ifall man inte förstår språket, men ur felsöknings-vuinkel är den lite viktig då den har annan teknisk lösning. Om felet drabbar eller inte drabbar den kanalen kan därmed vara bra för Teracom och våra tekniker att veta.
    Monica:
    Det hjälper ju inte nu när du inte kan lyssna alls på DAB-kanalerna, men P4 Stockholm ingår i DAB-utbudet i Stockholms län, se här:
    DAB - Digitalradio | Frågor & svar om Sveriges Radio
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag gjorde kanal sökning och ”factory reset” flera gånger. Konstigt att flera radioapparater påverkats samtidigt även om kanaler som NRJ och de andra privata kanaler fungera som vanligt. Det är bara SRs kanaler som inte fungerar.
    Stephen
  • Hej Igen!

    Har någon från SR eller Teracom som bo i Stockholms området provat själv med en DAB+ radio?
    Stephen
  • Stephen:
    SR:s kanaler ligger i en egen multiplex*, så det är nog inte så konstigt att det kan bli så att just dessa inte fungerar. Om jag minns rätt på rak arm finns det sedan två multiplexer för de kommersiella, med en för vardera aktör bakom kanalerna.

    *Tänk en bunt kanaler som sänds i ett paket på en viss frekvens coh sedan väljer radion vilken av dem den ska spela upp. Marksänd digital-tv fungerar på ett liknande sätt, även om det nu bara finns två kvar (varav en kraftigt reducerad) eftersom betal-tv-aktören lagt ned sändningarna.
    Martin S
  • Har någon från SR eller Teracom som bo i Stockholms området provat själv med en DAB+ radio?
    Ja. Felet drabbar, på gott och ont, inte alla lyssnare. Gott för att det förstås är bra att inte alla drabbas. Ont för att det blir lite segare med felsökningen när det är svårare att återskapa.

    Så här skriver en av de tekniker som har undersökt detta:
    Teracom uppdaterade mux-mjukvaran den 14:e och då läste man tillbaka samma konfiguration som tidigare. Uppdateringen som gjordes har deras leverantör gjort utan problem i flera länder i Europa. Men Teracom kontaktar systemleverantören för att undersöka problemen djupare. Det kanske kan vara ett kompatibilitetsproblem med vissa mottagare men det är ingenting Teracom har hört om tidigare.

    SR sänder samtliga sina kanaler i DAB+ förutom Finska som fortfarande är DAB. Jag lyssnar dagligen på DAB+ i bilen här i Stockholm samt i en liten radio här på rummet. Inga problem alls för mig.

    Så det bästa vi kan göra är nog att hänvisa lyssnare med problem till Teracoms sida för att rapportera mottagningsproblem och där ange vilken mottagare man använder - om Teracom då kan dra några slutsatser?
    Annika Webbmaster
  • Tack för infot Annika!
    Stephen
  • Eftersom jag vet att både Teracom och mina kolleger på tekniksidan läser detta, så har jag raderat Görans inlägg.

    Jag bedömer att det var ett annat fel och vill inte att de som felsöker ska missförstå problemet. Görans problem med P4 Plus och vanliga P4 på en Albrecht radio DAB+, som löste sig "av sig självt", tyder på att han lyssnat via internet, en teknik hans mottagare också har stöd för.

    Jag vet att felsökning pågår, men när jag senast stämde av med våra kolleger så hade vi dessvärre ännu inte har förstått orsaken till problemet.

    Att Richard får samma fel på flera olika mottagare tyder på att det är något annat än radions fabrikat som gör att vissa lyssnare har drabbats.

    Finns det någon annan gemensam nämnare så utgår jag från att Teracom ser den, men vi kanske kan hjälpa dem? Visst är ni alla i Stockholm? Per skriver att han är på Ljusterö (trevligt, är själv uppvuxen i skärgården ...). Flera av er skriver att ni är i Stockholm, men det kan ju både innebära Stockholms stad och hela länet. Menar ni att ni är i staden?
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika. Jag bor i Huddinge och fick idag nedanstående svar från Teracom. Ska DAB-testa mina hemradioapparater senare idag, men observerade häromveckan (då problemen började) att DAB fungerar i bilen (ID.4 GTX 2023).
    -------------------------------------------------
    Hej,
    Under förra veckan gjordes ett serverarbete som påverkade DAB. Eftersom uppger att du gjort en fabriksåterställning utan att det hjälpt har vi dubbelkollat mot våra tekniker och de har hittat en ändring i kanalordningen som kan ha ställt till det på äldre modeller av DAB-radio. Den ändringen är nu åtgärdad och om du har möjlighet får du gärna söka om på nytt, alternativt göra en ny fabriksåterställning och återkoppla ifall det hjälpte.
    Richard
  • Teracom meddelar att det troliga är att det handlar om att vissa mottagare inte helt stöder DAB-specifikationerna. De har hittat en möjlig orsak till att dessa mottagare inte lyckas hitta kanalerna.
    Nu hoppas vi på bekräftelse från någon av de lyssnare som har rapporterat problemet att det åter går att lyssna på Sveriges Radios kanaler.


    Per (Tekniker SR)
  • Tack, så bra att de har försökt lösa detta.
    Den ändringen är nu åtgärdad och om du har möjlighet får du gärna söka om på nytt, alternativt göra en ny fabriksåterställning och återkoppla ifall det hjälpte.
    Även här vill vi förstås gärna veta hur allt fungerar efter en kanalsökning/återställning! (Jag håller tummarna.)
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag lovar att återkomma när jag har gjort en komplett fabriksåterställning.
    Monica Swartz
  • Hej Annika!

    Tack för engagemanget i det här problemet. Jag gjorde en til "factory reset" och en ny scanning idag (22/1) utan att lyckas.

    Jag bor i Rönninge/Salem som är ca. 12 kilometer norr om Södertälje centrum och dvs söder om Stockholm.
    Stephen
  • Det är fortfarande samma problem - bara kommersiella kanaler som funkar.
    Dennis
  • Trist, men vi och Teracom får spotta i nävarna och felsöka vidare.

    Tack för att ni återkopplade.
    Annika Webbmaster
  • Hej. Ny sökning idag vid 15:00 och nu fungerar DAB!
    Richard
    Bästa svaret
  • För vad det nu är värt så är det en JBL Tuner och Sangean DPR-39 som återigen fungerar.
    Richard
  • Tack för att du berättade det!

    Ett problem för Teracom och oss har varit att felet inte har gått att återskapa på våra test-enheter. Per, den tekniker på Sveriges Radio som skrev här igår, kontaktade mig tidigare idag och berättade att Teracom hade hittat en Roberts-mottagare med samma fel som hos er.

    Därefter lyckades de hitta ett sätt att komma runt problemet som vi hoppas och tror ska fungera bättre även hos er. Uppenbarligen har det hjälpt Richard (men ny kanalsökning krävdes) och jag håller tummarna för att det hjälper även er andra.

    OM felet kvarstår efter ny kanalsökning/fabriksåterställning, så vill vi och Teracom förstås veta det. Skriv i så fall vad ni har för DAB-mottagare.

    Tack alla för hjälp att felsöka!
    Annika Webbmaster
  • Det funkar!!! Utan fabriksåterstart. Jag har en RCD-M41 / RCD-M41DAB. Äntligen.

    Tack Annika för att du kämpade med oss!


    Monica Swartz
  • Tack själv för att du vill lyssna och för att du beskrivit vad som fungerar och inte.

    Du skrev tidigare:
    Jag har ingen DAB P4 hos mig...
    Visst kan du lyssna på P4 Stockholm i din DAB-mottagare?
    Annika Webbmaster
  • Nu funkar det igen, great
    Dennis
  • Tack Annika! Det funkar för mig nu.
    Stephen
  • Jag kan lyssna på alla SR kanaler nu.
    Monica Swartz
  • Jag la till ordet "LÖST" i rubriken så snart jag sett Richards inlägg och min kollegas beskrivning av framstegen i felsökningen, men blev ett tag orolig och tänkte att jag kanske bordee ha väntat tills fler av er hade bekräftat detta.

    Nu känns det tryggare, men om felet kvarstår hos någon, eller om ni märker några följdproblem, så vill vi veta det och felsöka vidare tills alla kan lyssna igen.

    Trevlig lyssning, nu!
    Annika Webbmaster
  • Jag befinner mig i Hässelby - västra Stockholm.
    Gjorde (igen) idag på fm, reset till fabriksinställning, sökte om kanalerna men ingen SR-kanal funkade då. Kom inte ens upp i listan med "Service not available" som det gjorde senast igår. Gjorde nyss endast ny sökning av kanaler och då kom alla från SR upp. Så... nu funkar det.
    Felet måste väl ha varit något hos Teracom och utsändningarna!
    //Bosse
    Bosse
  • Skönt!
    Problemet var att Teracom gjorde en förändring som i sig inte var fel, men som vissa DAB-mottagare inte klarade av.
    Annika Webbmaster
  • Funkar på Ljusterö oxå! Kom precis ut efter jobbveckan. Tack för hjälp och uppmuntran! Trevlig helg!
    Per
  • Finemang!
    En av teknikerna hälsar:
    Stort tack också till alla de lyssnare som du sporrat till att supporta oss.
    Ett bra exempel på samarbetet mellan lyssnare, Teracom och oss på Sveriges Radio.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.