Till senaste kommentaren

Appen har för många problem, stort behov av omtag

Inlägget skrevs i tråden Appen krånglar konstant, där Josefin beskriver hur live-streamingen buffrar konstant, trots god uppkoppling och ominstallerad app. I och med att Andreas har detta problem samt en mängd andra problem, väljer jag att flytta över detta till en egen tråd.
/Webbmaster-Annika

--------------------------------------------

+1. [alltså samma fel vid direktlyssning som Josefin beskrev]

Ofta täta mikropauser - INTE bara vid notifikationer. Ibland ett "hack" där ljudet startar från samma ställe, ibland en" lucka" där det startar något senare - ofta svårt att avgöra, alltid frustrerande.

Pauser vid notifikationer även när de/systemljud är tystade.

När man startar appen är aktuellt avsnitt oftare än inte det senaste som spelades, utan (ungefär? kanske?) det näst senaste - oavsett om det redan tagits bort från min lista eller inte - ibland från början, ibland inte.

Om man pausar uppspelning (från låsskärm eller inifrån app) försvinner ibland minispelaren från låsskärmen - ibland inte efter "en kort stund".

Känslan av att telefonens interface segas ned i ALLA funktioner/appar när SR-appen är igång är också oerhört svår att skaka av sig.

Så, igen, just detta: Den här - BARA den här - appen beter sig inkonsekvent och bökig på en massa otydliga sätt som antyder att det finns grundläggande problem med designen jag saknar kunskap att gissa kring. Det är också HELT orimligt att som användare starta supportärende efter supportärende och i detalj beskriva varje enskilt problem, särskilt efter att testat det ett antal gånger UTAN att det resulterat i märkbar förbättring.

Slutsatsen måste ju - igen - bli behovet av ett omtag. Kanske någon ny förmåga som går in med fräscha ögon och felsöker grundläggande funktionalitet som uppenbarligen missats.

För, sorry, men detta funkar uppenbarligen inte.
Andreas

Kommentarer

  • Bonus: Glömde att appen på inget vis pålitligt spelar nästa inslag i "min lista" när ett inslag avslutas. Har för länge sedan märkt att man (ibland?) efter att ha flyttat/tagit bort något avsnitt behöver "starta om" det som spelas, eftersom appen annars inte kan hålla reda på vilket inslag som ligger efter i kön - vanligen med resultatet att det inslag som LÅG EFTER det pågående när man BÖRJADE spela det spelas - tom om det tagits bort från listan. Alltså tar jag för vana att klicka på något annat annat avsnitt och IGEN på det som var pågeående efter varje ändring.

    Men det garanterar alltså inte att nästa avsnitt startar automatiskt.
    Andreas
  • Bonus II: Appen kan givetvis få för sig att hux flux stoppa uppspelning när man låser upp telefonen, eller ens "tänder" låsskärmen".
    Andreas
  • Hej igen, Andreas!
    Vad har du för mobil? Några problem ligger på oss, men en del av de problem du beskriver tyder på att appen dödas av operativsystemet, så vi bör se över en del lokala inställningar hos dig:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> välj Inga begränsningar

    I Pixel-mobiler har samma inställning en annan placering och delvis andra namn:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteriförbrukning för appen ->
    reglaget Tillåt bakgrundsanvändning ska vara påslaget

    Det finns dessvärre fler inställningar du kan behöva se över, eftersom olika mobiltillverkare har sina egna varianter av inställningar som påverkar hur appar funkar i bakgrunden (se t ex Don’t kill my app! )
    Annika Webbmaster
  • Slutsatsen måste ju - igen - bli behovet av ett omtag. Kanske någon ny förmåga som går in med fräscha ögon och felsöker grundläggande funktionalitet som uppenbarligen missats.
    • Utvecklarna håller på med en större refaktorering
    • Själva spelaren kommer att bytas mot en ny version (troligen efter sommaren)
    • Smidigare spelkö kommer. Den är redan införd i iPhone-appen och Androidappen ska förstås linjeras:
      LÖST: Köa avsnitt när jag lyssnar
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    jag har en Samsung A41 och har inga begränsningar på batterianvändning. Strular som sagt inte med uppspelning i några andra appar (YouTube, podsidor i Chrome, röstmemo i ett par appar) vilket ju är en ledtråd om var problemet ligger.

    Hade jag kunnat söka på gamla trådar jag postat i hade jag kunnat kolla tidigare förslag på fixar men.. nu går ju inte det så i brist på egen extern arkivering (...) går det inte att dubbelkolla vad man gjort tidigare etc. Tyvärr.. ^^

    Nå, man får försöka hålla hoppets låga brinnande i guess.
    Andreas
  • Hade jag kunnat söka på gamla trådar jag postat i hade jag kunnat kolla tidigare förslag på fixar ...
    Just detta har vi inte varit inne på tidigare i de trådar du har skrivit i. Majoriteten av dem rör olika aspekter av Min lista snarare än problem med appens prestanda. (Jag förstår dock kritiken och svarar mer i tråden Synd att "lösta" trådar i forumet tas bort.)

    Samsung A41, visst innebär det One UI 6/Android 14? Det står inte uttryckligt (eller stod inte när jag undersökt problemet i samband med problem med sovtimern som är unika för att One UI 6) men i One UI 6 verkar den generella batteriinställningen "inga begränsningar" inte respekteras, och appar fungerar bättre i bakgrunden om man istället skyddar dem med Samsungs egen inställning för batterihantering:
    • Gå till Inställningar > Batteri > Gränser för bakgrundsaktivitet.
    • Lägg till Sveriges Radio Play i listan för Appar aldrig i automatisk vila
    Möjligen behöver du ändra den generella inställningen jag nämnde ovan från Inga begränsningar till Optimerad för att Sveriges Radio Play ska gå att sättas som aldrig i automatisk vila.

    Jag skrev att "en del av problemen" kan bero på att appen dödas av mobilen. Mer specifikt är det att listor inte verkar ha avslutats korrekt (något du har rapporterat in tidigare, men som jag då inte satte i samband med att appen kanske tvångsavslutas i bakgrunden och inte kan spara data om position)*, samt avbrotten, att spelarnotisen försvinner och att uppspelningen stoppas exempelvis när skärmen tänds, det vill säga att din mobil verkar döda (eller snarare söva) SR Play alldeles för ofta.

    * Att listan inte sparas korrekt skulle alternativt även kunna orsakas av någon funktion som städar bort "onödig" data, som i detta fall inte är onödig - ett spår vi kan följa upp om "Appar aldrig i automatisk vila" inte hjälper, eller om du på rak arm vet att du brukar rensa data manuellt eller automatiskt med hjälp av någon app/Samsung-funktion.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika.

    OneUI 4.1/Android 12 har jag och efter att ha satt SR till "optimerad" dök den upp i never sleep listan. Håller tummarna!
    Andreas
  • Ok, då blir det intressant att se om detta gör någon skillnad.

    "Samsung-specifika batteriinställningar" var något jag bad lyssnare se över med typ Android 10 och äldre, men sedan fick jag intryck av att det räckte att "avoptimera" i den generella Android-inställningen (tills Android 14 kom), så i vilken mån "never sleep" kan ge appen bättre funktion vet jag inte.

    Om detta inte gör någon skillnad, så återkom så botaniserar vi vidare.

    Om du vill, alltså. Som du skriver ska du som lyssnare inte behöva lägga en massa tid på felsökning, men i och med att vår app fungerar sämre i bakgrunden än normalt på din mobil, så behöver vi ju förstå vad detta beror på.
    Annika Webbmaster
  • Ok, det här var intressant:

    Telefonen blev direkt BETYDLIGT snabbare i ALLA appar och gränssnitt efter att jag lagt SR appen i "insomnilistan" - vi snackar alltså latenser på sekund/er i alla möjliga sammanhang.

    Det verkar också som att antalet mikropauser/hack mínskat.
    Om/när spelare visas på låsskärmen är fortfarande random.
    Övrigt har jag inte hunnit få en uppfattning om.

    Ändå intressant att det här kan ha en så påtaglig effekt på telefonen som helhet. Förstärker min känsla av att den här appen "läcker" - påverkar/påverkas - på ett ovanligt sätt.


    Andreas
  • Telefonen blev direkt BETYDLIGT snabbare i ALLA appar och gränssnitt efter att jag lagt SR appen i "insomnilistan" - vi snackar alltså latenser på sekund/er i alla möjliga sammanhang.
    Om jag ska tantgissa lite så kanske en betydande del av mobilens resurser har använts när en del av mobilen har försökt sätta appen i djupsömn, medan en annan del (i enlighet med Android-inställningen att appen är undantagen från batterisparande åtgärder) har hållit liv i appen!

    Det är ju oerhört intressant. Överallt där det diskuteras om Samsungs aggressiva sätt att döda bakgrundsprocesser, är det den generella optimeringsinställningen som sägs skydda apparna, exempelvis här:
    Samsung sämst på att hantera appar som körs i bakgrunden

    Både för dig här och för de lyssnare jag nämnde med OneUI 6 och högre är det uppenbart att den i sig inte räcker och att det verkligen finns anledning att även se över "Samsungs egen variant".

    När du har haft den inställningen lite längre kanske vi kan se över vilka problem som kvarstår?
    Annika Webbmaster
  • Måhända, men jag vill ändå trycka på att jag har säkert 90 appar på telefonen, inte behövt ägna någon energi åt detta med optimering men kan konstatera att luren blivit markant segare under samma tidsperiod som jag haft just ERAN app installerad, samt att optimering/wakka-wakka av JUST BARA DEN fixade det. Tänker att DET kanske är en mer relevant take-away för just ER än att Samsung kanhända är dåliga på detta i allmänhet..? 😉
    Andreas
  • Du har nittio appar som du inte har behövt ställa in detta för. Vi har hundratusentals app-användare som inte har samma problem vår app. Jag är inte intresserad av att leta efter syndabockar och vi kanske kan stanna vid att just vår app har behövt just denna inställning i just din mobil (samt att detta är bra för mig att känna till när jag undersöker andra problem hos just Samsung-användare).

    Vi på Sveriges Radio har ansvar för att lösa det vi kan påverka, och vi kan inte påverka Samsung eller Android, utan endast vår egen app. Som jag skrev tidigare pågår ett arbete med att städa i appens kod samt att byta ut själva spelaren. Samt med en smidigare spelkö, som kommer i denna nya spelare.

    Att appen, tack vare denna ändrade inställning, nu beter sig bättre hos dig löser bara en del av problemen. De UX-förslag du har för Min lista, sidan Poddar med mera är exempelvis helt frikopplade från detta, så när du har haft en, tekniskt sätt, bättre fungerande app en tid, vill jag gärna se över "det andra".
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En sak som jag hoppas fungerar bättre nu när appen är bättre skyddad från att sättas i vila är detta:
    När man startar appen är aktuellt avsnitt oftare än inte det senaste som spelades, utan (ungefär? kanske?) det näst senaste - oavsett om det redan tagits bort från min lista eller inte - ibland från början, ibland inte.
    Har du hunnit få någon känsla för om det problemet avtagit nu?
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.