Till senaste kommentaren

Appen klipper i ljud börjat för nån vecka sen

Appen klipper i ljud börjat för nån vecka sen iaf när lyssnar på p3. Starta annan app å inga problem
Mattias
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Är det alltså när du lyssnar direkt på kanalen P3 i Android-appen?

    Vi har höjt den högsta ljudkvaliteten för P3 rätt rejält, från 192 till 320 kilobit per sekund, och jag misstänker att det kan vara därför ljudet klipps.

    I så fall skulle det antingen kunna lösas genom att ge dig lite högre buffer eller genom att du sänker kvaliteten. Vi börjar med att se om större "lokal buffert" hjälper:
    Testa att backa med ett par tryck (tre kanske?) på 15-sekunders-knappen och se om problemet då försvinner. På så vis uppstår det en lite större buffert hos dig lokalt och risken för avbrott borde minska.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster

  • Ja har inte ändrat nått å de står på mellan
    Mattias
  • Är ju ingen dålig telefon Asus Zenfobe 8 och ganska nya 3M worktunes lurar.. radio sverige appen inte tölat nått men den har en massa reklam
    Mattias
  • Tack. Det är vi som har ändrat på en del saker som skulle kunna påverka uppspelningen hos dig. Jag försöker ta reda på om det är där problemet finns och vi kanske har lite för dålig buffert numera.

    Har du haft möjlighet att testa att trycka på "backa 15 sekunder" tre gånger och se om det då blir mer stabil uppspelning?

    1. Spela P3 som vanligt, så syns en liten spelare nertill i appen
    2. Tryck på den spelaren (utom på knappen för paus), så öppnas en större version av spelaren. I den finns det en knapp för att backa 15 sekunder, se bild:

    Annika Webbmaster
  • Ja ändra till låg å klippte  men nu på HÖG å inge klipp än iaf på en 20-30min
    Mattias
  • Tack för att du berättade det. Dels hoppas jag att det hjälper mina felsökande kolleger att förstå vad problemet beror på och dels ska jag förstås tipsa andra lyssnare med liknande problem om samma manöver.

    OBS att du förbrukar mycket mobildata (320 kbps, eller 144 MB på en timme) när du lyssnar på P3 i högsta kvalitet, vilket är viktigt att känna till om du har begränsningar i ditt mobilabonnemang. Se här vad som döljer sig bakom de olika inställningarna i appen:
    Ljudkvalitet på Sveriges Radios digitala plattformar
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Mina kolleger bekräftar att vi har problem med "tappade ljud-paket" (snuttar på sex sekunder) som förekommer i kvaliteterna låg och mellan, men inte i hög kvalitet. Felet finns endast i delar av vår tekniska miljö, så slumpvis kan man hamna på en server där felet inte finns alls och slumpvis på en där dessa ljudbortfall förekommer.

    Vi vet vad det beror på och jobbar på en lösning.

    Tack för hjälp att förstå problemet!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • De kom tillslut på hög oxå men tog längre tid
    Mattias
  • Tack, jag ser till att teknikerna som undersöker felet får veta detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu säger mina kolleger att de har löst detta fel. Hoppas att du delar deras uppfattning. Om inte, så återkom!
    Annika Webbmaster
  • nu jobbar ja inge mer idag  men använder väl appen till veckan igen och hojtar väl till om problem.. om de klipper nångång  gör mig inget men inte om de kommer flera ggr på kort tid iaf
    Mattias
  • Tack och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Nu hittar inte jag tråden för iOS, men sedan jag fick 25.4.5 installerad via TestFlight har felet försvunnit. Höll på att bli tokig eftersom ingen av era föreslagna workarounds funkade för mig, så det var en trevlig uppdatering. 🫰
    Sofia
  • Hej Sofia!
    När uppdaterade du appen? I fredags gjorde vi en förändring i hur ljuden skickas ut som har löst ljudproblemen för många med iOS, se här:
    Ofta avbrott i sändning på iPhone
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Det är den här. Jag har alltså inte problemet med avbrutna sändningar längre i och med senaste bygget



    Däremot har ett gammalt fel kommit tillbaka, och det är att ljud inte stängs av när man stoppar ner sina AirPods i etuiet (vilket de ska göra). Har du länk till den tråden, eller ska jag skapa en ny? Kan ju vara värt att fixa det innan ni släpper den här versionen i AppStore. 😀

    Sofia
  • Väl bekomme:
    Ingen paus när AirPods kopplas från

    Du kan härmed betrakta AirPod-problemets återkomst som inrapporterat och behöver inte skriva mer om det. (Om mina kolleger har några frågor så ställer jag dessa i AirPod-tråden.)
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.