Går bara på mobilnät då det bara lyssnas på bygge. Kan det stängas av pga mobilnätet tappar mottagning? Men borde den inte fortsätta av sig själv då vid kontakt igen?
Kan det stängas av pga mobilnätet tappar mottagning? Men borde den inte fortsätta av sig själv då vid kontakt igen?
Ja på båda frågorna. Det är alltså något som inte funkar och jag vill förstå vad.
Är det dåliga mottagningsförhållanden på detta bygge (t ex för att du är i glesbygden) eller finns fläckar av "mobilskugga" när du t ex arbetar nere i en källare? Eller är det i stadsmiljö men på gränsen mellan två mobilmaster, så att mobilen växlar mellan masterna? (Vid dålig mottagning ska den kopplas upp automatiskt och vid "mast-växling" borde du inte få problem alls.)
Lyssnar du direkt på en kanal eller lyssnar du på poddar i efterhand?
Ok! Det finns flera olika sätt att starta en kanal. Två av de vanligaste har jag markerat på bilden:
Genom att trycka på kvadraten ("sockerbiten") på fliken Kanaler (P4 på min bild)
Genom att trycka på playknappen i spelaren som man når från alla sidor i appen (startar det man spelat senast, så på min bild blir det P1)
Båda metoderna ska funka, men några lyssnare som har fått problem när de startat med play-knappen i spelaren nertill (metod 2) märker en förbättring när de istället startar kanalen med knappen på sidan Kanaler (metod 1). En som berättar att detta hjälpte är Elin här, vars problem är väldigt lika det du beskriver: SR-app tappar mottagning
Hej igen! Nu är ni så pass många (sex lyssnare) som rapporterat in liknande problem att det går att se ett mönster. Detta verkar enbart drabba P4. Är det samma sak för dig?
Svara gärna under denna rubrik, eftersom felsökningen blir mer effektiv om vi samlar den på ett på en sida: Kanal stannar i SR-app på iPhone (Din gamla tråd låser jag för nya inlägg, men den går fortfarande att läsa.)
Där delar jag dessutom två tips (om du inte blev hjälpt at att starta uppspelningen från "sockerbiten" på kanalsidan):
Förhoppningsvis är det något som är lätt att åtgärda:
- Om ljudet bryts varje gång låsskärmen slår på, så kan problemet upphöra om du startar om appen:
- Annars:
Återkom gärna och berätta hur det går!Iphone-app stannar i bakgrunden
Se om du kan lyssna över både wifi och mobilnätet.
Går bara på mobilnät då det bara lyssnas på bygge. Kan det stängas av pga mobilnätet tappar mottagning? Men borde den inte fortsätta av sig själv då vid kontakt igen?
Ja på båda frågorna. Det är alltså något som inte funkar och jag vill förstå vad.
Lyssnar direkt sändning.
varit så nu senaste veckan.
Ok!

Det finns flera olika sätt att starta en kanal. Två av de vanligaste har jag markerat på bilden:
- Genom att trycka på kvadraten ("sockerbiten") på fliken Kanaler (P4 på min bild)
- Genom att trycka på playknappen i spelaren som man når från alla sidor i appen (startar det man spelat senast, så på min bild blir det P1)
Båda metoderna ska funka, men några lyssnare som har fått problem när de startat med play-knappen i spelaren nertill (metod 2) märker en förbättring när de istället startar kanalen med knappen på sidan Kanaler (metod 1). En som berättar att detta hjälpte är Elin här, vars problem är väldigt lika det du beskriver:SR-app tappar mottagning
Nu är ni så pass många (sex lyssnare) som rapporterat in liknande problem att det går att se ett mönster. Detta verkar enbart drabba P4. Är det samma sak för dig?
Svara gärna under denna rubrik, eftersom felsökningen blir mer effektiv om vi samlar den på ett på en sida:
Kanal stannar i SR-app på iPhone
(Din gamla tråd låser jag för nya inlägg, men den går fortfarande att läsa.)
Där delar jag dessutom två tips (om du inte blev hjälpt at att starta uppspelningen från "sockerbiten" på kanalsidan):
- Hos en lyssnare hjälper det att backa 15 sekunder
- Testa gärna att lyssna från vår hemsida i mobilens webbläsare:
Trevlig helg och hoppas att du kan fortsätta att hjälpa oss att kartlägga problemet!sverigesradio.se/kanaler