Avsnitt börjar spelas upp i mitten
Hej! En vanlig vecka lyssnar jag på 30 minuter av måndagens avsnitt av Morgonpasset. Dagen efter vill jag lyssna på tisdagens avsnitt - och då börjar uppspelningen 30 minuter in på tisdagens avsnitt. Det vore toppen om ni kunde fixa den buggen så att alla avsnitt spelades från början. Tack på förhand! 💐
Följ inlägget
2
följare
Hej Anna!
Jag känner igen problemet från just Morgonpasset. Senast jag kikade på det var i höstas och jag minns inte hur långt vi då kom i felsökningen. Jag försöker hitta vad vi då kom fram till och om det finns något du själv kan göra för att minska risken för problem, men börjar med att fråga om en del saker som jag tror kan spela in:
- Lyssnar du på versionen med eller utan musik?
- Hur spelas ljudet upp? (BT-hörlurar, bilens medieanläggning, Chromecast ...?)
- Varifrån startar du tisdagens avsnitt? (Från fliken Poddar -> Nya avsnitt, via pushnotis, på sidan med alla avsnitt av Morgonpasset ...?)
- Har du lagt märke till att avsnittet ser konstigt ut, med orimligt lång återstående tid och rubriken [NO PROGRAM]?

Svara på det du kan så hoppas jag att vi kommer vidare. (Om jag minns rätt ligger grundfelet på vår sida, men det finns inställningar du själv kan göra för att minska risken för att det uppstår.)Jag har nu letat fram de tidigare felrapporterna vi fick om samma problem. Det ena är från Fredrik här:
Android: Ljud i lista startar vid samma tid som föregående ljud bröts
Det andra är från Pär, som fick problemet i Android Auto (en variant av appen som visas i bilen):
Problem med uppspelning av poddar i SR Play, Android Auto
Jag ser hur det har gått för dem men har även ett par frågor till dig:
Det uppstår inte varje gång, men oftast. Jag kan försöka identifiera framöver vad som skiljer sig åt i de olika fallen.
Vi har själva haft svårt att återskapa detta fel, men din beskrivning kanske gör att vi lyckas.
Jag har fortfarande samma problem. Senast idag hade jag lyssnat klart på en pod (Spanarna från 21/2) med 41 av 44 min kvar och när jag valde en ny (Snedtänkt från 9/5-2024), så började den spela upp vid 41 min in i den.
- SRPlay version 25.2.2 (30087)
- Android Auto 13.5.650284
- Samsung UI 4.1 (Android 12)
/PärJag pausade inte emellan.
Den första podden återupptogs från gången innan jag körde bil, så den hade jag inte startat vid samma tillfälle.
/Pär
Jag undersöker detta fel vidare. För de flesta mobiler bör detta problem kunna minska/försvinna med denna inställning:
Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> välj Inga begränsningar
Pär (och Anna om du har en Samsung-mobil, där detta problem är extra vanligt) bör istället testa en Samsung-specifik batteri-inställning:
- Gå till Inställningar > Batteri > Gränser för bakgrundsaktivitet.
- Lägg till Sveriges Radio Play i listan för Appar aldrig i automatisk vila
"Den generella batteri-inställning" jag nämnde ovan måste ändras från Inga begränsningar (det jag alltså annars rekommenderar) till Optimerad för att Sveriges Radio Play ska gå att sättas som aldrig i automatisk vila.Återkom gärna och berätta hur det går!
/Pär
Andra lyssnare med detta fel på Samsung har sagt att varken Appar aldrig i automatisk vila? eller "den andra batteriinställningen", att ha Inga begränsningar vid Optimera batterianvändning har påverkat detta problemet hos dem. Du behöver därför inte lägga tid på att testa detta när det gäller just det här problemet.
Aldrig i automatisk vila har dock haft andra positiva effekter. Andreas hade prestandaproblem med vår app på en Samsung A41 (OneUI 4.1/Android 12), och skrev nyligen: Hos honom var det alltså viktigare att sätta vår app som "aldrig i automatisk vila" (Samsungs egen inställning) än att skydda appen genom "inga begränsningar" (inställning som finns i alla Android-enheter).
Jag testade ändå :-).
När det hände nu igen, så märkte jag att det var efter att jag lyssnat klart på en pod som jag lyssnat på på morgonen när jag körde till jobbet. När jag åkte hem så fortsatte jag lyssna på den (minns inte om den startade automatiskt eller om jag fick trycka igång den på förstasidan). Under färden hem så tog den podden slut och jag klickade på en annan, och då började den så långt in som den andra var när jag bytte.
Det kanske kan smalna av lite var felet kan ligga.
/Pär
Ida skrev en recension i Google Play: Hon har en Samsung Galaxy A55 5G med Android 14 (One UI 7), och version 25.5.3 av vår app.
Jag skrev att Samsung verkade vara överrepresenterat, men ser nu att Fredrik, som tidigt rapporterade in det, har Sony Xperia:
Android: Ljud i lista startar vid samma tid som föregående ljud bröts