Chromecast

Kommer SR att utveckla fungerande stöd för Chromecast?

Dagge

Kommentarer

  • Hej Dagge!

    Här skriver jag om Chromecast:
    Casta från SR Play till Google-högtalare

    Om du inte får detta att fungera så berätta mer om problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Jag var, som synes, osäker på om du inte hittat hur du ska casta eller om det finns problem. Av ditt svara i en annan tråd framgår att det är problem som påminner om avbrotten i iOS-appen:
    SR Play hoppar oönskat till direktläge

    Du skrev:
    Spännande!
    Problemet har funnits i flera år. Många versioner bakåt.
    Kanske liknande problem när man "castar" till Chromecast enheter också kan minska, samma/liknande bug?
    Samma bugg är det inte. Buggen i iOS har dykt upp i vintras och kommer förhoppningsvis att lösas denna vecka. Jag får intryck av att du har haft problem med vår casting under en betydligt längre tid och har därför sökt igenom forumets historik för att se om du tidigare har kontaktat oss om detta. Jag fann då denna snart fem år gamla tråd:
    Appens successiva degeneration

    Där skrev du:
    Varför går det inte längre att styra var i "direktstreaming"? Tids-listen är oftast inte relevant. Extra svårt (omöjligt) i program typ Studio 1, som går  i 2 delar, före och efter Ekot, men hanteras som ett program i appen.
    Varför fungerar det oftast inte längre att pausa i "direktstreaming"? När man återupptar lyssningen hoppar appen ofta fram till programslut, eller direkt-(realtids-) läget.
    Vid "casting" till olika typer av högtalare, etc. blir problemen än fler.
    Allt detta fungerade i tidigare versioner.
    Jag upplever att appen har genomgått en stegvis försämring sen drygt ett år tillbaka.
    Det finns många funktioner man skulle önska sig, men så länge grundfunktionerna inte är OK, är det inte meningsfullt att föreslå något sådant.
    Kvarstår de problemen? I så fall är det hög tid att vi får ordning på detta. Hjälp oss! 
    1. Vilken mobil eller surfplatta castar du från?
    2. Vad castar du till för högtalare eller högtalargrupp?
    3. Jag tolkar det som att problemen främst rör tillbakaspolad kanal där det blir avbrott och ljudet återtas i direktläge. Finns det andra problem också?
    Svara på det du kan i den tråd du har startat här:
    Chromecast
    Annika Webbmaster
  • Problemen är inte knutna till någon specifik Android plattform, utan är upplevda på flera olika. Några problem konstaterade på Samsung S23 med såväl Android 14 som 15:

    • Uppspelning pausas. Fortsätter sen i annat slumpmässigt program, alltså inte bara direktsändning.
    • Programinformationen i spelaren anger något annat än det som spelas upp. se skärmdump
    • Tidsangivelser i olika format, se skärmdump.
    Associationen mellan appen och Google upphör random. Streamingen är helt frikopplad från appen, och kan alltså inte längre kontrolleras via appen. Castingsymbolen i spelaren visar aktiv casting.

     
    Dagge
  • Problemen är så omfattande och frekventa att det är kräver stora insatser för att systematiskt beskriva alla problem.  Helhetsbilden är att appen inte är tillförlitlig eller rationell att använda. Kräver för  mycket pillande för att få lyssna på det man vill.
    Det känns absolut inte bra, i rådande läge med ddos-attacker, samtidigt som lyssnandet går över till internet. Skulle kännas lite bättre om man åtminstone kunde lita på appen.
    Dagge
  • Tack för att du tog dig tid att beskriva detta!

    Testa denna inställning:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> välj Inga begränsningar

    Det fungerar hos Mikael, som skrev:
    Har provat ingen batteri optimering.
    Det verkar göra susen

    Tack för hjälpen
    Undvik att Android-appen dör vid casting

    Återkom och berätta hur det går, för om detta inte hos dig hjälper, finns det ett par andra inställningar att se över.
    Annika Webbmaster
  • Den inställningen ska alltså påverka även andra delar av appen än just castingen.

    Om det inte hjälper, så återkom, för det du beskriver tyder på att appen dödas i bakgrunden av operativsystemet. Så trots att det är så omfattande problem att du knappt kan beskriva dem,har jag stort hopp om att det är enkelt att komma till rätta med dem.
    Annika Webbmaster
  • Kanske fungerar lite bättre utan några batteri begränsningar, men iaf inte utan problem.
    Se exempel med Studio 1 i P3 (lyssnade på skivhyllan efter P1 studio ett).
    Notera även att tidsindikatorn/reglaget.
    Se även expanderad spelare. En av minst 2 förekommande varianter, verkar vara slumpmässigt vilken variant man får.

    Dagge
  • Bra att det fungerar lite bättre, men att se Studio Ett i P3-kontext var väldigt oväntat och rapporteras självfallet vidare till utvecklarna. Tack för att du dokumenterade det.

    Även exemplet med [NO PROGRAM] och en orimlig återstående tid hos Studio Ett som du delade den 11 juni är häpnadsväckande, men samma fel har jag sett tidigare, som här:
    Appen tappar minnet vid inaktivitet

    Den orimliga återstående tiden beror på att appen i något läge räknar millisekunder som sekunder, det vill säga att avsnittets återstående tid ser ut att vara 1000 ggr för långt. Själva mätaren ("förloppsindikatorn" som det heter) räknar däremot rätt.
    En av minst 2 förekommande varianter, verkar vara slumpmässigt vilken variant man får.
    Du är observant! Det stämmer att den expanderade spelaren har två grundutseenden, en för kanaler och en för all efterhandslyssning.

    En skillnad mellan dessa "storspelare" är hur det ser ut i det svarta fältet nertill. När det står [Kanal] idag är det kanalens spelare med en länk till "spelartablån", ett sätt att enkelt backa i ljudströmmen i upp till tre timmar. Står det istället Nästa att spela, är det ett avsnitt eller nyhetsinslag och där kan du se den eventuella spelkö som inslaget eller avsnittet ingår i.

    Att "P3-spelaren" visas när du lyssnar på Studio Ettär alltså fel på väldigt många plan.
    Kanske fungerar lite bättre utan några batteri begränsningar, men iaf inte utan problem.
    Som jag skrev finns det fler inställningar. Att undanta appen från batterioptimering är Androids generella inställning. Jag har nyligen insett att den generella batteriinställningen "inga begränsningar" inte respekteras i Samsung, och vår att vår app kan funka bättre om du istället skyddar den med Samsungs egen inställning för batterihantering:
    • Gå till Inställningar > Batteri > Gränser för bakgrundsaktivitet.
    • Lägg till Sveriges Radio Play i listan för Appar aldrig i automatisk vila
    För att Sveriges Radio Play ska gå att välja som aldrig i automatisk vila behöver du växla tillbaka till Optimerad under Optimera batterianvändning. (Om du har valt Inga begränsningar visas inte SR Play i listan vid "automatisk vila".)

    Testa alltså att lägga in Sveriges Radio Play i listan för Appar aldrig i automatisk vila. Jag tror inte att det löser alla problem, men hoppas att det löser några.

    Tack igen för att du tar dig tid att hjälpa oss att förstå vilka problem som finns och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Har du märkt någon förbättring med Appar aldrig i automatisk vila?
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.