Lyssnar utomlands: Regionala begränsningar
Inlägget skrevs ursprungligen i en tråd om problem med Sveriges Radios tjänst för Sonos .
-----
Problemet är hos TuneIn: Samma problem på iPhone eller iPad. SR går bra att lyssna på via SR appen.
Följ inlägget
10
följare
Bra att du har märkt att det går bra att lyssna, trots att det inte går att lyssna via Tunein. Detta drabbar Tunein (och andra externa ljudtjänster) men det är inte Tuneins fel, utan är en förändring från vårt håll för att få fler att lyssna med Sveriges Radios egna tjänster.
Arbetet med detta sker stegvis. Ett sådant steg är att vissa program publicerats exklusivt i Sveriges Radios egna tjänster, se här:
Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen?
Nu tar vi ännu ett steg som innebär att lyssnare utomlands endast hör oss i våra egna tjänster, där hemsidan sverigesradio.se och mobilappen Sveriges Radio Play är de största tjänsterna. Från SR Play eller webbläsaren går det att casta ljudet så att det kan spelas upp i din Google-högtalare.
SRs APP fungerar att använda men är betydligt krångligare än inbyggda appar.
Snälla SR, bejaka det tekniska utvecklingen och bekvämlighet och underlätta när vi reser. Utveckla INTE baklänges. Att låsa in oss i er app är vad vi på powerpointspråk brukar kalla inifrån-och-ut, inte att se det från oss lyssnares perspektiv utifrån-och-in!
----------------------------
Svar från Webbmaster-Annika som tyvärr försvann när inlägg flyttade över till en annan tråd:
Problem med internetradio (lyssnare i Sverige)
Jag vet inte om jag kan hjälpa er med att starta på tid, vilket jag tänker mig innebär att vakna till att P4 spelas upp i Google-högtalarna. Det kanske går att få till med Google rutiner om vi klurar lite? Däremot kan jag absolut hjälpa er att fortsätta vakna med P4 (eller spela upp på tid av andra orsaker).
Har ni SR Play på Android så är det busenkelt, eftersom ni då hittar väckarklockan direkt bland inställningarna på Min sida. I Iphone är det lite meckigare, men egentligen inte så svårt med hjälp av denna beskrivning;
Klockradio i SR Play - Forum för teknisk support - Sveriges Radio
Målsättningen är att få fler att lyssna via våra egna plattformar. Jag förklarar gärna dessa strategier närmare. Dock inte just nu, eftersom jag behöver lägga arbetstiden på att göra mitt egentliga arbete, som är att ge teknisk support. (För synpunkter om vårt utbud och våra strategier är kollegerna på Lyssnarservice mer lämpade än den tekniska supporten: lyssnarservice@sverigesradio.se )
Här hittar du den support vi redan har inlett för att få din BlueSound att fungera direkt med våra tjänster, utan att vara beroende av Tunein:
Bluesound i Spanien: Problem med P4 Sörmland
Vad har du för anläggning i din Volvo? Om det är en ny Volvo med Automotive så har vi en app för det systemet. Är det CarPlay eller Android Auto så har vi också tjänster för det.
Till Google Nest är det möjligt att casta vårt innehåll från SR Play och från vår hemsida:
Spela upp ljud i Google Cast-kompatibla högtalare /.../ - Google Nest Hjälp
Filip: Detta är inte Tuneins fel. Vi begränsar så att Tunein inte får spela våra kanaler. (Sen gör de fel som ännu inte har blockerat alla kanaler, men det utgår jag från att de snart har löst.)
Ansvaret ligger hos oss och våra egna tjänster, som appen SR Play, ska fortsatt fungera för dig i Flandern.
NRK og P4-gruppen ut av TuneIn – NRK – Om NRK
Vi har "bara" blockerat vårt innehåll i Tunein utanför Sverige, men för dig som befinner dig utanför Sverige blir det ju lika illa. Jag tror inte att vi, eller åtminstone inte jag själv, kan ha varit helt säker på att vi aldrig skulle följa Norges exempel. Så här skrev jag för drygt ett år sedan, den 8 januari 2024:
Inlägg från Greger, Carina och Joakim (och mina svar på dessa) har flyttats över till en egen rubrik:
Lyssna på Sveriges Radio i Tesla utan Tunein
Mycket tråkigt att Sveriges radio gör det krångligare och svårare att lyssna på sina sändningar om man befinner sig i utlandet.
Detta kommer naturligtvis leda till att lyssningen på SR utomlands kommer att minska och det är mycket svårt att förstå vad Sveriges radio har att vinna på det. Det borde snarast vara Sveriges Radios uppgift som varande ett Public Service-bolag att sprida bilden av Sverige som den framstår i bolagets sändningar till en så stor publik som möjligt.
Som jag har skrivit ovan är detta ett forum för teknisk support och i och med att sådan behövs extra mycket nu när vi har krånglat till er som tidigare har lyssnat via Tunein (samtidigt som det dessvärre även finns flera helt orelaterade problem som kräver support) så har jag inte möjlighet lägga tid på att förklara bakgrunden till att vi drar oss tillbaka från Tunein, Spotify och många andra externa plattformar.
Den dialogen är det egentligen inte mitt jobb att föra, men eftersom jag dels är relativt insatt i bakgrunden och dels tycker att det är viktigt och roligt att försöka förklara hur Sveriges Radio resonerat, så hoppas jag verkligen att det snart blir lite lägre arbetsbelastning och att vi då har möjlighet att föra en öppen och konstruktiv dialog om Sveriges Radios publicistiska beslut! Det är också viktigt att vi gör detta för att de kolleger som ansvarar för besluten ska förstå hur dessa påverkar er och verkligen väga in era argument i beslutet.
Som sagt är det teknisk support som är mitt arbete. Eftersom jag nu flera gånger har tipsat om att det går att casta vårt innehåll från mobilappen SR Play eller från datorn, så passar jag på att länka till min beskrivning av hur man gör detta:
Casta från SR Play till Google-högtalare
Hoppas att den är enkel att följa. Om inte, berätta var den behöver förbättras så att vi gör det så enkelt som möjligt för er att behålla det viktiga band till Sverige som jag vet att Sveriges Radio är, trots att ni inte kan använda Tunein. (Själv bodde jag utrikes på 1980-talet, och hade varit överlycklig om jag hade haft era möjligheter att ta del av svensk media!)
Trevlig helg!
Kritik om Sveriges Radios geografiska blockering (Tunein med flera)
Den kritiken kan jag inte bemöta särskilt väl nu, eftersom jag behöver fokusera på att ge teknisk support för lyssnare som har problem att ta del av vårt utbud, oavsett om problemen beror på teknik som trilskas eller på strategiska beslut.
Jag skapade den tråden så att jag kan separera de inlägg där lyssnare kan behöva hjälp att använda alternativa tekniker från de inlägg som inte är supportfrågor i första hand, utan rör missnöje med (och frågor om) beslutet som sådant.
Att först säga att man vill ha egen distributiin är en sak, men att sedan säga att vi kommer tillåta eg tuneIn att distribuera i sverige innebär ju att man insett hur dåligt det kommer att fungera. Och ingen vill hantera den folkstormen...
Så istället ser man till att TuneIn blokerar sändningar i utlandet, då man inser att det inte drabbar så många och istället hänvisar till diverse "work arounds". Naturligtvis, hade vi föredragit att använda work arounds hade vi givetvis gjort det också tidigare på samma sätt som att vi inte så ofta längre använder AM eller mellan/långvåg sändningar
Kritik om Sveriges Radios geografiska blockering (Tunein med flera)
Jag har nu hittat en lösning. Under meny Favoriter i TuneIn kan du ange en URL, i mitt fall https://live1.sr.se/p2-flac
Det fungerar!
Volvo-frågan har jag flyttat hit:
Lyssna på SR i Volvo utan Tunein (Sensus)
För Logitech finns det egna utmaningar. För ett par månader sedan utforskade Johan olika sätt att ta del av SR-exklusiva program här:
Squeezbox (LMS): Hur lyssnar jag på Sommar i P1?
Jag fortsätter gärna Logitech-supporten där, eftersom det som funkat för att lyssna på våra program även funkar för kanaler.
Johanns metod fungerar på en del plattformar, men inte överallt.
Även om Tunein är en gigantisk portaltjänst (även kallad aggregator), så finns det andra liknande tjänster. I Revo tror jag att kanalerna hämtas via Frontier + Airable, men har inte kollat upp den saken.
Blockeringen sker inte samtidigt i alla dessa och inte heller samtidigt för allt innehåll. Under en övergångsperiod kan det därför gå att lyssna i en radio, men inte i en annan. Avsikten är förstås inte att gynna någon tjänst på bekostnad av någon annan, och framöver kommer även din Revo att blockeras.
Ni som befinner er utrikes blir hänvisade till Sveriges Radios webbplats, mobil-appar och övriga tjänster som Alexa. Jag försöker hjälpa er att hitta ett så bra alternativ som möjligt givet de förutsättningar som finns hos var och en av er.
Mvh
Christer
Förslagen behöver baseras på vad du har för teknik-prylar i hemmet. Om du har en äldre, utrangerad mobil så kanske den exempelvis kan få ett nytt liv som klockradio?
Eftersom du har skrivit att du har ett Logitech-baserad lösning, och det är ett trevligt system med stor flexibilitet, så föreslår jag att vi undersöker möjligheterna här:
Squeezbox (LMS): lyssna på SR utan tredjepartstjänster
Det är den tråd jag tidigare länkade till, Squeezbox (LMS): Hur lyssnar jag på Sommar i P1?, men jag har bytt rubrik så att den stämmer oavsett om man vill höra "SR-exklusiva poddar" eller våra kanaler.