Fortfarande problem med nya Kanal-sidan
Hej!
Sedan ni ändrade Kanal-sidan för några veckor sedan så upplever jag stora problem. Ser att ni släpper nya versioner, men felen kvarstår.
Detta påverkar min lyssning negativt:
Om ni inte har planer på att lösa detta inom de närmaste dagarna så tycker jag att ni bör rulla tillbaka till den gamla Kanal-sidan. Snälla, gör något omedelbums så att vi slipper problemen!
Sedan ni ändrade Kanal-sidan för några veckor sedan så upplever jag stora problem. Ser att ni släpper nya versioner, men felen kvarstår.
Detta påverkar min lyssning negativt:
- Sidan tar orimligt lång tid att ladda. Ibland är sidan bara svart i flera sekunder innan den laddar.
- Ofta när jag går in i appen och bara vill spela t.ex. P1 så tar det lång tid innan sidan reagerar.
- Appen kraschar ett par gånger varje dag.
- Ofta när jag vaknar till radion och alarmet på min telefon ringer och jag snoozar så går inte radion igång igen efter att jag snoozat alarmet. Detta hände mig senast idag.
Om ni inte har planer på att lösa detta inom de närmaste dagarna så tycker jag att ni bör rulla tillbaka till den gamla Kanal-sidan. Snälla, gör något omedelbums så att vi slipper problemen!
Följ inlägget
1
följare
Bra att du berättade om detta fel, som jag inte har fått inrapporterat tidigare. Generellt är den nyare varianten enklare att förstå och fungerar bättre tekniskt, så att backa till en föregående version känns inte aktuellt.
Jag hör med utvecklarna om de har någon teori om vad som kan ställa till det hos dig.
Medan den gamla sidan hade mer statiska element där allt inte behövde laddas in för att resten av sidan skulle visas?
Det känns som att det skulle kunna vara en orsak. Och om uppkopplingen är lite seg just när man öppnar sidan såblir hela sidan seg.
De frågade vilken version av appen du har. Jag har svarat dem att du har märkt problemet från och med designbytet som kom i version 24.10.3 och att det kvarstått i uppdateringarna därefter, men berätta gärna vilken version du ha nu.
De undrar även vad du har för iPhone-modell och version av iOS.
Har inte haft problem på några dagar, men i morse hände det igen.
Jag vaknade tidigt och skule sätta på SR Play. Då visades Kanal-sidan korrekt men bilden var frusen och gick inte att klicka på några relage.Gick till hemskärmen igen och öppnade appen på nytt. Då såg jag bara ett svart skärm och efer någon sekund kraschade appen och jag kom tillbaka till hemsidan. Startade appen på nytt och dågick det att börja spela.
Senare när alarmet gick och jag snoozade så fortsatte appen inte att spela, vilken den normalt gör.Närdå öppnade appen för att fortsätta spela så fick jag återigen en svart sida ochappen kraschade.
Tänker om det var några störningar på någon tjänst som kan ha påverkat prestanda nu under morgonen.
Versionen står nederst på Min sida i appen. Visst har du en Iphone 14? Mina kolleger undrade ju även över Iphone-modell.
Jag skrev i tisdags att jag inte hade sett någon annan felrapport om detta, men nu har Leif beskrivit krascher vid direktlyssning som jag påminner om dina, vilket jag har berättat för utvecklarna som felsöker.
Utvecklarna bekräftar att det var någon form av störning i morse.
Jag upplevde som sagt inte samma problemmed gamla Kanal-sidan.
Versionen som kraschade i morse var 24.11.3.
Jag har iPhone 14.
Visst har du iOS 18-något? Om du är osäker, så står det under Inställningar > Allmänt > Om.
Utvecklarna som undersöker detta undrar även hur appen använder batteriet. Det står under Inställningar -> Batteri, där du sedan scrollar ner och kan läsa hur många procent av batteriet appen har använt.
Om du klickar på appen i den listan så ska det även framgå hur mycket tid den använt på skärmen respektive i bakgrunden, vilket vi också är intresserade av.
Batteri för SR Play är 30%.
- 4 m skärm
- 3h 48m bakgrund
Senast i morse hände det igen. Jag lyssnade på SR Play, låste upp telefonen och SR Play var öppet men visade bara en svart sida istället för Kanal-sidan trots att den spelade P1 direktsänt. Jag bytte app och några sekunder senare slutade SR Play att spela, vilket jag tolkar som att den kraschade.
Det är samma beteende som jag har sett när jag får svarta skärmen och väntar kvar. Efter några sekunder med svart skärm så kraschar appen.
Jag vet inte hur svårt det är att som synskadad ta skärmbilder och dela dessa i supportforumet. Om du har möjlighet att göra det, så vill utvecklarna gärna få sådana.
Felet har nu rapporterats in av ytterligare några lyssnare. Jag kommer att be även andra drabbade om bilder, så lägg inte krut på just detta ifall det är svårt.
Detta yttrar sig på flera olika sätt.
Dels att hela skärmen blir svart i flera sekunder, som om appen kraschar. Vet int om den faktiskt kraschar dock.
Det händer även ofta att jag öppnar appen och ser kanal-sidan, men sidan verkar helt fryst och klickar jag så händer inget. Sedan efter flera sekunderuppdateras sidan och då går det att klicka på reglagen igen. Ser ut som att Kanal-sidan väntar på att ladda in information om vad som direktsänds just nu.
Sedan har det hänt mig flera gånger i veckan att jag lyssnar på radio näralarment på mobilen går. Då slutar ju alla appar att spelatills man stängt av alarmet eller snozzat. Men sedan börjar appen ofta inte att spela igen. Öppnar man då appen så ser denut att ha hängst sig och är seg.
Liknande problem har drabbat en del andra lyssnare och de är allvarliga, men inget som drabbar alla.
För några lyssnare blir mobilen inte bara seg, utan även påfallande varm. Har du någonsin reagerat över detta? Som jag har förstått det är detta varit väldigt tydligt hos de lyssnare som har skrivit om det, exempelvis i denna tråd:
iPhone-appen slukar batteri
- Kanal-sidan visas, men det går inte att klicka på något under flera sekunder
- Appen blir helt svart i flera sekunder innan den visas igen.
- Appen blir helt svart i flera sekunder och kraschar sedan.
- Ofta när jag lyssnar och alarmet går på min telefon så börjar appen inte att spela när jag snoozat eller stängt av alarmet.
Något av ovan händer flera gånger VARJE dag. Och det händer alltså också på min nya telefon. Har aldrig haft så mycket problem med SR Play appen. Den har varit så stabil tidigare, men nu är den förskräcklig. Nu har detta pågått många veckor och ni behöver göra något. Rulla tillbaka till en fungerande version t.ex. så att vi lyssnare slipper problemen tills ni har löst dom.
Vi har nu gjort förändringar som kommer ut i nästa version av appen, på måndag enligt planerna. Framförallt har animeringar på kanalsidan givit omotiverat hög CPU-användning, vilket vi tror ligger bakom de problem du drabbas av.
Att vi åtgärdar det bör göra att de allvarligaste problemen vid direktlyssningen försvinner. Om det därefter återstår problem, räknar jag med att det kommer att bli tydligare i vilka sammanhang dessa uppstår, så att vi kan få ordning även på dessa.
Trevlig helg!