Problem i Philips internetradio
Hej.
Har en internetradio här hemma. Har fungerat kanon för mig i många år. Men nu senaste veckan fungerar inte P4 . Väljer jag P4 Jämtland tex byter den kanal till nästa på listan. Alla andra kanaler fungerar P4 plus, P3......men inga P4 kanaler förutom plus.
Mvh Patrik
Har en internetradio här hemma. Har fungerat kanon för mig i många år. Men nu senaste veckan fungerar inte P4 . Väljer jag P4 Jämtland tex byter den kanal till nästa på listan. Alla andra kanaler fungerar P4 plus, P3......men inga P4 kanaler förutom plus.
Mvh Patrik
Följ inlägget
3
följare
Vad har du för modell på internetradion?
Radiosjuhärad - Forum för teknisk support - Sveriges Radio
Problemet beror på att vi håller på att byta teknik för våra ljudströmmar, och Philips databas tycks ha haft en bra "modell" för vissa länkar, så att exempelvis P3 och P4 Plus har haft länkar som har fortsatt att fungera, medan P4-kanalerna har varit inlagda på ett annat sätt som inte "har överlevt".
Enligt planerna ska de sista kanalerna byta teknik under nästa vecka. När väl alla kanaler har ny teknik, så kommer vi att höra av oss till de "länkportaler" (däribland Philips) som vi ser behöver uppdatera sina databaser och hjälpa dem att lösa problemet.
Tills dess får du gärna testa det jag tipsade Markku om, nämligen att manuellt lägga in en länk till "din P4-kanal" på det vis som beskrivs på sidan 23 i manualen:
Lägga till internetradiokanaler manuellt
I det här kapitlet beskrivs hur du registrerar dig hos Philips och lägger till enskilda URL-adresser för internetradiokanaler på datorn. Det enklaste sättet att registrera sig är att gå till www.philips.com/welcome och följa instruktionerna på skärmen för att registrera NP2900.
Alternativt kan du registrera NP2900 på enheten:
- Kontrollera att NP2900 är påslagen.
- Kontrollera att NP2900 är ansluten till internet.
- På NP2900 väljer du [Inställningar] > [Registrera nu] > [Register on the device].
- Ange en giltig e-postadress genom att trycka på de alfanumeriska knapparna på fjärrkontrollen.
- Tryck på OK.
- Kontrollera att du har fått ett e-postmeddelande från ConsumerCare@Philips.com med ämnesraden Din Streamium-registrering.
- Följ instruktionerna i e-postmeddelandet och slutför registreringen på webbplatsen för Philips.
- På webbplatsen för den registrerade produkten klickar du på länken Streamium Management.
- Välj Mina medier.
- Klicka på fliken Musik.
- Ange URL-adressen till internetradiokanalen [http://live1.sr.se/p4jmtl-aac-128] i den första kolumnen.
- Ange ett smeknamn [t ex "egen P4 Jämtland"] i den andra kolumnen.
- Ange en beskrivning [test 1] i den tredje kolumnen.
- Bekräfta det du skrivit in genom att klicka på Spara.
Hoppas att detta går att följa - och bli inte avskräckt över att det var många punkter. Det är bättre att manualen är lite för noggrann än det motsatta, hoppas jag!» Registreringsfönstret visas.
» Ett meddelande talar om att ett automatiserat e-postmeddelande har skickats till din e-postadress.
» Smeknamnet är internetradiokanalens identifikation som visas på NP2900.
Om du inte vill eller kan lägga in den egna länken, så kommer vi som sagt att försöka hjälpa Philips att lösa detta framöver. Hoppas att du har möjlighet att lyssna på P4 Jämtland i FM-radion tills dess.
Finns inte längre någon streamium management efter registrering av produkten. Den är väl för gammal, så Philips har väl plockat bort. Så hoppas ni kan lösa det med dom senare. Tack för hjälpen iaf.
Fick du alltså ett returmeddelande från Philips, och det är först vid punkt 8 som min lista ovan inte går att följa?
Jag skrev tidigare: Där är vi nu! Dessvärre är det otydligt vilken underliggande tjänst Philips hämtar länkar från och jag har inte hittat något bra sätt för oss på Sveriges Radio att nå teknikerna på Philips. Jag tror dock att Philips i sin tur hämtar ljudlänkarna från en tjänst som heter Airable som vi har ett bra samarbete med, så jag eller någon av mina kolleger kommer inom kort att kontakta dem så tror jag att det därefter blir bättre ordning.
Jag har nu kontaktat Airable och hoppas att det snart blir ordning på alla våra kanaler.
I första steget koncentrerar vi oss på att få ut ljudet. När det fungerar överallt, så vill vi även se över så att kanalernas logotyper och informationen om musik och program visas korrekt.
Airable ska nu ha uppdaterat databaserna. Har du fortfarande problem, så kanske du behöver söka upp kanalerna på nytt. Förhoppningsvis ska sedan allt fungera som vanligt - eller lite bättre än innan i och med att du (om din webbradio har stöd för detta) bör se information om musiken som spelas.
Om problemen kvarstår, så återkom!
Även jag har en Philip NP 2900 har provat alla era tips men inget fungerar att få in Radio malmöhus 🥲
Jag får in p4plus
Håkan
Jag har nu förstått att vissa Philips-enheter använder Airable, men att de som kallas Streamium (bland annat er modell) använder en annan tjänst. Förmodligen är det en som heter vTuner, så jag har kontaktat detta företag och berättat att de ska använda dessa länkar, Länkar till ljudströmmar för alla kanaler, samt erbjudit mig att hjälpa dem att få ordning på alla kanaler.
Jag hoppas att detta snart är löst!
Håkan