Internetradio: Problem i Philips

Hej.
Har en internetradio här hemma. Har fungerat kanon för mig i många år. Men nu senaste veckan fungerar inte P4 . Väljer jag P4 Jämtland tex byter den kanal till nästa på listan. Alla andra kanaler fungerar P4 plus, P3......men inga P4 kanaler förutom plus.

Mvh Patrik
Patrik

Kommentarer

  • Hej Patrik!
    Vad har du för modell på internetradion?
    Annika Webbmaster
  • Philips streamium NP 2900
    Patrik
  • Tack, det är samma modell som Markku här:
    Radiosjuhärad - Forum för teknisk support - Sveriges Radio

    Problemet beror på att vi håller på att byta teknik för våra ljudströmmar, och Philips databas tycks ha haft en bra "modell" för vissa länkar, så att exempelvis P3 och P4 Plus har haft länkar som har fortsatt att fungera, medan P4-kanalerna har varit inlagda på ett annat sätt som inte "har överlevt".

    Enligt planerna ska de sista kanalerna byta teknik under nästa vecka. När väl alla kanaler har ny teknik, så kommer vi att höra av oss till de "länkportaler" (däribland Philips) som vi ser behöver uppdatera sina databaser och hjälpa dem att lösa problemet.

    Tills dess får du gärna testa det jag tipsade Markku om, nämligen att manuellt lägga in en länk till "din P4-kanal" på det vis som beskrivs på sidan 23 i manualen:

    Lägga till internetradiokanaler manuellt
    I det här kapitlet beskrivs hur du registrerar dig hos Philips och lägger till enskilda URL-adresser för internetradiokanaler på datorn. Det enklaste sättet att registrera sig är att gå till www.philips.com/welcome och följa instruktionerna på skärmen för att registrera NP2900.

    Alternativt kan du registrera NP2900 på enheten:
    1. Kontrollera att NP2900 är påslagen. 
    2. Kontrollera att NP2900 är ansluten till internet. 
    3. På NP2900 väljer du [Inställningar] > [Registrera nu] > [Register on the device].
      » Registreringsfönstret visas.
    4. Ange en giltig e-postadress genom att trycka på de alfanumeriska knapparna på fjärrkontrollen. 
    5. Tryck på OK.
      » Ett meddelande talar om att ett automatiserat e-postmeddelande har skickats till din e-postadress.
    6. Kontrollera att du har fått ett e-postmeddelande från ConsumerCare@Philips.com med ämnesraden Din Streamium-registrering
    7. Följ instruktionerna i e-postmeddelandet och slutför registreringen på webbplatsen för Philips. 
    8. På webbplatsen för den registrerade produkten klickar du på länken Streamium Management
    9. Välj Mina medier
    10. Klicka på fliken Musik
    11. Ange URL-adressen till internetradiokanalen [http://live1.sr.se/p4jmtl-aac-128] i den första kolumnen. 
    12. Ange ett smeknamn [t ex "egen P4 Jämtland"] i den andra kolumnen.
      » Smeknamnet är internetradiokanalens identifikation som visas på NP2900.
    13. Ange en beskrivning [test 1] i den tredje kolumnen. 
    14. Bekräfta det du skrivit in genom att klicka på Spara
    Hoppas att detta går att följa - och bli inte avskräckt över att det var många punkter. Det är bättre att manualen är lite för noggrann än det motsatta, hoppas jag!

    Om du inte vill eller kan lägga in den egna länken, så kommer vi som sagt att försöka hjälpa Philips att lösa detta framöver. Hoppas att du har möjlighet att lyssna på P4 Jämtland i FM-radion tills dess.
    Annika Webbmaster
  • Hej.
     Finns inte längre någon streamium management efter registrering av produkten. Den är väl för gammal, så Philips har väl plockat bort. Så hoppas ni kan lösa det med dom senare. Tack för hjälpen iaf.
    Patrik
  • Jag tror inte att Philips har plockat bort den funktionen, men den kanske är ombyggd?

    Fick du alltså ett returmeddelande från Philips, och det är först vid punkt 8 som min lista ovan inte går att följa?
    Annika Webbmaster
  • Exakt. Finns ingen länk streamium management att klicka på.
    Patrik
  • Synd. Hoppas att det återkommer en möjlighet att själv lägga till länkar. (Just detta problem kommer vi att kunna lösa ändå, men länkar från en central databas fungerar inte för alla lyssnare, så att ha den flexibiliteten är önskvärt.)

    Jag skrev tidigare:
    När väl alla kanaler har ny teknik, så kommer vi att höra av oss till de "länkportaler" (däribland Philips) som vi ser behöver uppdatera sina databaser och hjälpa dem att lösa problemet.
     Där är vi nu! Dessvärre är det otydligt vilken underliggande tjänst Philips hämtar länkar från och jag har inte hittat något bra sätt för oss på Sveriges Radio att nå teknikerna på Philips. Jag tror dock att Philips i sin tur hämtar ljudlänkarna från en tjänst som heter Airable som vi har ett bra samarbete med, så jag eller någon av mina kolleger kommer inom kort att kontakta dem så tror jag att det därefter blir bättre ordning.
    Annika Webbmaster
  • Låter toppen. Tack för hjälpen.
    Patrik

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.