LÖST: iOS-app fryser vid live-lyssning
Hej Annika,
Hoppas jul och nyår varit bra och tack för dina senaste svar i vår jättelånga tråd Hitta Radiokorrespondenterna live - och andra frågor om appen! Jag ska ta tag i att göra egna trådar av de saker som ännu inte är uppklarade, när det blir tid över.
Nu ett mer akut ärende som har stört mig en del på sistone. När jag lyssnar live i appen på någon kanal, på en Iphone, så om det har gått mer än typ 20 minuter, så om jag trycker på pausknappen från låsskärmen, så händer inget, dvs kanalen man lyssnar på är fortfarande igång. Loggar man in i telefonen direkt efter och försöker pausa från appen, så är appen helt fryst, dvs den reagerar inte på någon input. Efter kanske tio sekunder så reagerar den till slut och ljudet upphör, och det är som om appen startar om, för den blinkar till och har glömt varifrån man lyssnade (kan ju vara så att man har spolat tillbaka, man kan ju göra det med tre timmar som mest på det man lyssnar live på).
Problemet har funnits sen i höstas, jag tror jag tänkte på det efter att ni uppdaterat appen med de där ikonerna för kanalerna som jag föreslog att ni borde lägga tillbaks. Det har säkert inte med det att göra, men då kanske du kan se ungefär vilken version av appen det rör sig om. Jag minns mycket väl att jag inte gjorde något IOS-byte i samband med att denna bugg uppstod. Jag är också tämligen säker på att buggen inte fanns tidigare, för jag lyssnar väldigt ofta live via appen och har gjort det under lång tid.
Jag har testat idag med senaste versionen av IOS och senaste versionen av appen, och det är samma problem. Min egen telefon är en Iphone SE, 2020-versionen om jag minns rätt.
Hoppas ni kan åtgärda denna bugg!
Och tack för allt arbete som vanligt,
hälsar
Mårten
Hoppas jul och nyår varit bra och tack för dina senaste svar i vår jättelånga tråd Hitta Radiokorrespondenterna live - och andra frågor om appen! Jag ska ta tag i att göra egna trådar av de saker som ännu inte är uppklarade, när det blir tid över.
Nu ett mer akut ärende som har stört mig en del på sistone. När jag lyssnar live i appen på någon kanal, på en Iphone, så om det har gått mer än typ 20 minuter, så om jag trycker på pausknappen från låsskärmen, så händer inget, dvs kanalen man lyssnar på är fortfarande igång. Loggar man in i telefonen direkt efter och försöker pausa från appen, så är appen helt fryst, dvs den reagerar inte på någon input. Efter kanske tio sekunder så reagerar den till slut och ljudet upphör, och det är som om appen startar om, för den blinkar till och har glömt varifrån man lyssnade (kan ju vara så att man har spolat tillbaka, man kan ju göra det med tre timmar som mest på det man lyssnar live på).
Problemet har funnits sen i höstas, jag tror jag tänkte på det efter att ni uppdaterat appen med de där ikonerna för kanalerna som jag föreslog att ni borde lägga tillbaks. Det har säkert inte med det att göra, men då kanske du kan se ungefär vilken version av appen det rör sig om. Jag minns mycket väl att jag inte gjorde något IOS-byte i samband med att denna bugg uppstod. Jag är också tämligen säker på att buggen inte fanns tidigare, för jag lyssnar väldigt ofta live via appen och har gjort det under lång tid.
Jag har testat idag med senaste versionen av IOS och senaste versionen av appen, och det är samma problem. Min egen telefon är en Iphone SE, 2020-versionen om jag minns rätt.
Hoppas ni kan åtgärda denna bugg!
Och tack för allt arbete som vanligt,
hälsar
Mårten
Följ inlägget
3
följare
Vi har en tråd som handlar om samma problem:
iPhone: Ljud stoppas inte vid paus
Din beskrivning ger lite mer kött på benen, inte minst att problemet uppkom samtidigt som vi gjorde den grafiska förändringen med kanalknapparna (sockerbitarna), det vill säga version 24.10.3. Det låter rimligt eftersom vi samtidigt gjorde en stor teknisk förändring som egentligen inte har koppling till knapparna, med syfte att lösa ett annat problem som lyssnare skrivit om här bland annat:
LÖST: Når inte direktläge för kanal
Fel tid och innehåll i iPhone-appen
Jag tror att felen hänger samman, men att det är bra att felsöka förutsättningslöst. Detta beteende har därför en egen tråd:
SR Play hoppar oönskat till direktläge
Tack för bra återkoppling!
En av utvecklarna skriver:
Så:Vilken modell exakt? Om det hjälper oss att återskapa felet, ökar möjligheten för oss att lösa det enormt!
Annan fråga:
Några lyssnare har rapporterat in att deras telefoner blir väldigt varma i samband med att appen inte svarar alls eller svarar segt just vid direktlyssning. Deras batteriåtgång är även väldigt hög. Har du märkt detta? (Det drabbar troligen endast ett fåtal, men ger mig intryck av att någon process i appen skenar iväg.)
Tills vi har löst detta problem, så får du gärna testa om vår hemsida fungerar bättre på samma iPad. Här hittar du alla kanaler:
Kanaler
Jag hoppas att hemsidan fungerar bättre som sällskap för djuren tills vi har löst problemet!
MHGP3QN/A
Förresten, jag hade alltså _inte_ uppdaterat IOS på ett tag när detta började uppträda i höstas, så du inte missförstod mig där, och senare uppdateringar av IOS har inte påverkat. Så IOS-versionen verkar kanske inte ha med problemet att göra?
Värmeutveckling har jag inte tänkt på. Finns det förresten app där man kan se hur mycket CPU olika processer tar på en Iphone?
How to View CPU Usage on iPhone or iPad (iOS)
(Jag har inte undersökt detta närmre.) Det var så jag uppfattade det. Markus ovan har dessutom samma (eller liknande?) fel på iOS 16, vilket förstås är intressant. Bra fråga! Det ska finnas ett par såna appar. En som sägs vara enkel att använda heter Device Monitor och är den som rekommenderas här:
Kollegerna på utvecklarsidan har nu gjort förändringar som kommer ut i nästa version av appen (på måndag enligt planerna). Framförallt animeringar på kanalsidan har givit omotiverat hög CPU-användning.
Att vi åtgärdar detta hoppas jag gör att de flesta av problemen med direktlyssningen försvinner och om några problem kvarstår, kommer dessa förhoppningsvis att visas tydligare.
Har ni fått 25.2.2 eller 25.2.3 ännu? Märker ni i så fall någon förbättring?
Jag vet att vissa problem med direktlyssningen har fortsatt även i dessa versioner (t ex SR Play hoppar oönskat till direktläge) men misstänker att vi kan ha haft två olika fel och att den typ av problem ni beskrivit har försvunnit eller minskat med en bättre hantering av CPU.
Allt gott,
Markus
Det var väldigt glädjande nyheter! Ser du samma förbättring, Mårten?
A:
Eftersom problemet har pågått så länge, så har det nog inte löst sig av att vi har "täppt till en resurs-läcka" som introducerades i höstas, så jag befarar att grundproblemet med att appen inte visar rätt tid kan kvarstå, men se gärna om du märker någon förbättring i version 25.2.3!
Jag har dock en bra lösning för att hitta till rätt ställe i Morgonpasset! De lägger nämligen ut länkar som leder till när olika inslag startar, se mitt svar till Giovanni här:
Hur ska jag fortsätta min podd på datorn?
Morgonpasset är "pilot-redaktion" för dessa kapitel-länkar, så funktionen saknas i övriga program, men vi håller på att utveckla en annan funktion som också kan lösa behovet: textversioner av avsnitten.
Även detta befinner sig på ett tidigt stadium och är än så länge endast tillgängligt för vissa program. Podden Dagens Eko, Ekots lördagsintervju, Klartext och Paradiso var först ut, men fler program kommer ansluta stegvis.
Transkribering | Frågor & svar om Sveriges Radio
Textstödet är i första hand tänkt som en hjälp för lyssnare som hör dåligt, kan även användas för att enklare nå rätt position i avsnittet, eftersom texten är länkad till motsvarande del av ljudfilen.
P.s. Tack för tipset om Device Monitor till Iphone, den är ganska bra men kunde inte hitta CPU per app, hade ju varit trevligt t.ex. om det gick att se hur mycket CPU SR-appen drar, särskilt i detta fallet när vi felsökte.
CPU-läckan tätad
Vi har löst prestanda-problemet som har toppat min prio-lista för vad som måste förbättras med iOS-appen! Appen fungerar alltså bättre nu, men vi har ett kvarstående problem vid direktlyssning som ni kan komma att stöta på. Jag berättar detta så att ni i så fall vet att vi är på även den bollen.
Annat problem med kanaler
Flera lyssnare skriver att ljudet bryts vid exempelvis övergång mellan mobilnät och wifi. Uppspelningen återtas sen med rätt kanal, men inte där det bröts utan i direktläge. Om du lyssnade i direktläge så missar du några sekunder av sändningen, vilket är störande men inte så allvarligt. Om kanalen däremot var tillbakaspolad vid avbrottet, så tappar du bort dig helt!
Jag hade trott att även det problemet var relaterat till CPU-problemen, men det kvarstår:
SR Play hoppar oönskat till direktläge
CPU per app
Jag hör med mina kolleger om det finns något sätt att få koll på CPU-förbrukning per app. Det ligger ju i vårt eget intresse att kunna hjälpa lyssnare att hjälpa oss att förstå problem korrekt, och gärna snabbare än vad vi gjorde nu.
Ett sätt är att se hur batteriförbrukningen ser ut (Inställningar -> Batteri), eftersom hög batteriförbrukning bör bli en följd av hög CPU-användning. Fast hur kan man veta vad som är hög respektive förväntad batteriförbrukning?