LÖST: iOS-app fryser vid live-lyssning

Hej Annika,

Hoppas jul och nyår varit bra och tack för dina senaste svar i vår jättelånga tråd Hitta Radiokorrespondenterna live - och andra frågor om appen! Jag ska ta tag i att göra egna trådar av de saker som ännu inte är uppklarade, när det blir tid över.

Nu ett mer akut ärende som har stört mig en del på sistone. När jag lyssnar live i appen på någon kanal, på en Iphone, så om det har gått mer än typ 20 minuter, så om jag trycker på pausknappen från låsskärmen, så händer inget, dvs kanalen man lyssnar på är fortfarande igång. Loggar man in i telefonen direkt efter och försöker pausa från appen, så är appen helt fryst, dvs den reagerar inte på någon input. Efter kanske tio sekunder så reagerar den till slut och ljudet upphör, och det är som om appen startar om, för den blinkar till och har glömt varifrån man lyssnade (kan ju vara så att man har spolat tillbaka, man kan ju göra det med tre timmar som mest på det man lyssnar live på).

Problemet har funnits sen i höstas, jag tror jag tänkte på det efter att ni uppdaterat appen med de där ikonerna för kanalerna som jag föreslog att ni borde lägga tillbaks. Det har säkert inte med det att göra, men då kanske du kan se ungefär vilken version av appen det rör sig om. Jag minns mycket väl att jag inte gjorde något IOS-byte i samband med att denna bugg uppstod. Jag är också tämligen säker på att buggen inte fanns tidigare, för jag lyssnar väldigt ofta live via appen och har gjort det under lång tid.

Jag har testat idag med senaste versionen av IOS och senaste versionen av appen, och det är samma problem. Min egen telefon är en Iphone SE, 2020-versionen om jag minns rätt.

Hoppas ni kan åtgärda denna bugg!

Och tack för allt arbete som vanligt,
hälsar
Mårten
Mårten

Kommentarer

  • Tack, Mårten!
    Vi har en tråd som handlar om samma problem:
    iPhone: Ljud stoppas inte vid paus

    Din beskrivning ger lite mer kött på benen, inte minst att problemet uppkom samtidigt som vi gjorde den grafiska förändringen med kanalknapparna (sockerbitarna), det vill säga version 24.10.3. Det låter rimligt eftersom vi samtidigt gjorde en stor teknisk förändring som egentligen inte har koppling till knapparna, med syfte att lösa ett annat problem som lyssnare skrivit om här bland annat:
    LÖST: Når inte direktläge för kanal
    Fel tid och innehåll i iPhone-appen
    den blinkar till och har glömt varifrån man lyssnade (kan ju vara så att man har spolat tillbaka, man kan ju göra det med tre timmar som mest på det man lyssnar live på)
    Jag tror att felen hänger samman, men att det är bra att felsöka förutsättningslöst. Detta beteende har därför en egen tråd:
    SR Play hoppar oönskat till direktläge

    Tack för bra återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • Jag minns mycket väl att jag inte gjorde något IOS-byte i samband med att denna bugg uppstod.
    Mycket bra spaning, eftersom vi har funderat över vilken roll OS:et spelar. Felet är i huvudsak (helt?) inrapporterat med iOS 18, men det är ju den vanligaste versionen (se Mobile iOS Version, Sweden | Statcounter Global Stats).

    Annika Webbmaster
  • En av utvecklarna skriver:

    Vilken hjälte han är! Och det här är ju intressant. Jag lyssnar själv live varje morgon och har inte upplevt det här. Jag skriver iaf in det här i vår inbox

    Skulle vi kunna be honom kolla upp exakt vilken modell på sin iPhone SE han har? Jag har en iPhone SE från 2022 liggandes hemma som jag eventuellt skulle kunna prova med och då är det intressant att se ifall det är samma eller en äldre version av iPhone SE han har.

     Man hittar sitt modellnummer via Inställningar -> Allmänt -> Om -> Modellnummer, och där kan man trycka på "Modellnummer" så man får fram ett nummer som börjar på A, t.ex. har min iPhone 13 (som jag använder varje dag) modellnumret A2633.
    Så:
    Vilken modell exakt? Om det hjälper oss att återskapa felet, ökar möjligheten för oss att lösa det enormt!

    Annan fråga:
    Några lyssnare har rapporterat in att deras telefoner blir väldigt varma i samband med att appen inte svarar alls eller svarar segt just vid direktlyssning. Deras batteriåtgång är även väldigt hög. Har du märkt detta? (Det drabbar troligen endast ett fåtal, men ger mig intryck av att någon process i appen skenar iväg.)
    Annika Webbmaster
  • Kan bara instämma i exakt det Mårten skriver. Fast i mitt fall handlar det om iPad 6th generationen (2018) IOS 16. Började också i höstas. Lämnar den alltid på när jag inte är hemma för sällskap för djur, men märkte att den slutat fungera när jag kom hem. Nu under julen så hörde jag själv hur den bara stängde av efter tag eller som Mårten skriver, det går inte att pausa och den kraschar efter ett tag.
    Markus
  • Tack!

    Tills vi har löst detta problem, så får du gärna testa om vår hemsida fungerar bättre på samma iPad. Här hittar du alla kanaler:
    Kanaler

    Jag hoppas att hemsidan fungerar bättre som sällskap för djuren tills vi har löst problemet!
    Annika Webbmaster
  • Här är mitt modellnummer:
    MHGP3QN/A

    Förresten, jag hade alltså _inte_ uppdaterat IOS på ett tag när detta började uppträda i höstas, så du inte missförstod mig där, och senare uppdateringar av IOS har inte påverkat. Så IOS-versionen verkar kanske inte ha med problemet att göra?

    Värmeutveckling har jag inte tänkt på. Finns det förresten app där man kan se hur mycket CPU olika processer tar på en Iphone?
    Mårten
  • Finns det förresten app där man kan se hur mycket CPU olika processer tar på en Iphone?
    Bra fråga! Det ska finnas ett par såna appar. En som sägs vara enkel att använda heter Device Monitor och är den som rekommenderas här:
    How to View CPU Usage on iPhone or iPad (iOS)
    (Jag har inte undersökt detta närmre.)
    jag hade alltså _inte_ uppdaterat IOS på ett tag när detta började uppträda i höstas, så du inte missförstod mig där,
    Det var så jag uppfattade det. Markus ovan har dessutom samma (eller liknande?) fel på iOS 16, vilket förstås är intressant.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Kollegerna på utvecklarsidan har nu gjort förändringar som kommer ut i nästa version av appen (på måndag enligt planerna). Framförallt animeringar på kanalsidan har givit omotiverat hög CPU-användning.

    Att vi åtgärdar detta hoppas jag gör att de flesta av problemen med direktlyssningen försvinner och om några problem kvarstår, kommer dessa förhoppningsvis att visas tydligare.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Har ni fått 25.2.2 eller 25.2.3 ännu? Märker ni i så fall någon förbättring?

    Jag vet att vissa problem med direktlyssningen har fortsatt även i dessa versioner (t ex SR Play hoppar oönskat till direktläge) men misstänker att vi kan ha haft två olika fel och att den typ av problem ni beskrivit har försvunnit eller minskat med en bättre hantering av CPU.
    Annika Webbmaster
  • Hej! På samma tema brukar jag lyssna på morgonpasset på morgonen men spola tillbaka i livesändningen ca 1 timme. Sen lyssnar jag och pausar en och annan gång under morgonen tills jag går hemifrån. När jag sen vill fortsätta lyssna på resten av avsnittet av morgonpasset senare under dagen så går det inte att veta hur långt jag kommit i avsnittet. Först trodde jag att en screenshot på mediespelaren på morgonen när jag lyssnat klart skulle ge mig rätt tid men det visar sig att den alltid frusit vid något tillfälle och jag i själva verket lyssnat ofta runt 20-40 min längre än det står på skärmen. Jag har iPhone 12 mini iOS 17.5 och har haft det här problemet troligen minst ett år. Har inget minne av att tiden i mediespelaren överensstämt (när jag lyssnat ”live” fast en timme efter och hållit på och pausat några gånger). Det hade varit trevligt om man kunde lyssna live och sen återuppta där man var i podden när den släppts.
    A
  • Hej, körde ett  längre test idag på version 25.2.3 (iPad). Och efter 6h så strömmade den fortfarande. Pausa från låsskärm har även fungerat utan låsning. Så förhoppningsvis har det löst sig. Bra jobbat!

    Allt gott,
    Markus
    Markus
  • Markus:
    Det var väldigt glädjande nyheter! Ser du samma förbättring, Mårten?

    A:
    Eftersom problemet har pågått så länge, så har det nog inte löst sig av att vi har "täppt till en resurs-läcka" som introducerades i höstas, så jag befarar att grundproblemet med att appen inte visar rätt tid kan kvarstå, men se gärna om du märker någon förbättring i version 25.2.3!

    Jag har dock en bra lösning för att hitta till rätt ställe i Morgonpasset! De lägger nämligen ut länkar som leder till när olika inslag startar, se mitt svar till Giovanni här:
    Hur ska jag fortsätta min podd på datorn?

    Morgonpasset är "pilot-redaktion" för dessa kapitel-länkar, så funktionen saknas i övriga program, men vi håller på att utveckla en annan funktion som också kan lösa behovet: textversioner av avsnitten.

    Även detta befinner sig på ett tidigt stadium och är än så länge endast tillgängligt för vissa program. Podden Dagens Eko, Ekots lördagsintervju, Klartext och Paradiso var först ut, men fler program kommer ansluta stegvis.
    Transkribering | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Textstödet är i första hand tänkt som en hjälp för lyssnare som hör dåligt, kan även användas för att enklare nå rätt position i avsnittet, eftersom texten är länkad till motsvarande del av ljudfilen.
    Annika Webbmaster
  • Suveränt, verkar funka bra nu! Vad bra jobbat av era utvecklare!

    P.s. Tack för tipset om Device Monitor till Iphone, den är ganska bra men kunde inte hitta CPU per app, hade ju varit trevligt t.ex. om det gick att se hur mycket CPU SR-appen drar, särskilt i detta fallet när vi felsökte.
    Mårten
  • Tack!
    CPU-läckan tätad
    Vi har löst prestanda-problemet som har toppat min prio-lista för vad som måste förbättras med iOS-appen! Appen fungerar alltså bättre nu, men vi har ett kvarstående problem vid direktlyssning som ni kan komma att stöta på. Jag berättar detta så att ni i så fall vet att vi är på även den bollen.

    Annat problem med kanaler
    Flera lyssnare skriver att ljudet bryts vid exempelvis övergång mellan mobilnät och wifi. Uppspelningen återtas sen med rätt kanal, men inte där det bröts utan i direktläge. Om du lyssnade i direktläge så missar du några sekunder av sändningen, vilket är störande men inte så allvarligt. Om kanalen däremot var tillbakaspolad vid avbrottet, så tappar du bort dig helt!

    Jag hade trott att även det problemet var relaterat till CPU-problemen, men det kvarstår:
    SR Play hoppar oönskat till direktläge

    CPU per app
    Jag hör med mina kolleger om det finns något sätt att få koll på CPU-förbrukning per app. Det ligger ju i vårt eget intresse att kunna hjälpa lyssnare att hjälpa oss att förstå problem korrekt, och gärna snabbare än vad vi gjorde nu.

    Ett sätt är att se hur batteriförbrukningen ser ut (Inställningar -> Batteri), eftersom hög batteriförbrukning bör bli en följd av hög CPU-användning. Fast hur kan man veta vad som är hög respektive förväntad batteriförbrukning?
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.