LÖST: Problem att lyssna i iOS 18.7.2

Kanalerna fungerar inte sen någon dag sen utan bara podd. Löstes inte med uppdatering idag.
Johanna
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Johanna!

    Gå in på Min sida i appen och leta upp inställningen för ljudkvalitet, och se om en höjning eller sänkning av kvaliteten för direktlyssning påverkar.

    Lyssnaren B, som hade samma problem, skriver:
    Jag har nu upptäckt att det är kvaliteten på ljudet som avgör vad som fungerar. Låg fungerar inte Live. Medium fungerar.
    Live ljud iPhone bugg i senaste versionen

    Jag är osäker på om mellan-kvaliteten funkar bättre än låg kvalitet, eller om det var kvalitetsbytet i sig som gjorde att något lästes in bättre i appen, och att det även hjälper att byta från exempelvis mellan till låg. 

    Vad som döljer sig under låg-mellan-hög förklarar jag här:
    Ljudkvalitet på Sveriges Radios digitala plattformar - Support - hjälpsidor

    Hos mig funkar alla kvaliteter.
    Annika Webbmaster
  • Tack! Det fungerar med mellan och hög men inte låg verkar det som.
    Johanna
  • Tack för att du berättade det. Vi felsöker!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Vi kan inte återskapa problemet, och behöver hjälp.
    1. Är det fortfarande är problem med låg kvalitet?
    2. Vilken eller vilka kanaler har du testat?
    3. Vilken iOS-version har du?
      Hitta versionen av mjukvaran på iPhone - Apple-support
    Annika Webbmaster
  • Hej Johanna!
    • Är det problem när du castar?
    • Är det direktsändningar?
    Här är en länk till "min" tråd som tar upp problem med direktsändningar:
    Problem att casta kanal från iOS
    Anders Hölne
  • Hej igen, Hanna!

    Lyssnaren B, som har samma problem som du, har upptäckt att även efterhandslyssning på låg kvalitet (t ex nyhetsinslag) ger samma problem. 

    B. har iOS 18.7.2. Har du samma?
    Annika Webbmaster
  • Har också 18.7.2 men efterhandslyssning på låg fungerar för mig
    Har testat p1,p2,p3 och p4 och ingen funkar på låg
    Johanna
  • Samma problem med alla live-kanaler. Justerade valet av ljudkvalitet vid direktavlyssning från låg till mellan, efter lite tvekan hoppade alla live-kanaler igång.

    iPhone 13, iOS 18.7.2, problemet med live-kanalerna dök upp direkt efter uppgradering från iOS 18.7.1. 
    Johan
  • Tack, vi har nu haft möjlighet att undersöka problemet själva.

    Direktlyssning: planerad förändring ger hopp
    En kollega har haft tillgång till en mobil med 18.7.1 där allt fungerade. Han uppdaterade sedan till 18.7.2 och fick samma problem som ni vid direktlyssning på kanaler.

    Han som undersökte detta arbetar med vår streaming. Ett projekt han leder innebär en förändring i hur vi skickar ut kanalernas ljudströmmar i låg kvalitet. Han testade hur den kommande tekniken funkar med 18.7.2. Det nya sättet att "leverera" den lägsta kvaliteten funkar på den 18.7.2-lur som han hade tillgång till. Det är hoppfullt och han försöker tidigarelägga den förändringen, så hoppas att det hjälper andra med 18.7.2.

    Efterhandslyssning har endast låg kvalitet för visst innehåll
    Det är endast efterhandslyssning för visst innehåll som har den låga kvalitet som ger problem. Många program (poddar) finns nämligen endast i ett ljudformat, så oavsett om man har valt "låg kvalitet" eller "hög", blir det ett slags "mittemellan-kvalitet":

    Vid efterhandslyssning på ljudklipp och avsnitt av program kan du också välja kvalitet. Formatet är AAC och kvaliteterna är 32, 96 respektive 192 kbps.

    Poddfiler, avsnitt som går att ladda hem permanent (till exempel avsnitt utan musik), är alltid i MP3, 128 kbps. Valet låg, mellan eller hög påverkar därmed inte poddfilerna.
    Ljudkvalitet på Sveriges Radios digitala plattforma

    På appens sida Lokalt finns det vanligtvis inga poddar, utan endast en direktström (som ni har konstaterat att det blir problem med) och nyhetsinslag. Testa gärna hur dessa lokala ljudklipp funkar hos er med inställningen Ljudkvalitet > Efterhandslyssning > Låg
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har vi ändrat tekniken för live-ljudet (kanalerna), och håller tummarna för att även ni kan lyssna på dem med valet Ljudkvalitet > Direktslyssning > Låg.

    Testa och återkom!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Nu fungerar det
    Johanna
  • Härligt!
    Annika Webbmaster
  • Jag förstår inte. Jag kan lyssna direkt med låg, mellan eller hög. Fungerar även vid casting.

    Anders Hölne
  • Skönt att även ditt problem har löst sig.
    Annika Webbmaster
  • Annika, du skriver:
    "Nu har vi ändrat tekniken för live-ljudet (kanalerna), och håller tummarna för att även ni kan lyssna på dem med valet Ljudkvalitet > Direktslyssning > Låg.

    Det fungerar ju i alla upplösningar. Varför ska vi ställa in låg upplösning?
    Anders Hölne
  • Hej Anders!

    Mitt svar här (LÖST: Problem att lyssna i iOS 18.7.2) riktas till Johanna, Johan och andra lyssnare som fått problem med låg kvalitet efter en uppdatering till 18.7.2.

    Eftersom de har valt den kvaliteten (kanske för att de har abonnemang där mobildata är begränsad), så hoppas jag förstås att de ska kunna använda det alternativet igen nu när alla kvaliteter åter funkar hos dem.

    Eftersom det finns en egen tråd om ditt castingproblem (LÖST: Problem att casta kanal från iOS), så riktar jag mig specifikt till dig i den tråden 😀

    Hoppas att det blev det tydligare nu!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.