LÖST: Problem att lyssna i iOS 18.7.2
Kanalerna fungerar inte sen någon dag sen utan bara podd. Löstes inte med uppdatering idag.
Följ inlägget
3
följare
Gå in på Min sida i appen och leta upp inställningen för ljudkvalitet, och se om en höjning eller sänkning av kvaliteten för direktlyssning påverkar.
Lyssnaren B, som hade samma problem, skriver:
Jag är osäker på om mellan-kvaliteten funkar bättre än låg kvalitet, eller om det var kvalitetsbytet i sig som gjorde att något lästes in bättre i appen, och att det även hjälper att byta från exempelvis mellan till låg.
Vad som döljer sig under låg-mellan-hög förklarar jag här:
Ljudkvalitet på Sveriges Radios digitala plattformar - Support - hjälpsidor
Hos mig funkar alla kvaliteter.
Vi kan inte återskapa problemet, och behöver hjälp.
Hitta versionen av mjukvaran på iPhone - Apple-support
- Är det problem när du castar?
- Är det direktsändningar?
Här är en länk till "min" tråd som tar upp problem med direktsändningar:Problem att casta kanal från iOS
Lyssnaren B, som har samma problem som du, har upptäckt att även efterhandslyssning på låg kvalitet (t ex nyhetsinslag) ger samma problem.
B. har iOS 18.7.2. Har du samma?
Har testat p1,p2,p3 och p4 och ingen funkar på låg
iPhone 13, iOS 18.7.2, problemet med live-kanalerna dök upp direkt efter uppgradering från iOS 18.7.1.
Direktlyssning: planerad förändring ger hopp
En kollega har haft tillgång till en mobil med 18.7.1 där allt fungerade. Han uppdaterade sedan till 18.7.2 och fick samma problem som ni vid direktlyssning på kanaler.
Han som undersökte detta arbetar med vår streaming. Ett projekt han leder innebär en förändring i hur vi skickar ut kanalernas ljudströmmar i låg kvalitet. Han testade hur den kommande tekniken funkar med 18.7.2. Det nya sättet att "leverera" den lägsta kvaliteten funkar på den 18.7.2-lur som han hade tillgång till. Det är hoppfullt och han försöker tidigarelägga den förändringen, så hoppas att det hjälper andra med 18.7.2.
Efterhandslyssning har endast låg kvalitet för visst innehåll
Det är endast efterhandslyssning för visst innehåll som har den låga kvalitet som ger problem. Många program (poddar) finns nämligen endast i ett ljudformat, så oavsett om man har valt "låg kvalitet" eller "hög", blir det ett slags "mittemellan-kvalitet":
På appens sida Lokalt finns det vanligtvis inga poddar, utan endast en direktström (som ni har konstaterat att det blir problem med) och nyhetsinslag. Testa gärna hur dessa lokala ljudklipp funkar hos er med inställningen Ljudkvalitet > Efterhandslyssning > Låg
Nu har vi ändrat tekniken för live-ljudet (kanalerna), och håller tummarna för att även ni kan lyssna på dem med valet Ljudkvalitet > Direktslyssning > Låg.
Testa och återkom!
"Nu har vi ändrat tekniken för live-ljudet (kanalerna), och håller tummarna för att även ni kan lyssna på dem med valet Ljudkvalitet > Direktslyssning > Låg.
Det fungerar ju i alla upplösningar. Varför ska vi ställa in låg upplösning?
Mitt svar här (LÖST: Problem att lyssna i iOS 18.7.2) riktas till Johanna, Johan och andra lyssnare som fått problem med låg kvalitet efter en uppdatering till 18.7.2.
Eftersom de har valt den kvaliteten (kanske för att de har abonnemang där mobildata är begränsad), så hoppas jag förstås att de ska kunna använda det alternativet igen nu när alla kvaliteter åter funkar hos dem.
Eftersom det finns en egen tråd om ditt castingproblem (LÖST: Problem att casta kanal från iOS), så riktar jag mig specifikt till dig i den tråden 😀
Hoppas att det blev det tydligare nu!