Live ljud iPhone bugg i senaste versionen

I senaste versionen av appen för iPhone(jag har iphone12 och uppdaterade iOS till senaste versionen på samma gång). Slutade live ljud fungera. Övrigt fungerade fortsatt. 
Jag har nu upptäckt att det är kvaliteten på ljudet som avgör vad som fungerar. Låg fungerar inte Live. Medium fungerar.
B

Kommentarer

  • Hej B!
    Det var en intressant iakttagelse, som jag dock inte kan återskapa på min egen iPhone med senaste iOS, 26.1.

    Vilken kanal lyssnar du på? Återkommer problemet om du nu växlat tillbaka till låg kvalitet igen?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Johanna här har samma problem, och tack vare dig fick hon snabbt möjlighet att lyssna direkt.
    ​​Kanaler fungerar inte på iPhone​​​
    Annika Webbmaster
  • Problemet kvarstår om jag växlar. Gäller ​P1 osv. 
    Låg kvalité fungerar inte på Efterhandslyssning heller. 
    Jag har version 18.7.2
    B
  • Hej igen!
    Vi har inte kunnat återskapa problemet själva ännu, så den kunskap vi får från dig och andra drabbade är väldigt värdefull. 

    Vi får hitta en enhet med 18.7.2 och se om det går att återskapa bättre på samma OS.

    Tack för viktiga observationer!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    En kollega som arbetar med vår streaming har haft tillgång till en mobil med 18.7.1 där allt funkade. Han uppdaterade sedan till 18.7.2 och fick samma problem som du vid direktlyssning på kanaler.

    Han som undersökte detta leder ett projekt som innebär en förändring i hur vi skickar ut kanalernas ljudströmmar. Han testade hur den kommande tekniken funkar med 18.7.2. Detta nya sätt att "leverera" den lägsta kvaliteten funkar på den 18.7.2-lur som han hade tillgång till.

    Det är hoppfullt och han försöker tidigarelägga den förändringen, så hoppas vi att det hjälper även er andra med 18.7.2.

    Även om det löser problemet med kanalerna, behöver vi även lösa problemet med efterhandslyssning i låg kvalitet. Det är för övrigt endast efterhandslyssning för visst innehåll som kan ha den låga kvalitet som ger problem. Många program (poddar) finns nämligen endast i ett ljudformat, så oavsett om man har valt "låg kvalitet" eller "hög", blir det 128 kbps i MP3:
    Vid efterhandslyssning på ljudklipp och avsnitt av program kan du också välja kvalitet. Formatet är AAC och kvaliteterna är 32, 96 respektive 192 kbps.

    Poddfiler, avsnitt som går att ladda hem permanent (till exempel avsnitt utan musik), är alltid i MP3, 128 kbps. Valet låg, mellan eller hög påverkar därmed inte poddfilerna.
    Ljudkvalitet på Sveriges Radios digitala plattformar
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har nu löst problemet vid låg kvalitet när man lyssnar direkt.

    Problemet vid efterhandslyssning i låg kvalitet kan vi inte återskapa och andra lyssnare som testat skriver att efterhandslyssningen i låg kvalitet funkar på iOS 18.7.2. Om det problemet kvarstår hos dig, så ge exempel på ett ljudklipp eller avsnitt där det blir problem.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.