Ljudet klipper vid promenad

Felbeskrivningen postades ursprungligen här, Iphone-app stannar med låst skärm, men flyttades till en egen rubrik den 20 december 2024
--------------


Hej, har samma problem med min ett år gamla ifån 14, samma som min tidigare ifån 12? Går med min fem år gamla hund på rastning lyssnar alltid på nyheter osv. Väldigt irriterande när det plötsligt klipper, ibland några sekunder annars längre tid. Provar att gå över på podcaster å där funkar det alltid utan att klippa. Kan det vara en inställningssak?

Hälsningar
Göran
Göran (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Tack Göran!
    Mitt intryck är att det finns flera olika bidragande orsaker.
    1. Hur länge har du haft detta problem?
    2. Är det någon skillnad mellan att lyssna direkt på en kanal och att lyssna i efterhand på poddar?
    3. Använder du Bluetooth-hörlurar?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Den nya telefonen har jag haft i cirka ett år, problem hela tiden. Den förra telefonen hade jag väl i fyra år, problem hela tiden.

    Ja den klipper när jag lyssnar direkt, i stort sett aldrig när jag lyssnar på poddar.

    Jag lyssnar alltid via min Phonak hörapparat via Bluetooth

    Hälsningar,
    Göran
  • Tack!
    Bluetooth-hörapparater kan dessvärre drabbas av samma typer av problem som andra Bluetooth-enheter och det verkar som om avbrotten här har med Bluetooth att göra.

    Testa gärna att slå av och på Bluetooth helt och hållet:
    Appen Inställningar -> Bluetooth -> slå av "huvudreglaget" för Bluetooth och slå sen på det igen. Gör det någon skillnad?

    Om inte, så testa att "para om" mobilen med hörapparaten.
    1. Gå in under Inställningar -> Bluetooth 
    2. Leta upp hörapparaten i listan Mina enheter och tryck på informationssymbolen ⓘ  och välj Glöm den här enheten
    3. Parkoppla sedan hörapparaten och mobilen på nytt. Hur du gör detta står i din hörapparats bruksanvisning:
      Bruksanvisningar till produkter | Phonak
       (I den bruksanvisning jag kikade i stod detta under rubriken "Inledande parkoppling".)
    Om du får problem med att para ihop hörapparaten och mobilen så är Phonaks support bäst på att hjälpa dig, men även jag kan ge dig en tydligare beskrivning av det går till om du berättar vilken modell av Phonak du använder.

    Återkom gärna och berätta hur det går. Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Jag köper inte att det ska bero på blåtand hörlurar, som jag skrev tidigare. Alla andra apparfunkar med blåtand, det är bara SR utsändningen som inte fungerar.
    Vad tänker ni göra för att förbättra detta?

    Med vänliga hälsningar
    Göran
    Göran
  • Hej igen!

    Du skrev att du har samma problem som övriga, alltså att appen fungerar som den ska om den ligger i förgrunden (synlig på skärmen) men tystnar när den hamnar i bakgrunden, antingen för att skärmen släcks eller för att en annan app används.

    Är det verkligen detta "bakgrunds-fel" du har?

    Du har haft problemet länge och beskriver att det är mer "nyckfullt":
    Väldigt irriterande när det plötsligt klipper, ibland några sekunder annars längre tid
    Eftersom det saknas ett tydligt mönster för dina avbrott, så tror jag att du har ett helt annat fel. Jag vill gärna skapa en egen tråd om ditt problem där vi kan felsöka mer förutsättningslöst! Eller finns det något specifikt som gör att du tror att du har samma fel som de andra i tråden?

    Om du har "bakgrundsproblemet":
    För några, som Madeleine här, upphör felet om man startar om appen:
    För mig startade det igår, 26/5, men löste sig när jag hittade denna tråden och provade ovan tips om att stänga appen och starta om den!
    Sedan finns det en del lyssnare som inte blivit hjälpta av detta, och för dem verkar problemet ha koppling till Bluetooth. En lyssnare skrev:
    Gick in i inställningar och SR play och tog bort och la till tillåtelse för bluetooth, sen funkade det igen.
    Eftersom jag inte hittar motsvarande inställning i min Iphone, så har jag ovan tipsat om att "mixtra på olika sätt" med just Bluetooth-inställningarna. Det verkar ha hjälpt en del av er.

    Om du har ett annat fel:
    Om du håller med mig om att du verkar ha ett annat fel än detta bakgrundsproblem, så flyttar jag över ditt ärende till en egen rubrik och felsöker där. Att testa åtgärder som brukar hjälpa vid "bakgrundsproblemet" är ju inte rätt väg att gå ifall du har ett helt annat fel!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Vi tar ett nytt grepp om just ditt problem under en egen rubrik, Ljudet klipper vid promenad.

    En sammanfattning av vad som framkommit hittills:
    • Felet har funnits i fem år, både på din nuvarande iPhone 14 och din tidigare iPhone 12
    • Beskrivning av problemet:
      "... det plötsligt klipper, ibland några sekunder annars längre tid ..."
    • Påverkar direktlyssning, men (i princip) inte poddar
    • Uppspelningen sker via Blueooh i Phonak-hörapparat
    • Inga andra ljudtjänster har detta problem
    Frågor:
    1. Hur menar du med att ljudet "klipper"? Bryts det totalt, eller blir det ett tillfälligt ljudbortfall?
    2. Är detta starkt kopplat till promenader, eller kan det bli liknande problem även hemma över wifi?
    3. Testa att sänka ljudkvaliteten i appen under Min sida -> Ljudkvalité -> Direktlyssning
      Påverkas problemet? Förblir hörbarheten god med lägre kvalitet?
    4. Får du samma problem om du lyssnar på en kanal från vår hemsida?
      Kanaler | Sveriges Radio
    Svara på det du kan! Jag kommer att gå på julledighet och återkommer den 9 januari. Under min ledighet är detta forum stängt, så om du inte har möjlighet att svara idag (fredag den 20 december) får vi ta upp felsökningen därefter.

    God jul!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.