Iphone-appen hänger sig ofta
Efter senaste versionen så hänger sig appen otroligt ofta. Hoppas verkligen ni fixar detta snabbt!!
Följ inlägget
6
följare
Jag börjar med att tipsa om att du kan lyssna i din iPhone från vår hemsida sverigesradio.se. Eftersom appen hänger sig ofta hos dig, kan det vara ett smidigare sätt att lyssna tills vi har löst grundproblemet.
Vi har fått in ett par beskrivningar om problem med Iphone-appen och vill kartlägga det:
- Är det när du går in på en sida i appen som det inte laddas som förväntat, eller är det medan du lyssnar som ljudet bryts? Eller rent av båda problemen?
- Är det någon speciell sida i appen som är extra seg?
- Om ljudet bryts, är det i så fall när du lyssnar direkt på en kanal, eller sker detta när du lyssnar på program i efterhand?
Tack för att du berättar om problemen!Har också märkt senaste dagarna att den tar väldigt mycket mer i batteri.
Jag upplever alltså dessa problem EFTER senaste uppdateringen. Har inte haft några problem tidigare i höst eller så.
Tack, det låter som det fel som andra lyssnare har skrivit om, både den höga batteriförbrukningen och krascherna.
Den senaste versionen, 24.11.3, släpptes i mitten av november. Andra lyssnare beskriver att felet kom något tidigare, med version 24.10.3 i slutet av oktober.I den version där felet, enligt några lyssnare, först visade sig hade vi ändrat både navigation och en del teknik på kanalsidan. En tydlig skillnad är genvägarna upptill för att starta kanaler, se bild:
Jag undrar om problemen i din app uppstod när du fick en ny kanalsida, eller om du under en tid hann se detta nya utseende på kanalsidan utan att appen hängde sig.
En annan sak som inte har med den här tråden att göra ...
[Den frågan har fått en egen rubrik: Konstig ordning på sökträffar]
Utvecklarna som undersöker detta undrar om ni kan ta ett screenshot på hur appen använder batteriet, under Inställningar -> Batteri, där ni scrollar ner och se hur många procent av batteriet appen har använt.
Om ni sen klickar på appen i den listan så kan ni även se hur mycket tid den använt på skärmen respektive i bakgrunden, vilket vi också är intresserade av.
Ta en skärmavbild på din iPhone - Apple-support
Hej, häe kommer två bilder. Notera att vid detta tillfälle fungerar appen att använda. Jag uppfattar det som att det är när man haft den igång en längre tid som den slutar svara när man öppnar den.


Senaste 24 timmarna. Det är den app som har dragit mest. I övrigt samma kommentar som Mats tidigare.


Passar på med nya skärmdumpar i samband med att appen nyss slutade svara. Avser senaste 24h.



En annan lyssnare med liknande avbrott skriver att själva sidan med kanaler tar orimligt lång tid att ladda. Ibland är sidan bara svart i flera sekunder innan den laddar.
Han skriver även att det, när sidan väl har laddat, kan ta tid innan appen "svarar på kommando": Känner ni igen de problemen? Vet ni i så fall om det är just kanalsidan som är seg eller om detta gäller hela appen?
Alla:
Har någon av er tänkt på att mobilen/surfplattan varit varmare än vanligt i samband med de ofrivilliga avbrotten?
Vi vill gärna få en bild av hur appen ser ut när den hänger sig. Hoppas att ni kan bifoga skärmbilder även på det!
Jag har efter uppdateringen de senaste veckorna haft samma problem som nämns ovan. Nu på morgonen har appen stängt av sig två gånger på en timme medan jag lyssnat på P1s Godmorgon världen. Jag har en iPhone 11 och uppdaterat den till iOS 18.1.1 (22B91). Har inte fått problem med andra appar, vad jag märkt.
Bra att du ser att felet drabbar fler lyssnare, så att du inte behöver fundera över om det är något med just dina inställningar som blivit fel.
Sten:
Tack, all ser ju helt normalt ut. (Förlåt för att vi stör din nattsömn så att du fick dokumentera felet istället för att slumra till P1!)
På dina två bilder med spelaren i "stort läge" var sovtimern igång. Jag utgår från att du brukar använda den på nätterna utan problem, och att vi inte behöver misstänka att den funktionen bidrar till felet.
- Det går inte att avbryta och återuppta uppspelning genom spelaren på låsskärmen. Knappen play/paus svarar inte hur många gånger han än trycker
- Uppspelningen avbryts om han får notiser från SR Play. SMS och notiser från andra appar bryter däremot inte uppspelningen.
Låter något av dessa problem bekant, så vill jag veta det!Men, vill bara också säga att jag inte har upplevt några problem på en tid nu, säker några dagar i alla fall. Vet inte om det är att jag är så van vid det att jag förbiser och accepterar, men tror inte det. Utan tycker nog det fungerar bättre. Har väl varit en del nya releaser senaste dagarna, vad jag kan se?
Tack Lennart!

Jag är osäker på om de senaste dagarnas releaser av vår app kan ha påverka krascherna men hoppas att det fortsätter att fungera bättre för dig!
Det är alltså specifikt den spelare med play/paus som visas på låsskärmen (se bild) som Per har problem med. Om han låser upp mobilen och går in i appen kan han styra appen som vanligt, om jag förstått honom rätt.
Kollegerna på utvecklarsidan har nu gjort förändringar som kommer ut i nästa version av appen (på måndag enligt planerna). Framförallt animeringar på kanalsidan har givit omotiverat hög CPU-användning, vilket vi tror ligger bakom de problem ni ringat in.
Att vi åtgärdar det bör göra att de allvarligaste problemen vid direktlyssningen försvinner. Om det därefter återstår problem, räknar jag med att det kommer att bli tydligare i vilka sammanhang dessa uppstår, så att vi kan få ordning även på dessa.
Trevlig helg!
I vår senaste version, 25.2.3 som släpptes förra veckan, har vi åtgärdat det CPU-problem jag nämnde senast.
Den versionen hoppas jag löser några av problemen, men dessvärre har vi fått in flera rapporter om att det fortfarande blir problem vid direktlyssning hos lyssnare som har uppdaterat, som här (ett särfall av hur det blir när appen hänger sig och man lyssnar på en kanal tillbakaspolat):
SR Play hoppar oönskat till direktläge
Vi tror därför inte att alla fel är lösta, men vill gärna veta ifall ni märker någon förbättring i version 25.2.3. Om du inte har fått den ännu så kommer den automatiskt snart, men du kan också uppdatera manuellt:
- Gå till AppStore och sök upp SR Play.
- Tryck på appens namn eller ikon (inte knappen Öppna, se bild)

- På sidan du då kommer till finns det en knapp för att Uppdatera
Jag påminner om tipset i mitt första svar den 2 december:Testa gärna att lyssna via vår hemsida www.sverigesradio.se istället. Den fungerar bra i iPhone och på iPad.
CPU-läckan tätad
Även lyssnarna här vittnar om samma sak:
LÖST: iOS-app fryser efter ca 20 minuters live-lyssning
Vi har löst prestanda-problemet som har toppat min prio-lista för vad som måste förbättras med iOS-appen! Appen fungerar alltså bättre nu, men vi har ett kvarstående problem vid direktlyssning som ni kan komma att stöta på. Jag berättar det så att ni, om ni får samma fel, vet att vi är på även den bollen.
Annat problem med kanaler
Flera lyssnare skriver att ljudet bryts vid exempelvis övergång mellan mobilnät och wifi. Uppspelningen återtas sen med rätt kanal, men inte där det bröts utan i direktläge. Om du lyssnade i direktläge så missar du några sekunder av sändningen, vilket är störande men inte så allvarligt. Om kanalen däremot var tillbakaspolad vid avbrottet, så tappar du bort dig helt!
Jag hade trott att även det problemet var relaterat till CPU-problemen, men det kvarstår:
SR Play hoppar oönskat till direktläge