Iphone-appen hänger sig ofta

Efter senaste versionen så hänger sig appen otroligt ofta. Hoppas verkligen ni fixar detta snabbt!!
Lennart Petersson

Kommentarer

  • Hej Lennart!

    Jag börjar med att tipsa om att du kan lyssna i din iPhone från vår hemsida sverigesradio.se. Eftersom appen hänger sig ofta hos dig, kan det vara ett smidigare sätt att lyssna tills vi har löst grundproblemet.

    Vi har fått in ett par beskrivningar om problem med Iphone-appen och vill kartlägga det:
    1. Är det när du går in på en sida i appen som det inte laddas som förväntat, eller är det medan du lyssnar som ljudet bryts? Eller rent av båda problemen?
    2. Är det någon speciell sida i appen som är extra seg?
    3. Om ljudet bryts, är det i så fall när du lyssnar direkt på en kanal, eller sker detta när du lyssnar på program i efterhand?
    Tack för att du berättar om problemen!
    Annika Webbmaster
  • Jag lyssnar som oftast direkt på kanal. Ibland bryts det bara. Öppnar jag appen på iPhone, så är det många gånger att det inte går att göra något, inga klick, inget funkar och sen dör appen. Jag får starta om och då går det bra.

    Har också märkt senaste dagarna att den tar väldigt mycket mer i batteri.

    Jag upplever alltså dessa problem EFTER senaste uppdateringen. Har inte haft några problem tidigare i höst eller så.
    Lennart Petersson
  • Tack, det låter som det fel som andra lyssnare har skrivit om, både den höga batteriförbrukningen och krascherna.

    Ska tillägga att jag upplever dessa problem EFTER senaste uppdateringen. Har inte haft några problem tidigare i höst eller så.
    Den senaste versionen, 24.11.3, släpptes i mitten av november. Andra lyssnare beskriver att felet kom något tidigare, med version 24.10.3 i slutet av oktober.

    I den version där felet, enligt några lyssnare, först visade sig hade vi ändrat både navigation och en del teknik på kanalsidan. En tydlig skillnad är genvägarna upptill för att starta kanaler, se bild:



    Jag undrar om problemen i din app uppstod när du fick en ny kanalsida, eller om du under en tid hann se detta nya utseende på kanalsidan utan att appen hängde sig.
    Annika Webbmaster
  • Hej, vill bara nämna att jag upplever samma problem som Lennart, att appen inte svarar när man vill komma åt den efter att ha haft igång den. Man får då stänga ner den och starta om. Kan inte säga om det var samma problem före senaste uppdateringen (17 november)

    En annan sak som inte har med den här tråden att göra ...

    [Den frågan har fått en egen rubrik: Konstig ordning på sökträffar]
    Mats
  • Tack!
    Utvecklarna som undersöker detta undrar om ni kan ta ett screenshot på hur appen använder batteriet, under Inställningar -> Batteri, där ni scrollar ner och se hur många procent av batteriet appen har använt.

    Om ni sen klickar på appen i den listan så kan ni även se hur mycket tid den använt på skärmen respektive i bakgrunden, vilket vi också är intresserade av.

     Ta en skärmavbild på din iPhone - Apple-support
    Annika Webbmaster
  • Hej, häe kommer två bilder. Notera att vid detta tillfälle fungerar appen att använda. Jag uppfattar det som att det är när man haft den igång en längre tid som den slutar svara när man öppnar den.



    Mats
  • Tack!

    Annika Webbmaster
  • Senaste 24 timmarna. Det är den app som har dragit mest. I övrigt samma kommentar som Mats tidigare.



    Lennart Petersson
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Passar på med nya skärmdumpar i samband med att appen nyss slutade svara. Avser senaste 24h.





    Mats
  • Tack!
    En annan lyssnare med liknande avbrott skriver att själva sidan med kanaler tar orimligt lång tid att ladda. Ibland är sidan bara svart i flera sekunder innan den laddar.

    Han skriver även att det, när sidan väl har laddat, kan ta tid innan appen "svarar på kommando":
    Ofta när jag går in i appen och bara vill spela t.ex. P1 så tar det lång tid innan sidan reagerar.
    Känner ni igen de problemen? Vet ni i så fall om det är just kanalsidan som är seg eller om detta gäller hela appen?
    Annika Webbmaster
  • Hej. Vi har samma bekymmer. Flera gånger per dag stängs ljudet av men det finns inget regelbundet mönster. Igår var det en gång, idag har jag redan startat om två gånger. Lyssnar på P1 och P4 Plus via appen på vår IPad.
    Dennis Tillgren
  • Tack!
    Alla:
    Har någon av er tänkt på att mobilen/surfplattan varit varmare än vanligt i samband med de ofrivilliga avbrotten?
    Annika Webbmaster
  • Nej, den är inte varmare än vanligt.
    Dennis Tillgren
  • Min SRPLAY-app hänger sig o kraschar också. Det går inte att göra något i appen. Hoppar till annan app och sen tillbaka. Då kraschar den.
    Sten Hansson
  • Tack, jag hoppas att vi snart hittar orsaken till felet.

    Vi vill gärna få en bild av hur appen ser ut när den hänger sig. Hoppas att ni kan bifoga skärmbilder även på det!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har efter uppdateringen de senaste veckorna haft samma problem som nämns ovan. Nu på morgonen har appen stängt av sig två gånger på en timme medan jag lyssnat på P1s Godmorgon världen. Jag har en iPhone 11 och uppdaterat den till iOS 18.1.1 (22B91). Har inte fått problem med andra appar, vad jag märkt.
    Lisa Lundström
  • Sten Hansson
  • Lisa:
    Bra att du ser att felet drabbar fler lyssnare, så att du inte behöver fundera över om det är något med just dina inställningar som blivit fel.

    Sten:
    Tack, all ser ju helt normalt ut. (Förlåt för att vi stör din nattsömn så att du fick dokumentera felet istället för att slumra till P1!)

    På dina två bilder med spelaren i "stort läge" var sovtimern igång. Jag utgår från att du brukar använda den på nätterna utan problem, och att vi inte behöver misstänka att den funktionen bidrar till felet.
    Annika Webbmaster
  • 😀 Nej jag låg inte vaken och väntade på hängningen. Sovtimern funkar som den ska 👍
    Sten Hansson
  • Jag vill förstå om andra problem som lyssnare har rapporterat in kan hänga ihop med det ni beskriver. Per här skriver om två olika fel:
    1. Det går inte att avbryta och återuppta uppspelning genom spelaren på låsskärmen. Knappen play/paus svarar inte hur många gånger han än trycker
    2. Uppspelningen avbryts om han får notiser från SR Play. SMS och notiser från andra appar bryter däremot inte uppspelningen.
    Låter något av dessa problem bekant, så vill jag veta det!
    Annika Webbmaster
  • Håller med om 1) att appen fryser och inte tar knapptryckningar, efter en stund dör den. Känner inte igen 2), inget jag tänkt på i alla fall.

    Men, vill bara också säga att jag inte har upplevt några problem på en tid nu, säker några dagar i alla fall. Vet inte om det är att jag är så van vid det att jag förbiser och accepterar, men tror inte det. Utan tycker nog det fungerar bättre. Har väl varit en del nya releaser senaste dagarna, vad jag kan se?
    Lennart Petersson
  • Tack Lennart!
    Jag är osäker på om de senaste dagarnas releaser av vår app kan ha påverka krascherna men hoppas att det fortsätter att fungera bättre för dig!

    Det är alltså specifikt den spelare med play/paus som visas på låsskärmen (se bild) som Per har problem med. Om han låser upp mobilen och går in i appen kan han styra appen som vanligt, om jag förstått honom rätt.

    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.