P4 Plus bara buffrar i internetradion
Har en internetradio där p4+ Har fungerat men nu står det buffrar på displayen,Har varit så i 2 dagar,andra internetkanaler fungerar utan problem
Följ inlägget
4
följare
Jag tror att jag vet vad som är fel. Vi har gjort en teknisk förändring.
Du har en internetradio som hämtar länkar till alla kanaler från en portaltjänst. Den tjänsten behöver ändra länken till P4 Plus för att det ska funka igen och det hjälper jag dem med, men jag behöver veta vilken av portaltjänst din radio använder, eftersom de finns flera olika (exempelvis Tunein och Frontier Nuvola).
Vad har du för internetradio-märke? Jag behöver inte veta exakta modellbeteckningen, eftersom alla modeller av ett visst märke brukar använda samma tjänst.
Återkom, så hoppas jag att vi snart kan lösa detta!
Går de att lyssna från vår hemsida, eller blir det också problem?
Kanaler | Sveriges Radio
Har samma problem som Ronny. Min radio är en Argon Audio.
Bra att du såg denna sida och kan hjälpa oss att kartlägga problemet istället för att tro att felet ligger hos dig!
Argon hämtar kanaler från en tjänst som heter Frontier som i sin tur hämtar kanalerna från en tjänst som heter Airable. Innan november i år hämtade de däremot kanalerna från en tjänst som heter Nuvola.
Det är alltså rörigt och inget ni som lyssnar egentligen ska behöva fundera över. Jag som felsöker behöver dock ha koll på sånt här, eftersom jag behöver lista ut om problemet ligger hos Airable, Frontier eller hos Argon. (Vårt teknikbyte är förstås också en del av problemet, men där vet jag ju vad som har förändrats - det jag behöver förstå är var den förändringen ger problem och vad vi eller någon annan kan göra för att lösa det!)
Ronny:
Block CR 20 har jag inte samma koll på. Det verkar vara en trevlig radio som jag behöver läsa på om för att se om även den använder Frontier och Airable "under huven". Jag förstår det. Jag ville i första hand kartlägga hur detta fungerar för att utesluta att vår nya teknik blockeras av en brandvägg i ditt nätverk eller liknande.
Båda:
Får ni något ljud alls, även om det bryts eller hackar, eller går kanalen inte ens att starta?
Vi försöker få en samlad bild av problemet, eller problemen, men eftersom vi inte vet hur snabbt vi löser detta vill jag tipsa om att leta upp vår kanal P6 i era internetradior. Den kanalen samsänder nämligen med P4 Plus på förmiddagarna, så vardagar 8-12.30 och ännu längre tid under helgerna kan ni lyssna på P4 Plus den vägen.
Tablå för P6 | Sveriges Radio
Vi har haft kontakt tidigare angående problem med P4 Plus. Jag har en internetradio Sangean WFR-28BT som drivs genom Frontier Nuvola (verkar heta Airable.fm). Jag har märkt samma problem sedan ni införde texten på radions diisplay.
Har även en Renkforce Hi-Fi Tuner 002134020 som drivs via SkyTune och som fungerar utan problem.
Det verkar i första hand vara problem med apparater som hämtar P4 Plus via Fronier/Airable, så jag har kontaktat dem och berättat hur de ska lägga in P4 Plus numera.
Jag undrar dock om ni kan testa ifall kanalerna P2 och Radioapans knattekanal ger liknande problem, eftersom även de kanalerna använder den nya tekniken.
Radioapans knattekanal hackar lika mycket som P4 Plus. Avbrotten varierar i längd mellan 7 och 25 sekunder (inte som jag skrev tidigare).
Det är ett problem i sig (som vi också får lov att lösa - men inte förrän vi fått ordning på P4 Plus) och förklarar varför vi inte har fått in liknande felrapporter om P2.
Har enbart problemet med P4 Plus och Knattekanalen sedan 2-3 dagar tillbaka.
Bra jobbat!
Hej alla!
![](/attached-file/4e34d6375ec147688d80f7db6939aaff/comment/4758762/image.png)
Problemen beror, som sagt, på att vi har gjort en del förändringar på vår sida, vilket medförde att portaltjänsten Airable behövde uppdatera sina länkar. Det har de nu gjort, och för många av er har problemet därmed upphört.
Dock inte för alla, så felsökningen fortsätter. Om ni som inte längre har problem vill slippa få e-post varje gång jag eller andra lyssnare skriver något, så kan ni gå i på länken "sluta följa detta inlägg" som finns i botten av aviseringsmejlet:
Tack alla för den hjälp vi hittills har fått att ringa in problemen! Jag återkommer.
Tack bra service från er.
mvh Bo
Däremot har min andra mottagare (Renkforce Internet-DAB-Radio
RF-DAB-IR-1700) tappat uppkopplingen mot mot P4 Plus via SkyTune istället.
- Vad är det för "manick"?
- Visas något felmeddelande?
- Startar P4 Plus inte alls, eller startar kanalen men med problem?
- Om kanalen startar: Visas info om vilket program som pågår och vilken låt som spelas?
Svara på det ni kan, så att vi får en mer aktuell bild av problemen. (För er som redan har beskrivit detta räcker det att svara t ex "problemet är kvar, se mitt svar från igår".)Ni som fortfarande har problem får gärna svara på några frågor, så att vi har en korrekt bild av vilka problem som vi behöver arbeta vidare med:
Om du med "manick" menar mottagaren så är det en HiFi-Tuner Renkforce Internet-DAB-Radio RF-DAB-IR-1700.
Ett felmeddelande visas: "404 Not Found" med jämna mellanrum under "Connecting /"
P4 Plus startar inte alls. Den har fungerat klanderfritt i över 1 år tills idag.
Den startar inte.
Hade samma problem i Oktober 2023 som löstes enligt följande:
Testa att lägga in samma länk igen hos Skytune. Om den inte funkar, så testa den här länken:
https://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951.aac
Jag lade in den senaste länkenoch döpte den till P4 Plus. Eftersom den redan fanns där så antar jag att den tidigare länken byttes mot den nya.
Jag provade att lägga in den tidigare länken igen med kallade den "SR P4 Plus".
Trodde jag skulle hitta den som fristående men jag kan inte se den i Skytune.
/Ove
P6 spelar P4 Plus
Tills vidare påminner jag dig och andra lyssnare som fortfarande har problem om att Sveriges Radio har en kanal som heter P6 som ni kan leta fram i webbradion. I den kanalen går det att lyssna på P4 Plus på lördagar 7.00-13.00 och 16.00-19.00 samt på söndagar 11.00-14.00 och 17.00-19.00. På vardagar hörs P4 Plus i P6 8.00-12.30
Dator, surfplatta och mobil
Jag påminner också om att det går bra att lyssna på P4 Plus från vår hemsida samt i mobilappen SR Play.
Med detta sagt hoppas jag att ni P4 Plus-älskare får en trevlig helg tillsammans med P4 Plus och musiken ni älskar och saknat!
Hur går det med att få Skytune börja sända ut P4 Plus så att det går att höra på kanalen?
Jag undrar om du kan testa denna länk istället:
http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951.aac
Det är nästan samma länk som innan men med http istället för https i början,
Har försökt lägga in länkarna du föreslog men det verkar inte som att antalet kanaler ändras utan ligger på samma nivå som tidigare. Inga nya namn har heller dykt upp fastän jag ändrade lite så att de skulle gå att känna igen.
Nils-Bertil:
Jag har fått in samma information från Thomas här. Vet du om felet inträffade innan eller efter helgen?
Laddar, och stannar.
Inget ljud.
Är det detta som gör att strömmarna inte längre fungerar i internetradioapparater?
Dvs en konsekvens av att radions user-agent inte är en webbläsare eller appen.
Hur fungerar det nu? Både vi själcva och en av de större aggregatorerna (Airable) har gjort förändringar som jag hoppas hjälper några av er.
Mikael: För internetradiolyssnare i Sverige ska det inte finnas en begränsning, teoretiskt sett, men det kan finnas enstaka tekniska lösningar som ger problem på grund av geografisk blockering. De problemen kommer vi att se över. Jag lover inte att vi löser dem, men jag lovar att vi kommer att försöka.
De problem som majoriteten av er har drabbats av beror på andra faktorer än geo-block.
P1, P3 och P4 Malmöhus fungerar igen.
Tack för ert tålamod!
![](/attached-file/92757f00bf0045d6bbbc98ec92d48440/comment/4761431/Sk%C3%A4rmklipp.PNG)
Vi har haft flera parallella problem. Sedan 16-tiden har de största problemen löst sig, och nu vill vi förstås fånga upp vad som återstår, och ni som fortfarande har problem får gärna höra av er.
Om ni inte vill få e-post varje gång någon skrivit ett nytt inlägg, så finns det en länk i botten av dessa aviseringsmejl där det står:
”Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg” (se bild).
Tryck på den länken, om ni vill slippa få så mycket mejl. Felsökningen kommer nämligen att fortsätta i och med att vi har kvar en del problem.
Här finns det en tråd som specifikt handlar om SkyTune, där vi felsöker vidare, eftersom det problemet kvarstår:
P4 Plus och Skytune Internet Radio
Jag har bett kolleger till mig att kontakta SkyTune.
Jag testade alla kanaler som finns med P4 Plus och ingen ville koppla upp sig. Jag provade också Radioapans Knattekanal och den fungerade.
(Det funkar fint nu med P4)
Du frågade igår:
Det är ett av flera parallella förändringar som tillsammans har bidragit till problem, men i den här tråden är det andra saker som i huvudsak har orsakat problemen. Däremot har den geografiska blockeringen påverkat er eftersom de ökar på min arbetsbörda så att jag inte har möjlighet att lägga lika mycket tid på att hjälpa er och att hjälpa mina kolleger att felsöka som om jag hade ett fel i taget att handera :P:
- Geografiska blockeringen har jag än så länge endast sett ett exempel på där den "slagit fel" och drabbat lyssnare i Sverige, men det kan inträffa och då får vi kika på detta. Dock behöver förstås våra utlandssvenska lyssnare hjälp med hur de kan lyssna via våra egna tjänster istället för de blockerade.
- Förra veckan (och ännu idag för Skytune) har problem berott på en ny streaming-plattform för P2, P4 Plus och Radioapans knattekanal. Det ledde till problem med Airable/Frontier (åtgärdat, drabbade många) och Skytune (påverkar få lyssnare - men är förstås illa för dem). Det kan finnas fler tjänster som fått problem p.g.a. detta, vilket jag får bättre förutsättningar att förstå när andra problem lättar något
- Problemen med internetradio denna vecka beror i huvudsak på att vi bytt CDN-lösning, vilket i sin tur lett till att interna länkar som "borde funka" inte har fungerat som de skulle. Det i sin tur har gjort att många internetradior har fått problem. En stor del av detta är löst nu, men det kan finnas eftersläpande problem. Gav även problem med en del av våra egna tjänster.
- Med nya CDN:et kom det även in en del säkerhetscertifikat i våra system. Dessa certifikat har vi sedan tidigare konstaterat ger problem för riktigt gamla mobiler och en del andra enheter som inte längre får säkerhetsuppdateringar. För en del plattformat går detta att komma runt genom att lyssnarna installerar rätt cert, andra vet jag inte hur vi hanterar.
- En stor grupp med problem är lyssnare som använder Sonos-system av äldre modell. Där har vår egen tjänst slutat funka (troligen certifikatet, men kan vara länkproblem), och den vanliga reservlösningen, att gå via annan tjänst, hade parallella problem på grund av interna länkar som strulat (samma fel som det ni drabbades av)
Ungefär så ser det ut. Och det är en ovanligt komplex samling fel som vart och ett hade gått att hantera bättre om inte flera andra fel uppstått samtidigt.Jag provat en massa olika kanaler med samma resultat.
Vi undersöker vi liknande problem här, men du har en Airable-baserad enhet och de flesta andra lyssnare har problem i Tunein:
"Geografisk blockering" - trots att jag är i Sverige
Om problemet kvarstår, så får du gärna svara i den tråden och då berätta hur det fungerar med andra kanaler än P4 Plus. Fungerar P1 och P2 exempelvis?
Jag ber om ursäkt över att jag bollar dig vidare på detta vis, men för att kunna ge så bra hjälp som möjligt behöver jag strama upp i forumet och se till att vi inte har för många olika trådar öppna om samma ämne.