Delvis löst: Ljudet bryts när jag öppnar en länk
Hej!
Om jag lyssnar via "Lyssna Direkt" på någon radiokanal, och vill läsa t.ex. någon nyhet som dyker upp, så tystnar radiokanalen. Så var det inte förr har jag för mig.
Är det någon inställning som jag missat eller är det en bugg?
Lyssnar via Chrome (uppdaterad) och kör Win 11 (uppdaterat).
Om jag lyssnar via "Lyssna Direkt" på någon radiokanal, och vill läsa t.ex. någon nyhet som dyker upp, så tystnar radiokanalen. Så var det inte förr har jag för mig.
Är det någon inställning som jag missat eller är det en bugg?
Lyssnar via Chrome (uppdaterad) och kör Win 11 (uppdaterat).
Följ inlägget
4
följare
Du minns rätt. Problemet beror på att vi bygger om hemsidan och befinner oss i en övergångsfas där vissa sidor har en ny typ av spelare, medan andra sidor fortfarande har kvar den gamla spelaren.
Vid växlingen mellan nya och gamla sidor blir det avbrott, men du slipper det problemet ifall du väljer att öppna länkar i en ny flik. Då kan du läsa nyheten i den nya fliken medan uppspelningen fortsätter i den förra fliken. Så här väljer du att öppna en länk i ny flik på olika enheter.
- På en mus med "skroll-hjul" så öppnas länken i en egen flik om du klickar på länken med hjulet.
- Du kan även klicka på länken med höger musknapp och välja att öppna i ny flik från den meny som då öppnas.
- På en dator med pekplatta finns det en zon i nedre högra hörnet som motsvarar höger musknapp.
- På mobiler och surfplattor "långtrycker" du på en länk för att få upp valet att öppna i ny flik.
Vi ber om ursäkt över problemen, och gör vad vi kan för att denna period av "dubbla tekniska system" ska bli kortvarig.Trodde att jag missat någon inställning el.dyl. Blir nog bra när det är klart.
Trevlig kväll.
Den jobbiga tillvaron med dubbla tekniker kommer förmodligen att pågå året ut, men problemet med avbrott kommer att minska rejält när nyhetsartiklar, som är den vanligaste typen av sidor vi öppnar från startsidan, får den nya tekniken. Detta tror jag är planerat till slutet av mars. Dessförinnan kommer vi att ge avsnittens sidor, även det en vanlig typ av sidor, den nya spelaren.
Här kan ni se vilka delar av sajten som har fått ny teknik hittills:
Vi bygger om Sveriges Radios webbplats
Även för oss som arbetar med webbplatsen är det jobbigt att behöva leva med parallella system, så jag kan försäkra er om att vi inte förlänger detta tillstånd i onödan. Tack för ert tålamod!
I februari skrev jag att detta problem skulle avta rejält när även nyhetsartiklar och avsnitts-sidor får den nya gråblå spelaren. Avsnittens sidor fick den nya spelaren den 17 mars och artiklarna lades över den 26 mars (igår), så om ni lyssnar från vår hemsida kan ni äntligen gå mellan vår startsida och olika nyheter utan att ljudet bryts.
Därmed är det betydligt färre sidor som har kvar den gamla spelaren, men tills vi har förflyttat hela sajten till ny teknik, kommer det fortsatt att bli avbrott när man rör sig mellan en sida med ny teknik och en med äldre. Vi arbetar på för att även de återstående sidorna ska flyttas över och på att lösa diverse barnsjukdomar med den nya tekniken.
Trevlig helg!