Till senaste kommentaren

LÖST: Automotive-app fast på 'läser in innehåll'

Efter uppdateringen idag så fungerar inte appen i Volvo. Den har hamnat i nån slags läge där den väntar på något. (Minns inte exakt vad det stod)
Patrik Eriksson
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Patrik!

    "Appen i Volvo" kan dessvärre betyda många olika saker eftersom det är olika typer av mediesystem i olika Volvomodeller. Av din beskrivning misstänker jag att du har en rätt ny Volvo och ett system som heter Android Automotive, där du kan få ett meddelande om att SR Play inte är säker att använda under körning.

    Du löser detta enkelt:
    • Avinstallera SR-appen från samtliga användarprofiler
    • Starta om mediesystemet (håll inne hemknappen 20-30 sekunder. Att starta om bilen med nyckeln hjälper inte)
    • Installera om SR-appen
    Om detta inte hjälper, så se tipsen här:
    LÖST: SR Play blockeras i bilen (Automotive)

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Känner igen det problemet du beskriver och det har jag haft och det var löst. Ja, har en Volvo XC40 2023
    Etter uppdateringen igår så visas endast texten Läser in uppgifter och inget mer händer.
    Har testat att avinstallera appen och installera den på nytt men ingen framgång tyvärr
    Patrik Eriksson
  • Ok!

    Synd att det blivit nya bekymmer. När du ominstallerar SR Play i bilen, så se till att eventuellt Android-enheter i närheten har Bluetooth avslaget, eftersom det annars kanske kan ske någon form av konflikt mellan mobil-appen och Automotive-appen.
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag har även frågat de andra Automotive-användarna om någon vet hur man löser problemet.
    Annika Webbmaster
  • Hur går det för dig?
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr samma läge idag som förra veckan
    Patrik Eriksson
  • Synd!
    Visst testade du att vara noga med att slå av Bluetooth på närbelägna Android-enheter?

    Lyssnaren Thomas har drabbats av samma problem. Jag har bett honom att skriva här, så att felsökningen kring detta nya fel blir så effektiv som möjligt.
    Annika Webbmaster
  • Thomas här,
    Status för mig är oförändrat enligt nedan. Men ska göra ett nytt försök med Bluetooth på mobilen avslaget. Återkommer.

    Får inte igång appen i min Polestar 2 nu igen. Det står att den Läser in innehåll...Har provat installera om appen och startat om systemet flera ggr men inget löser problemet.Någon som vet något om det här?
    Thomas S
  • Tack för att du flyttade över hit, Thomas!

    Än så länge är ni två de enda som har rapporterat in problemet. Vilken version av Android Automotive-appen har ni?
    Annika Webbmaster
  • Om jag ansluter kabel och startar SR appen från Android Auto så funkar det. Det är när man ska starta den SR app som tillhandahålls via Google plattformen i bilen utan att köra Android Auto. Ledsen om jag skrev fel tidigare.
    Patrik Eriksson
  • Om jag ansluter kabel och startar SR appen från Android Auto så funkar det.
    Tack, det är ju ett mycket bra tips tills vi förstår vad detta beror på och löser det. Android Auto-versionen är i allt väsentligt likadan som Automotive-appen.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Har nu provat med Bluetooth avslaget utan framgång.
    Modell: Polestar
    Android-version: 12
    Thomas S
  • Hej! Jag har samma problem efter senaste uppdatering förra veckan - nu fungerar inte appen alls i bilen (Android Automotive ver. 12 / Chevrolet Blazer EV). Fastnar på första vyn - laddar innehåll... Har startat om infotainment systemet flera gånger, även avinstallerat och nyinstallerad ett antal gånger utan framgång.

    Vidare förslag på förbättringar: Då appen fungerade i bilen så saknar jag åtkomst till min sida samt att kunna konfigurera vilka kanaler jag vill se - t.ex. kunna välja vilken P4 station, samt ordning. Jag kunde t.ex. inte alls välja P4 då det var så långt ner i kanaler-scroll-listan och bilen begränsade hur långt jag kunde scrolla då jag kör.
    Anders Gustavsson
  • Tack!

    Alla:
    Är det vår Automotive-app version 25.4.3 som inte fungerar hos er?

    Patrik:
    Har även du Automotive version 12?

    Anders:
    Dina förbättringsförslag har jag kopierat över till en annan sida, så att förslagen inte tar fokus från felsökningen eller tvärtom:
    Förbättringsförslag för Android Automotive

    Jag kommer att svara där, men det får du inga aviseringar om ifall du inte väljer att följa det inlägget (se bild) eller följer det genom att skriva något i den tråden:

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Ja, det är version 25.4.3 (från 23 April 2025) som inte fungerar i bilen
    Anders Gustavsson
  • Tack!

    En av mina kolleger har eventuellt hittat ett problem med 25.4.3. Han håller på att testa lite men verkar hoppfull.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika, låter bra! När skulle en eventuell fix kunna distribueras ?
    Anders Gustavsson
  • I morgon, om problemet är det som min kollega misstänker.

    Jag lovar alltså inte att vi snart har löst det, men jag hoppas och tror att vi har det.
    Annika Webbmaster
  • Jag har sedan några dagar samma problem i min Volvo c40 med S/W 3.3.16 ,appen säger Läser in innehåll ”
    Alla andra appar fungerar normalt.
    Ominstallation av appen idag 11:15 gjorde ingen skillnad.
    Bengt Wallin
  • Hej,
    Jag har hittat en lösning på problemet så att jag får igång appen. Det är Betaversionen av appen som inte fungerar som den ska. Om jag väljer att inte vara betatestare och installerar om appen så fungerar den. Men om jag väljer att vara betatestare så är problemet tillbaka. Så problemet är nog lokaliserat till den versionen.
    Jag har testat flera gånger med samma resultat, så nu är jag inte längre betatestare.
    Thomas S
  • Tack Thomas!

    Vi är på gång att släppa en ny betaversion 25.4.4 där felet ska vara löst. Vi hoppas att den kommer ut idag, men det beror på hur snabbt Google godkänner den.

    Vi vill gärna försäkra oss om att den versionen fungerar hos er innan vi släpper den skarpt, så om ni lämnar beta-programmet, vilket är klokt i och med att 25.4.3 gav er problem, så är vi extra tacksamma om ni återkommer när Google har godkänt betaversionen 25.4.4.
    Annika Webbmaster
  • Nu har 25.4.4 godkänts som beta av Google och snart bör det gå att uppdatera till den.

    Berätta gärna hur det fungerar hos er!

    Trevlig Valborg
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej Annika, nu fungerar även betaversionen i min bil som den ska. Hoppas att utvecklarna säkerställer kommande uppdateringar så att buggarna är lösta innan releasen.
    Kul att hitta en lösning på problemet, men ni kanske redan hade lokaliserat felet. 🤔
    Thomas S
  • Hej Annika, Den nya versionen 25.4.4 fungerar igen, men tyvärr så har informationen som skickas från infotainmentsystemet till förardisplayen slutat att fungera. Ingen information skickas och visas längre där. Kan ni kolla på om det går att fixa till igen ?
    Anders Gustavsson
  • Kul att hitta en lösning på problemet, men ni kanske redan hade lokaliserat felet. 🤔
    Du hittade på egen hand det som min kollega redan var inne på, nämligen att problemet låg i vår senaste uppdatering som ännu endast var släppt som beta. (Jag vill hitta ett svenskt uttryck för "great minds think alike", men kommer inte på något.)

    Han som löste det hos oss hälsar och tackar er för att ni så snabbt bekräftade att det nu fungerar.

    Eller nästan fungerar. Anders skrev ju:
    ... tyvärr så har informationen som skickas från infotainmentsystemet till förardisplayen slutat att fungera. Ingen information skickas och visas längre där. Kan ni kolla på om det går att fixa till igen?
    Har ni andra samma problem? Hjälp oss att förstå vilken information det är som inte längre visas!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Ytterligare en funktion som slutat fungera är auto-resume vid ny körcykel. Tidigare fortsatte det jag lyssnade på förra resan per automatik att spela vid nästa. Kan ni även kolla på det?

    Mvh,
    Anders
    Anders Gustavsson
  • Tack, det där vill jag förstå bättre!

    Spelaren ska ligga redo med senast spelade kanal eller spelade avsnitt (som avsnittet "Del 6: Rymdprutt" på min bild). Om auto-resume inte funkar, kan jag tänka mig att detta ser ut på något av följande sätt. Vilket?

    • Rätt innehåll visas i spelaren, men startar inte automatiskt
    • Annat innehåll (vilket?) visas i spelaren
    • Spelaren saknas helt tills du själv startar ett ljud
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Rätt innehåll visas i spelaren, men uppspelning startas inte automatiskt.
    Anders Gustavsson
  • Kan skillnaden bero på att appen var pausad när du senast sparade om din Automotive-profil och därmed blir pausad när du ansluter? Testa att uppdatera profilen medan du lyssnar på något från SR Play.

    Förutom hur du vill ha sätet inställt och sådant, tror jag alltså att profilen kan lagra om en media-app ska vara i läget play eller paus.

    Berätta gärna om detta hjälper!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.