LÖST: Automotive-app fast på 'läser in innehåll'
Efter uppdateringen idag så fungerar inte appen i Volvo. Den har hamnat i nån slags läge där den väntar på något. (Minns inte exakt vad det stod)
Följ inlägget
4
följare
"Appen i Volvo" kan dessvärre betyda många olika saker eftersom det är olika typer av mediesystem i olika Volvomodeller. Av din beskrivning misstänker jag att du har en rätt ny Volvo och ett system som heter Android Automotive, där du kan få ett meddelande om att SR Play inte är säker att använda under körning.
Du löser detta enkelt:
- Avinstallera SR-appen från samtliga användarprofiler
- Starta om mediesystemet (håll inne hemknappen 20-30 sekunder. Att starta om bilen med nyckeln hjälper inte)
- Installera om SR-appen
Om detta inte hjälper, så se tipsen här:LÖST: SR Play blockeras i bilen (Automotive)
Lycka till!
Etter uppdateringen igår så visas endast texten Läser in uppgifter och inget mer händer.
Har testat att avinstallera appen och installera den på nytt men ingen framgång tyvärr
Synd att det blivit nya bekymmer. När du ominstallerar SR Play i bilen, så se till att eventuellt Android-enheter i närheten har Bluetooth avslaget, eftersom det annars kanske kan ske någon form av konflikt mellan mobil-appen och Automotive-appen.
Jag har även frågat de andra Automotive-användarna om någon vet hur man löser problemet.
Visst testade du att vara noga med att slå av Bluetooth på närbelägna Android-enheter?
Lyssnaren Thomas har drabbats av samma problem. Jag har bett honom att skriva här, så att felsökningen kring detta nya fel blir så effektiv som möjligt.
Status för mig är oförändrat enligt nedan. Men ska göra ett nytt försök med Bluetooth på mobilen avslaget. Återkommer.
Får inte igång appen i min Polestar 2 nu igen. Det står att den Läser in innehåll...Har provat installera om appen och startat om systemet flera ggr men inget löser problemet.Någon som vet något om det här?
Än så länge är ni två de enda som har rapporterat in problemet. Vilken version av Android Automotive-appen har ni?
Har nu provat med Bluetooth avslaget utan framgång.
Modell: Polestar
Android-version: 12
Vidare förslag på förbättringar: Då appen fungerade i bilen så saknar jag åtkomst till min sida samt att kunna konfigurera vilka kanaler jag vill se - t.ex. kunna välja vilken P4 station, samt ordning. Jag kunde t.ex. inte alls välja P4 då det var så långt ner i kanaler-scroll-listan och bilen begränsade hur långt jag kunde scrolla då jag kör.
Tack!

Alla:
Är det vår Automotive-app version 25.4.3 som inte fungerar hos er?
Patrik:
Har även du Automotive version 12?
Anders:
Dina förbättringsförslag har jag kopierat över till en annan sida, så att förslagen inte tar fokus från felsökningen eller tvärtom:
Förbättringsförslag för Android Automotive
Jag kommer att svara där, men det får du inga aviseringar om ifall du inte väljer att följa det inlägget (se bild) eller följer det genom att skriva något i den tråden:
Ja, det är version 25.4.3 (från 23 April 2025) som inte fungerar i bilen
En av mina kolleger har eventuellt hittat ett problem med 25.4.3. Han håller på att testa lite men verkar hoppfull.
Jag lovar alltså inte att vi snart har löst det, men jag hoppas och tror att vi har det.
Alla andra appar fungerar normalt.
Ominstallation av appen idag 11:15 gjorde ingen skillnad.
Jag har hittat en lösning på problemet så att jag får igång appen. Det är Betaversionen av appen som inte fungerar som den ska. Om jag väljer att inte vara betatestare och installerar om appen så fungerar den. Men om jag väljer att vara betatestare så är problemet tillbaka. Så problemet är nog lokaliserat till den versionen.
Jag har testat flera gånger med samma resultat, så nu är jag inte längre betatestare.
Vi är på gång att släppa en ny betaversion 25.4.4 där felet ska vara löst. Vi hoppas att den kommer ut idag, men det beror på hur snabbt Google godkänner den.
Vi vill gärna försäkra oss om att den versionen fungerar hos er innan vi släpper den skarpt, så om ni lämnar beta-programmet, vilket är klokt i och med att 25.4.3 gav er problem, så är vi extra tacksamma om ni återkommer när Google har godkänt betaversionen 25.4.4.
Berätta gärna hur det fungerar hos er!
Trevlig Valborg
Kul att hitta en lösning på problemet, men ni kanske redan hade lokaliserat felet. 🤔
Han som löste det hos oss hälsar och tackar er för att ni så snabbt bekräftade att det nu fungerar.
Eller nästan fungerar. Anders skrev ju: Har ni andra samma problem? Hjälp oss att förstå vilken information det är som inte längre visas! Du hittade på egen hand det som min kollega redan var inne på, nämligen att problemet låg i vår senaste uppdatering som ännu endast var släppt som beta. (Jag vill hitta ett svenskt uttryck för "great minds think alike", men kommer inte på något.)
Ytterligare en funktion som slutat fungera är auto-resume vid ny körcykel. Tidigare fortsatte det jag lyssnade på förra resan per automatik att spela vid nästa. Kan ni även kolla på det?
Mvh,
Anders
Tack, det där vill jag förstå bättre!
Spelaren ska ligga redo med senast spelade kanal eller spelade avsnitt (som avsnittet "Del 6: Rymdprutt" på min bild). Om auto-resume inte funkar, kan jag tänka mig att detta ser ut på något av följande sätt. Vilket?
Rätt innehåll visas i spelaren, men uppspelning startas inte automatiskt.
Förutom hur du vill ha sätet inställt och sådant, tror jag alltså att profilen kan lagra om en media-app ska vara i läget play eller paus.
Berätta gärna om detta hjälper!