Till senaste kommentaren

Äldre Sonos: SR:s Sonos-tjänst hackar

Hej! Min mamma har på SR Play-appen på P4 Västerbotten hela dagarna och lyssnar via en Sonos-högtalare, och P4 tystnar regelbundet ett par sekunder åt gången flera gånger varje dag, ungefär som den behöver buffra, men lägenheten hon bor i har fiber 100/100 så det kan inte vara problemet. Tidigare bodde hon i en annan lägenhet och där lyssnade hon på appen och hade en bluetooth-högtalar och samma sak skedde då. Vad kan detta bero på. Hon kör appen via sin iPhone?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej David!
    Det enklaste sättet att lyssna, som medför lägst risk för avbrott, är att använda Sonos-appen med den tjänst vi har tagit fram:
    Lyssna på Sveriges Radio på din Sonos-högtalare

    Hör av dig om du behöver mer hjälp att hjälpa din mamma!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och ack för snabbt svar!
    Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, men vi har gjort precis som den länk du bifogar. Jag kör också Sonos hemma hos oss, men lyssnar såklart inte i samma omfattning som mamma på radion då jag jobbar. :-) Men jag ska göra precis samma inställning hos oss och själva testa om vi får samma "avbrott" som hos henne. Jag var där senast igår och hörde själv att plötsligt tystnade radion ett par sekunder och sen återupptogs sändningen.

    Hälsningar David
  • Återupptogs sändningen då på rätt ställe, eller kan hon ha kastats bakåt i ljudströmmen tre timmar, så att det inte bara blev ett hack, utan även annat innehåll?

    Det senare är nämligen ett problem jag är mer bekant med och har en del idéer om hur ni löser. Det felet är extra vanligt om din mamma har en "Symfonisk" (Ikeas Sonos-modell).
    Annika Webbmaster
  • Hmm, det vet jag inte. Jag ska fråga henne om hon uppfattar att det är samma sändning som bara kommer tillbaka efter en liten stund.
    Nej, hon har en Sonos 5:a, iof sig den äldre versionen.
    Jag jobbar hemifrån idag så jag har nu ställt in min play 1 i köket på samma sätt som mammas, än så länge inget avbrott här. (Vi har en ny play 1). Undrar om det kan bero på att hos henne måste vi köra den gamla sonos-appen?
  • Nej, hon har en Sonos 5:a, iof sig den äldre versionen.
    Bra att du skrev det, för nu ramlade polletten ned och jag vet vad detta är för fel - samt hur hon slipper problemets:
    1. Öppna Sveriges Radios tjänst i Sonos-appen.
    2. Klicka på "Beta" som hon hittar längst ned i tjänsten (se bild)

    Där finns det alternativa länkar till alla kanaler, där vi använder en teknik som inte ger problem i äldre Sonos!
    Annika Webbmaster
    (Uppdaterad )
    Bästa svaret
  • Tusen tack för fantastisk service! :-)
    Jag kommer att gå över till henne och fixa dessa inställningar redan i em, så hoppas vi att det löser problemet!

    Hälsningar David
  • så hoppas vi att det löser problemet!
    Det hoppas och tror jag att det gör. Jag har fått bekräftat från många lyssnare att beta-versionen inte ger samma fel. Om din mamma mot förmodan får problem även med betan, felsöker vi förstås vidare.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Ville bara meddela att nu funkar det perfekt med Sonos-högtalaren! Inga avbrott, och en nöjd gammal mor! :-)
    /David
  • Så bra!

    Tack för att du berättade det.
    Annika Webbmaster
  • Har länge haft samma problem och kringgått det genom att lyssna via annan ljudtjänst. Ska framgent utgå från detta förslag. Annan fråga: förväntas motsvarande utmaningar när man kör play-material, eller uppstår problemet bara vid live-streaming

    Tack för en osedvanligt bra support!
  • Tack själv för trevlig återkoppling!
    Annan fråga: förväntas motsvarande utmaningar när man kör play-material, eller uppstår problemet bara vid live-streaming
    Nej, efterhandslyssningen ska fungera bra även på de äldre enheter som har problem med direktströmmarna.
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.