Problem i Sonos S1, januari 2025

Den synkar inte längre
Miguel Pizarro
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Får inte igång SR via Sonos alls.
    Kerstin
  • Jag har samma problem sedan ett par dagar. Jag har försökt att avinstallera tjänsten i Sonos och återinstallera den men det hjälper inte.
    Tomas
  • Jag har exakt samma problem sedan ett par dagar. Sonos-appen verkar inte få kontakt med SR.
    Isak
  • Samma här. Saknar verkligen min morgonradio.
    Cilla
  • Testa att använda SRs betafunktion där man lyssnar på kanalerna i AAC 192. Alla direktsändningar och kanaler fungerar för mig där. I appen: Sveriges Radio -> Beta -> Direct -> (Välj kanal)
    Sal
  • Hej!

    Går vår tjänst i Sonos inte att öppna alls eller går den att öppna, men utan att ni kan ladda in något innehåll?

    Testa i så fall gärna Sals tips om att lyssna via "beta-delen" i Sonos-tjänsten (se bild):



    Vad har ni för Sonos-enheter?

    Annika Webbmaster
  • Applikationen går att öppna men klagar direkt på att det inte finns någon kommunikation!

    Kerstin
  • Tack Kerstin! Hur blir det om du istället lyssnar på P1 under Beta-delen i appen?
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr slutade även Beta-lösningen fungera nu också...
    Sal
  • Trist.

    Medan vi felsöker, så tipsar jag om att våra kanaler går att lyssna på via Tuneins tjänst och att många av våra program går att lyssna på via Spotify.

    Om ni har Sonos-enheter med stöd för Bluetooth eller för AirPlay så kan det gå att skicka ljudet från vår vanliga mobil-app SR Play till Sonos den vägen. AirPlay-tekniken fungerar endast med vår Iphone-app, inte på Android.
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem att SR slutade fungera i fredags. Testa Beta men den fungerar inte heller.
    Peter
  • Hur fungerar det att lyssna på våra kanaler i Tuneins tjänst i Sonos-appen?
    TuneIn på Sonos | Sonos
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, det fungerar hos dig för att du befinner dig i Sverige. För oss som lyssnar från utlandet funkar det inte (regionala begränsningar).
    Filip
  • Det funkar inte i Tuneins eller i Beta
    Funkade i förmiddags och jag befinner mig i sverige
    Använder Sonos S1 app men SR funkar inte
    Björn
  • Jag kör gamla Sonos-appen men för mig funkar SR varken där eller med TuneIn eller Spotify.
    Petter
  • Filip skrev hit om regionala begränsningar, Det är också är en aktuell fråga, men inte det som ligger bakom era problem med äldre Sonos-enheter.

    Här finns en tråd om det problemet:
    Lyssnar utomlands: Regionala begränsningar i Tunein

    Om någon av er som drabbats av Sonos-problemet samtidigt befinner er utrikes är detta viktigt att känna till, eftersom förslagen att ta del av våra kanaler genom Tuneins Sonos-tjänst och poddarna via Spotify endast kan funka i Sverige.
    Annika Webbmaster
  • Sr, sr beta, sr via tunein alla är nere sedan lunch. Kör sonos s1
    Kenneth
  • Tack. Vad är det för Sonos-enheter?
    Annika Webbmaster
  • Play:3

    Kenneth
  • Samma för mig. Inget av de som rekommenderas funkar för mig inte Beta eller Tuneins. Jag bor i Stockholm och vill lyssna på P4 Stockholm vilket jag gör varje dag, men slutade fungera i fredags 10/1. Har Sonos S1, version 11.15. Enheter Play 1 och Play 5
    Erika Nomell
  • Taclk!

    Play:1 och Play:3 har jag dessvärre inga tips för just nu, men jag ska tänka till lite.

    Play:5 (även med S1, tror jag) har däremot stöd för överföringstekniken AirPlay. Om du, Erika, har tillgång till en Ipad eller Iphone så kan du spela P4 Stockholm i SR Play och sen skicka ljudet vidare till Sonos med AirPlay:
    Streama AirPlay-ljud till Sonos | Sonos

    Kan det vara aktuellt för din del, så försöker jag hjälpa dig att få ordning på det.
    Annika Webbmaster

  • Har SR support varit i kontakt med Sonos för att tillsammans med dem lösa allas vårt gemensamma problem att lyssna på SR poddar genom Sonos högtalare???????
    Richard
  • Jag har likande problem som beskrivs i denna tråd och får felmeddelande ”Kan inte spela upp P1 - förlorade anslutningen till Sveriges Radio”. Problemet uppstod i slutet av förra vecka (vecka 2, 2025) sedan dess går SR inte alls att spela på mitt Sonos system. Samma problem vid uppspelning av SR med Sonos tjänsten ”Sveriges Radio” och tjänst ”Sonos Radio”. Andra Sonos tjänster fungerar väl i mitt system, som exempelvis Spotify.

    Sonos version: 11.15
    Sonos produkter: One, Connect:Amp
    Chella
  • Jag kan streama Jazz radio live från Hawaii och lyssna på NRK radio men kan inte lyssna på Sveriges radios kanaler eller poddar med mitt Sonos system. Felet är hos Sveriges radio misstänker jag !
    Niklas Andreasson
  • TuneIn funkar för mig, men inte SR-tjänsten.
    Jag har SONOS S1-appen (version 11:15), Play:1, Play:3, Play:5 och Cinnect:AMP. SR-tjänsten funkar inte på någon av dem. I appen syns inte loggan för kanalerna för SR-tjänsten men loggan syns för TuneIn-kanalen. Tillräckligt bra WorkAround.
    Cilla
  • Hej igen, fel av mig, TuneIn funkar inte heller i mitt system.
    Cilla
  • Hej,
    jag har samma problem med SR. Andra radiokanaler och Spotify funkar, men inte SR.
    Reinhold
  • Hej, Ser att det är fler än jag som har problem just nu med Sonos/SR. Pågår felsökning?
    Mats
  • Jag har samma fel. Helt plötsligt vill inte Sonos spela upp sr! Snälla hitta en lösning.
    Kan ju inte börja lyssna på reklamradio!
    Jana
  • Hej alla!
    Vi felsöker. Kan någon av er lyssna på innehållet under Nyheter eller under Poddar & Program? Om inte, får ni samma felmeddelande om att enheten "förlorade anslutningen"?
    Annika Webbmaster
  • Hej, enligt Sonos support har ni gjort en säkerhetsuppdatering som gör att det inte längre tillåts att spela upp i Sonos. Kan det stämma?
    Kjell
  • Sonos S1, valde Sveriges Radio poddar och program, slumpmässigt val på ekonomi och plånboken nyår, inget ljud, se skärmdump
    Per Alex
  • Jag har också varit i kontakt med Sonos support som säger att det S1-appen inte fungerar för Sveriges Radio. Man menar att det beror på att SR har gjort några förändringar. Sonos jobbar på att ta fram någon beskrivning.

    Däremot menar man att det ska fungera med nya Sonos appen (S2?). Jag har provat men ännu inte lyckats. Misstänker det kan bero på att mina play 3 är generation 1 (från 2010-2012 ca) inte fungerar i nya appen.

    Annika, har du kontakt med SR-teknikerna?

    Richard
    Richard
  • Hej Annika,
    Som svar på din fråga om vi kan lyssna på Nyheter eller under Poddar & Program , så kan jag inte det. Inget som har med SR går att lyssna på, tyvärr.
    Erika Nomell
  • Inget av tipsen funkar , med S1 och Play 3
    Kenneth
  • Hej Annika
    Det verkar som att problemet är att trafiken hindras från Sonos vid ny anslutning.
    Min Sonos fungerade på P4 Göteborg anda tills för någon timme sedan då jag skulle byta till P4 Väst. Efter det fungerar det inte att få kontakt med någon av SR:s kanaler.
    varken med Tunenin, My Tuner Radio eller SR-appen.
    kent Johansson
  • Hej ! Provade att skriva till en ny station i Tunein i Sonosappen
    http://http-live.sr.se/p4dalarna-aac-192
    är en länk som som fungerade.

    Ingemar
    Ingema
  • Hej igen,
    jag har provat alla råd från Sonos. Det är bara SR som inte fungerar så det förefaller logiskt att det är hos SR man behöver åtgärda.
    Reinhold
  • Tack!
    Jag delar upp svaret i flera delar, eftersom det finns mycket att skriva.

    Till att börja med:
    Vi felsöker. Många av mina kolleger läser det ni skriver, även om det bara är jag som svarar och jag inte hinner svara så snabbt eftersom jag samtidigt vill hjälpa mina kolleger att felsöka:
    Hej, enligt Sonos support har ni gjort en säkerhetsuppdatering som gör att det inte längre tillåts att spela upp i Sonos. Kan det stämma?
    Sonos har delvis rätt. men svaret behöver nyanseras för att bli begripligt.

    Vi har nämligen ett par olika problem som samverkar här. Vi har gjort en säkerhetsuppdatering som påverkar alla. Syftet är inte att "utestänga" någon, utan är till för att lyssnare (eller snarare era mobiler, högtalare, datorer etc) ska veta säkert att det innehåll som påstås komma från sverigesradio.se verkligen kommer härifrån.

    Modernare enheter, som nya mobiler och Sonos S2, får säkerhetsuppdateringar som gör att de håller koll på vilka certifikat som är giltiga. Äldre manicker får inga sådana. Det går att komma runt på lite olika sätt. Ett är att manuellt uppdatera certifikatet, vilket Peter och många andra med Apple-enheter har gjort:
    LÖST: Certifikatproblem på äldre iPad

    Ett annat är att, på mobiler, använda webbläsaren Firefox, som har ett annat sätt att hantera certifikaten och det blir säkert även på äldre enheter.

    Men hur löser man det för er med äldre Sonos? Och är det verkligen samma fel som påverkar även Tunein? (Där borde detta inte spela in.) OM det endast var ett certifikatsproblem, så blir det svårlöst. Som väl är verkar det parallellt finnas ett annat fel, och det gör mig hoppfull, i synnerhet eftersom några av er kommit på att det går att manuellt lägga in länkar i Tunein!

    Vilket jag återkommer till snart.
    Annika Webbmaster
  • måste jag köpa en vev-radio i alla fall 🤦🏼‍♂️
    Niklas Andreasson
  • Den bör du ha tillgång till av andra skäl:
    Sveriges Radios roll vid kris - Krisinformation.se
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Vi har flera olika sätt att hämta kanalerna ...
    1. Sveriges Radios tjänst i Sonos, "Direkt"
    2. Sveriges Radios tjänst i Sonos, "Beta"
    3. Externa tjänster som Tunein och MyTuner i Sonos
    Kan ni testa hur P1 respektive P2 beter sig hos oss respektive externt nu?
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem som övriga. Eftersom andra radiostationer som sänder på FM-bandet fungerar med TuneIn så är min bedömning att det är SR’s uppdatering som ställt till problemet. Uppmanar därför SR att skyndsamt kommunicera med Sonos och se till att vi med Sonos S1 får tillbaka sändningarna från SR!

    Varken ”SR direkt”, TuneIn eller MyRadio fungerar för att spela SR’s sändningar i Sonos. Däremot fungerar fortfarande alla andra radiostationer i TuneIn och MyRadio.
    Sven Renström
  • Nope på S1 Play 3
    Kenneth
  • Tack!

    Kan ni testa om vår kanal P4 Plus fungerar, och i så fall var?
    Uppmanar därför SR att skyndsamt kommunicera med Sonos och se till att vi med Sonos S1 får tillbaka sändningarna från SR!
    Vi tror att felet ligger hos oss och att det därmed är mer effektivt att vi felsöker själva.
    Annika Webbmaster
  • Yes p4plus tunein
    No p4plus Sveriges Radio
    Kenneth
  • P4+ fungerar på TuneIn och i Sonosappen men inte i MyRadio.
    Sven Renström
  • Tack.
    Annika Webbmaster
  • Jag befinner mig utomlands och SR fungerar inte längre i Sonos - gamla Sonos1, varken kanaler direkt eller poddar.
    Tomas
  • Tack. För dig utomlands är det extra viktigt att vår egen Sonos-tjänst kommer på banan, eftersom vi håller på att slussa över lyssnare från Tunein och andra externa plattformar in i våra egna tjänster.

    Tills vidare hoppas jag att du ändå kan "behålla kontakten med Sveriges Radio" via vår hemsida www.sverigesradio.se och/eller mobilappen SR Play.
    Annika Webbmaster
  • Lyssnaren Peter skrev nyss i en annan tråd att han kan lyssna på P4 Kristianstad, så nu har det börja "lossa" i Tunein och MyTuner nu. Kanske även hos oss, men där tror jag att det finns ett annat problem också ...

    Hoppas att alla märker förbättringen.

    Tomas och andra som är utomlands kan tyvärr inte lyssna via Tunein, så för er behöver vi lösa problemet med vår tjänst eller hitta alternativa sätt att lyssna.
    Annika Webbmaster
  • Nu verkar SR fungera på TuneIn. Snyggt jobbat under dagen 😀
    Sven Renström
  • Funkar i tuneln för mig också. 🤓
    Jana
  • Jag har samma problem sedan några dagar, med fler stationer än SR som inte fungerar längre. Europeiska radiostationer. Fungerar vid direktlyssning, men inte via TuneIn. Alltså inte enbart SR.
    Ulf Rutqvist
  • Ff inget från SR i min sonos S1
    Kenneth
  • SR Fungerar nu för mig via TuneIn.
    Ulf Rutqvist
  • Funkar även för mig att köra P1 via TuneIn i S1-appen nu.
    Petter
  • Nu funkar det för mig också!
    Reinhold
  • Tack för att ni visat så mycket tålamod!

    Om ni inte vill få e-post varje gång någon skrivit ett nytt inlägg, så finns det en länk i botten av dessa aviseringsmejl där det står:
    ”Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg” (se bild).



    Tryck på den länken, om ni vill slippa få så mycket mejl. Felsökningen kommer nämligen att fortsätta i och med att vi har kvar problem med vår egen tjänst.

    Annika Webbmaster
  • Fortfarande samma problem med SR i Sonos s1 app. Inte löst!


    Björn
  • Hej Nu verkar det funka för mig igen via Sonos 1 appen
    Ulf Gradén
  • Vi vet att problemet med vår egen tjänst kvarstår. Hoppas att du har möjlighet att lyssna på våra kanaler via Tunein-tjänsten i Sonos tills det är löst fullt ut:
    TuneIn på Sonos | Sonos

    Eller på MyTunerRadio:
    myTunerRadio på Sonos | Sonos
    Annika Webbmaster
  • Problemet är att Tunein inte stöds av Sonos S1 (se nedan) Om du använder S1-app stöds inte Tunein-konto

    Björn
  • Kollade just P2 och den funkade men inte P1. Verkar som vissa SR kanaler funkar men inte alla.
    Björn
  • Jag har i Spanien en Harman Kardon ...

    Frågan raderad. Dialog om Jans problem sker här:
    Hur lyssnar jag på SR utomlands?
    Jan Johnsson
  • Jag befinner mig i Stockholm och har S1 med Play:3, Play:5, Connect och Beam. SR har inte fungerat sedan igår morgon. Jag har nämligen P1 som larm på morgonen 😉
    ...det har inte fungerat på någon av mina enheter.

    Till en början fungerade P1 via TuneIn men dessvärre inte imorse. Nu funkar det dock igen via TuneIn, på samtliga enheter. Men, som sagt, inte SR på någon av mina enheter. ...och det är oberoende av hur man sätter igång enheterna, dvs. via Android, iPhone eller via app:n på datorn.

    Hoppas ni får till det snart så att man återigen kan vakna till nyheterna 😉

    Tack👍

    /Patrik
    Patrik
  • Konstigt att SR P2 fungerar med Sonos S1 men inga andra SR kanaler. Jag använder SR Beta.
    Så jag hoppas att de andra SR kanalerna också ska komma igång snart.
    Björn
  • P4 Västmanland fungerar via TuneIn nu. Ej via SR
    Mats
  • @Björn, samma här: inga andra kanaler fungerar för mig heller. Enbart P2 och enbart i Beta
    Patrik


  • En P4-station kan hittas på fyra sätt i S1-appen. Just nu funkar det med Sonos Radio, TuneIn och sämre på SR-app-koppling och myTuner. Har inte testat alla lokalradiostationer i alla underappar kan finnas undantag.
    @Björn TuneIn kan spelas i S1 men du kan inte logga in i TuneIn-appen från S1
    Per Alex
  • Tack för infon Per Alex, nu har även jag tuneln i S1.
    Björn
  • Hej igen!

    Vi har nu hittat orsaken till problemet. Det är, som vi tidigt misstänkte, era S1:or som inte klarar av ett certifikat som vi har börjat använda.

    Vi ser över hur vi (eller möjligen Sonos) kan lösa detta på längre sikt, men har som en första åtgärd lagt ut fem kanaler under "Beta" i vår egen tjänst med metod där vi använder en annan typ av certifikat. Dessa kanaler är:
    • P1
    • P2 (testades redan igår)
    • P3
    • P4 Stockholm (tyvärr kan vi endast få med en P4-kanal, men även ni som saknar er vanliga P4-kanal får möjlighet att höra Melodikrysset, Karlavagnen och P4:s övriga riksprogram)
    • P4 Plus
    För övriga kanaler hänvisas till Tunein, som ska fungera för lyssnare i Sverige, men blockeras annars.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret


  • vill gärna kunna lyssna på program i efterhand. Omöjligt nu.
    Kerstin
  • Tack, den delen har vi ingen bra ersättning för ännu.

    Program och nyheter
    Delar av vårt utbud finns bland poddarna i Sonos:
    Lyssna på poddar på Sonos

    Det finns även tjänster som Pocket Casts och Spotify där våra poddar ingår:
    Annars får ni lyssna från vår hemsida eller i appen SR Play. Lite beroende på vad du har för mobil/dator och för Sonos-pryl, kan det gå att föra över ljudet från app/hemsida till Sonos med Bluetooth eller (om du har en pryl från Apple) med tekniken Airplay.
    Annika Webbmaster
  • Bara en nyfiken fråga. Sonos används av tusentals svenskar och är ett av de vanligaste systemen för streamat ljud. Varför testar man inte de vanligaste kombinationerna i ett lab på SR innan man inför förändringar med exv nya typer av certifikat?
    Mats
  • Bra frågor!
    Jag har ännu inte sett utvärderingar av vad de senaste dagarnas olika problem beror på. Mitt fokus är att hjälpa lyssnare och kolleger, inte att reda ut bakgrunden.

    Min uppfattning är att vi väldigt snabbt behövde ändra en del av tekniken, vilket kan bero på tekniska sårbarheter, ekonomi eller juridiska krav. Den typen av frågor vill jag faktiskt inte veta så mycket om, eftersom jag uppskattar att kommunicera fritt med er lyssnare utan att behöva fundera på om det jag skriver om exempelvis vår teknik skulle kunna användas av hackare framöver eller om mina formuleringar kan ge oss juridiska problem 😉

    Här utgår jag från att den stora tekniska förändring som vi nu har genomfört (och skruvar på för att det ska funka för er) inte skett för att vi tycker att det är lite kul att byta teknik, utan för att vi av något skäl har bedömt att det var nödvändigt. Och att vi uppenbarligen inte hann testa hur alla tjänster då skulle påverkas.
    Annika Webbmaster
  • Bra jobb, Annika! Uppskattas.
    Petter
  • 👍
    Kenneth
  • Tack för dina svar. Uppskattar att det är fart på forumet. Tekniken krånglar alltid någon gång och det värsta är när det blir tyst och locket på😊
    Mats


  • Nu går det inte längre hitta något i SR i Sonos S1-app.
    Patrik
  • Peter
  • Hej
    Jag har den nya appen.
    SR appen fungerar inte i s2. Får felmeddelande att något har gått fel.
    Niclas Sprung
  • Läser mest om S1 här men jag får inte igång SR i senaste Sonos-appen, jag kan inte ens använda S1 med mina Sonos-produkter

    Skulle lyssna på P1–morgon nu men SR-sektionen är helt tom i appen - ”No content item available”.
    David Westerberg
  • Jag har inte haft problem tidigare som många övriga i jan men idag går det inte att spela SR via Sonos. Har S2 appen.

    När jag går in på SR via sonos appen får jag meddelande: "no content items available"
    Joel Lokrantz
  • Både p1 och p3 funkar via TuneIn i senaste Sonosappen. Jag har play 1, ikeas bokhyllshögtalare och tavelram samt beam1
    Tobias
  • Ni med S2, har problemet löst sig för er?

    Ni med S1, har det senaste problemet, där SR-tjänsten inte ens går att öppna, löst sig?

    Om appen går att öppna: fungerar fortfarande Beta-kanalerna P1, P2, P3, P4 Stockholm och P4 Plus? (Jag vill försäkra mig om att det finns "hjälplig funktionalitet" inför helgen!)
    Annika Webbmaster
  • Ja SR Beta fungerar med S1 👍
    Kerstin
  • Ja, samma här i S1. Gamla problemet ("förlorade anslutningen") kvarstår men det går att öppna SR och Beta funkar.
    Petter
  • Skönt. Vi behöver inte ytterligare ett problem att hantera!

    (Det nya problemet, som drabbade både S1 och S2, verkar ha löst sig vid åttatiden. Jag vet inte orsaken till det.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Eftersom det fortfarande inte går att lyssna på våra program i appen, så har jag tidigare tipsat om att en stor del av vårt utbud går att nå i Pocket Casts på Sonos. Och då är det förstås bra om ni får hjälp att använda den tjänsten.

    Så här gör ni för att använda Pocket Casts i Sonos:

    Om du har en mobil:
    1. Öppna Sonos-appen och gå till menyn Konto (symbol med stiliserad människa).
    2. Välj Innehållstjänster, välj sedan + Lägg till innehållstjänst.
    3. Välj Pocket Casts, välj sedan Lägg till i Sonos.
    4. Följ instruktionerna på skärmen för att lägga till Pocket Casts i Sonos.
    Om du har en dator:
    1. Öppna Sonos S1 Controller-appen.
    2. Under avsnittet Välj en musikkälla, klicka på Lägg till musiktjänster.
    3. Klicka på Pocket Casts.
    4. Följ instruktionerna på skärmen för att lägga till Pocket Casts i Sonos.
    Ni gör på liknande sätt med Spotify och även där finns många av våra program (förmodligen samma program som ni hittar i Pocket Casts, men med tanke på att tekniken strular så kan det vara värt att testa olika alternativ).

    Jag kommer att ha ledigt i helgen, så räkna inte med svar från Sveriges Radio! Jag hoppas att ni fortsätter att ge varandra konstruktiva tips om vad som fungerar, för just tips från andra lyssnare med samma typ av enhet är otroligt värdefullt.

    Tack för fint samarbete under denna jobbiga vecka, och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Ja, för mig har problemet löst sig i S2. Tack!
    David Westerberg
  • Trevlig helg, Annika! Och tack för all hjälp i veckan.
    Petter
  • Hej! Jag använder inte Sonos 1 eller 2 utan brukar lyssna på SR play direkt i telefonen. Sedan igår (17 jan) saknas kontakt med appen (felkod 404 Not found). Finns möjligtvis förslag på lösning?
    Annette Johansson
  • Tack för all hjälp! Jag bor utomlands och har den gamla Sonosen. Direktkanalerna fungerar nu i SR Beta och jag kan lyssna på poddar via SR Play (eller Pocket Casts). Jag har lagt till Pocket Catta som tjänst i Sonos och kan då lyssna på andra poddar via Sonos, men fortfarande inte SR-poddar (samma felmeddelande som för direktkanalerna i gamla SR-versionen).

    Tomas
  • ’lagt till Pocket Casts’
    Tomas
  • Hej
    Tack Annika för all hjälpsam input om detta problem.
    Jag bor i Texas/USA och är flitig lyssnare av SR via Sonos S1, så drabbades av detta likväl.

    Har nu styrt om min Sonos S1 till att använda SR-Beta kanaler och det verka fungera,
    tack för det

    Har även ett mindre Sonos S2 baserat system (Roam) som fungerar med vanlig SR App.
    Dock hoppas att detta löser sig långsiktig då jag hoppas kunna behålla mitt Sonos S1 och lyssna på SR då jag har en del Sonos Komponenter som inte stöds av Sonos S2

    Mvh
    Bo Sundstedt
    McKinney Texas
    Bo Sundstedt
  • Godmorgon,

    Precis som Joel den 17 januari drabbas vi nu av ”no contents available” när vi försöker komma åt SR i S2-appen.

    vi uppmärksammades detta, då vår automatiska söndagsväckning, inställd på P2, inte spelade.
    igår kväll funkade det fortfarande.

    play1, S2, nya telefoner, men det är ju uppenbarligen inte endast knutet till appen, utan till kopplingen SR-Sonos, då den automatiska uppspelningen inte heller funkar.
    Gustav Henriksson
  • 1. Gå in på sonos
    2. Sök t ex: ”P1 Sveriges radio ”
    3. Söker………
    4. Lägg till ”I mitt Sonos”
    5. Sök vidare med t ex: P2 Sveriges radio eller P4 Skaraborg. Upprepa punkt 4 varje gång.  osv
    Jacob
  • Kan bekräfta att det är problem i S2
    Har en blandad miljö med lite äldre play:1, one, symfonisk och nyare Arc, Era 300.
    Får ”No content items available” när man väljer SR som tjänst. Detta oavsett vilken enhet eller grupp av enheter jag väljer. Det är ok om ni vill ta kontakt och få lösningar verifierade, eller låna enheter.

    Mikael Nilsson
  • Go’morron, jag använder den nyaste Sonos-appen, och kan inte längre se Sveriges Radios tjänster i Sonos-appen.

    Jag har idag tagit bort Sveriges Radios service i Sonos-appen och lagt till den igen, utan att det hjälpte.

    Hoppas att ni får det löst snarast, eftersom jag gärna vill fortsätta att lyssna på P3 som Sonos-alarm varje morgon i Köpenhamn.

    Tessa
  • Sveriges Radio i S2-appen har inte fungerat på ett par dagar. Däremot har det oftast fungerat via väckarklockan eller trycka på play för att spela upp senast spelade innehåll. Nu på morgonen fungerade varken väckningen eller appen. Så det är inte ett problem endast gäller gamla enheter som det står i rubriken eller lösningsförslagen. Som en workaround går det att airplaya från Sveriges Radios egna app om man har iPhone, men det är ingen tillförlitlig lösning och det fungerar bara när telefonen befinner sig på nätverket.
    Markus
  • 19 januari. Som många andra:
    - har ominstallerat SR appen i Sonos S2 utan framgång
    - "no content" meddelandet när jag går in på SR appen.
    - allt är uppdatera



    Johan
  • Hej! För info går det inte att få kontakt med SR alls i Sonos S:1, kommer därför inte åt t ex Beta, inga av SRs program går att hitta med Pocket casts i Sonos heller. Går inte att hitta Sonos i AirPlay via SR-appen (vilket några föreslog tidigare). Tips på lösning mottages tacksamt.
    Karin
  • Jag lyckades just spela Melodikrysset, efter att ha uppdaterat Sonos-appen i min IPad. Däremot lyckades jag inte med TuneIn eller Pocket Cast. Med den senare lyckades jag hitta den förkortade varianten av programmet.
    Dock har jag problemet att jag inte kan snabbspola programmet. Ingen aning om det är kopplat till Sveriges radio eller inte.
    Helge Stenström
  • Vet inte om SR har ändrat något men... Nu funkar det. Fungerade inte senare veckan och inte imorse för en timme sedan. Men nu så.. 

    Sonos S2.

    Johan
    Johan
  • Hej igen! Nu - som genom magi - funkar SR i vår S:1 igen. Har inte gjort något mer än stängt ner appen och tagit upp den igen, och testat starta SR igen. Tack till dig (ni?) som skrev att det funkade igen.
    Karin
  • Hej! Nu fungerar det även i S2 med alla typer av enheter. Så det skiljer sig mot morgonen 


    Mikael Nilsson
  • Hos mig med…bara någon timme efter mitt inlägg…
    Gustav Henriksson
  • Hej! Jag har en Samsungplatta med några år på nacken. Inget från Sveriges Radio går att lyssna på från den längre. Gäller även via Spotify.
    Birgitta Sundholm
  • Hej!
    För att det ska gå att undersöka olika parallella problem effektivt kommer jag att hänvisa er som skriver om snarlika problem som inte gäller Sonos och S1 att flytta över till andra trådar.

    För problem som gäller S2 finns denna tråd:
    SR:s Sonos-tjänst fungerar inte (S2)

    Birgitta:
    Om din surfplatta är så gammal att den har Android 5, 6 eller 7 så hänvisar jag hit:
    SR Play hänger sig på äldre Android

    Om det är en nyare enhet så hänvisar jag hit:
    Problem med SR Play på Android 12 och högre
    (Det en bra tråd för Android 8 och högre, så jag ska nog ändra rubriken.)
    Annika Webbmaster
  • För er som har S1:
    Vilka problem kvarstår nu?
    Annika Webbmaster
  • S1: Sr Beta fungerar direkt. Pocket casts fungerar till typ 50% lyssna på program i efterhand.
    Försökte lyssna via Pocket casts på en dokumentär;


     

    Skulle vara tacksam om man kunde spela i efterhand via vanliga SR appen i Sonos S1.

    Kerstin
  • Hej igen!
    Med sonos S1 i sverige
    SR Direkt Funkar inte
    SR Beta P1, P2, P3, P4 stockholm men inga andra lokalkanaler.
    Tunin (Tunneln) funkar samma som ovan men även lokala kanaler
    Ha en bra dag!
    Björn
  • S1:
    "Kan inte spela upp P1 - förlorade anslutningen till Sveriges Radio."
    Gäller även P2, P3 och P4 Stockholm.

    Beta funkar felfritt.
    Petter
  • Tack, det är alltså samma läge som innan helgen.

    Förutom de kanaler som ni har nämnt, P1, P2, P3 och P4 Stockholm, ska kanalen P4 Plus fungera i beta-delen av appen.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika !
    Sonos S1 med SR via Beta fungerar fortfarande för mig (Måndag 20:e Jan), dock har jag noterat att jag tappar kontakt/ breaks med sändning lite då och då (ett par ggr i timmen), startar om "Live" igen inom ett par sekunder.
    Detta har uppstått på flera av mina Sonos Enheter (PLAY:1, PLAY:5, CONNECT:AMP)

    Oklart om detta är relaterat till dessa "Beta" kanaler eller något annat knutet till den senaste SR App uppgraderingen.

    Verkar har introducerats sedan jag fick flytta till dessa SR-Beta strömmar.

    Tidigare så var det inga problem och jag har SR på i princip konstant (dagtid) på mitt Sonos/S1 system. Så något nytt.....

    Bo Sundstedt
  • Tack Bo!
    Vilken kanal gäller detta?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika !
    P4 Stockholm
    Jag lyssnar från McKinney Texas
    Bo Sundstedt
  • Hej! Kör S1 inom Sverige. Varken Beta eller vanlig app fungerar. Endast TuneIn. Tips att få Beta att fungera? Eller går det att få Plus på annat sätt?
    Peter
  • Hej. Nu fungerar alla kanaler utom P2.
    Har Sonos OS S1.
    Vad göra?
    Helen Carlgren
  • Hej,
    det är mycket konversation så jag är osäker på om det jag kommer med är något nytt.

    Jag är dock väldigt nöjd att ha lyckats flytta över mina Play:3 till nya Sonosappen där SR-tjänsten fungerar fullt ut för alla kanaler och poddar. (Återstår bara att bli vän med nytt användargränssnitt och återställa bibliotek mednde appar jag följer:-) )

    I nedanstående länk beskrivs olika Sonosprodukters kompatibilitet med Sonos olika appar. Enligt länken ska Play:1 och Play:3 fungera i nya Sonosappen, Play:5 beroende på generation:
    Kompatibilitet med olika versioner av Sonosappen | Sonos
    Richard
  • Bo:
    Eftersom du bor i USA, har du inte samma möjlighet som lyssnare i Sverige att använda Tunein eller andra externa tjänster som "reservlösning". Vi har börjat geoblockaden typen av externa "portaltjänster" (men jag vet inte om blockeringen ännu drabbat USA), så för dig blir det ju extra angeläget att vår egen tjänst fungerar så snart som möjligt.

    Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga tid på att felsöka detta, men tycker att det vore intressant att få veta om samma problem påverkar även P2 och P4 Plus i beta. Det är en annan, modernare, streaming-teknik under huven på dessa kanaler, så om de kanalerna fungerar bättre finns det stort hopp om att även vanliga P4 Stockholm kommer att strömmas fint framöver.

    Peter:
    Liknande fel hos andra lyssnare (dock inte på Sonos) har löst sig med denna metod:
    1. Dra ur strömsladden till routern
    2. Vänta minst 15 sekunder
    3. Sätt i sladden igen så startar nätverket om automatiskt
    Återkom och berätta om det hjälper.

    Helen:
    Är det i vår tjänst och Beta-delen du har problem med P2? Eller i Tunein? Eller i båda?

    För Tunein finns det ett tips. Vi har två olika P2-kanaler, och båda finss i Tunein. Den som sänder musik hela tiden heter P2. Den andra P2-kanalen, som sänder samma utbud som ni hör i FM med bland annat finska program, heter P2 Språk & Musik:
    P2 - kanalen med dubbelt uppdrag | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Under en stor del av dygnet samsänder P2-kanalerna, så medan vi felsöker kanske du har möjlighet att lyssna på "den andra P2-kanalen"?

    Här ser dutablån för P2 Språk och musik:
    P2 Språk och musik | Sveriges Radio

    Richard:
    Tack för att du berättar att en uppgradering av appen hjälpte dig. Det är ju inte alla som kan (eller vill) uppdatera, men om någon har varit tveksam, så känns det säkert bra att höra att det hjälper för just SR-problemet.

    Jag tycker att du postade det i den tråd där det hör hemma.

    Alla:
    Passar på att be om ursäkt över att jag liksom dirigerar runt er till "rätt tråd" och hoppas att det inte får någon att dra sig för att skriva till oss.

    Med tanke på att inflödet av supportärenden är extremt stort och att det finns flera parallella fel, är det dock viktigt att jag gör vad jag kan för att inlägg ska hamna rätt.

    Andas djupt!
    Annika Webbmaster
  • Jag vill bara förtydliga att det inte är uppgradering av S1 appen i sig, utan det gäller att skapa ett helt nytt Sonos-system i nya Sonosappen.
    I processen ingår att först fabriksåterställa högtalarna, i mitt fall Play:3, och därefter lägga till dom i det nya systemet (varvid dom automatiskt ta bort i det gamla S1-systemet)
    Richard
  • Hej Annika !
    Tack för input och bra kommunikation relaterat till dessa problem
    Jag kan prova P2/P4 Plus Beta och se om det påverkar/förbättrar, återkommer om något nytt

    Notera att frekvens av mina Sonos S1 skipps/dropps är ganska lågt, jag har kanske noterat ett 10 tal under senaste dagarna så inte så frekvent.
    Kan också vara "connectivity" problem. Dock dök dock problemet upp efter er SR-uppgradering och med Beta-kanaler under förra veckan.

    Relaterat, jag lyssnade på P4 Stockholm i normal SR App via Android & Android Play i går kväll, (ca 0700 Svensk Tid via mobilt Internet) och hade ett par dropp där likväl......
    Så är detta relaterat ?
    Igen kan vara "connectivity", dock brukar fungera felfritt.

    Generellt och mer intressant, vad är plan framåt med Sonos S1 support för SR sändningar?
    Verkar som den ny SR appen kräver Sonos S2 !!!
    Vilket skapar ett problem för troligtvis ganska många med tanke på alla problem Sonos haft med sin S2 app och därför har många valt att stanna på och/eller gå tillbaka till S1 App. Plus att som för en hel del (som mig själv) aldrig uppdaterat till Sonos S2 då S2 inte stöder alla Sonos produkter

    Så dela gärna med dig om vad tanken är framåt

    Tackar på förhand

    Bo Sundstedt
  • Stort tack först till Google för att hittade denna tråden 😁 Sedan till alla som skrivit inlägg och till Annika för ett strukturerat svarande
    Jag har ett S1 system äldre och kan nu lyssna på P4 Stockholm. När beräknas de övriga lokala kanalerna göras tillgängliga?
    Jörgen
  • Richard:
    Bra att du förtydligar. Även om flera av de lyssnare som fortfarande är kvar på S1 har delar i sin Sonos-uppsättning som inte fungerar med S2, är det nog fler än du som kan uppgradera, men som har dragit sig för det så länge allt har fungerat bra på S1.

    Jag tycker därför att det är fint om du kan skriva lite om ditt intryck. På plus-sidan är förstås att du nu har ett system som får säkerhetsuppdateringar och därmed fungerar med fler tjänster i Sonos-appen. (Jag vet dock inte om det finns andra tjänster än vår som S1 har problem med, och vår tjänst vill vi ju lösa detta för.)

    Men vilka nackdelar har du märkt, förutom att en del saker är strukturerade på annat vis och att personliga inställningar försvunnit?

    Bo:
    Jag håller med om att det är svårt att bedöma om dina nya problem med att ljudet då och då dippar beror på att du lyssnar på de S1-anpassade beta-kanalerna och att vi har sämre kapacitet där än i vanliga "direkt", eller är något annat problem.
    Vad är plan framåt med Sonos S1 support för SR sändningar?
    Från vårt håll har jag uppfattat att vi försöker se till att de delar av våra system som Sonos-appen går mot ska ha certifikat av en typ som fungerar även i S1 (och äldre Android som får liknande problem med vår app SR Play). Dessa certifikat är meckigare att uppdatera och kostar pengar, men (för att citera en kollega):
    ... det sistnämnda är ju kaffepengar i sammanhanget som jag förstått det.
    Att det inte fungerar har också ett pris. För er förstås, men även för oss, eftersom ni i så fall blir hänvisade till tredjepartstjänster som Tunein och Spotify, ett beroende vi anstränger oss för att slippa ha och får kritik för:
    Kritik mot Sveriges Radios geografiska blockering av Tunein med flera

    Jörgen:
    Bra att du hittade hit! Fördelen med att supporten sker i ett forum, istället för via telefon och mejl, är ju just att varje fråga och varje svar hjälper betydligt många fler än den som ställt frågan. Tillsammans blir vi klokare.

    Den här sidan har haft över 6300 visningar. Det är inte fullt lika många personer och flera av dem är mina kolleger eller besökare som är nyfikna men inte har just detta problem själva. Men om 3000 av dessa visningar är lyssnare som själva har S1:or och här ser att felet inte ligger lokalt hos dem samt får tips på hur de kan lyssna tillsvidare, så är det ju enormt värdefullt.
    När beräknas de övriga lokala kanalerna göras tillgängliga?
    De ska vara tillgängliga via Tunein och MyTunerRadio. Den sistnämnda är jag osäker på om någon av er med S1 fått igång, så den kanske saknar stöd för S1?

    När de åter fungerar i vår egen tjänst, kan jag inte svara på. Den reservmetod vi har valt att använda för en del kanaler i beta har tyvärr inte möjlighet att streama hur många kanaler som helst, så vi valde P4 Stockholm. (Ni som inte är stockholmare och nu får ta del av fel kanal för glädja er över att ni slipper förseningar på pendeltåget söderut och köer på Norrtälje-leden i er vardag.)
    Annika Webbmaster
  • Återigen tack för snabb support och att slippa köerna är ju grädde på moset 😁😁😁
    Jörgen
  • Tack Annika för kanonbra kommunikation, uppskattas verkligen.
    Så bra jobbat, fortsätt så

    Relaterat till Framtida S1 Support*:
    Tack för input, hoppas "kaffepengarna" räcker till så vi kan få detta fixat permanent och korrekt 😀
    Speciellt som alternativa Sonos/S1 lyssnings vägar av SR för mig i USA inte heller verkar fungera (se SR-TuneIn info nedan)

    Relaterat till S1 Beta Sändningar*:
    Baserat på min lyssning senaste dagarna så verkar det stämma att P4 Plus kanalen fungerar bättre än P4 Stockholm (som du nämnde på grund av olika underliggande teknik för respektive Beta Kanaler). Har inte haft några "skipps" (tappar kontakt ca 5-10s, fortsätter sedan) på Beta/P4 Plus, dock har ett antal på Beta/P4 Sthlm dagligen

    Relaterat till SR-TuneIn Interaktion*:
    Tack för input, var inte medveten om detta (inte en frekvent användare av TuneIn för SR-sändningar, kör mest Sonos S1)
    Dock kan jag konstatera (som du också beskrivit) att jag inte längre kan komma åt SR kanaler längre via TuneIn, varken direkt via TuneIn Web App, Sonos S1 eller även Sonos (S2).
    Hittar en P3 Kanal som fungerar och ett antal SR Extra kanaler som verkar vara utan innehåll, har tidigare kunnat nå alla SR kanaler vi TuneIn

    Så jag kan bara hålla med andra om att jag inte förstår varför TuneIn/SR blockerat utomlands men tillåtet inom Sverige.

    *) Notera att all ovan info är baserat på lyssning från McKinney Texas USA

    Bo Sundstedt
  • Den tråd vi är i nu är lång. Senare idag kommer jag att ta bort ett par inlägg som rör problem fel på S2. Ni har en egen tråd, SR:s Sonos-tjänst fungerar inte (S2).

    I all hast (sitter i möte):
    Så jag kan bara hålla med andra om att jag inte förstår varför TuneIn/SR blockerat utomlands men tillåtet inom Sverige.
    Det är något som fler lyssnare undrat här:
    Kritik mot Sveriges Radios geografiska blockering av Tunein med flera

    Välkommen över till den tråden för dialog kring detta ämne.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.