SR:s Sonos-tjänst fungerar inte (S2)

När jag öppnar Sveriges Radio i Sonos appen visas ingenting längre. Se bifogad skärmdump.

Emanuel Nilsson

Kommentarer

  • Samma problem här sen ett par dagar. Jag använder inte gamla S1 utan det här gäller nya enheter.
    Mathias
  • Samma problem här, funkade att spela vid 00:30 inatt men fungerar inte sen i morse.
    Clas
  • Samma fel här. Android, S2 med bara S2-enheter, allt uppdaterat.
    Problemet uppkom imorse.
    Mathias
  • Felet gäller bara Sveriges Radios egen tjänst i Sonos. När jag nu testar går det att lyssna på SR genom myTuner Radio, TuneIn och Sonos Radio.
    Pelle
  • Nu fungerar det igen.
    Emanuel Nilsson
  • Dock fungerar inte tex. Ekot senaste nytt.

    Emanuel Nilsson
  • Samma problem här med . använder senaste versioner. oavsett app eller Mac app.  problemet började igår lördag fm.  vid 10 tiden så funkade det igen . Men nu är det problem igen
    Göran
  • Hej!

    Bra att ni hittade hit så att ni ser att felet inte finns lokalt hos just er själva. Om någon av er har en äldre Sonos, S1, så har vi en egen tråd för S1 här:
    Problem i Sonos S1, januari 2025

    För er med S2:
    Felen har kommit och gått lite och jag undrar hur det ser ut nu, måndag den 20 januari:
    1. Kommer ni in i Sveriges Radios tjänst?
    2. Hur fungerar alla kanaler?
    3. Är det fortfarande problem med t ex Ekot senaste nytt? Finns samma fel på annat innehåll? Vad i så fall?
    Tack för att ni hjälper oss att förstå och lösa problemet!
    Annika Webbmaster
  • 1. Tjänsten fungerar
    2. Är det dirwktaändningarna ni syftar på så fungerar dom.
    3. "Ekot senaste nytt" fungerar inte, men Ekonomiekot fungererar. (se bifogad bild)
    Om man spelar topnyheter fungerar ingen av strömmarna (ekot, ekonomiekot, radiosporten, vetenskapsradion). Den hittar sändningen med tidstämpel, men lyckas inte spela upp programmet.

    Emanuel Nilsson
  • Tack.

    Ja, det jag kallar kanalerna är det som heter "Direkt" i Sonostjänsten.

    Vet du om Ekot-problemet är nytt?

    Övriga nyhetskällor har det blivit problem med sedan Sonos-appen uppdaterades, vilket Lennart rapporterade in i maj:
    SR:s nyheter funkar sämre i Sonos nya app

    Dock har det gå att spela nyheterna, men inte som spellistor utan som separata klipp. Jag ser till att de kolleger som undersöker Sonos-problemen kollar upp detta.

    På många andra plattformar har det funnits fel som löst sig när lyssnarna har startat om nätverket genom att dra ur sladden till routern, vänta 15 sekunder och sedan sätta i den igen. Testa gärna detta, i synnerhet om problemen ni drabbats av de senaste dagarna återkommer. Om inte annat är den manövern enkel att testa, tänker jag.
    Annika Webbmaster
  • Samma här. Har inte fungerat sedan förra veckan
    Det kommer upp en fel ruta som säger:
    ”Kan inte spela upp P3 - förlorade anslutningen till Sveriges Radio”

    Sonos (S1) appen är uppdaterad och andra radiokanaler funkar
    Jag har även testat att ta bort Sveriges Radio för att sedan lägga till er igen, men problemet kvarstår.
    Jeanette
  • Hej Jeanette!

    Här finns en tråd om problem i Sonos S1:
    Problem i Sonos S1, januari 2025

    Kort tips: Du bör kunna lyssna på P1, P2, P3, P4 Stockholm och P4 Plus via länkar under Beta, där vi har lagt in dessa kanaler med en S1-anpassad special-lösning:

    Annika Webbmaster
  • I inläggen nämns S1 och S2, och med det antar jag avses Sonos-system som baseras på motsvarande appar S1 och S2. När jag går in på Play Butik (Google) hittar jag en app med texten "Sonos S1" mot gråbrun bakgrund och en Sonos-app med svart ikon och texten "Sonos" (vilken jag i det följande benämner Nya Sonos appen)

    Jag undrar om det även finns en app med texten "Sonos S2" ? Om så är fallet kan jag inte se det som annat än att finns tre olika appar i omlopp, dvs S1, S2 och den Nya! Har ni en S2 app borde ni kanske i så fall testa att hämta hem den Nya Sonos appen.


    Jag hade två gamla Play:3 högtalare i ett S1-system som jag flyttade över till den Nya appen och SR-tjänsten fungerar därefter utan problem och ger full åtkomst till alla direktkanaler och alla poddar.

    Richard
  • Richard,
    S1 frös i tiden för ungefär fem år sedan och utvecklas inte vidare vilket bland annat ger problem som det vi ser beskrivet här i tråden. Anledningen till att S1 ändå efterfrågades år 2020 av kunderna var väldigt kort sammanfattat att det fanns tre enheter som inte kunde köra någon nyare och mer utvecklad systemprogramvara: Sonos Play:5 (gen 1), Connect (gen 1) och Connect:Amp (gen 1). I undantagsfall kan det stå äldre namn på ett fåtal av dessa enheter men det är så här de alla benämns idag.

    Även om det inte står utskrivet på appen du pratar om så är fortfarande S2 en etablerad benämning för att referera till den nu gällande versionen av app och systemprogramvara. Det vill säga den app och systemprogramvara som inte är S1. Sonos kallar den i sin officiella dokumentation numera bara "Sonosappen" men den tillhör fortfarande S2-grenen och att säga S2 hjälper till att tydligare skilja den från S1.

    S2-appen gjordes under förra våren om helt både i användargränssnitt och i hur systemet fungerar. App-ikonen bytte samtidigt färg från brun till svart. Den var när den släpptes 24-05-07 dåligt testad, saknade väsentliga funktioner och var mycket buggig. Den har fortfarande problem som drabbar en del användare. Det olyckliga är att den dåliga kvaliteten på den nya versionen av S2-appen gjorde att en del upprörda användare som sedan maj förra året haft problem med sina system i desperation bytte till S1 om de hade utrustning som även kunde köra den äldre programvaran.

    Sammanfattningsvis så är det som du säger fullt möjligt att byta från S1 till S2-appen (numera helsvart ikon) på alla Sonos-enheter utom just Sonos Play:5 (gen 1), Connect (gen 1) och Connect:Amp (gen 1). Läs mer om de båda apparna och vilka enheter som fungerar med vad på Sonos supportsida för ämnet. https://support.sonos.com/sv-se/article/sonos-app-version-compatibility

    Jag hoppas att detta kan vara klargörande och att SR kan acceptera utvikningen även om den till största delen går utanför trådens ämne.

    Pelle
  • Tack Pelle!
    Vi inte bara accepterar utvikningen, utan välkomnar den, eftersom den var betydligt mer klargörande än det svar jag höll på att formulera:
    S1 och S2 är inte bara olika appar, utan helt olika system, ungefär som skillnaden mellan Windows Vista och Windows 10 (om nu den liknelsen säger något för andra än IT-folk).

    S2 är den vanligaste varianten. Den app som heter Sonos används för att styra just S2-enheter, och att det nu fungerar hos dig beror på att du inte bara har bytt app, utan förmodligen har installerat om själva systemet i dina Sonos-prylar.
    När det gäller den enorma kritik som Sonos har fått efter att Sonos-appen (den för S2 alltså) gjordes om förra året, så har det medfört turbulens i Sonos topp:
    Sonos-chefen avgår efter fiaskot med nya appen - Swedroid

    Några lyssnare har undrat om det finns någon koppling mellan problemen som inträffat i våra Sonos-tjänster ungefär samtidigt som Sonos VD avgår. Det finns det inte och att Sonos byter ledning gör det inte svårare för oss att hantera problemen.

    Både de problem som fortfarande finns i S1 och de lite kortvarigare, men allvarliga, problem som drabbade flera med S2 beror på tekniska förändringar hos Sveriges Radio.
    Annika Webbmaster
  • Pelle, jag tycker ditt inlägg var mycket klargörande!

    Annika, du skriver att jag förmodligen installerat om själva systemet. Det enda jag gjorde var att följa installationsproceduren i Sonos-appen (den svarta S2:an alltså 😉) och däri ingick att göra en "fabriksåterställning". Att det även skulle innebära en uppgradering av systemet visste jag inte. Hur som helst, resultatet är jag nöjd med.
    Richard
  • Det fungerar för mig i S2 nu så problemet är löst. Det verkar dock vara samma problem i Google Assiatant. Inga av era strömmar spelar om man aktiverar dom där i från.


     

    Emanuel Nilsson
  • Hm ... Detta låter som ett annat fel som kan hänga samman med de problem vi felsöker här:
    Problem med internetradio i Sverige

    Får du något felmeddelande?
    Annika Webbmaster
  • Det där är ett annat fel tror jag. Det här felet är säkerligen att adressen (i API:et) till strömmarna behöver uppdateras. Inget felmeddelande. Google Assistant säger "Från ekot kl 17 i dag. Tack, det var allt för den här gången." Om man spelar upp senaste nyheterna. Eran fördefinierade spellista i Google Assistan "API:et" säger den som ovan och fortsätter med t.ex. "Från ekonimiekot kl 16. i dag.. Tack, det var allt för den här gången... Från radiosporten kl 14 i dag... Tack, det var allt för den här gången." osv. Den förtår vilka dom senaste sändningarna är men lyckas inte spela upp dom.
    Emanuel Nilsson
  • Tack, det låter mycket rimligt eftersom vi har infört en URL-förändring där www smugit sig in i våra adresser.

    Jag rapporterar det vidare till de kolleger som arbetar med vår Sonos-tjänst!
    Annika Webbmaster
  • Jag rapporterar det vidare till de kolleger som arbetar med vår Sonos-tjänst!
    Och med nyheterna i Google Assistenten, som detta ju rör sig om.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Emanuel rapporterade in att vår nyhetstjänst i Google assistant inte fungerade. Det ska nu vara åtgärdat hälsar en av utvecklarna:
    Det är möjligt att det kan ta liten stund innan allt börjar fungera men alla nyheter jag testade fungerar nu.
    Tack för hjälpen!
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Jeg bruker at lyssna til klassisk musik via sonos app'en, men det har inte fungerat længe.
    Det er den bedste klassiske radio og jeg är mycket lässen för at det inte funkar.
    Finns det hopp för at det kommer til at funka i Danmark igen?
    Venlige hilsner
    Lisbet
    Lisbet Dūnnwald
  • Hej Lisbet!

    I Danmark kan du inte längre lyssna via Tunein, men du kan leta upp Sveriges Radios egen Sonos-tjänst och lyssna på P2 i den!

    Trevlig lyssning
    Annika Webbmaster
  • Mange tak!
    Nu funkar det.
    Venlig hilsen
    Lisbet
    Lisbet Dūnnwald

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.