Android: Ljud i lista startar vid samma tid som föregående ljud bröts
Hej, jag har länge störts av en bugg i er app som ni aldrig verkar fixa.
När jag lyssnat klart på en podd som tex är 30 minuter lång och vill lyssna på en annan podd så startar den podden på 30 minuters markeringen. Detta är väldigt störande då jag inte alltid märker detta om jag inte är väldigt uppmärksam. Detta verkar bara hända när nästkommande podd är längre än den föregående och bara när jag startar nästa podd innan den föregående tagit helt slut, dvs när jag bryter när det är ett par sekunder kvar av den föregående podden.
När jag lyssnat klart på en podd som tex är 30 minuter lång och vill lyssna på en annan podd så startar den podden på 30 minuters markeringen. Detta är väldigt störande då jag inte alltid märker detta om jag inte är väldigt uppmärksam. Detta verkar bara hända när nästkommande podd är längre än den föregående och bara när jag startar nästa podd innan den föregående tagit helt slut, dvs när jag bryter när det är ett par sekunder kvar av den föregående podden.
Följ inlägget
1
följare
Jag har nyligen sett samma fel inrapporterad av en annan lyssnare, men hade inte sett detta (eller själv drabbats) innan dess, vilket då fick mig att tro att felet var nytt eller väldigt ovanligt.
- Du skriver dock felet har funnits länge. Kan du, på ett ungefär, ringa in hur länge?
- Vet du om det är någon speciell vy du brukar lyssna från där detta fel uppstår? (Nedladdat, Min lista, Fortsätt lyssna, Nya avsnitt ...?)
- Vad har du för mobil och version av Android? Versionen ser du under mobilens Inställningar > Om telefonen (nertill bland inställningarna) > Programvaruinformation.
Tack för att du rapporterade in problemet!Pär, den andra lyssnaren som beskrev samma typ av fel, använder Sveriges Radio Play i "bil-gränssnittet" Android Auto:
Problem med uppspelning av poddar i SR Play, Android Auto
Använder även du Android Auto?
2, det är när jag lyssnat från nedladdade avsnitt från Nya avsnitt
3, Sony Experia XQ-AS52, android 12
OBS att du inte behöver göra något annat än det du redan gjort - berättat att felet existerar. Felsökningen är ju vår sak att sköta - men fel som vi inte har stött på innan brukar vara lite luriga för oss att förstå, så om du har möjlighet att dokumentera detta är all hjälp välkommen.
Trevlig helg!
Mina kolleger lyckas inte återskapa detta fel och undrar om det kvarstår hos dig och vilken version av appen du i så fall har.
Och ja, det händer fortfarande men bara väldigt sporadiskt. Det händer när jag har laddat ner poddar från Mina sida/Min lyssning/Nya avsnitt med hög ljudkvalitet på Nedladdade avsnitt; Spela nästa ljud automatiskt avstängt.
När det händer (någon gång varannan eller var tredje dag, och jag lyssnar på många timmar av era program varje dag) så gånger det oftast flera gånger i rad.
a) genom att trycka på bild eller text och gå till avsnittets egen sida, och trycka på playknappen där
b) genom att trycka på trepunktsmenyn vid ett avsnitt och välja "spela avsnittet"
c) genom playknappen som finns vid avsnittet i listan med alla Nya avsnitt (etc)
Vet du vilken metod du brukar använda?
Och hur gör du när du stoppar avsnittet dessförinnan? Sker det genom hörlurs-kommando, pausknappen på låsskärmen, pausknappen i appen (skicka gärna skärmbild, för det finns lite olika ställen även för detta!) eller på annat sätt.
Jag ber om ursäkt över besväret, men förmodligen uppstår problemet endast vid något specifikt "handhavande" och först när vi själva lyckas återskapa felet,har vi möjlighet att lösa det! Ok ... Du startar alltså manuellt genom att trycka på en playknapp i appen. Detta går att göra på lite olika ställen, se bild:
Det händer som sagt väldigt sporadiskt och jag kan verkligen inte hitta något speciellt som jag gör när det händer då jag alltid gör likadant.
Uppdatera gärna om du kan! Den senaste versionen är 24.12.3. (Den är släppt till 70 % av lyssnarna, och du kanske tillhör de 30 procent som inte kan ladda hem den än. I så fall kommer den mycket snart.)
Vi har inte gjort något som jag vet ska ha löst detta, men denna förbättring skulle kunna ha med samma problem att göra:
- LÖST: Kan ej spela upp redan spelade poddar
Dessutom har vi fixat en hel del annat, bland annat får du en något förbättrad sökfunktion:- LÖST: Svårt att hitta program i appen
Om problemet dyker upp även sedan du har uppdaterat appen. vill vi förstås veta det.Nu har Anna här rapporterat in samma problem:
Avsnitt börjar spelas upp i mitten
För henne är det i synnerhet Morgonpasset som drabbas, men det kan förstås bero på att det ofta är detta program hon lyssnar på från Min sida -> Nya avsnitt.
Har du lagt märke till något mönster som kan vara bra för oss att känna till?
Vid förra "felsökningsomgången" kunde vi inte återskapa detta själva och eftersom ni endast är tre lyssnare totalt som har beskrivit problemet, är vi förstås väldigt tacksamma över era observationer eftersom vi vill förstå och lösa problemet!
Om problemet kvarstår hos dig, så får du gärna skriva en rad här:
Avsnitt börjar spelas upp i mitten
Jag försöker få en tydligare bild av problemet och ni som har beskrivit det är fortfarande rätt få.
Jag har även haft problem med att starta program i listan "Dina nya avsnitt",appen spelar inte det avsnitt jag tyckt på utan på det nedersta i listan och då fungerar det bara att starta uppspelningen från "Nedladdat".
Jag har version 25.5.3(31010) och jag använder samma telefon som tidigare
Tack!
Batteriinställning
Problemen du drabbats av verkar bero på att viss appdata inte sparas/kan hämtas som den borde. Det i sin tur kan ha att göra med att appen har dödats av operativsystemet, vilket du kan skydda appen från i dina lokala inställningar:
Appen Inställningar > Appar > Sveriges Radio Play > Batteri > Optimera batterianvändning > välj Inga begränsningar
I en del mobiler (bland annat en del Xperia-modeller) ser samma inställning ut så här:
Appen Inställningar > Appar > Sveriges Radio Play > Batteriförbrukning för appen > reglaget Tillåt bakgrundsanvändning ska vara påslaget
Smart Cleaner?
En annan anledning kan vara att du har en funktion som städar bort data. I Sony Xperia finns det (eller fanns i tidigare versioner) en funktion som kallas Smart Cleaner som regelbundet städar bort data. Om du har den funktionen, så rekommenderar jag att du inaktiverar den.
- Find and tap Settings > Xperia Assist.
- Tap Smart cleaner, then tap the switch to enable or disable the function.
Orimlig återstående tid med meraAtt du drabbas av detta ofta, medan problemet med att avsnitt startar vid förra avsnittets position numera är ovanligt stämmer med min bild. Det "problem-kluster" du nu beskrivit, med orimlig återstående tid etc, är vanligare. (Eventuellt hänger felen ihop.)
Jag har nyligen sammanfattat hur det problemet yttrar sig, men kände inte till att en eventuell egen hastighetsinställning då sätts ur spel, så tack för att du nämnde den detaljen.
Fantasitiden beror på att appen i något läge räknar millisekunder som sekunder, det vill säga att avsnittets återstående tid ser ut att vara 1000 ggr för långt. Själva mätaren ("förloppsindikatorn") visar däremot rätt, så om du slutade med en fjärdedel av avsnittet kvar, så kommer den att visa detta.
När det felet uppstår är det fler saker som blir fel. Rubriken på den spellista som spelas blir [No Program] och programmets namn blir "null". Däremot spelas rätt ljud och appen visar rätt avsnittsbild, avsnittsrubrik och sändningstid, samt, som sagt, hur långt man har lyssnat:
Spelar helt fel avsnitt i en lista
Att din lista inte spelar det avsnitt du valt, tyder på att appen inte lyckas plocka ut vilket index avsnittet har i listan och spelar listan från början.
Inträffar detta ofta?
Gemensamt för alla de problem vår app har hos dig, är just att den inte hämtar in rätt data i alla lägen. Att jag ber dig testa olika inställningar beror på att de kan spela in - men om det är där skon klämmer så måste ju vi på Sveriges Radio hitta sätt att skydda appen bättre (eller visa lyssnare vilka inställningar som krävs)!