Synd att "lösta" trådar i forumet tas bort
Hej!
Jag skulle föredra att gamla trådar inte togs bort efter att de blivit markerade som lösta. T ex: https://teknisk-support.sverigesradio.se/org/teknisk-support/d/poddar-i-apple-podcaster-uppdateras-inte/
Det undviker skapandet av nya trådar och skulle underlätta uppföljning av problem som är återkommande, som jag tror detta med Apple podcaster är.
Jag skulle föredra att gamla trådar inte togs bort efter att de blivit markerade som lösta. T ex: https://teknisk-support.sverigesradio.se/org/teknisk-support/d/poddar-i-apple-podcaster-uppdateras-inte/
Det undviker skapandet av nya trådar och skulle underlätta uppföljning av problem som är återkommande, som jag tror detta med Apple podcaster är.
Följ inlägget
4
följare
Du har fel länk. Är det denna tråd du vill nå?
LÖST: SR-avsnitt saknas i Apple Podcaster
Eller denna?
Inga nya SR-avsnitt i Apple Podcaster
Jag raderar i princip enbart spam och felpostade inlägg. Om du har kvar rätt länk till en äldre tråd går den att nå och oftast även att skriva i. Ifall en tråd är låst för nya inlägg så brukar det i slutet av tråden finnas en hänvisning till en annan tråd om samma ämne, eller en tydlig uppmaning om att skapa en ny tråd.
Om du har aviseringsmejlet kvar från en äldre diskussion du vill damma av, så innehåller det mejlet en länk till tråden.
Jag undrar också varför trådarna inte kan fortsätta vara synliga helt enkelt.

Det finns ju en pagineringsfunktion, så vad kommer att hända annat än at trådarna automatiskt försvinner från förstasidan och man kan bläddra bakåt i forumets trådlista?
Att inte arkivera alls skulle leda till att forumet tyngs ned av alltför många trådar så att de trådar som många lyssnare skulle kunna få hjälp av hamnar väldigt långt ned.

Även ett mellanting, där dubbletter och inaktuella frågor arkiveras medan äldre förslag och diskussioner som fortfarande är aktuella på ett eller annat vis ligger kvar, skulle göra forumet svårare att använda. Flera trådar som jag vet att många lyssnare blir hjälpta av skulle hamna så långt bak att lyssnare inte ser dem.
"Jag skulle föredra att gamla trådar inte togs bort efter att de blivit markerade som lösta.
Det undviker skapandet av nya trådar och skulle underlätta uppföljning av problem som är återkommande"
Om ett problem som vi (eller i detta fall Apple) har löst skulle återkomma två månader senare, så vill vi helst få det inrapporterat i en ny tråd som jag i så fall försöker ge en tydlig exponering och där vi, om det är relevant, kan länka till tidigare trådar om liknande problem.
Johan:
Om du har återkommande problem med Apple Podcaster, så berätta om problemet. Det kan exempelvis bero på att du är utomlands eller har ett VPN med utländsk IP-adress:
P1 Meny visas inte i Podcasts, Tyskland
Annars om tråden är dold leder det ju till omfrågningar av problem som kanske redan avhandlats och lösts i en tidigare tråd. I sådana fall kan man låsa den gamla tråden så den finns tillgänglig för nya läsare som har samma fråga eller problem, och hänvisa till att skapa en ny tråd för att ta upp frågan igen.
Principiellt har du rätt i att det finns trådar som kan hjälpa lyssnare men som jag stängt på grund av att jag vill göra det så enklare att se de trådar som jag bedömer att fler lyssnare är behjälpta av. I det aktuella fallet är det ju per definition redan helt löst. Felsökningen som gjordes då vore mer förvirrande än hjälpsam om nya lyssnare skulle få samma problem, eftersom det i så fall inte är samma fel. Det är bättre för både oss och lyssnare om vi i ett sånt läge får felet inrapporterat på nytt och kan ge aktuella svar.
När det gäller att välja ut och lyfta fram trådar som kan vara till återkommande nytta så kan de fästas 📌 så de ligger kvar på förstasidan eller en särskild sida eller kategori med vanliga och återkommande frågor.
Problemet med att arkivera och "städa undan" trådar är att det ändå inte går att behålla alla de trådar som eventuellt kan vara av relevans för en besökare inom ett så begränsat antal som några tiotal som nu är fallet. Det är samma sak som det jag skrev. Det är just om den befintliga/låsta tråden inte löser läsarens fråga som denne kan skapa ett nytt inlägg. Dessutom finns den låsta tråden tillgänglig med ett värde för den som har samma fråga som löses där. Jag tycker det är bra att du gör ett jobb med att organisera ämnena efter ärenden och minskar redundans, för att skapa ordning och överblick i forumet. Att arkivera duplikat och redan lösta omfrågningar ser jag inget problem i.
Jag stänger förstås inte trådar som har många visningar, utom när trådarna blir långa, spretiga och svåra att ta till sig (trots att jag då brukar markera "bästa svaret", så att lyssnare inte ska behöva läsa allt för att få hjälp), som i fallet med denna tråd som jag inte bara har arkiverat, utan även har låst för nya poster trots att den konstant har legat bland de tio mest besökta trådarna under lång tid:
P2 och P4 Plus i 320 kbps samt P2 i Flac
I sista inlägget förklarar jag varför tråden stängs och hänvisar till en ny tråd om just P2 i Flac.
Antalet sidvisningar är inte allt. Hur jag prioriterar vad som ligger synligt påverkas även av andra faktorer. Det går inte. Men jag kan se till att de frågor som är relevanta för flest besökare, vilket statistiken över sidvisningar ger mig en rätt god uppfattning om, ligger synliga med begripliga rubriker.
Jag har svårt att förstå skälet till att trådar som behöver lyftas fram inte istället kan låsas och fästas på förstasidan. Ja, problemet för en läsare är just att man kan ha olika perspektiv på vad som prioriteras och upplevs som relevant, därför vore det bra om trådarna finns tillgängliga för bläddring och sökning.
Återigen skiljer ni er från det som gäller i de allra allra flesta liknande fall - vilket folk därmed förväntar sig och agera utifrån - på sätt jag tror får negativa konsekvenser.
Notera att det visuella intrycket inte blir ett dugg "stökigare" av detta - den enda skillnaden visuellt blir en radda sidnummer/navigeringspilar längst ned och att man som användare faktiskt kan söka efter relevanta trådar.
De flesta kommer hit för att lösa något problem. När dom ser att det bara finns ett fåtal trådar, varav ingen sannolikt handlar om det dom behöver hjälp med, tror jag många drar slutsatsen att forumet knappt används och navigerar ut igen. Så gör iaf jag själv ofta. Framgår det däremot att det finns fler sidor söker man sannolikt på nyckelord.
Som det är nu kan man inte hitta "gömda" trådar. Det faktum att JAG SJÄLV inte kan hitta ett tidigare inlägg jag själv skrivit du hänvisade till i Androidforumet - och kanske lägga till en kort kommentar om det blivit aktuellt på nytt i stället för att skriva igen antyder ett problem. Att vänta sig att jag ska gå till min mailbox och söka igenom diverse notifikationsmail i hopp att KANSKE hitta en länk till någon tidigare tråd är totalt orimligt (om det ens funkar?).
Sannolikt är andelen besökare som STARTAR en NY tråd om ett problem de upplever mindre än 1/100. Eftersom folk inte hittar någon befintligt tråd missar dom därmed sannolikt OFTA en lösning.
De som KOMMENTERAR på en befintlig tråd om sitt problem ("Tack det funkade/+1/Jag också - fast jag har inte Samsung" etc etc är troligen 10x fler än dem som startar en ny.
Genom att "hålla snyggt" som ni gör minskar ni alltså gissningsvis forumets funktion både som kunskapsbank och feedbackfunktion. Och vinner i andra ändan ärligt talat INGET av värde.
Vänligen!
Hej!
Där fäster jag fyra trådar från respektive kategori. Fler trådar än så går inte att fästa där, och är heller inget jag önskar, på grund av att det blir svårt att överblicka. Jag tror inte att storleken på detta forum framgår riktigt. I forumet finns det cirka 19.000 trådar. Nästan 1.200 av dessa är skapade 2025. En relevant fråga som skrevs i början av januari skulle därför drunkna helt om jag inte prioriterar vilka av dessa frågor som arkiveras (och som alltså är fullt åtkomliga om du har en länk). Där ser jag till att det som de flesta behöver hjälp med syns väl, samt att det alltid ligger någon tråd välexponerad där det av rubriken framgår att ärendet är löst:Det är nog rätt svårt att få intryck av att detta forum knappt används. Eller också kan du starta en ny tråd, skriva superkort om problemet och att du har beskrivit det noga tidigare, så kan jag länka till din tidigare tråd och sålla fram det mest relevanta från den så att du, jag, andra lyssnare och de kolleger som har detta forum som ett arbetsverktyg enklare kan följa hela ärendet.. Dina gamla länkar till trådar i forumet ska funka. Många lyssnare gör på det viset, men det är inget jag förväntar mig. Nja ... Som jag skrev har det sedan årsskiftet startat knappt 1200 nya trådar. Det har även skrivits ca 2800 kommentarer i befintliga trådar (där vissa trådar står för en stor del av kommentarerna).
De allra flesta besöker forumet, hittar det de undrar över och lämnar sen forumet utan att skriva något själva. Antalet sidvisningar sedan årsskiftet är en bit över 710.000. Dessa fem trådar har haft flest visningar:
Några av de trådarna är arkiverade nu, antingen för att de inte längre är aktuella eller för att det finns nyare trådar om samma ämne som är enklare för "nypåstigna" besökare att ta del av.
Det jag håller mest koll på är dock vilka trådar som har extra höga visningar den senaste tiden. Så här ser det ut den senaste veckan:
Jag tror att vi vinner enormt mycket på färre och tydligare supporttrådar. Låt säga att en tiondel av besökarna i tråden som riktar sig till lyssnare med iOS 15 har det operativsystemet, ser att de bör uppdatera appen och hur de gör detta. Det ger 100 lyssnare som denna vecka får hjälp att lösa ett problem de inte ens var medvetna om.
Har ni exempel på supportsidor (eller andra tjänster som riktar sig till allmänheten), där det är enkelt att följa både sina egna ärenden utan att själv ha koll på ett aviseringsmejl, ärendenummer eller liknande, samtidigt som det går att få en tydlig överblick över de vanligaste frågorna? Jag kommer inte på något.
Vad är det du syftar på med ärendenummer?
Om jag skriver ett inlägg här på teknisk support får jag inget ärendenummer eller någon avisering för ärendet. Det jag måste göra isf. är att själv spara ett bokmärke till den URL som inlägget tilldelas. Vad baserar du det på att besökare hittar vad de söker? Mitt intryck är att personal på myndigheter sällan eller aldrig har erfarenhet av att administrera Internetforum sedan tidigare, och att det görs på ett väldigt spretigt sätt mellan olika myndigheter med olika egenkonstruerade policyer som ter sig främmande och begränsande för oss som varit mer aktiva på olika nätforum sedan tidigare.
1. Med "fästa högst upp på förstasidan" menar jag inte den sidan du screenshottar, där några toptrådar för varje forum visas utan helt enkelt att om alla trådar vore sökbara, och alla "visades" MED ETT VALBART ANTAL PER "SIDA", skulle samma effekt du uppnår genom att rensa allt du inte upplever som "aktuellt" kunna uppnås genom att "nåla/klistra/pinna" de mest relevanta trådarna i VARJE FORUM, som då visas högst upp på forumets första sida, innan andra trådar följer, sorterade tex efter senaste inlägg.
Vad jag menar med att forumet inte skulle bli "stökigare" av detta är att alla trådar som inte visas bland de där först 20 eller vad man nu visar "per sida" inte SYNS ALLS om man inte aktivt bläddrar och därmed inte heller STÖR utöver att det behöver finnas en navigering, vilket tar minimal plats.
2. Du frågar efter exempel och jag jämför, precis som Johannes verkar göra, detta forum med just andra FORUM. Något som funnits länge så att konventioner utvecklats för hur de bäst hanteras vilka också formar användares förväntningar. Det finns såklart massor av forum, men när det gäller teknik kan väl Sweclockers utgöra ett bra exempel. Eller diverse subReddits för den delen.
3. Finessen med dessa är att även om just nu mest aktiva och/eller klistrade trådar syns först kan man SÖKA på allt innehåll. Dvs, vill jag skriva om något jag har för mig att jag har diskuterat - kanske startat en tråd om - tidigare kan jag enkelt - I FORUMET - söka på trådar/inlägg av mig själv, ev. plus relevanta nyckelord. Jag behöver INTE hålla reda på om/vad jag skrev innan, leta efter länkar bland mina email eller be dig hitta och "avarkivera" saker jag EVENTUELLT skrivit innan.
Man kan också söka och hitta saker just du just nu inte bedömt passera ett ytterligt litet nålsöga för relevans. Tex "Samsung A41" + några ord som hjälper mig ringa in mitt problem. ALLA sådana försök att hitta lösningar på annat än de just nu mes "populära" problemen är just nu omöjliga.
Och då måste jag, åter precis som Johannes, fråga vad du baserar din slutsats att de flesta hittar vad de söker på? Ditt svar "På vilken typ av ärenden som har högst visning" säger ju ingenting om vad FOLK HADE SÖKT EFTER OM DE HADE KUNNAT. Och då är vi tillbaka i min gissning att många INTE orkar starta en ny tråd när de inte hittar svar på sitt problem bland det fåtal trådar som visas (även vid sökning..)
Det enda ni skulle behöva göra här är att INTE BEGRÄNSA redan befintlig sökfunktion till det ytterligt lilla antalet synliga trådar.
Om "priset" för att göra detta möjligt är att visa en navigering, av typen "< 1 2 3 4.. >" kan jag återigen omöjligt se hur ni resonerar.
Tack.

Jämför istället supportforumet med andra SUPPORT-tjänster, där syftet är att hjälpa besökare att lösa, eller åtminstone rapportera in, problem. Som dessa:I det forumverktyg vi använder finns det idag inte stöd för att "pinna" fler trådar än de fyra från respektive kategori som syns på forumets startsida (vad jag kan se). När lyssnare går in på en kategori möts de därför av samtliga oarkiverade trådar i den kategorin, med möjlighet att sortera på nyast (default), senaste aktivitet eller flest kommentarer. Jag tror inte heller att det går att ställa in hur många inlägg som visas innan det blir paginering. Det är 50 trådar per sida, vilket gör det skulle vara svårt att få en överblick, även om jag försökte styra upp så att de 25 översta trådarna i respektive kategori vore relevanta.
Med möjlighet till att fästa fler trådar i toppen + en paginering som gör att max 20 inlägg visas, är det möjligt att ert förslag skulle kunna funka både för de många lyssnare som är ovana vid att använda forum och för er som är vana vid forum och därmed förväntar er att detta forum ska fungera på ett annat vis än nu.
Johannes har ofta framfört, bland annat i denna tråd om öppen källkod, att vi bör upphandla en annan plattform. Här har du ett argument till, alltså.
Dock vet jag inte om det vore önskvärt att göra Sveriges Radios supportforum mer likt vanliga forum. Jag behöver tänka ett varv till på vad det skulle innebära i förlängningen och diskutera med kolleger.
Bland annat skulle risken att lyssnare hittar till trådar som inte längre är aktuella öka. Med fler öppna trådar blir det svårt att hålla reda på vad som är dubbletter och rensa bort sådana, samt att kunna ta ansvar för att de öppna trådarna är aktuella (eller i alla fall inte missvisande). I ett forum med så stort inflöde och där endast en person modererar, är detta en väsentlig aspekt.
- Hur kan vi hjälpa dig? | SVT Kontakt
- UR | Vi hjälper dig | Kontakta oss
- TV4: Vanliga frågor
- Kontakt – Hjelp og informasjon (NRK)
- Kontakt DR
Jag förstår att det bara är ett exempel, men kan ändå berätta att A41 ger fyra träffar för mig som kommer åt alla trådar.Fast jag ser ju även vad folk rapporterar in hit, vad de tar upp med Lyssnarservice och i "app-butikerna", det vill säga att jag har rätt bra koll på vad som är intressant och relevant för många lyssnare och vad som är viktigt för en mindre andel. Samtidigt har lyssnare alltså startat 1200 nya trådar i år, så det verkar inte vara en helt oöverstiglig tröskel.
Det hörs redan på radio.
Fö framgår det inte vad som är ändrat med ny programvaruversion.Ingen programvaruhistorik...
Hej!
Jag har inte hunnit bli bortrationaliserad sedan jag senast svarade i denna tråd i onsdags.Tomas skrev:
Visserligen har Sveriges Radio sagt upp många anställda för ett år sedan. Flera kolleger som då fick sluta hade arbetat med "stödfunktioner", däribland min närmaste kollega Ted som också svarade här i supportforumet.
Efter detta stålbad har vi en ekonomi i balans, men orosmoln tornar upp sig eftersom våra kostnader framöver förmodligen kommer att öka snabbare än intäkterna, se Sveriges Radios lednings kommentar om den proposition som ska ligga till grund för framtidens public service:
Allvarliga konsekvenser för Sveriges Radio - Sveriges Radio-bloggen
Samtidigt behöver utvecklingen av våra digitala tjänster fortsätta. Det arbetet blir bättre, billigare och mer effektivt i dialog med lyssnarna. Att skära ned den tekniska supporten från två pers till endast mig har funkat, även om det märks, bland annat genom att forumet får stänga när jag har semester och genom att jag har sämre möjlighet att följa upp frågor.
Att helt slimma bort support och dialog med lyssnare skulle däremot inte minska kostnaderna, utan öka dem, som jag ser det. (Skulle - mot förmodan - någon på Sveriges Radio göra en annan bedömning, så kan jag ge tydliga exempel på hur min felsökning ihop med lyssnare direkt spar tid [alltså pengar] för företaget.) Där håller jag inte med. I en FAQ presenteras frågor och svar, som här:
Frågor & svar om Sveriges Radio - Sveriges Radio
I ett forum finns det möjlighet till dialog och diskussion, som här:
Forum för teknisk support - Sveriges Radio
I detta forum finns det knappt 100 synliga diskussionstrådar. Därutöver finns det 19.000 arkiverade trådar som lyssnare kan skriva i utan problem bara de har en länk. Länk kan de ha via aviseringsmejlet, där både den turkosa rubriken och knappen Gå till forumet för att svara tar er till rätt tråd.
Vill ni stimulera till mer dialog så är det annars fritt fram att dela länkar till trådar i detta forum, arkiverade eller öppna, på Sweclockers, Reddit, Swedroid, Facebook, Flashback eller (som här) i Euphonia Audioforum. Jag arkiverar inte trådar som har många visningar, så om ni lockar in fler lyssnare och en fråga har en levande diskussion, kommer jag förstås inte att arkivera den tråden, utom ifall tråden blir lång, spretig och svår att ta till sig (eller är off topic, vilket jag måste sätta gränser för när jag är ensam på supporten).
Om jag arkiverar en tråd som har många visningar på grund av att den är spretig, så ser jag till att det finns ett "flyttkort", en länk till en annan tråd där diskussionen kan fortsätta (samt gärna en länk i den nya tråden tillbaka till den ursprungliga diskussionen).
Anton skrev: Google (och andra externa sökmotorer) kan hitta vissa arkiverade forumtrådar. Jag får i alla fall då och då sökträffar på arkiverade trådar i forumet, i synnerhet om de tidigare har varit öppna, och därför har hunnit indexeras av sökmotorerna.
Ungefär när skrevs din fråga? Jag ser nämligen ingen fråga inskickad från samma e-postadress det senaste året. Längre tillbaka än så kan jag inte söka på din "profil". Med tanke på hur stora förändringar vår teknik har genomgått det senaste året, är många svar vi givit på tekniska frågor dessförinnan heller inte aktuella längre. (Har du använt en annan e-post kan jag dock inte koppla ihop dig med din tidigare fråga även om den skrivits nyligen. Jag frågade faktiskt en Anton med en arkiverad teknisk fråga om han är du.)
Om du kort repeterar frågan, så försöker jag hjälpa dig att hitta tillbaka. Eller länkar till en annan tråd där svaret står. Eller svarar på nytt. Om jag tror att din fråga är intressant för många lyssnare, så skapar jag en ny tråd av den!
Om inte annat kan det vara intressant att se om det tidigare svaret fortfarande hade varit hjälpsamt att hitta på nytt, eller om det är bättre att få ett aktuellt svar baserat på hus Sveriges Radios teknik fungerar idag.
Innebär det att det är meningslöst att vända sig till klagomålstanten huruvida det fortfarande råder en del konstigheter med appen SRPlay? Antar att utvecklingsfunktionen har avstannat?
Hade tidigare en del synpunkter.
Jag svarade då att jag tycker att det namnet signalerar att företaget ville undvika dialog och att jag inte vill kalla vare sig Lyssnarservice eller supportforumet för "klagomålsavdelningen".
Så jag omformulerar din fråga: Apputvecklingen pågår och vi är intresserade av en dialog med lyssnarna kring hur våra tjänster funkar. Jag förmodar att det är denna tråd du tänker på:
Flera problem med iPhone-appen
Du har även varit delaktig i denna tråd:
LÖST: Lägg tillbaka kanaler på startsidan
Därutöver har du undrat om appen fungerar sämre än den borde för att berättiga supportens existens samt, i en tråd om varför Sveriges Radio kallar radioprogram för poddar, skrivit att "Annika sk webmaster på sr förlöjligar en del allvarliga inlägg i välmenande syfte" (men dessvärre inte hjälpt mig att förstå den kritiken). Vi har även, som sagt, haft en diskussion med om just ordet "klagomålsavdelningen". Du har
Jag tror det verkar inte så fruktbart att vända sig till klagomålsavdelningen framöver.
Ni kallar er för support som om alla lyssnare vore idioter
med bristande förstånd.
Vissa av oss är kanske lite trögtänkta.
Men om sanningen skall fram så vore ni mer behjälpta av synpunkter som kommer från lyssnarna.Ni kallar det för dialog.
Med versionsförändringar av appen så framkommer inte:
-Vad som förändrats i så måtto att funktioner har lagts till men andra strukits.
Det är normalt att kultiverade appar meddelar förändringar enligt ovanstående.
Jag är också medveten om att det kan skilja åt mellan android-modeller men något verka halta i kommunikationen mellan frontfiguren hos er och den som tar emot synpunkter och de som sitter bakom spakarna och programmerar.
Följande problem finns fortfarande:
I appen Du har 4st nya avsnitt:
Vill du ladda ned samtliga nya avsnitt? Ja/Nej
Vad allt som är nedladdat i appen och lyssnat till INTE kan massraderas.Utan man tvingas till att radera separat varje avsnitt .
Uppspelningsfel:
När man spelar upp direktsänt så görs det med förhöjd hastighet efter att man pausat.För många med BT-lurar som stänger av ljudet på detta sätt för att höra bättre är det en pina om det är musik.Varför inte hoppa till det sk nuet istället?
Hej igen!
Antingen förstod du inte att klagomålsavdelningen är ett namn jag inte vill använda, vilket bekymrar mig eftersom jag har försökt att vara tydlig. Alternativet är att du har förstått detta men ändå väljer att använda ordet, vilket i så vall är än mer bekymmersamt. Den sanningen är vi helt överens om. I forumet hjälper jag lyssnare - men det är ingen hemlighet att lyssnare hjälper oss att förstå problem och identifiera förbättringsmöjligheter. För iPhone kan du se detta under Uppdateringshistorik på Sveriges Radio Plays sida i App Store:Du skriver om Android. Jag hade fått uppfattningen att du har iPhone, bland annat här (där jag skrev rubriken baserat på att dina frågor ställdes i en tråd om iPhone-problem):
Flera problem med iPhone-appen
Bra att vi har rett ut detta nu.
För Android ser du vilka förändringar som kom med den senaste versionen under Nyheter på Sveriges Radio Plays sida i Google Play:
Ge gärna något exempel som hjälper mig att förstå din kritik.
Eftersom det finns många olika avdelningar på Sveriges Radio som uppdaterar apparna, webben och andra delar av den teknik som på olika vis påverkar lyssnarna, så händer det självfallet att det uppstår kommunikationsmissar när info från många olika avdelningar behöver filtreras genom mig. De flesta av mina kolleger på utvecklarsidan är dock väldigt bra på att förse mig med relevant information och jag gör vad jag kan för att informationsflödet åt andra hållet också ska flyta på smidigt.
Det stämmer att den funktionen saknas. Behovet kommer vi att se över, men inte i närtid. Du behöver inte radera avsnitten ett och ett, utan kan markera flera avsnitt och radera dessa på ett bräde:
- Tryck på pennan uppe till höger i listan med nedladdade avsnitt
- Markera de avsnitt du vill ta bort
- Tryck på soptunnesymbolen
Däremot finns det ingen inställning för att "radera alla spelade". Även det förslaget finns med i listan över framtida förbättringar som vi vill genomföra. Du har förmodligen råkat ställa in för hög hastighet i appen, vilket inte märks när du ligger i live-läge utan endast när du lyssnar i efterhand. Här beskriver jag hur du ändrar hastighet.Här svarade jag på en del detaljfrågor, men det är egentligen utanför ämnet. Om du har fler frågor vill jag att du startar nya trådar för dessa:
Ställ din fråga: Forum för teknisk support - Sveriges Radio
dar tas bort" .Från dess topp och till dess botten per den 19 juni 2025.
_____________________
För det första har den sk Annika säkert en grannlaga uppgift med att sortera alla inkommande inlägg och föra in dem i lämplig kategori. om inte detta görs automatiskt av någon ointelligent funktion.
För det andra är det kutym bland civiliserade programutvecklare att redogöra för förändringar i en högre programvaruversion jämfört med en äldre.
För det tredje tror jag det inte pågår någon utveckling av appen längre utan den stackars Annika får agera målplank åt missnöjda lyssnare och svälja och arkivera allt.Möjligtvis sortera för senare forskning.
Hej Tomas!

Kategori
På den här sidan kan lyssnare skicka in sina egna frågor:
Fråga oss (Forum för teknisk support - Sveriges Radio)
När de gör detta så väljer de även en kategori:
Det vill säga att det i hög grad är självreglerande.
Ibland blir det fel, exempelvis för att en lyssnare tror att de använder Sveriges Radios app, trots att de använder hemsidan. Om jag förstår att det är fel, så flyttar jag över frågan till rätt kategori.
Det är knepigare när lyssnare skriver i en befintlig tråd och inte uppfattar att det är en tråd om Android-appen, trots att de själva har Iphone-appen eller tvärtom.
Förändringar i programvaruversion:
Att redovisa detta tydligare är ett önskemål som även t ex Andreas har framfört här:
Changelog
Utveckling av appen
Det pågår utveckling. Många av de förändringar som sker i Android-appen just nu märks dock inte ännu, eftersom det pågår ett underliggande arbete inför att själva spelaren ska bytas ut.
Här är några förändringar som skett under våren:
- Ny funktion för att söka efter nyheter
- Möjlighet att själv välja ordning för avsnitt i Min lista och Nedladdat
- Tydligare Kategorisidor
- Textstöd i allt fler program
- Tydligare spelkö
- Möjlighet att slå av och på spelkön direkt i spelaren
- Enklare att välja om man ska spela versionen med eller utan musik
- Barnkategorier med nya sidor
Jag kan alltså å det bestämdaste dementera att mitt jobb är att svälja och arkivera missnöjda lyssnares kritik.Dessutom gör jag förstås vad jag kan för att hjälpa lyssnare att lösa en massa problem.
Särstavar medvetet för att underlätta för söktjänster.
Grunden till denna diskussion var att Johan ville hitta tillbaka till en äldre tråd om problem med våra avsnitt hos Apple Podcaster. Han skrev: Jag skrev bland annat: Podcaster-problemet har nu återkommit, drygt tre månader sedan Apple ansåg att det var löst. Det inrapporterades snabbt i en ny tråd, precis som jag önskade:
Podcaster: Inga nya avsnitt från Sveriges Radio
I den nya tråden länkar jag förstås till den gamla tråden, men sållar även fram det som var viktigast från den, nämligen att problemet då gick att komma runt genom att lägga till en egen länk till våra poddflöden.