Till senaste kommentaren

Synd att "lösta" trådar i forumet tas bort

Hej!

Jag skulle föredra att gamla trådar inte togs bort efter att de blivit markerade som lösta. T ex: https://teknisk-support.sverigesradio.se/org/teknisk-support/d/poddar-i-apple-podcaster-uppdateras-inte/

Det undviker skapandet av nya trådar och skulle underlätta uppföljning av problem som är återkommande, som jag tror detta med Apple podcaster är.
Johan

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Du har fel länk. Är det denna tråd du vill nå?
    LÖST: SR-avsnitt saknas i Apple Podcaster

    Eller denna?
    Inga nya SR-avsnitt i Apple Podcaster

     Jag raderar i princip enbart spam och felpostade inlägg, så om du har en giltig länk till en gammal tråd går den att nå och oftast även att skriva i. Om en tråd är låst för nya inlägg så brukar det i slutet av tråden finnas en hänvisning till en ny tråd om samma ämne, eller en tydlig uppmaning om att skapa en ny tråd.
    Annika Webbmaster
  • Aha tack! men varför går inga av dessa trådar hitta med sökfunktionen eller genom nån slags browse? 🙃🧘🏻‍♂️
    Johan
  • Det beror på att jag arkiverar majoriteten av alla trådar. Bara idag (klockan 10) har lyssnare startat 22 nya trådar, samt skrivit 70 inlägg i befintliga trådar ... Om jag skulle låta alla dessa 22 trådar förbli synliga, skulle det bli rörigt för både mig och lyssnare, så dubbletter, frågor som endast är aktuella för frågeställaren och trådar som är lösta måste jag arkivera.

    Om du har aviseringsmejlet kvar från en äldre diskussion du vill damma av, så innehåller det mejlet en länk till tråden.
    Annika Webbmaster
  • Ah fattar! Kanske kunde vara ett alternativ att göra dem sökbara men ej synliga? Kanske skulle skapas färre trådar om vissa svar redan finns i arkivet. Eller inte 😀 Jaja tack för länkarna!
    Johan
  • Jag undrar också varför trådarna inte kan fortsätta vara synliga helt enkelt.

    Det finns ju en pagineringsfunktion, så vad kommer att hända annat än at trådarna automatiskt försvinner från förstasidan och man kan bläddra bakåt i forumets trådlista?

    Johannes
  • Att inte arkivera alls skulle leda till att forumet tyngs ned av alltför många trådar så att de trådar som många lyssnare skulle kunna få hjälp av hamnar väldigt långt ned.



    Även ett mellanting, där dubbletter och inaktuella frågor arkiveras medan äldre förslag och diskussioner som fortfarande är aktuella på ett eller annat vis ligger kvar, skulle göra forumet svårare att använda. Flera trådar som jag vet att många lyssnare blir hjälpta av skulle hamna så långt bak att lyssnare inte ser dem.

    Annika Webbmaster
  • Men det är just argumenten som framläggs i det inledande inlägget av den här diskussionen.

    "Jag skulle föredra att gamla trådar inte togs bort efter att de blivit markerade som lösta.
    Det undviker skapandet av nya trådar och skulle underlätta uppföljning av problem som är återkommande"
    Johannes
  • När problemet med Apple Podcaster pågick, startades det ett dussin trådar om ämnet, varav de flesta arkiverades direkt. Sedan i mars har ingen rapporterat in problem om detta.

    Om ett problem som vi (eller i detta fall Apple) har löst skulle återkomma två månader senare, så vill vi helst få det inrapporterat i en ny tråd som jag i så fall försöker ge en tydlig exponering och där vi, om det är relevant, kan länka till tidigare trådar om liknande problem.

    Johan:
    Om du har återkommande problem med Apple Podcaster, så berätta om problemet. Det kan exempelvis bero på att du är utomlands eller har ett VPN med utländsk IP-adress:
    P1 Meny visas inte i Podcasts, Tyskland
    Annika Webbmaster
  • Om ett problem som vi (eller i detta fall Apple) har löst skulle återkomma två månader senare, så vill vi helst få det inrapporterat i en ny tråd
    I sådana fall kan man låsa den gamla tråden så den finns tillgänglig för nya läsare som har samma fråga eller problem, och hänvisa till att skapa en ny tråd för att ta upp frågan igen.

    Annars om tråden är dold leder det ju till omfrågningar av problem som kanske redan avhandlats och lösts i en tidigare tråd.
    Johannes
  • Annars om tråden är dold leder det ju till omfrågningar av problem som kanske redan avhandlats och lösts i en tidigare tråd.
    I det aktuella fallet är det ju per definition redan helt löst. Felsökningen som gjordes då vore mer förvirrande än hjälpsam om nya lyssnare skulle få samma problem, eftersom det i så fall inte är samma fel. Det är bättre för både oss och lyssnare om vi i ett sånt läge får felet inrapporterat på nytt och kan ge aktuella svar.

    Principiellt har du rätt i att det finns trådar som kan hjälpa lyssnare men som jag stängt på grund av att jag vill göra det så enklare att se de trådar som jag bedömer att fler lyssnare är behjälpta av.
    Annika Webbmaster
  • Det är bättre för både oss och lyssnare om vi i ett sånt läge får felet inrapporterat på nytt och kan ge aktuella svar.
    Det är samma sak som det jag skrev. Det är just om den befintliga/låsta tråden inte löser läsarens fråga som denne kan skapa ett nytt inlägg. Dessutom finns den låsta tråden tillgänglig med ett värde för den som har samma fråga som löses där.
    jag vill göra det så enklare att se de trådar som jag bedömer att fler lyssnare är behjälpta av
    Jag tycker det är bra att du gör ett jobb med att organisera ämnena efter ärenden och minskar redundans, för att skapa ordning och överblick i forumet. Att arkivera duplikat och redan lösta omfrågningar ser jag inget problem i.

    När det gäller att välja ut och lyfta fram trådar som kan vara till återkommande nytta så kan de fästas 📌 så de ligger kvar på förstasidan eller en särskild sida eller kategori med vanliga och återkommande frågor.

    Problemet med att arkivera och "städa undan" trådar är att det ändå inte går att behålla alla de trådar som eventuellt kan vara av relevans för en besökare inom ett så begränsat antal som några tiotal som nu är fallet.
    Johannes
  • ... inte går att behålla alla de trådar som eventuellt kan vara av relevans för en besökare ..
    Det går inte. Men jag kan se till att de frågor som är relevanta för flest besökare, vilket statistiken över sidvisningar ger mig en rätt god uppfattning om, ligger synliga med begripliga rubriker.

    Jag stänger förstås inte trådar som har många visningar, utom när trådarna blir långa, spretiga och svåra att ta till sig (trots att jag då brukar markera "bästa svaret", så att lyssnare inte ska behöva läsa allt för att få hjälp), som i fallet med denna tråd som jag inte bara har arkiverat, utan även har låst för nya poster trots att den konstant har legat bland de tio mest besökta trådarna under lång tid:
    P2 och P4 Plus i 320 kbps samt P2 i Flac

    I sista inlägget förklarar jag varför tråden stängs och hänvisar till en ny tråd om just P2 i Flac.

    Antalet sidvisningar är inte allt. Hur jag prioriterar vad som ligger synligt påverkas även av andra faktorer.
    Annika Webbmaster
  • Antalet sidvisningar är inte allt. Hur jag prioriterar vad som ligger synligt påverkas även av andra faktorer.
    Ja, problemet för en läsare är just att man kan ha olika perspektiv på vad som prioriteras och upplevs som relevant, därför vore det bra om trådarna finns tillgängliga för bläddring och sökning.

    Jag har svårt att förstå skälet till att trådar som behöver lyftas fram inte istället kan låsas och fästas på förstasidan.
    Johannes
  • Håller helt med: Sluta snälla "rensa" forumen - låt alla inlägg stå kvar sorterade med senat nya inlägg först (efter pinnade).

    Återigen skiljer ni er från det som gäller i de allra allra flesta liknande fall - vilket folk därmed förväntar sig och agera utifrån - på sätt jag tror får negativa konsekvenser.

    Notera att det visuella intrycket inte blir ett dugg "stökigare" av detta - den enda skillnaden visuellt blir en radda sidnummer/navigeringspilar längst ned och att man som användare faktiskt kan söka efter relevanta trådar.

    De flesta kommer hit för att lösa något problem. När dom ser att det bara finns ett fåtal trådar, varav ingen sannolikt handlar om det dom behöver hjälp med, tror jag många drar slutsatsen att forumet knappt används och navigerar ut igen. Så gör iaf jag själv ofta. Framgår det däremot att det finns fler sidor söker man sannolikt på nyckelord.

    Som det är nu kan man inte hitta "gömda" trådar. Det faktum att JAG SJÄLV inte kan hitta ett tidigare inlägg jag själv skrivit du hänvisade till i Androidforumet - och kanske lägga till en kort kommentar om det blivit aktuellt på nytt i stället för att skriva igen antyder ett problem. Att vänta sig att jag ska gå till min mailbox och söka igenom diverse notifikationsmail i hopp att KANSKE hitta en länk till någon tidigare tråd är totalt orimligt (om det ens funkar?).

    Sannolikt är andelen besökare som STARTAR en NY tråd om ett problem de upplever mindre än 1/100. Eftersom folk inte hittar någon befintligt tråd missar dom därmed sannolikt OFTA en lösning.

    De som KOMMENTERAR på en befintlig tråd om sitt problem ("Tack det funkade/+1/Jag också - fast jag har inte Samsung" etc etc är troligen 10x fler än dem som startar en ny.

    Genom att "hålla snyggt" som ni gör minskar ni alltså gissningsvis forumets funktion både som kunskapsbank och feedbackfunktion. Och vinner i andra ändan ärligt talat INGET av värde.

    Vänligen!
    Andreas
  • Hej!

    Jag hade hoppats hinna svara på detta nu i veckan, men har dessvärre inte mäktat med det, så jag ber att få återkomma.

    Tack för att ni är tydliga med kritiken. Jag ska försöka vara tydlig i mitt bemötande av densamma.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har svårt att förstå skälet till att trådar som behöver lyftas fram inte istället kan låsas och fästas på förstasidan.
    Där fäster jag fyra trådar från respektive kategori. Fler trådar än så går inte att fästa där, och är heller inget jag önskar, på grund av att det blir svårt att överblicka.
    låt alla inlägg stå kvar sorterade med senast nya inlägg först (efter pinnade).
    Jag tror inte att storleken på detta forum framgår riktigt. I forumet finns det cirka 19.000 trådar. Nästan 1.200 av dessa är skapade 2025. En relevant fråga som skrevs i början av januari skulle därför drunkna helt om jag inte prioriterar vilka av dessa frågor som arkiveras (och som alltså är fullt åtkomliga om du har en länk).
    De flesta kommer hit för att lösa något problem. När dom ser att det bara finns ett fåtal trådar, varav ingen sannolikt handlar om det dom behöver hjälp med, tror jag många drar slutsatsen att forumet knappt används och navigerar ut igen.
    Där ser jag till att det som de flesta behöver hjälp med syns väl, samt att det alltid ligger någon tråd välexponerad där det av rubriken framgår att ärendet är löst:



    Det är nog rätt svårt att få intryck av att detta forum knappt används.
    Det faktum att JAG SJÄLV inte kan hitta ett tidigare inlägg jag själv skrivit du hänvisade till i Androidforumet - och kanske lägga till en kort kommentar om det blivit aktuellt på nytt i stället för att skriva igen antyder ett problem.
    Eller också kan du starta en ny tråd, skriva superkort om problemet och att du har beskrivit det noga tidigare, så kan jag länka till din tidigare tråd och sålla fram det mest relevanta från den så att du, jag, andra lyssnare och de kolleger som har detta forum som ett arbetsverktyg enklare kan följa hela ärendet..
    Att vänta sig att jag ska gå till min mailbox och söka igenom diverse notifikationsmail i hopp att KANSKE hitta en länk till någon tidigare tråd är totalt orimligt (om det ens funkar?).
    Dina gamla länkar till trådar i forumet ska funka. Många lyssnare gör på det viset, men det är inget jag förväntar mig.
    Sannolikt är andelen besökare som STARTAR en NY tråd om ett problem de upplever mindre än 1/100. Eftersom folk inte hittar någon befintligt tråd missar dom därmed sannolikt OFTA en lösning.

    De som KOMMENTERAR på en befintlig tråd om sitt problem ("Tack det funkade/+1/Jag också - fast jag har inte Samsung" etc etc är troligen 10x fler än dem som startar en ny.
    Nja ... Som jag skrev har det sedan årsskiftet startat knappt 1200 nya trådar. Det har även skrivits ca 2800 kommentarer i befintliga trådar (där vissa trådar står för en stor del av kommentarerna).

    De allra flesta besöker forumet, hittar det de undrar över och lämnar sen forumet utan att skriva något själva. Antalet sidvisningar sedan årsskiftet är en bit över 710.000. Dessa fem trådar har haft flest visningar:



    Några av de trådarna är arkiverade nu, antingen för att de inte längre är aktuella eller för att det finns nyare trådar om samma ämne som är enklare för "nypåstigna" besökare att ta del av.

    Det jag håller mest koll på är dock vilka trådar som har extra höga visningar den senaste tiden. Så här ser det ut den senaste veckan:



    Genom att "hålla snyggt" som ni gör minskar ni alltså gissningsvis forumets funktion både som kunskapsbank och feedbackfunktion. Och vinner i andra ändan ärligt talat INGET av värde.
    Jag tror att vi vinner enormt mycket på färre och tydligare supporttrådar. Låt säga att en tiondel av besökarna i tråden som riktar sig till lyssnare med iOS 15 har det operativsystemet, ser att de bör uppdatera appen och hur de gör detta. Det ger 100 lyssnare som denna vecka får hjälp att lösa ett problem de inte ens var medvetna om.

    Har ni exempel på supportsidor (eller andra tjänster som riktar sig till allmänheten), där det är enkelt att följa både sina egna ärenden utan att själv ha koll på ett aviseringsmejl, ärendenummer eller liknande, samtidigt som det går att få en tydlig överblick över de vanligaste frågorna? Jag kommer inte på något.
    Annika Webbmaster
  • De allra flesta besöker forumet, hittar det de undrar över och lämnar sen forumet utan att skriva något själva.
    Vad baserar du det på att besökare hittar vad de söker?
    Har ni exempel på supportsidor (eller andra tjänster som riktar sig till allmänheten), där det är enkelt att följa både sina egna ärenden utan att själv ha koll på ett aviseringsmejl, ärendenummer eller liknande, samtidigt som det går att få en tydlig överblick över de vanligaste frågorna? Jag kommer inte på något.
    Mitt intryck är att personal på myndigheter sällan eller aldrig har erfarenhet av att administrera Internetforum sedan tidigare, och att det görs på ett väldigt spretigt sätt mellan olika myndigheter med olika egenkonstruerade policyer som ter sig främmande och begränsande för oss som varit mer aktiva på olika nätforum sedan tidigare.

    Vad är det du syftar på med ärendenummer?
    Om jag skriver ett inlägg här på teknisk support får jag inget ärendenummer eller någon avisering för ärendet. Det jag måste göra isf. är att själv spara ett bokmärke till den URL som inlägget tilldelas.
    Johannes
  • Vad baserar du det på att besökare hittar vad de söker?
    På vilken typ av ärenden som har högst visning.
    Om jag skriver ett inlägg här på teknisk support får jag inget ärendenummer eller någon avisering för ärendet.
    Du ska få en mejl-avisering så snart jag eller en annan lyssnare har skrivit i tråden. I den aviseringen finns det två länkar som leder till din tråd:

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack för svar!

    1. Med "fästa högst upp på förstasidan" menar jag inte den sidan du screenshottar, där några toptrådar för varje forum visas utan helt enkelt att om alla trådar vore sökbara, och alla "visades" MED ETT VALBART ANTAL PER "SIDA", skulle samma effekt du uppnår genom att rensa allt du inte upplever som "aktuellt" kunna uppnås genom att "nåla/klistra/pinna" de mest relevanta trådarna i VARJE FORUM, som då visas högst upp på forumets första sida, innan andra trådar följer, sorterade tex efter senaste inlägg.

    Vad jag menar med att forumet inte skulle bli "stökigare" av detta är att alla trådar som inte visas bland de där först 20 eller vad man nu visar "per sida" inte SYNS ALLS om man inte aktivt bläddrar och därmed inte heller STÖR utöver att det behöver finnas en navigering, vilket tar minimal plats.

    2. Du frågar efter exempel och jag jämför, precis som Johannes verkar göra, detta forum med just andra FORUM. Något som funnits länge så att konventioner utvecklats för hur de bäst hanteras vilka också formar användares förväntningar. Det finns såklart massor av forum, men när det gäller teknik kan väl Sweclockers utgöra ett bra exempel. Eller diverse subReddits för den delen.

    3. Finessen med dessa är att även om just nu mest aktiva och/eller klistrade trådar syns först kan man SÖKA på allt innehåll. Dvs, vill jag skriva om något jag har för mig att jag har diskuterat - kanske startat en tråd om - tidigare kan jag enkelt - I FORUMET - söka på trådar/inlägg av mig själv, ev. plus relevanta nyckelord. Jag behöver INTE hålla reda på om/vad jag skrev innan, leta efter länkar bland mina email eller be dig hitta och "avarkivera" saker jag EVENTUELLT skrivit innan.

    Man kan också söka och hitta saker just du just nu inte bedömt passera ett ytterligt litet nålsöga för relevans. Tex "Samsung A41" + några ord som hjälper mig ringa in mitt problem. ALLA sådana försök att hitta lösningar på annat än de just nu mes "populära" problemen är just nu omöjliga.

    Och då måste jag, åter precis som Johannes, fråga vad du baserar din slutsats att de flesta hittar vad de söker på? Ditt svar "På vilken typ av ärenden som har högst visning" säger ju ingenting om vad FOLK HADE SÖKT EFTER OM DE HADE KUNNAT. Och då är vi tillbaka i min gissning att många INTE orkar starta en ny tråd när de inte hittar svar på sitt problem bland det fåtal trådar som visas (även vid sökning..)

    Det enda ni skulle behöva göra här är att INTE BEGRÄNSA redan befintlig sökfunktion till det ytterligt lilla antalet synliga trådar.

    Om "priset" för att göra detta möjligt är att visa en navigering, av typen "< 1 2 3 4.. >" kan jag återigen omöjligt se hur ni resonerar.
    Andreas
  • Tack.

    I det forumverktyg vi använder finns det idag inte stöd för att "pinna" fler trådar än de fyra från respektive kategori som syns på forumets startsida (vad jag kan se). När lyssnare går in på en kategori möts de därför av samtliga oarkiverade trådar i den kategorin, med möjlighet att sortera på nyast (default), senaste aktivitet eller flest kommentarer. Jag tror inte heller att det går att ställa in hur många inlägg som visas innan det blir paginering. Det är 50 trådar per sida, vilket gör det skulle vara svårt att få en överblick, även om jag försökte styra upp så att de 25 översta trådarna i respektive kategori vore relevanta.



    Med möjlighet till att fästa fler trådar i toppen + en paginering som gör att max 20 inlägg visas, är det möjligt att ert förslag skulle kunna funka både för de många lyssnare som är ovana vid att använda forum och för er som är vana vid forum och därmed förväntar er att detta forum ska fungera på ett annat vis än nu.

    Johannes har ofta framfört, bland annat i denna tråd om öppen källkod, att vi bör upphandla en annan plattform. Här har du ett argument till, alltså.

    Dock vet jag inte om jag tror att det är önskvärt att göra Sveriges Radios supportforum mer likt vanliga forum. Jag behöver tänka ett varv till på vad det skulle innebära i förlängningen och diskutera med kolleger.

    Bland annat skulle risken att lyssnare hittar till trådar som inte längre är aktuella öka. Med fler öppna trådar blir det svårare att hålla reda på vad som är dubbletter och rensa bort sådana, samt att kunna ta ansvar för att de öppna trådarna är aktuella (eller i alla fall inte missvisande). I ett forum med så stort inflöde och där endast en person modererar, är detta en väsentlig aspekt.

    jag jämför, precis som Johannes verkar göra, detta forum med just andra FORUM
    Jämför istället supportforumet med annan SUPPORT, där syftet är att hjälpa besökare att lösa, eller åtminstone rapportera in, problem. Som dessa:
    Man kan också söka och hitta saker just du just nu inte bedömt passera ett ytterligt litet nålsöga för relevans. Tex "Samsung A41" + några ord som hjälper mig ringa in mitt problem.
    Jag förstår att det bara är ett exempel, men kan ändå berätta att  A41 ger fyra träffar för mig som kommer åt alla trådar.

    Ditt svar "På vilken typ av ärenden som har högst visning" säger ju ingenting om vad FOLK HADE SÖKT EFTER OM DE HADE KUNNAT.
    Fast jag ser ju även vad folk rapporterar in hit, vad de tar upp med Lyssnarservice och i "app-butikerna", det vill säga att jag har rätt bra koll på vad som är intressant och relevant för många lyssnare och vad som är viktigt för en mindre andel.
    Och då är vi tillbaka i min gissning att många INTE orkar starta en ny tråd ...
    Samtidigt har lyssnare alltså startat 1200 nya trådar i år, så det verkar inte vara en helt oöverstiglig tröskel.
    Annika Webbmaster
  • Jag är medveten om att ert företag stöps om och att Annikas funktion kan försvinna.
    Det hörs redan på radio.
    Tomas Thorén
  • Tycker också det är synd att gamla inlägg tas bort. Jag har ställt en teknisk fråga här tidigare som jag fått besvarad men nu hittar jag inte längre tråden. Att ta bort äldre trågar gör så att jag inte kan använda Google för att hitta saker i forumet.
    Anton
  • Instämmer.SR har bara faq som om man vore behjälpt av det .Den allvetande Annika kanske är bortrationaliserad pga kostnadsbesparingar.
    Fö framgår det inte vad som är ändrat med ny programvaruversion.Ingen programvaruhistorik...
    Tomas Thorén
  • Hej!
    Tomas skrev:

    Jag är medveten om att ert företag stöps om och att Annikas funktion kan försvinna.
    /.../
    Den allvetande Annika kanske är bortrationaliserad pga kostnadsbesparingar.
    Jag har inte hunnit bli bortrationaliserad sedan jag senast svarade i denna tråd i onsdags.

    Sveriges Radio har dock sagt upp många anställda för ett år sedan, och flera kolleger som fick sluta hade arbetat med "stödfunktioner", däribland min närmaste kollega Ted som också svarade här i supportforumet.

    Efter detta stålbad har vi en ekonomi i balans, men orosmoln tornar upp sig eftersom våra kostnader framöver förmodligen kommer att öka snabbare än intäkterna, se Sveriges Radios lednings kommentar om den proposition som ska ligga till grund för framtidens public service:
    Allvarliga konsekvenser för Sveriges Radio - Sveriges Radio-bloggen

    Samtidigt behöver utvecklingen av våra digitala tjänster fortsätta. Det arbetet blir bättre, billigare och mer effektivt i dialog med lyssnarna. Att skära ned den tekniska supporten från två pers till endast mig har funkat, även om det märks, bland annat genom att forumet får stänga när jag har semester och genom att jag har sämre möjlighet att följa upp frågor.

    Att slimma bort supporten och dialogen med lyssnare helt skulle däremot inte minska kostnaderna, utan öka dem, som jag ser det. (Skulle - mot förmodan - någon på Sveriges Radio göra en annan bedömning, så kan jag ge tydliga exempel på hur min felsökning ihop med lyssnare direkt spar tid [alltså pengar] för företaget.)
    SR har bara faq som om man vore behjälpt av det
    Där håller jag inte med. I en FAQ presenteras frågor och svar, som här:
    Frågor & svar om Sveriges Radio - Sveriges Radio

    I ett forum finns det möjlighet till dialog och diskussion, som här:
    Forum för teknisk support - Sveriges Radio

    I detta forum finns det knappt 100 synliga diskussionstrådar. Därutöver finns det 19.000 arkiverade trådar som lyssnare kan skriva i utan problem bara de har en länk. Länk kan de ha via aviseringsmejlet, där både den turkosa rubriken och knappen Gå till forumet för att svara tar er till rätt tråd.



    Vill ni stimulera till mer dialog så är det annars fritt fram att dela länkar till trådar i detta forum, arkiverade eller öppna, på Sweclockers, Reddit, Swedroid, Facebook, Flashback eller (som här) i Euphonia Audioforum. Jag arkiverar inte trådar som har många visningar, så om ni lockar in intresserade lyssnare och en fråga har en levande diskussion, kommer jag förstås inte att arkivera den tråden, utom ifall tråden blir lång, spretig och svår att ta till sig (eller är off topic, vilket jag behöver bli strängare med när jag är ensam på supporten).

    Om jag arkiverar en tråd som har många visningar på grund av att den är spretig, så ser jag till att det finns ett "flyttkort", en länk till en annan tråd där diskussionen kan fortsätta (samt gärna en länk i den nya tråden tillbaka till den ursprungliga diskussionen).

    Anton skrev:
    Jag har ställt en teknisk fråga här tidigare som jag fått besvarad men nu hittar jag inte längre tråden. Att ta bort äldre trådar gör så att jag inte kan använda Google för att hitta saker i forumet.
    Google (och andra externa sökmotorer) kan hitta även arkiverade forumtrådar. Jag får i alla fall då och då sökträffar på arkiverade trådar i forumet, i synnerhet om de tidigare har varit öppna, och därför har hunnit indexeras av sökmotorerna.

    Ungefär när skrevs din fråga? Jag ser nämligen ingen fråga inskickad från samma e-post det senaste året. Längre tillbaka än så kan jag inte söka på din "profil". Med tanke på hur stora förändringar vår teknik har genomgått det senaste året, är många svar vi givit på tekniska frågor dessförinnan inte heller aktuella längre. Har du använt en annan e-post kan jag dock inte koppla ihop dig med din tidigare fråga även om den skrivits nyligen. (Jag frågade faktiskt en Anton med en arkiverad teknisk fråga om han är du.)

    Om du kort repeterar frågan, så försöker jag hjälpa dig att hitta den på nytt. Eller länkar till en annan tråd där svaret står. Eller svarar på nytt. Om jag tror att din fråga är intressant för många lyssnare, så skapar jag en ny tråd av den!

    Om inte annat kan det vara intressant att se om det tidigare svaret fortfarande hade varit hjälpsamt att hitta på nytt, eller om det är bättre att få ett aktuellt svar baserat på hus Sveriges Radios teknik fungerar idag.
    Annika Webbmaster
  • Tack,
    Innebär det att det är meningslöst att vända sig till klagomålstanten huruvida det fortfarande råder en del konstigheter med appen SRPlay? Antar att utvecklingsfunktionen har avstannat?
    Hade tidigare en del synpunkter.
    Tomas Thorén
  • Hej igen!
    Innebär det att det är meningslöst att vända sig till klagomålstanten ...
    Du har tidigare förklarat att du på din förra arbetsplats hade konsumentavdelning som kallades klagomålsavdelningen där klagomålstanten arbetade.
    "Klagomålsavdelningen" 

    Jag svarade då att jag tycker att det namnet signalerar att företaget ville undvika dialog och att jag inte vill kalla vare sig  Lyssnarservice eller supportforumet för "klagomålsavdelningen".

    Så jag omformulerar din fråga:
    Innebär det att det är meningslöst att vända sig till den tekniska supporten huruvida det fortfarande råder en del konstigheter med appen SRPlay? Antar att utvecklingsfunktionen har avstannat?
    Apputvecklingen pågår och vi är intresserade av en dialog med lyssnarna kring hur våra tjänster funkar.
    Hade tidigare en del synpunkter.
    Jag förmodar att det är denna tråd du tänker på:
    Flera problem med iPhone-appen

    Du har även varit delaktig i denna tråd:
    LÖST: Lägg tillbaka kanaler på startsidan

    Därutöver har du undrat om appen fungerar sämre än den borde för att berättiga supportens existens samt, i en tråd om varför Sveriges Radio kallar radioprogram för poddar, skrivit att "Annika sk webmaster på sr förlöjligar en del allvarliga inlägg i välmenande syfte" (men dessvärre inte hjälpt mig att förstå den kritiken). Vi har även, som sagt, haft en diskussion med om just ordet "klagomålsavdelningen".
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.