Timer stänger inte av appen
På senare tid har jag märkt att sömntimern (timer) inte stänger av programmet efter anvisad tid. Gjorde ett test i dag 17/12 och spelade ett 42:22 minuter långt program, och satte timern på 20 minuter. Timer symbolen började räkna ner, och animera sig ( en halvmåne ) och vid 20 minuter slutar timern och animation av halvmånen. Men programmet fortsätter prata på under hela program tiden (här 42:22 minuter, till slutet alltså). Så var det inte förr. Har varit såhär i några veckor. Appen är release 23.11.5 uppdaterad 29 november. Körs på Android version 14 Galaxy S23.
Följ inlägget
0
följare
Hej Eva!

Tack för din utförliga beskrivning av problemet!
Jättebra att du även fick med både telefonmodell, app- och androidversion, det underlättar för oss i felsökningen. Jag tänker att vi först dubbelkollar så att ingen inställning av misstag slagits av inne i appen:
Vi börjar med själva grunden, att vår app har rätt att använda aviseringar och att aviseringskategorin Sovtimer är tillåten. Det kanske ser lite annorlunda ut hos dig, men i de flesta Androidmobiler ska du kunna hitta detta i systeminställningar (inställningarna för mobilen) -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier.
Om du skrollar ner en bit finns det ett val som heter Sovtimer. Är den påslagen?
Det som gör mig lite konfunderad är att jag får sovtimern att fungera som den ska i min Samsung Galaxy.
Vi kan testa och se om det hjälper att undanta appen från batterioptimering, vilket är en justering som brukar kunna lösa en mängd olika problem i appen på androidenheter. Det kan vara värt ett försök om inte annat.
Se om du kan göra så här:
Gå in i telefonens inställningar -> Välj Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Inga begränsningar.
Återkom gärna och berätta om du märker någon förbättring efter denna justering!
https://us.community.samsung.com/t5/Galaxy-S22/Software-issue-after-update/td-p/2746487
Nu har jag också kunnat återskapa felet!
Jag uppdaterade precis (för någon timme sedan) till senaste UI 6, så det är möjligt att felet på något vis är kopplat till den uppdateringen. Jag kommer lyfta detta med våra utvecklare snarast möjligt och be dem undersöka detta. Så snart jag vet mer kommer jag att återkoppla till dig.
Tack för att du gjorde oss medvetna om problemet!
Har du möjlighet att uppdatera appen och se ifall problemet fortfarande kvarstår?
Bra! Skönt att sovtimern nu verkar fungera som den ska hos dig. På min Samsung verkar den inte helt fungera som den ska ännu men utvecklarna håller på att undersöka vad felet kan bero på.
Stort tack för din hjälp med att identifiera detta problem Eva! Nu håller vi tummarna att felet inte återkommer.
Vi håller tummarna för det!
Och tack återigen för att du engagerar dig och hjälper oss i detta felsökningsarbete.
Nu har fler lyssnare hört av sig om timer-problem, och jag tror att det beror på att UI 6 har kommit till fler lyssnare. Lena skriver att det gör skillnad om skärmen är tänd eller släckt, där timern fungerar bra så länge skärmen lyser (eller, rent tekniskt, appen ligger i förgrunden).
Eftersom problemet har kommit och gått lite hos dig, så tänkte jag att detta skulle kunna förklara varför felet inte alltid märks. Om felet kvarstår, så får du gärna ha detta i bakhuvudet, och se om det finns ett sådant mönster! Väldigt bra att det inte verkar vara ett generellt problem med timern. Om felet kvarstår, så testa om ljudboksappens timer fungerar som den ska även när skärmen är släckt. Om den gör det, så återkom, eftersom det i så fall finns en del "underliggande inställningar" för hur timerns avisering fungerar som vi vill jämföra mellan SR Play och den app där timern fungerar bättre!
I första hand hoppas jag förstås att felet verkligen har upphört med de senaste programuppdateringarna! Där tror jag att olika uppdateringar liksom pytsas ut slumpvis för att Samsung snabbt ska kunna dra tillbaka det hela om det visar sig att en tänkt förbättring i ena änden skapar oväntade problem i en annan del av appen! Även vi på Sveriges Radio smyger ut nya versioner, där ni beta-testare (tack!) alltid får de nya versionerna, som vi sedan låter sippra ut till alla.
Vid en så stor uppdatering brukar det finnas en del "barnsjukdomar". Bra att dessa snabbt åtgärdas!
Tack för dina utförda tester!
Jag och en utvecklare stöter på liknande beteende som det du beskriver. Funktionen beter sig allmänt märkligt och det är fler användare som rapporterat in samma sak. Vi är ännu inte helt på det klara med vad det är som strular, men vi har goda förhoppningar om att få ordning på detta bekymmer vad det lider. I nuläget har vi ett par olika problem i appen som vi misstänker kan vara kopplade, därav tar det lite längre tid än vanligt att reda ut vad det egentliga problemet ligger.
Tack för din hjälp hittills med att ringa in problemet!
Låta skärmen vara påslagen?
Som jag skrev har andra lyssnare märkt att timern fungerar om appen ligger i förgrunden (synlig på skärmen). Därmed bör du kunna få en mer pålitlig timer genom att exempelvis sätta den på 20 minuter och låta mobilskärmen släckas efter 30 minuter:
How to Adjust Screen Timeout, Android 14 (Youtube)
Om du inte kan somna med "mobilen som nattlampa", kan du dämpa ljuset och vända ned skärmen.
Timer-app?
Det finns appar som kan "tysta ned andra appar", som också kan lösa detta behov. Jag har inte kikat på dessa sedan jag tipsade en lyssnare om detta runt 202. Då var denna artikel från 2015 fortfarande relevant, och vid en snabb koll nu ser den ut att fortfarande hålla:
How to Set up Music Sleep Timers on Your Phone
Under mellanrubriken Setting a Sleep Timer on Android tipsar de om att söka på "sleep timer" i Google Play för att hitta en app som stänger ned ljudet från andra appar. Numera finns det fler sleep timer-appar än de som nämns i artikeln och 2020 var det i synnerhet en som hette Cozy Timer som verkade seriös.
Dessa timer-appar har ofta lågt betyg i Google Play för att de "slutar funka". Jag tror inte att det är något större fel på dem, utan beror på att man måste skydda en sådan app från batterioptimering för att den ska fungera i bakgrunden.
Vår nya version är nu på väg ut i beta där vi hoppas att sovtimern fungerar som den ska!
Eftersom du redan är betatestare så bör du snart få in version 24.3.1 i din telefon, du får gärna återkomma och berätta ifall du upplever någon förbättring när du hunnit testa sovtimern.
Tack för ditt tålamod!
(Jag skrev in till forumet om push notiserna i en annan tråd: Alla reglagen kring pushnotiser hade i appen slagit på sig själva nu under natten till idag och frångått min inställning om att bara ta emot notiser för "viktigt meddelande till allmänheten" till att ta emot "allting". Riktigt dålig upplevelse!)
Testa att uppdatera appen igen!
Felet med pushnotiserna dök upp i vår senaste version, utvecklarna åtgärdade då problemet snabbt och släppte under fredagseftermiddagen en ny version där detta problem ska vara åtgärdat.
Du kan med andra ord slå av de notiser du inte vill ha och endast ha VMA-notisen påslagen, det ska fungera nu. Du behöver alltså inte ha Nyheter från ekot-notisen påslagen, sovtimern ska självfallet fungera utan att den är i-bockad.
Återkom gärna om du inte får det att fungera!
Hej Eva!

Åh nej! Det låter inte bra. Visst är även Sovtimer påslagen inne i telefonens inställningar?
Gå in i systeminställningarna (inställningarna för telefonen) -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier. Visst är Sovtimer i-bockad som den ska?
Jag hör av mig till utvecklarna och framför detta med en gång.
Förra veckan skrev Peter att han fortfarande hade problem, och det visade sig bero på en batteriinställning som var satt till "optimerad". Han har nu tagit bort den begränsningen och timern fungerar som den ska, se hans svar här den 9-10 april:
LÖST: Problem med sovtimern, Android
Dubbelkolla därför att de två inställningar som vi vet kan ge problem med timern fortfarande är rätt hos dig:
Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad ("inga begränsningar" kallas det i en del mobiler)
Gå in i telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier -> Sovtimer
Under hans sista vecka, precis innan påsk, så kikade han och jag på felanmälningar om sovtimern för att se hur pass många det var som fortfarande har problem. Då hittade vi endast din felbeskrivning samt hans egen iakttagelse från den 13 mars. Ted kunde dock inte längre återskapa felet nu innan påsk och vi misstänkte att det berodde på att hade ändrat någon lokal inställning så att problemet upphörde.
Det i kombination med att Peter blev hjälpt at att "avoptimera" ger mig stort hopp om att även du har nytta av samma ändring. Om det inte hjälper, så vill vi veta det!
När appen syns på skärmen så ligger den i förgrunden. Om du använder en annan app eller om skärmen släcks, ligger den i bakgrunden och problemet här är just att appen inte har rätt att "göra saker" i bakgrunden. Den får fortsätta att spela ljud, men inte "göra något nytt" som att stoppa ljudet.
Vi behöver således förstå vad det är som gör att appen inte fungerar fullt ut i bakgrunden.
Batterioptimering Eftersom detta är det absolut vanligaste skälet till att appen inte funkar i bakgrunden vill jag verkligen vara säker på att detta är rätt inställt. Står det "inga begränsningar" om du kikar här?
Inställningar > Appar > SR Play > Batteri
Bra att vi inte gav upp!

Med appen utan batteribegränsningar och med aviseringskategorin Sovtimer påslagen bör timern fungera som den ska.
Du hittar den här:

Inställningar > Appar > SR Play > Aviseringar (ska vara påslagen) > Aviseringskategorier
Inne på Aviseringskategorier så ska kategorin Sovtimer vara påslagen. Appens övriga kategorier, exempelvis vilka pushnotiser du tar emot, spelar däremot ingen roll för timern.
Det är inte i appen de här inställningarna ligger utan i mobilens inställningar.
För sent, och nu kan jag inte slå på push för VMA och inte välja P4-kanal heller. Reglagen rubbas inte.
Hittar inga kategorier. Min ser ut såhär.
Det reglaget måste slås på först. Sedan hittar man menyvalet Aviseringskategorier, är dolt annars. Gick även ur beta test nu.
Står det fortfarande inga begränsningar om du kikar här?
Mobilens inställningar > Appar > SR Play > Batteri
Mobilens Inställningar -> Appar -> SR Play -> Aviseringar (påslagen) -> Aviseringskategorier -> Sovtimer (påslagen)
Vi börjar i den änden, så hjälper jag dig med inställningarna för pushnotiser när du har sett att de inställningar som behövs för sovtimern stämmer.
Batteriet kommer in som optimerat vid ominstallation, det får man komma ihåg att ändra på.
Som min före detta kollega Ted skrev, ligger batterioptimeringen bakom en mängd olika app-problem. Om appen börjar bete sig skumt framöver, så kika gärna på om optimeringen har slagits på utan din vetskap.
Upprepade felet med att den inte fungerar. Satte på ert längre program (Fågelsångsnatten), nollställde programmet, startade det. Satte omgång på sovtimern på tio (10) minuter. Släckte skärmens ljussken, det är trots sllt mitt i natten och mörkt ute, klockan var 03:20. Femton minuter senare kunde jag konstatera att programmet spelade på,, helt oberörd av sovtimern. Tände skärmen för att kolla. Omedelbart som skärmen gick på, så startade timern sin uttoning av ljudströmmen och klockan för programmet stannade vid tiden 16:57, en dryg kvart. Timern klarar tydligen bara att stänga ljudströmmen om skärmen samtidigt lyser och skärmlåset inte är på. (Hsr såklart skärmlås på mobilen och släckt skärm när jag ska sova). Jag kontrollerade batteri och aviseringsinställningarna, men de är precis som du sa. 100% batteri (inget optimerat läge) och tillgång till aviseringar. Så det måste vara någon annan orsak.
Så fungerar den alltså inte.
Det märkliga är att det fungerade i tidigare versioner, för ett år sedan.
Andra sömntimer som klarar stänga ljudströmmen använder inte nedtoning, utan klipper av ljudet direkt. Inget tjafs med nedtoning.
Kanske hade jag skärmen påslagen när jag testade om appen fungerade, första gången, satt väl och tittade på hur timern räknar ned. Men med släckt skärm - nej. Har upprepat detta 3 ggr nu. Godnatt. 🌛
▶️⏩️⏸️⏪️
Jag har nyss testat med en Samsung Galaxy S10, och sovtimern gör det den ska hos mig, även med skärmen släckt och telefonen helt stilla.
Det låter fortfarande som om appen inte har rätt att utföra processen "stoppa ljudet" i bakgrunden. De två vanligaste orsakerna har du åtgärdat när du tog bort batteribegränsningen och tillät avisering för sovtimern. Att det har fungerat vissa gånger när du har testat men inte fungerar mitt i natten när du verkligen behöver timern, måste vi fundera över. En skillnad skulle, som du antog, kunna vara att du vid testet när timern funkade, inte hade appen i bakgrunden. MEN det kan finnas en annan skillnad, nämligen att testet gjordes på dagen medan problemen finns på natten.
Hur går det om du testar på dagen? Starta ett avsnitt, sätt timern på tio minuter, släck skärmen och lägg ifrån dig mobilen. Går timern fortfarande inte igång av sig själv, utan först när du låser upp mobilen?
Det märkliga är ju att det fungerar bra hos så många, inklusive hos mig. Hade det varit ett problem med appen så hade det drabbat alla lyssnare på samma vis.
Hej igen!

Det var bra att du återkom till forumet, för jag har hittat ytterligare en inställning som bör kunna påverka sovtimern:
Mobilens Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play
På sidan du då kommer till som (åtminstone hos mig) har rubriken Appinfo, finns det, nästan i botten, ett alternativ som heter Alarm och påminnelser. Den funktionen kan jag tänka mig att du behöver ha påslagen för att timern ska fungera i bakgrunden.
Lägen och rutiner är rätt avancerade inställningar! Bra att du fick dessa att fungera, men det är förstås inte tänkt att det ska vara så här krångligt.
Jag håller tummarna för att den här nyupptäckta inställningen Alarm och påminnelser är det som vad som skiljer sig mellan de lyssnare som får det att fungera och er där det inte fungerar. Lena här har också problem med timern, trots att hon nu har funnit både timer-aviseringen och batteriinställningen och ställt in det rätt.
Jag kommer att tipsa Lena både om Alarm och påminnelser och om att Lägen och rutiner annars kan vara en lösning, så tack för att du beskrev att det fungerar för dig! Tack även för att du har berättat hur du lockade fram aviseringskategorierna, vilket jag har tipsat en annan lyssnare om.
Trevlig helg!
Jag håller med om att du har gjort flera intressanta iakttagelser. Att timern kan slå av en direktströmmad kanal tyder på att appen har rätt att fungera i bakgrunden.
Om du orkar, så skulle vilja att du testar ytterligare en sak, nämligen att om timern kan stänga av ett nedladdat avsnitt om du lyssnar i mobilens flygplansläge. Om detta fungerar bättre, så slå på normal uppkoppling igen och se om timern därefter fungerar som vanligt.
Manövern med att smita emellan med en kort tids flygplansläge har effekt på ett annat problem i Android-appen (hög batteriförbrukning vid efterhandslyssning), där flygplansläget liksom verkar "normalisera" något som kommit i olag hos vissa lyssnare. Det finns ett par likheter mellan ditt problem och det andra problemet (båda drabbar poddar men inte direktlyssning, vi på Sveriges Radio kan inte återskapa felet) som gör att jag åtminstone tycker att manövern är värd att testa.
Tack för ditt tålamod.
Nu orkar jag inte testa mer utan övergår till att använda Lägen och rutiner, och låter operativsystemet klippa processen efter en viss tid, istället för att irritera mig på timer-funktionen. Såg på Google att många andra timers också har problem här och där, dock inte hos Danmarks Radio eller NRK. Men hos dem räknar timern inte ner klocktid utan räknar ned antalet uppspelade minuter (är inte samma sak om man pausar uppspelningen under pågående timer-nedräkning). I praktiken kan man ju räkna ned uppspelade minuter, för somnar man ifrån radion så pausar man ju ändå inte programmet medan man sover, och nedräkningen blir samma som om man räknat ned i klocktid. 😴🕥
Hur gick det sedan under natten?