Appen tappar minnet när man byter nätverk
Jag har under många veckor upplevt problem när jag byter nätverk. T.ex. om jag är ute och kommer hem, så antar jag att appen börjar använda mitt WiFi.
Om jag lyssnar på direktsändning men gör några pauser (t.ex. för att ta ett elefonsamtal) så hamnar jag ju efter direktsändningen i det jag lyssnar på. allt funkar bra tills jag kommer hem då verkar det som att appen plötsligt hoppar till direktsändning medan jag l7yssnar. som om den glömde bort var jag var i min lyssning när den byter nätverk.
Jag har också upplevt när jag efterhandslyssnar och kommer hem till mitt WiFi så hänger sig appen ett tag innan den fortsätter spela. Detta är nya problem som jag inte har upplevt tidigare.
Som jag tidigare har rapporterat så hänger sig appen ofta och kraschar ofta, vilket också känns som att det är kopplat till att appen är mer känslig för att den alltid vill synka mot SR-servern, och om servern inte svarar direkt så hänger sig appen istället för att appen tillåter navändaren att fortsätta.
Upplever en klar försämring i min användarupplevelse när appen är så instabil.
Om jag lyssnar på direktsändning men gör några pauser (t.ex. för att ta ett elefonsamtal) så hamnar jag ju efter direktsändningen i det jag lyssnar på. allt funkar bra tills jag kommer hem då verkar det som att appen plötsligt hoppar till direktsändning medan jag l7yssnar. som om den glömde bort var jag var i min lyssning när den byter nätverk.
Jag har också upplevt när jag efterhandslyssnar och kommer hem till mitt WiFi så hänger sig appen ett tag innan den fortsätter spela. Detta är nya problem som jag inte har upplevt tidigare.
Som jag tidigare har rapporterat så hänger sig appen ofta och kraschar ofta, vilket också känns som att det är kopplat till att appen är mer känslig för att den alltid vill synka mot SR-servern, och om servern inte svarar direkt så hänger sig appen istället för att appen tillåter navändaren att fortsätta.
Upplever en klar försämring i min användarupplevelse när appen är så instabil.
Följ inlägget
1
följare
Detta händer VARJE gång jag byter nätverk (t.ex. när jag går hemifrån eller kommer hem).
Dels slutarappen att spela under kanske ca 10 sekunder.
Och dessutom tappar appen som sagt var minnet.
Detta påverkar min lyssning negativt flera gånger om dagen.
Hoppas att detta är prioriterat och att det fixas snart.
Jag vet sedan tidigare att ni inte vill backa tillbaka till en fungerande version, men det kan vara värt att överväga eftersom detta har funkat tidigare under många år.
Även detta borde vara en följd av att vi har låtit appens processer förbruka mer resurser än vad vi borde ha gjort, och jag hoppas verkligen att detta blir bättre i nästa version av appen.
Vi får höras när du har hunnit använda den nya versionen ett tag och då se om allt fungerar bra, eller om vissa problem kvarstår.
Om jag t.ex. är ute och promenerar och lyssnar på direktsändning, och om jag sedan pausar direktsändning 5 minuter och sedan fortsätter lyssna.När jag kommer hem och appen byter till mitt WiFi så glömmer appen bort var jag var och fortsätter spela från direktsändning trots att jag ju var 5 minuter efter direktsändning när jag kom hem.
Detta har inte varit ett problem tidigare utan är något som har uppstått under förra året.
LÖST: iOS-app fryser efter ca 20 minuters live-lyssning
Vi behöver dock fortfarande se till så att avbrotten blir färre och att de avbrott som trots allt sker hanteras korrekt så att ni återansluter till rätt position. Att prestanda-felet är borta ur ekvationen bör göra det enklare för oss att förstå vad som skapar de ännu ej lästa problemen med avbrott och fel återupptagande av ljudströmmen.
Du kan ha rätt, men jag upplever inte detta som ett prestandaproblem.
Det inträffar VARJE gång jag lyssnar på direktsändning och "ligger efter" pga att jag har pausat eller hoppat till början av programmet.
Tidigare var det ofta en långtystnad när jag bytte nätverk, men det har minskat. Idag gick det helt sömlöst när jag bytte nätverk, MEN appen tappade ändå minnet och började spela från direktsäning när jag kom in genom dörren.
Det faktum att det inte blev något avbrott får mig att tro att felet beror på något annat än prestanda.
Prestandaproblemet, som ledde till att appen i vissa lägen inte svarade och till rena krascher, har vi åtgärdat, men avbrotten och med felaktiga återstart, kvarstår. Intressant att återstarten av uppspelningen nu sker direkt hos dig. Jag hör med andra lyssnare om de har märkt samma sak.
Igår var det 30 sekunder och idag 18 sekunder. Så det är nog som du säger att det beror på belastningen på era servrar.
Vi har hittat ett fel som där det blir någon form av osynk mellan det som spelas upp och det som står i spelaren. Ljudet spelas live men visar en tidigare position i spelaren.
Det problemet uppstår om man backat i kanalen innan man startar uppspelningen. Om man först startar ljudet och sedan backar i ljudströmmen (t ex till början av pågående avsnitt) ska det inte bli samma problem. Det är oklart om detta fel har direkt koppling till problemet med avbrott som skickar dig till liveläge, men eftersom båda felen ger live-ljud trots att det borde vara backat, så hoppas jag det. Detta fel kan vi nämligen återskapa enklare, och därmed se vad som blir fel! Själv har jag fått det en gång när jag backade i P1:s ström över mobilnätet och sedan lät mobilen byta till wifi på egen hand efter en promenad. Därefter har jag inte kunnat framkalla det genom att mixtra med wifi-inställningarna och bara bryta uppkopplingen den vägen, så detta är knepigt för oss att få grepp om.
Det påverkar min lyssning negativt i princip varje dag.
Senast nu precis lyssnade jag på Lunchekot direktsänt och pausade (genom att klicka på min AirPod ). Pausade ungefär mitt i avsnittet 12:45. Tio munter senare klicka jag på min AirPod igen för att fortsätta där jag pausade, men då spelade appen land och sjöväder 12:55 istället för att fortsätta vid 12:45.
Jag bytte nätverk från mobildata utomhus, tillmitt wifi hemma om det kan ha påverkat.
Det känns som ett enkelt scnario. Appen behöver hålla ett "state" när jag pausar som kommer ihåg att jag var i position 12:45 när jag pausade. Sedan när jag börjar spela så ber appen att servern att spela från 12:45. Frågan är varför appen "tappar minnet"?
Buggen har vi uppfattat som att det blir ofrivilliga avbrott vid exempelvis nätverksbyte och att uppspelningen då övergår till direktläge. Därmed har vi fokuserat på att minska antalet avbrott, samt förstås se över så att de avbrott som trots allt sker hanteras korrekt.
Några lyssnare har rapporterat in att problemet har upphört efter de stabilitetsförbättringar som vi har gjort under våren, men eftersom problemet tyvärr inte har hjälpt alla lyssnare så arbetar vi vidare. I den senaste versionen, 25.5.5 som ännu inte rullats ut till alla lyssnare, ingår ytterligare stabilitetsförbättringar av direktlyssningen.
Det du beskriver nu, där ett nätverksbyte har ägt rum när ljudet pausats och att det efter paus felaktigt spelas vidare i direktläget, har jag inte fått beskrivet tidigare, tror jag (men ska kika i andra trådar). Jag håller med om att det låter som om det kan vara ett särfall av samma fel, och kanske dessutom ett särfall som visar att den korrekta positionen inte sparas ens vid en "ordnad paus", vilket i bästa fall hjälper oss att ringa in mer exakt i vilket läge vi missar att spara positionen!
Tack för att du är så bra på att beskriva detaljer. Återkom gärna när du har använt version 25.5.5 ett tag och berätta om du märker någon förbättring!
Som jag skrev för någon vecka sedan, så har vi gjort en del stabilitetsförbättringar i appen i hopp om att det ska fungera bättre för er.
Andra lyssnare skriver att appen nu är mer stabil och att ofrivillig övergång till direktläget sker mycket mer sällan, men fortfarande inträffar.
Hur går det för dig? Har även du märkt en förbättring?
Här är exempel från idag:
12:44 ska jag ut på lunchpromenad och vill lyssna på lunchekot som precis pågår.
Jag klickar på Spela P1 för att spela direktsändning. Öppnar spelaren och klicka på Gå till föregående" för att komma till början av lunchekot. Jag tar på mig skorna och går ner för trapporna. 12:47 i trapphuset misstänker jag att kopplingen till mitt WiFi är för svag så att appen går över till mobilnät. Samtidigt hoppar spelaren utan avbrott direkt till direktsändning. Jag har upp telefonen och öppnar spelaren och då står det "Spelar från 12:47". Slutsats: Appen har tappat minnet.
Jag ser två möjliga förklaringar.
1. Appen håller inte sitt egna "state" utan det ligger på servern kopplat till sessionen. När telefonen slår om till mobilnät så krävs en ny session och då förloras statet.
2. Eller så ligger statet på telefonen, men när telefonen går över till mobilnät och appen behöver skapa en ny session så raderas både den gamla sessionen och stateti appen.
Samtidigt är det inte helst konsekvent. Har ni flera instanser, och att om man har turen att hamna på samma instans när jag byter nätverk så går det bra. Men om jag hamnar på en annan instns så tappar appen minnet?
Även en av mina kolleger och lyssnaren Lars har kvar problem. Lars beskriver detta här:
Kastas iväg till direktsändning
Samtidigt har problemet upphört hos flera lyssnare, vilket tyder på att det funnits ett flertal underliggande faktorer som bidrar till problemen, och att vi nu har åtgärdat några av dessa, men inte alla.
Även Lars får avbrott med övergång till live-läge när han rör sig från wifi till mobilnätet samt vid övergång mellan olika mobilsändare. Däremot får han inte längre avbrott när han kommer hem och går till wifi från mobilnätet. Är det ett liknande mönster hos dig?
Hos Lars har avbrotten när han växlar från wifi till mobilnätet dessutom upphört (eller sker mer sällan) sedan han höjde ljudkvaliteten för direktlyssning från "mellan" till "hög". Det tyder på att problemet har med hur appen hanterar buffringen att göra, där en hög kvalitet (bitrate) fyller upp bufferten snabbare.
Den högre kvaliteten verkar däremot inte ha samma effekt på avbrott när Lars rör sig mellan olika mobilsändare.
Testa gärna om ljudkvaliteten påverkar problemet även hos dig. Inställningen Ljudkvalitet når du från Min sida, som det fjärde av de alternativ som ligger under mellanrubriken inställningar. På sidan du sedan kommer till vinns det tre olika ljudinställningar. För denna felsökning är det inställningen Direktlyssning som är intressant. Hos Lars avtog alltså problemen när han valde hög ljudkvalitet. Jag har bett den kollega som har liknande problem att testa samma sak.
Tack igen för att du hjälper oss att förstå vilka problem som återstår att lösa!