Ofta avbrott i sändning på iPhone

Hej!
När jag lyssnar (mest P1) så har det senaste tiden börjat bli konstiga avbrott i sändningen, 15-30 sekunder. Mycket irriterande då man missar sammanhang.
lyssnar i appen på en iPhone via wifi
Vad göra?
MVH, Åse F
Åse Frank

Kommentarer

  • Hej Åse!
    Testa att gå in på Min sida i appens nederkant och där välja inställningen för Ljudkvalitet. Om det översta reglaget, Direktlyssning, är inställt på Hög, så vill jag att du ändrar till Mellan och sedan använder appen som vanligt. Om det redan är Mellan så testa att byta till Hög.

    Den manövern hjälpte Thomas här med liknande problem:
    Många avbrott i iPhone-appen

    Om felet kvarstår trots denna manöver, så återkom. Berätta då vilken version av appen du har, vilket du ser nederst på Min sida.
    Annika Webbmaster
  • Provade men avbrotten är kvar. 🙁
    Version 25.3.4 (3033)
    Åse Frank
  • Tack, då har du redan fått en uppdatering som har löst vissa typer av avbrottsproblem.

    Nu är det helg, men detta vill jag verkligen att vi går till botten med, eftersom ni är många som har fått liknande problem den senaste tiden.

    Vi gjorde en stor teknisk förändring för P1 (inte i själva appen, utan i tekniken för att skicka ut ljudströmmen) den 17 mars. Kan det ha varit då avbrotten började märkas hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Det måste varit tidigare. Svårt att säga hur länge men kanske någon månad.
    Åse Frank
  • Tråkigt att felen funnits länge - men väldigt bra att kunna stryka det teknikbytet från listan över misstänkta.

    Tills vi får ordning på detta kan du testa om vår hemsida fungerar bättre för dig i mobilen. Där håller vi på med ett annat teknikskifte, så det finns två olika spelare från vilka du kan spela upp P1.Någon av dessa sidor borde ju kunna ge dig avbrottsfri uppspelning, tycker jag ...

    Nu tar vi helg. Trevlig sådan!
    Annika Webbmaster
  • Ständigt dessa avbrott! Då öppnar jag BBC 3 i deras app istället.
    Johan
  • Hej Johan!
    Ständigt dessa avbrott! Då öppnar jag BBC 3 i deras app istället.
    Jag förstår, men Åse vill förmodligen inte lyssna på BBC 3, utan specifikt på P1 - utan avbrott!

    Vi försöker lösa problemet, men på gott och ont drabbar detta inte alla lyssnare. Bra, eftersom allt funkar som det ska hos de flesta, men dåligt eftersom vi vill kunna återskapa avbrotten och förstå vad som orsakar dem.

    Både för att Åse (och gärna du förstås, även om BBC 3 är en trevlig kanal) ska kunna lyssna på ett stabilt sätt och för att vi på Sveriges Radio ska få en tydligare bild av problemet, är det då bra att det finns alternativa sätt att lyssna.

    'Vanliga hemsidan' är mer stabil
    Här finns P1 i en variant som, enligt andra lyssnare, inte bryts:
    www.sverigesradio.se/p1

    Övriga kanaler har motsvarande sidor:
    www.sverigesradio.se/p2
    www.sverigesradio.se/p3
    www.sverigesradio.se/p4 (vald P4-kanal)
    www.sverigesradio.se/p4plus

    Hur funkar 'nya webben'?
    Vi har även en nyare del av hemsidan där man når alla kanaler på samma sida:
    www.sverigesradio.se/kanaler

    Den sidan har delvis samma kod som appen SR Play. Att förstå om nya webben, i likhet med t ex P1-sidan, funkar bättre än appen eller om den nya kanalsidan ger samma problem som SR Play hjälper oss att ringa in felet i appen.

    Att vi inte kan återskapa felet i appen, trots att det är tydligt för oss att flera lyssnare har problem, innebär att vi är beroende av lyssnares hjälp (plus felloggar) för att förstå vad felet egentligen beror på.

    Berätta hur det går, i synnerhet om ni lyssnar från www.sverigesradio.se/kanaler, eftersom den sidans likhet med appen hjälper oss att förstå problemet bättre!
    Annika Webbmaster
  • OK, ja BBC 3 passar ju bäst om man, som jag, brukade lyssna på P2
    Johan
  • Jag hittar ingen direktsändning på https://www.sverigesradio.se/p1
    Eller är det bara att jag inte ser var den finns?
    Åse Frank
  • Play-knapp som startar sändningen av P1 ligger högt upp på sidan www.sverigesradio.se/p1. Pågående programmet visas och vid länken står det "direkt", se bild:

    Annika Webbmaster
  • Idag 2/4 helt hopplöst med alla dessa avbrott som har pågått i snart 2 månader. Det gäller både hemsidan och i appen, gäller wifi och även 4G. Har den senaste uppdateringen och kör på iPad och iPhon. Avbrotten är mellan 3-30 sekunder
    Bo Hallbäck
  • Hej Bo!

    Förstår jag dig rätt och du har haft problem i två snart två månader på både hemsidan och i appen, men har värre problem idag?

    Hur ofta uppstår avbrotten idag? Hur ofta sker de under "mer normala" dagar (under den period problemen har pågått)?

    Vilken eller vilka kanaler har du problem med?
    Annika Webbmaster
  • Idag har problemet varit mellan kl 10-12 ca 10-15 gånger. Mer normala dagar under hela dagen ca 5-10 gånger. Lyssnar på P4 Malmöhus och P4 plus, testade P1 och samma problem. Trodde först att det var mitt WIFI. Men testar också 4G som också har samma problem. Vad den gör att den ”laggar”
    Bo Hallbäck
  • Tack. Har du testat tipset om att byta ljudkvalitet i appen som jag gav till Åse i mitt första svar den 28 mars?

    Även om det inte hjälpte henne, så har det hjälpt Thomas här, som hade liknande problem:
    Många avbrott i iPhone-appen
    Annika Webbmaster
  • Ja, har bytt enligt den beskrivningen men inte till någon nytta.
    Bo Hallbäck
  • Synd att det inte hjälpt.
    Det gäller både hemsidan och i appen ...
    Har du, på hemsidan, lyssnat från sidan med alla kanaler, www.sverigesradio.se/kanaler?

    Testa i så fall gärna om det går bättre att lyssna här:
    Annika Webbmaster
  • Jag har haft avbrott varje dag och även den sista uppdatering 25.4.4. Avbrotten varier från 3 sekunder till 20 sekunde. Själv ska jag ladda ner en app som heter Radio Sverige FM / Webbradio. Så jag testar och återkommer
    Bo Hallbäck
  • Birgitta har en Android-mobil, så hennes fel får en egen rubrik:
    Androidappen: Ljudbortfall för kanal

    Bo:
    Berätta gärna hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Har haft på p4 Malmöhus ca 1 timme i den nya appen, inget avbrott ä så länge 🤪
    Bo Hallbäck
  • Flera korta avbrottt idag i P3 kring 7-tiden
    Magnus
  • Nä, nu är det för ofta…
    Magnus
  • Hej!
    Har avbrott i ljudet på ca 10-15 sekunder efter att jag startat appen
    Det går inte att spola tillbaka på 15 sekunders knappen för att höra det man missat. Jag har installerat om både appen och lurarna. Felet ligger hos er.
    ser att många har samma problem.
    Bo
  • Hej alla!
    En av mina tidigare kolleger har samma typ av avbrott som de ni beskriver, och hos honom hjälper det att backa något i ljudströmmen:

    Man kan ju själv manuellt backa /.../ och då blir lyssningen i stort sett avbrottsfri.
    Testa gärna att backa 30 sekunder vilket går att göra enkelt med två tryck på symbolen "backa 15 sekunder" som ni exempelvis kan nå i spelaren på låsskärmen, eller genom att trycka på den lilla spelaren nertill i appen, så att spelaren öppnas i ett större läge (se bild):



    Ger detta färre avbrott hos er? Om det hjälper, så tyder det på att det finns problem med hur vår buffert idag är utformad, vilket vi förstås i så fall ser över.
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem med både P1 och P4 Göteborg. Ständiga, korta avbrott framför allt på dagtid.
    Elisabeth
  • Streamar just nu Dagens eko och det blev ett uppehåll. (Jag har IPhone och inte Android som påstods). Varför ska man behöva backa för övrigt.
    Och jo, nu blev det ytterligare ett uppehåll. Det här har pågått en längre tid men det var först i gör som jag hittade den här konversationen. Problemet ligger antagligen hos SR.
    Olander Birgitta
  • Backa, prova webben, ladda om, kolla operativsystemet. Annika Webmaster - kanske är det så att felet ligger hos er och inte alla lyssnare som påpekar exakt samma problem?
    Johan
  • Jag har laddat ner den här appen Radio Sverige FM / Webbradio och den innehåller samtliga SR program. Den har jag kört på nu 10-12 timmar utan avbrott, så felet ligger hos er. https://apps.apple.com/se/app/radio-sverige-fm-webbradio/id1079439155

    Bo Hallbäck
  • Tack för tipset, Bo! 👍🏼 Testar nu…
    Elisabeth
  • Jag backade 15+15 sekunder och när sedan uppspelningen startade så kom samma bortfall tillbaka på samma plats i spelningen
    Douglas
    Douglas Barclay
  • kanske är det så att felet ligger hos er och inte alla lyssnare som påpekar exakt samma problem?
    Självfallet är det hos oss problemen ligger. Vi vet däremot inte var problemen uppstår och förmodligen finns det flera bidragande orsaker. Mina frågor och tips är inte till för att vi ska säga att ni ska ha annan kvalitet, lyssna via sajten eller backa i strömmen som en ersättning för att vi ska lösa problemet!

    Men i och med att vi inte har löst det, så vill jag berätta vad som fungerat hos andra lyssnare.
    • Flera lyssnare har sluppit problem genom att lyssna från vår hemsida
    • Hos Thomas här löste det sig när han ändrade ljudinställningar i appen  (Har även hjälpt för liknande problem på Android)
    • Min forna kollega Lars har berättat att backad ljudström har hjälpt honom, vilket dessvärre inte hjälpte Douglas (Tack för att du testade!)
    • Bo H. har valt att lyssna på oss i en helt annan app och den fungerar bättre
    • Ett annat alternativ är att lyssna med de länkar som finns här:
      Länkar till ljudströmmar för alla kanaler
    OM vi själva kunde testa hur olika kvaliteter eller en backad ljudström påverkar problemet, så skulle vi förstås göra det, men ingen av oss som undersöker felet kan återskapa det. (De saker vi har sett har vi redan löst.) Igår fick jag kontakt med en kollega på en annan avdelning som har liknande avbrott, så jag hoppas att vi kan återskapa felet på hennes mobil.

    Tack för er hjälp att förstå problemet. När vi ber er att testa olika saker så är det alltså dels för att vi hoppas att det kan hjälpa er, men även för att er återkoppling hjälper oss. Som nu, när det framgår att Douglas och min pensionerade kollega visserligen har liknande problem med appen, men att det verkar vara olika orsaker bakom dessa.
    Annika Webbmaster
  • Birgitta skrev igår:
    Även jag har problem med att ljudet försvinner lite då och då när jag lyssnar på P1 i appen. Jag testade med att radera appen en stund och installerade den igen men problemet kvarstod. Om jag backar lite för att lyssna igen så kvarstår ”luckan” ändå.
    Mycket märkligt!
    Jag gjorde helt fel när jag flyttade över det till en egen rubrik i tron att det rörde sig om Android-appen!

    Jag måste ha förväxlat dig med en annan lyssnare som skrev om liknande problem i Android. Jag ber så mycket om ursäkt för detta!
    Annika Webbmaster
  • Problemet fortsätter, nu lyssnar jag i realtid.
    Olander Birgitta
  • Nu har jag lyssnat på P1 på två olika sätt.
    Lyssnar man direkt på programmet, uppträder dessa pauser var 15-20 minut - och om man backar tillbaka 30 sek - så upplevs dom igen.
    Om man däremot väljer ett tidigare sänt program - och börjar lyssna - uppträder dessa pauser INTE överhuvudtaget - även om man lyssnar i flera timmar
    Douglas
    Douglas Barclay
  • Jättemånga avbrott när jag nu under morgonen har lyssnat på morgonpasset i p3. Har som andra upplevt att det uppkommit under senaste månaden men idag har det verkligen varit ovanligt många avbrott.
    Julia
  • Instämmer med övriga - problemen för mig började för ca en månad sedan, och har varit oerhört fler nu i morse (lyssnade på Morgonpasset i P3 direkt). Hjälper inte att byta ljudkvalitet.
    Biggan
  • Hej igen alla!

    Vi har nu ringat in en felkälla som jag tror ligger bakom flera av de problem ni beskriver.

    Vi har problem med "tappade ljud-paket" (snuttar på cirka sex sekunder). Felet finns endast i delar av vår tekniska miljö, så slumpvis hamnar ni på en server där felet inte finns alls och slumpvis på en där dessa ljudbortfall förekommer. Det gör att felet liksom kommer och går och ibland kan försvinna om man startar om appen eller backar i ljudströmmen, andra gånger då fortsätter.

    Jag tror att detta förklarar delar av era problem. Jag hör av mig när vi menar att vi har löst det här felet, så får vi följa upp vilka ljudproblem som då kvarstår.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har nu skruvat på en del inställningar och hoppas att problemen med "ljudbortfall", alltså där uppspelningen återkommer av sig självt efter ett kort "tapp", ska vara löst.

    Kvarstår några problem hos er? Är det i så fall ljudbortfall, eller är det avbrott där appen "hänger sig" och behöver startas om för att ljudet ska återkomma?
    Annika Webbmaster
  • Precis som förut. Återvände till P2 nu när jag såg att ni försökt göra något åt det. Men det funkar fortfarande inte. Håller mig till BBC3 i fortsättningen
    Johan
  • Funkar fint senaste dagarna! Inga ljudbortfall för mig.
    Biggan
  • Samma här. Nu lirar det bra.
    Bo
  • Det tycks fungera finfint nu. Tack!
    Olander Birgitta
  • Hej igen!

    Biggan, Bo och Birgitta märker alltså en tydlig förbättring, medan felet kvarstår hos Johan.

    Kvarstår problemet hos er andra (Åse, Bo H, Magnus, Elisabeth, Douglas, Lena och Julia)? Är det i så fall ljudbortfall, där kanalen "tappar innehåll" och det blir tyst i kanske femton sekunder och sedan fortsätter som vanligt, eller är det avbrott där ni behöver starta om appen? Vilken kanal gäller det i så fall?

    Bra att det är bättre hos många av er, men synd att det inte har hjälpt alla.
    Annika Webbmaster
  • Det kommer fortsatt ljudbortfall, om än inte lika ofta... T ex alldeles nyss (P3 kl 11.15), och en-två gånger under gårdagen.
    Biggan
  • Tack, det har blivit bättre, men är fortfarande inte löst.

    Jag ser till att mina kolleger får del av era beskrivningar.
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag inte hunnit lyssna på hela programmet de senaste dagarna, men har inte upplevt något bortfall av ljudet när jag väl har lyssnat.
    Julia
  • Skönt, Julia!

    Lenas problem rör inte appen Sveriges Radio Play, och den felsökningen har jag flyttat över till en egen rubrik:
    Avbrott i Philips internetradio (Airable-baserad)
    Annika Webbmaster


  • Idag tisdag 22 april 07:05 och framåt. Betydligt längre avbrott, tror att det är sändningsavbrott på P3, websidan lika illa
    Magnus
  • Det stämmer, Magnus.

    I morse och i förmiddags var det stora problem att lyssna på kanaler. De problemen ska vara lösta nu, men jag vill försäkra mig om att detta stämmer samt att de ljudbortfall vi åtgärdade den 11 april inte har kommit tillbaka.

    Vi ber verkligen om ursäkt över alla problem!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.