Crash av SR Play på IPhone

Uppdaterade igår appen SR play version 25.5.5 på min IPhone 13 med IOS18.5. Har aldrig haft problem med crasher för tidigare versioner och lyssnar varje dag då utbudet är fantastiskt.
Appen funkar som vanligt för senaste notiser och kanaler, men crashar så fort jag försöker klicka på en Pod, oavsett om det är från startsidan eller från pod-sidan. Provade med ett par olika med samma resultat. Man kan hitta en liten del av poddarna på Spotify, men blir särskilt frustrerande med en dålig app när SR nu samlar på poddarna under egen flagg.
När kan detta vara fixat?

Fredrik

Kommentarer

  • Tack för en tydlig beskrivning, Fredrik!

    Dessvärre är du inte ensam om liknande krascher, som beror på att ni som drabbas har fått en "korrupt databas". (Vad det i sin tur beror på och hur vi ska säkerställa att det inte kan ske framöver, försöker jag ta reda på.)

    Krascherna kom tidigare direkt när appen startade (vilket flera lyssnare har hört av sig om). I version 25.5.5 har vi "kapslat in felet" något så att appen inte längre kraschar vid start, men med en korrupt databas kan det krascha på andra ställen, som hos dig när du vill spela poddar.

    För att helt slippa problemet är en ominstallation den säkraste och snabbaste lösningen, eftersom den trasiga databasen då ersätts med en ny. Nackdelen med en sådan "nystart för appen" är att även nedladdade avsnitt, lyssningshistorik och inställningar raderas, så om du vill behålla detta, kan du ha lite is i magen. Vi försöker ju självfallet lösa detta mer grundligt (men kan inte lova att vi lyckas)! En av utvecklarna skriver:
    Inför nästa version har vi gjort ytterligare fixar, bland annat försöker vi återskapa databasen om det har misslyckats tidigare. Vi hoppas att det ska lösa problem för fler användare, men om det fortsätter vara problem därefter är det nog att ta bort appen och installera den igen som gäller, tyvärr.
    Tills denna nya version kommer, vilket bör bli nu i början av veckan, kan du ta del av alla program - även sådana som inte erbjuds på tredjepartsplattformar, från vår hemsida www.sverigesradio.se.

    Vi ber verkligen om ursäkt för problemen!
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem. Mina tidigare markerade favoritprogram är raderade i denna version. När jag försöker lägga tillbaka dom blir jag utkastad från appen. Likaså om jag använder sökfunktionen. Det enda sättet är att sätta på en kanal och bläddra sin fram kronologiskt. Inte så praktiskt. Tack för en väldigt bra användarupplevelse fram till nu.
    Andreas Ossmark
  • Tack Andreas!
    Det enda sättet är att sätta på en kanal och bläddra sin fram kronologiskt.
    Du kan lyssna via hemsidan i mobilens webbläsare. Sammanfattning av nuläget är alltså:
    • Ominstallation av appen löser problemet helt
    • Vid en ominstallation försvinner dock bland annat historik och inställningar. Om ni vill behålla detta, så avvakta och se om våra förbättringar i nästa version av appen ("25.6.något" som bör komma i början av denna vecka) löser problemet. 
    • Alla program och kanaler som finns i appen går även att lyssna på från vår hemsida www.sverigesradio.se, som inte kraschar.
    Vi ber verkligen om ursäkt för dessa problem.
    Annika Webbmaster
  • Nu går det att uppdatera appen till version 25.6.2, i vilken det bland annat ingår "stabilitetsåtgärder för krascher relaterade till databas" som vi hoppas löser problemet för de flesta av er! Versionen kommer ut till alla lyssnare inom ett par dagar, men ni som har detta problem bör uppdatera manuellt så att ni  får den direkt:

    1. Gå till AppStore och sök upp SR Play.
    2. Tryck på appens namn eller ikon (inte knappen Öppna, se bild)



    3. På sidan du då kommer till finns det en knapp för att Uppdatera
    Berätta hur appen fungerar därefter!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Har någon av er installerat version 25.6.2 och har det i så fall löst problemet?
    Annika Webbmaster
  • Ja. För säkerhet skull avinstallerade jag den gamla och laddade upp den nya versionen. Det verkar funka. Tack!
    Andreas Ossmark
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Jag försökte först uppdatera men fick avinstallera och sedan hämta appen igen för att det skulle fungera
    Fredrik Möller
  • Appen kraschar direkt vid öppning efter uppdateringen.


    Håkan J.
  • Synd att version 25.6.2 inte har löst problemet.

    Radera och ominstallera
    Då är det dessvärre att radera och sedan hämta appen på nytt från App Store som krävs. Det gör att historiken och inställningarna raderas.
    Radera:
    Ta bort eller radera appar från iPhone - Apple-support

    Ominstallera:
    Visa och hämta appar på nytt på iPhone - Apple-support

    Avlasta och ominstallera
    Det finns ett alternativt sätt att radera delar av en app som kallas att "avlasta" appen. Då raderas appen, men "personlig data" om appen sparas. När du installerar samma app på nytt så kommer därför historiken etc att återställas.

    Här tror jag inte att den manövern räcker eftersom krascherna beror på ett fel i den databas som behålls vid en avlastning. Om du drar dig för en vanlig ominstallation, är dock avlastning åtminstone värd att testa innan du raderar appen helt.

    Gör så här:
    1. Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring
    2. Leta upp Sveriges Radio Play och tryck på ikonen
    3. Välj Avlasta app
    Ominstallera sedan appen och håll tummarna för att denna "mildare ominstallation" med bevarad app-data, alltså avlastningen, hjälper.

    Jag hyser alltså inte något större hopp om att endast avlastning räcker, utan tror att appen behöver raderas helt för att lösa problemet. Men OM det hjälper så är det ju glädjande, så om du testar så är jag väldigt nyfiken på hur det går!

    Lycka till
    Annika Webbmaster
  • Har nu gjort ”avlastning” men samma resultat, d v s appen kraschar omedelbart vid användning. Det finns alltså inget sätt att bevara historik och inställningar?
    Håkan J.
  • Tack för hjälpen. ”Avlasta” fungerade inte, men en total radering av appen ihop med mina inställningar och en massa lagrade poddar för Wi-Fi fri lyssning gjorde att appen fungerade. Verkar som att nya appen inte fungerar med sparad data från äldre versioner.
    Fredrik
  • Synd, men inte förvånande, att avlastningen inte hjälpte.
    Det finns alltså inget sätt att bevara historik och inställningar?
    Dessvärre verkar det vara så illa.
    Verkar som att nya appen inte fungerar med sparad data från äldre versioner.
    Hos er som har drabbats av detta problem är det så. Och ni är många (något hundratal användare att döma av våra loggar).

    Att ni är många gör ju inte till eller från för er som har drabbats. Problemet hos var och en av er blir inte värre eller mildare av att veta att andra har samma problem. Men att ni är många som drabbas gör det väldigt tydligt att det inte är frågan om ett lokalt fel på just er egen iPhone. Dessutom har vi på Sveriges Radio, som en följd av att ni är så många som fick ett så allvarligt problem, verkligen försökt lösa detta på ett vis vi nog inte hade gjort om problemet endast hade påverkat en handfull användare. Men eftersom vi inte lyckades lösa det, vilket vi tycker är tråkigt, så är ju inte heller det någon direkt tröst.

    Samtidigt som ni är alldeles för många som drabbats, utgör ni en mycket liten andel av iPhone-appens hundratusentals användare. Att ni ur det perspektivet är väldigt få spelar ju inte heller någon som helst roll för var och en av er. Samtidigt är det bra att veta det. I ett supportforum där många med samma fel "träffas" kan man få en bild av att en stor del av app-användarna har drabbats av dessa krascher. Och om så vore fallet borde vi ju rapportera om det i våra nyhetssändningar.

    Så detta är ett allvarligt fel. Ett vi ber om ursäkt för. Och hundratals drabbade lyssnare är hundratals för många. Samtidigt är felet sällsynt. Det hjälper inte er, för hos er finns/fanns felet och det enda sättet att få appen att fungera verkar vara att helt ominstallera den.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.