Sveriges radio slutade fungera i Sonos under fredagen för min del. Får meddelandet "förlorade anslutningen till Sveriges Radio." Använder Sonos s1 och hittar inget om beta-strömmar där. Har SR slutat supportera S1?
Kan inte lyssna på Sveriges radios poddar i Sonos sedan fredag kväll. Ordinarie programutsändning fungerar. Lade in NRK som tjänst i Sonos och deras poddar fungerar. Kör med Sonos S1.
Hej! Under helgen den 10-12 januari har det inte fungerat att lyssna till poddar från Sverigesradio i Sonos S1 systemet. Använder S1 Pga att en av högtalarna från Sonos är lite för gammal för S2-systemet inom Sonosfamiljen. Direktsända kanaler fungerar dock felfritt som förut.
Bra att ni har märkt att ni kan lyssna på en del av vårt innehåll via Spotify!
Går vår tjänst i Sonos inte att öppna alls eller går den att öppna, men utan att ni kan lyssna på poddarna?
Har ni problem även med kanaler? Testa i så fall om det fungerar bättre med de versioner som ni finner under Beta i appen:
Har någon av er detta problem på S2?
Vad är det för Sonos-modeller?
Jag misstänker att problemet beror på att det blivit problem med ett säkerhetscertifikat hos oss i enheter som inte har fått säkerhetsuppdateringar på länge.
Jag utgår från att ni av olika skäl vill/behöver använda S1 och försöker ta reda på om ni kan uppdatera certifikatet utan att samtidigt behöva gå över till S2.
Hej, Hittade och testade beta-kanalerna av P4. Det fungerade på morgonen men slutade fungera innan lunch. Kan heller inte spela upp tex radioapan via sr-appen eller tunein.
Modellerna är play1, play3 och play5 samt en symfonisk.
Misstänker du något utgånget TLS-cert? Eller att Sonos inte längre litar på SR cert? Jag kanske kan undersöka det vid ett senare tillfälle.
För min del så hänger jag kvar på S1 eftersom det kostar en del att byta ut alla högtalarna till S2-komatibla 😀
Hej. Jag använder S1, som är den app som ska användas till min högtalare (Sonos play 5). Varken kanaler, program eller beta fungerar längre. Det går att välja och lägga till SR i Sonos, men inte att spela upp något ljud.Tidigare har det fungerat alldeles utmärkt att lyssna på SR via Sonos, vilket jag ofta gjort! Vänligen,
Medan vi felsöker, så tipsar jag om att våra kanaler går att lyssna på via Tuneins tjänst och att många av våra program går att lyssna på via Spotify.
Om ni har Sonos-enheter med stöd för Bluetooth eller för AirPlay så kan det gå att skicka ljudet från vår vanliga mobil-app SR Play till Sonos den vägen. (AirPlay-tekniken fungerar endast med vår Iphone-app.)
Hej, Jag använder också S1 och har samma problem som övriga. Gällande att lyssna på SR via TuneIn så är det enbart P4 Plus som fungerar den vägen. Övriga SR kanaler fungerar ej via TuneIn.
Hej! Även jag kör S1 och har samma problem, idag värre än tidigare. Har provat med SR vi Tunein men med samma resultat. Även om jag försöker söka upp program ur SR arkiv så får jag samma resultat, dvs SR verkar vara helt nere!
Jag har inte hellerlyckats starta varken pod eller live från SR under helgen men i morse gick P1 igång eftersom jag har P1 inställt som väckning på vardagarna. Radion gick ”live” på P1 inställd tid och jag lyckades även fortsätta lyssna en stund efter. Vid lunch kunde jag inte få igång P1 alls utan fick samma felmeddelande som så många andra skrivit här i tråden tidigare och jag fick i helgen. Jag ska försöka få detta verifierat imorgon bitti.
Ursäkta, kunde ju även förtydligat: Kör S1 och endast gen1 Sonos apparater (1st Play1, 4st Play3 och 1st P120 (tror jag den hette, med inbyggt slutsteg för passiva högtalare)).
Dito. För mig har SR slutat fungera på högtalare efter högtalare. Igår kväll fungerade fortfarande SR Tunein på några högtalare men nu får jag det inte att fungera någonstans i huset. System S1, Play1, Play5, Amp, Symfonisk.
Samma här. Bytte till att lyssna via TuneIn i söndags. Funkade en dag, sen var det stängt där med. Bara SR som inte funkar. Använder också S1. Håller tummarna och hejar på!!
För mig fungerade SR i TuneIn i helgen men i morse fungerade ingen lyssning, varken SR eller TuneIn. Däremot fungerar det att lyssna på dator och android läsplatta. Även jag kör S1 eftersom jag har kvar en Gen-1 nod i mitt system.
Hej! Ingenting med SR funkar hos oss heller. Sonos 1. Testat allt. Men radio rix , Mix megapol och annat fungerar. Väldigt frustrerande då det fungerat utmärkt under många år
Endast P4 plus funkar via tunein . Sonos Radio ger inget ljud, mytuner ger inget ljud, via Sveriges Radios egna blir det heller inget (se skärmdump), allt annat funkar typ andra stationer , Spotify, Soundcloud. Testat flera olika vägar in till SR via Android S1, iOS S1 och webbapp S1 ger ingen skillnad. Mitt system har Play:5 gen1,Play:3, playbar, sub och ConnectAmp.
Har ett system med 1 Bridge, 2 One och 1 Play:1 som har funkat utmärkt hittills. Ha radion (för det mesta P1 eller P4) på hela dagarna men får nu besked att Sonos förlorat anslutningen med SR. Går ju att spela airplay från iPhone/iPad men ingen bra lösning i längden. Hoppas ni fixar detta problem snart! Inga problem att spela andra stationer från iTunes direkt i Sonos.
Jag har exakt samma problem, bara P4 Plus som fungerar i min Sonos S1. Vill veta om SR jobbar på detta problem? Har varit i kontakt med Sonos support och fick där veta att Sveriges Radio inte kommer att fungera i "gamla" S1, jag måste enl. Sonos uppgradera, vilket i praktiken innebär att jag måste köpa ny hårdvara.
Så här skrev Sonos support bl a: "Detta kommer inte att lösas, låt oss säga, SR kommer inte att fungera igen på S1-kontrollern på grund av deras policyer. Säg till mig om du har några andra frågor."
Jag tycker att det låter helt orimligt och hoppas att SR kan lösa detta. Jag lyssnar till 99% på SR i mitt Sonos system.
Jag har två Sonos ZonePlayer ZP120 och använder S1 appen. SR fungerar ej sedan i fredags, varken live eller poddar. Kommer fortsätta med S1 då S2 appen har extremt begränsad funktionalitet jämfört med S1.
Samma här, lyssnar nästan uteslutande på SR kanalerna via S1 appen eftersom jag har mestadels gamla Sonos enheter i systemet. Det fungerade utmärkt igår men sedan i morse så går det inte att spela upp när man trycker på play symbolen så hoppar den nästan direkt tillbaka?
Hej alla! Till att börja med: Vi felsöker. Många av mina kolleger läser det ni skriver, även om det bara är jag som svarar och jag inte hinner svara så snabbt eftersom jag samtidigt vill hjälpa mina kolleger att felsöka:
Hej, enligt Sonos support har ni gjort en säkerhetsuppdatering som gör att det inte längre tillåts att spela upp i Sonos. Kan det stämma?
Sonos har delvis rätt. men svaret behöver nyanseras för att bli begripligt.
Vi har nämligen ett par olika problem som samverkar här. Vi har gjort en säkerhetsuppdatering som påverkar alla. Syftet är inte att "utestänga" någon, utan är till för att lyssnare (eller snarare era mobiler, högtalare, datorer etc) ska veta säkert att det innehåll som påstås komma från sverigesradio.se verkligen kommer härifrån.
Modernare enheter, som nya mobiler och Sonos S2, får säkerhetsuppdateringar som gör att de håller koll på vilka certifikat som är giltiga. Äldre manicker får inga sådana. Det går att komma runt på lite olika sätt. Ett är att manuellt uppdatera certifikatet, vilket Peter och många andra med Apple-enheter har gjort: LÖST: Certifikatproblem på äldre iPad
Ett annat är att, på mobiler, använda webbläsaren Firefox, som har ett annat sätt att hantera certifikaten och det blir säkert även på äldre enheter.
Men hur löser man det för er med äldre Sonos? Och är det verkligen samma fel som påverkar även Tunein? (Där borde detta inte spela in.) OM det endast var ett certifikatsproblem, så blir det svårlöst. Som väl är verkar det parallellt finnas ett annat fel, och det gör mig hoppfull, för detta andra problem bör vi kunna lösa!
Oacceptabelt om inte problemet löses. Utan förvarning dessutom! Är det så att Sonos minskar funktionen i S1-hårdvara så vill han ju i alla fall ha något år eller så för att förbereda sig.
Jag har 10000:- plus i hårdvara (5 st 1:or, 2 st 5:or, SUB och en Playbar) i mitt S1-system. Det skulle ju kosta en mindre förmögenhet att byta ut dessa.
Alla andra kanaler fungerar ju inkl. Spotify. SR och Sonos får jobba ihop kring detta och hitta en lösning.
Att problem, som inte beror på planerad nedsläckning av en tjänst, uppstår utan förvarning är mer regel än undantag. Det vi kan göra är att vara tydliga med att det är ett problem, så att inte varje enskild lyssnare behöver felsöka på egen hand, och att försöka förstå och lösa problemen.
Vi jobbar alltså på för att lösa det så snart vi kan. Möjligen kan det nu att lyssna på våra kanaler genom Tunein-tjänsten i Sonos.
Jag har testat följandenu ca kl 15:19: SR appen i Sonos: P1, fungerar inte SR appen i Sonos: P4 Plus, fungerar inte myTuner Radio i Sonos: P4 Sthlm, fungerar inte TuneIn appen i Sonos: P4 Gotland, fungerar inte Sonos Radio: P1, fungerar inte Sonos Radio: P4 Gotland, fungerar inte
Hej. Jag har provat med P1 och P2 i Sonos "direkt", i Sonos "beta", via TuneIn, via My tuner och via Sonos radio. Detta har jag provat nu, precis innan jag skriver detta kl. 16. Inget fungerar tyvärr. Vänligen,
Tack alla! Som Peter nyss skrev bör det börja "lossa" i Tunein och MyTuner nu. Kanske även hos oss, men där tror jag att det finns ett annat problem också ...
Hoppas att alla märker förbättringen. Ni som är utomlands kan tyvärr inte lyssna via Tunein, så för er behöver vi lösa problemet med vår tjänst eller hitta alternativa sätt att lyssna.
Avinstallerade och ominstallerade SR och TuneIn-tjänsterna i Sonos S1. Via TuneIn fungerar P1, P3 och P4 Uppland (har inte kollat övriga lokal radiostationer). De som inte fungerar är P2 Klassiskt och P3-kanalerna Rockster, Star, Street och Svea. Via SR-tjänsten funkar inget, varken standard eller beta. Sonos One (gen 1), Sonos 1, Beam, Move, ZoneBridge.
Webbkanalerna P2 Klassiskt, P3 Rockster, P3 Star, P3 Street och P3 Svea har inte sänts på många år, så att de inte funkar är i sin ordning 😉 Jag har vid flera tillfällen bett Tunein att rensa bort de länkarna.
En del återstår att lösa, som den där detaljen om att vi vill att vår egen tjänst funkar, men de flesta av er kan lyssna på kanaler nu, vilket vi får vara nöjda med här och nu.
Om ni inte vill få e-post varje gång någon skrivit ett nytt inlägg, så finns det en länk i botten av dessa aviseringsmejl där det står: ”Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg” (se bild).
Felsökningen kommer nämligen att fortsätta i och med att vi har kvar problem med vår egen tjänst.
Sällar mig till skaran som inte kunnat lyssna på Sveriges Radio med Sonos med S1 under helgen. Men nu verkar det fungera via TuneIn och Sonos Radio. Bra! Men inte ännu med Sveriges Radios egen plugin till Sonos. Man vill ju gärna ha så få kockar inblandade i strömmningssoppan som möjligt, så man vill helst köra med SR's egna grejer...
Fantastiskt! Har inte haft tid att ta tag i problemet förrän nu. Trodde det var dags att rodda i alla möjliga inställningar själv och att jag gjort nåt galet. Så har jag förstått att jag inte var ensam! Nu ska jag försöka få igång det igen, men Alexa verkar strejka så jag köra sonosappen först antar jag. Sen försöker jag koppla Alexa igen. TACK alla som jag ser har varit så hjälpsamma! Och tack SR gänget!
Hej igen! Problemet i vår egen tjänst (tack för att du föredrar den,, Anders!) har med certifikat att göra. Eftersom S1 inte får några säkerhetsuppdateringar, känner era manicker inte igen de certifikat vi helst vill använda.
Vi försöker hitta en långsiktig lösning, men tills vidare har vi lagt in fem kanaler på ett alternativt sätt under "Beta-delen". Dessa kanaler, som nu alltså ska funka hos dig, är:
P1
P2
P3
P4 Stockholm Tyvärr kan vi endast få med en P4-kanal i denna första lösning, men även ni som saknar er vanliga P4-kanal ger detta möjlighet att höra Melodikrysset, Ring så spelar vi [vinkar till Joakim] och andra rikssända P4-program
P4 Plus
För övriga kanaler får vi hänvisa till Tunein, som bör fungera för alla lyssnare i Sverige, men blockeras annars.
Vilken streaming-url ska man ange i Sonos s1 i Tunein för att få P1 - P4 att fungera?
Per, du ska inte logga in eller så. Leta upp tjänsten och använd den rakt av. (Andra lyssnare kan förhoppningsvis förklara detta mycket bättre, och här finns det ju många hjälpsamma Sonos-användare att fråga!)
Monica:
Nu ska jag försöka få igång det igen, men Alexa verkar strejka så jag köra sonosappen först antar jag. Sen försöker jag koppla Alexa igen. TACK alla som jag ser har varit så hjälpsamma! Och tack SR gänget!
Visst är det bra att ni och vi på SR kan hjälpas åt! I Alexa ska du kunna lyssna med hjälp av den tjänst vi skrivit om här: Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus
Fråga gärna om Alexa under en egen rubrik i forumet om du inte får till det, eftersom det är ett separat problem som vi förstås också vill lösa.
Yes! P4 Stockholm funkar nu med Sveriges Radio->Beta->Direkt->P4 Stockholm! Strålande! Tack! (P4 Stockholm är den kanal jag till 99,99% lyssnar på, så jag är nöjd. 😀 )
Hej igen. Förra inlägget jag skrev för några minuter sedan blev lite fel så detta gäller istället.(ifall ni vill radera det gamla?)
Hej Stort tack för allas engagemang. Jag har precis som tidigare inskrivare S1 och ett antal "äldre" dyrinköpta sonosprylar på olika ställen (Play:1, Connect, Bridge, Connect Amp, Play:5) och har varken lust eller råd att göra som Sonos vill (att köpa nya produkter). Är det Hållbar utveckling!
Hursomhelst fantastiskt att ni är flera som jobbar på att lösa problemet så vi kan följa samhällsviktiga SR-kanaler.
Jag har nu testat i min S1 app: - TuneIn: Kan spela P4 Stockholm - Sonos Radio: Kan spela P4 Stockholm - Sveriges Radio "Direkt": kan INTE spela upp. förlorade anslutningen - Sveriges Radio "BETA": Kan spela P4 Stockholm
Har ni någon prognos på när våra fantastiska lokalstationer exempelvis P4 Skaraborg kan fungera igen? och isåfall är det någon av ovanstående appar som ni/sonos rekommenderar i fortsättningen?
Känns ju som att förstahandskällan (Sveriges Radio) vore att föredra men det kanske finns andra fördelar med de andra "vägarna"
Återigen ännu ett stort tack för att ni alla engagerar er så mycket i detta.
Har ni någon prognos på när våra fantastiska lokalstationer exempelvis P4 Skaraborg kan fungera igen? och isåfall är det någon av ovanstående appar som ni/sonos rekommenderar i fortsättningen?
Känns ju som att förstahandskällan (Sveriges Radio) vore att föredra men det kanske finns andra fördelar med de andra "vägarna"
Till att börja med: Visst kan du lyssna på fina P4 Skaraborg via Tunein nu? Hos enstaka lyssnare i Sverige är det problem kvar i Tunein, som du i så fall gärna får rapportera in här. "Geografisk blockering" - trots att jag är i Sverige
Jag har dessvärre inget nytt besked om hur det går med vår egen tjänst, men vår uttalade ambition är att Sveriges Radios egna tjänster ska vara förstahandsalternativet, och då ska de naturligtvis vara stabila tekniskt. Vi har exempelvis börjat blockera Tunein och andra externa tjänster för lyssnare utrikes, så våra utlandssvenskar hänvisas helt till våra egna tjänster.
En fördel med externa tjänster, eller kanske en nackdel med att helt hänvisa till våra egna, är att det är olyckligt att lägga alla ägg i samma korg. Om det blir problem, och problem uppstår med de flesta webbtjänster nu och då, så är det bra att det finns alternativ.
En nackdel (av flera, men det här blir långt nog som det är) med externa tjänster är att de är svåra att felsöka. Här är ett exempel: P3 via Tunein med Google Assistant på Sonos
Sveriges Radio, Sonos, Google och Tunein har alla intresse för att detta löser sig, men vems ansvar är det? Att ringa in var felet ligger är inte ett sätt att skylla ifrån sig, utan nödvändigt för att lösa problem, och vi på Sveriges Radio föredrar att kunna ta ansvar för att innehållet når ut.
Med ert problem i vår Sonos-tjänst är det tydligt att ansvaret ligger hos oss (och på ett plan hos Sonos, i och med att ni inte fått de säkerhetsuppdateringar vi hade önskat, men det är en verklighet vi behöver förhålla oss till. Att tro att ni ska få en ny mjukvaruuppdatering vore naivt).
Så vi ansvarar för att försöka lösa detta. Men tills det är gjort är det ju bra att vi kunnat lösa problemen i Tunein/Sonos Radio. (Sonos Radio är helt enkelt Tunein under annat namn, om jag inte missförstått det.)
Det är för övrigt vårt eget fel att det blev problem i Tunein, vilket jag passar på att be om ursäkt för. Förlåt.
**Trycker på gilla-knappen"** Verkligen bra support i detta ärende. Förstår att ni vill att er app ska vara förstavalet för era lyssnare! Just nu klarar *alla* med S1 sig hjälpligt och kan lyssna utan problem genom Sonos Radio/TuneIn. Vi ser fram emot en smidig lösning framöver. // S1forever
Tack för att det löst sig så här långt och att ni har jobbat så lösningsorienterat. Det kan jag inte säga om Sonos support när jag var i kontakt med dom, där fick jag bara beskedet att detta inte kunde lösas för oss med Sonos S1.
Hmmm... har tyvärr nu på morgonen problem med SR i mitt S2 system (version 16.5.1). Lyssnade på P1 hela kvällen men nu på morgonen kommer jag inte åt något SR innehåll alls. Har startat om och testat andra strömmande tjänster som fungerar.
Har alla ni "nypåstigna" (Mattias, Os, Joakim), där problemen kom och försvann nu på morgonen, S2? Har i så fall allt löst sig nu för er, eller behöver vi fånga upp något, förutom de redan kända problemen med vår Sonos-tjänst i S:1?
Hej Annika Jag har S2 och i sonos appen där jag installerat SR stog det bara att inget fanns tillgängligt. Så man vaknade till sonos pipsignal i stället för P4. Nu funkar allt som det ska igen.
Under helgen den 10-12 januari har det inte fungerat att lyssna till poddar från Sverigesradio i Sonos S1 systemet.
Använder S1 Pga att en av högtalarna från Sonos är lite för gammal för S2-systemet inom Sonosfamiljen.
Direktsända kanaler fungerar dock felfritt som förut.
Bra att ni har märkt att ni kan lyssna på en del av vårt innehåll via Spotify!
- Går vår tjänst i Sonos inte att öppna alls eller går den att öppna, men utan att ni kan lyssna på poddarna?
- Har ni problem även med kanaler? Testa i så fall om det fungerar bättre med de versioner som ni finner under Beta i appen:
- Har någon av er detta problem på S2?
- Vad är det för Sonos-modeller?
Jag misstänker att problemet beror på att det blivit problem med ett säkerhetscertifikat hos oss i enheter som inte har fått säkerhetsuppdateringar på länge.Jag utgår från att ni av olika skäl vill/behöver använda S1 och försöker ta reda på om ni kan uppdatera certifikatet utan att samtidigt behöva gå över till S2.
2. Ingen av SR:s kanaler går att spela upp. Har testat med Beta men den startar inte alls där.
3. Har inte S2
4. Tror att alla som har problem i denna tråd har S1 och vi kan inte uppdatera till S2 utan att
köpa nya produkter.
Hittade och testade beta-kanalerna av P4. Det fungerade på morgonen men slutade fungera innan lunch. Kan heller inte spela upp tex radioapan via sr-appen eller tunein.
Modellerna är play1, play3 och play5 samt en symfonisk.
Misstänker du något utgånget TLS-cert? Eller att Sonos inte längre litar på SR cert? Jag kanske kan undersöka det vid ett senare tillfälle.
För min del så hänger jag kvar på S1 eftersom det kostar en del att byta ut alla högtalarna till S2-komatibla 😀
/Simon
Vänligen,
Medan vi felsöker, så tipsar jag om att våra kanaler går att lyssna på via Tuneins tjänst och att många av våra program går att lyssna på via Spotify.
Om ni har Sonos-enheter med stöd för Bluetooth eller för AirPlay så kan det gå att skicka ljudet från vår vanliga mobil-app SR Play till Sonos den vägen. (AirPlay-tekniken fungerar endast med vår Iphone-app.)
"Denna station är inte tillgänglig i din region"
Jag använder också S1 och har samma problem som övriga.
Gällande att lyssna på SR via TuneIn så är det enbart P4 Plus som fungerar den vägen. Övriga SR kanaler fungerar ej via TuneIn.
Även jag kör S1 och har samma problem, idag värre än tidigare. Har provat med SR vi Tunein men med samma resultat. Även om jag försöker söka upp program ur SR arkiv så får jag samma resultat, dvs SR verkar vara helt nere!
Sonos S1 och Play 5 gen 1.
Ingen SR- kanal fungerar oavsett om jag spelar upp från SR, tunein eller sonos radio. Andra kanaler fungerar som vanligt.
Inga SR kanaler
Jobbar SR på att hitta en lösning?
Mvh
Per
Vill veta om SR jobbar på detta problem? Har varit i kontakt med Sonos support och fick där veta att Sveriges Radio inte kommer att fungera i "gamla" S1, jag måste enl. Sonos uppgradera, vilket i praktiken innebär att jag måste köpa ny hårdvara.
Så här skrev Sonos support bl a:
"Detta kommer inte att lösas, låt oss säga, SR kommer inte att fungera igen på S1-kontrollern på grund av deras policyer. Säg till mig om du har några andra frågor."
Jag tycker att det låter helt orimligt och hoppas att SR kan lösa detta. Jag lyssnar till 99% på SR i mitt Sonos system.
Jag har två Sonos ZonePlayer ZP120 och använder S1 appen. SR fungerar ej sedan i fredags, varken live eller poddar. Kommer fortsätta med S1 då S2 appen har extremt begränsad funktionalitet jämfört med S1.
Till att börja med:
Vi felsöker. Många av mina kolleger läser det ni skriver, även om det bara är jag som svarar och jag inte hinner svara så snabbt eftersom jag samtidigt vill hjälpa mina kolleger att felsöka: Sonos har delvis rätt. men svaret behöver nyanseras för att bli begripligt.
Vi har nämligen ett par olika problem som samverkar här. Vi har gjort en säkerhetsuppdatering som påverkar alla. Syftet är inte att "utestänga" någon, utan är till för att lyssnare (eller snarare era mobiler, högtalare, datorer etc) ska veta säkert att det innehåll som påstås komma från sverigesradio.se verkligen kommer härifrån.
Modernare enheter, som nya mobiler och Sonos S2, får säkerhetsuppdateringar som gör att de håller koll på vilka certifikat som är giltiga. Äldre manicker får inga sådana. Det går att komma runt på lite olika sätt. Ett är att manuellt uppdatera certifikatet, vilket Peter och många andra med Apple-enheter har gjort:
LÖST: Certifikatproblem på äldre iPad
Ett annat är att, på mobiler, använda webbläsaren Firefox, som har ett annat sätt att hantera certifikaten och det blir säkert även på äldre enheter.
Men hur löser man det för er med äldre Sonos? Och är det verkligen samma fel som påverkar även Tunein? (Där borde detta inte spela in.) OM det endast var ett certifikatsproblem, så blir det svårlöst. Som väl är verkar det parallellt finnas ett annat fel, och det gör mig hoppfull, för detta andra problem bör vi kunna lösa!
Vilket jag återkommer till snart.
Jag har 10000:- plus i hårdvara (5 st 1:or, 2 st 5:or, SUB och en Playbar) i mitt S1-system. Det skulle ju kosta en mindre förmögenhet att byta ut dessa.
Alla andra kanaler fungerar ju inkl. Spotify.
SR och Sonos får jobba ihop kring detta och hitta en lösning.
Kämpa! :-)
Vi jobbar alltså på för att lösa det så snart vi kan. Möjligen kan det nu att lyssna på våra kanaler genom Tunein-tjänsten i Sonos.
Vi andas djupt och grottar vidare i problemen.
Vi har flera olika sätt att hämta kanalerna ...
- Sveriges Radios tjänst i Sonos, "Direkt"
- Sveriges Radios tjänst i Sonos, "Beta"
- Externa tjänster som Tunein och MyTuner i Sonos
Kan ni testa hur P1 respektive P2 beter sig hos oss respektive externt nu?SR appen i Sonos: P1, fungerar inte
SR appen i Sonos: P4 Plus, fungerar inte
myTuner Radio i Sonos: P4 Sthlm, fungerar inte
TuneIn appen i Sonos: P4 Gotland, fungerar inte
Sonos Radio: P1, fungerar inte
Sonos Radio: P4 Gotland, fungerar inte
Annars……
Vänligen,
Som Peter nyss skrev bör det börja "lossa" i Tunein och MyTuner nu. Kanske även hos oss, men där tror jag att det finns ett annat problem också ...
Hoppas att alla märker förbättringen. Ni som är utomlands kan tyvärr inte lyssna via Tunein, så för er behöver vi lösa problemet med vår tjänst eller hitta alternativa sätt att lyssna.
Med S1!
Via TuneIn fungerar P1, P3 och P4 Uppland (har inte kollat övriga lokal radiostationer). De som inte fungerar är P2 Klassiskt och P3-kanalerna Rockster, Star, Street och Svea. Via SR-tjänsten funkar inget, varken standard eller beta.
Sonos One (gen 1), Sonos 1, Beam, Move, ZoneBridge.
Webbkanalerna P2 Klassiskt, P3 Rockster, P3 Star, P3 Street och P3 Svea har inte sänts på många år, så att de inte funkar är i sin ordning 😉 Jag har vid flera tillfällen bett Tunein att rensa bort de länkarna.
En del återstår att lösa, som den där detaljen om att vi vill att vår egen tjänst funkar, men de flesta av er kan lyssna på kanaler nu, vilket vi får vara nöjda med här och nu.
Tomas
Mycket bra jobbat med Sonos S1 !
Har testat P1 och P4 Gotland.
Tack för det.
Tog bort P1 och då fungerade det när jag letade rätt på kanalen igen
Med P4 Västernorrland kan jag inte ens ta bort
Lars: Testa att starta om Sonos-appen.
Per: Påminner om att FM-radion är viktig. Den kan rädda liv:
Sveriges Radios roll vid kris - Krisinformation.se
Tack för att ni visat så mycket tålamod!
Om ni inte vill få e-post varje gång någon skrivit ett nytt inlägg, så finns det en länk i botten av dessa aviseringsmejl där det står:
”Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg” (se bild).
Felsökningen kommer nämligen att fortsätta i och med att vi har kvar problem med vår egen tjänst.
Men nu verkar det fungera via TuneIn och Sonos Radio. Bra!
Men inte ännu med Sveriges Radios egen plugin till Sonos. Man vill ju gärna ha så få kockar inblandade i strömmningssoppan som möjligt, så man vill helst köra med SR's egna grejer...
Problemet i vår egen tjänst (tack för att du föredrar den,, Anders!) har med certifikat att göra. Eftersom S1 inte får några säkerhetsuppdateringar, känner era manicker inte igen de certifikat vi helst vill använda.
Vi försöker hitta en långsiktig lösning, men tills vidare har vi lagt in fem kanaler på ett alternativt sätt under "Beta-delen". Dessa kanaler, som nu alltså ska funka hos dig, är:
- P1
- P2
- P3
- P4 Stockholm
- P4 Plus
För övriga kanaler får vi hänvisa till Tunein, som bör fungera för alla lyssnare i Sverige, men blockeras annars. Per, du ska inte logga in eller så. Leta upp tjänsten och använd den rakt av. (Andra lyssnare kan förhoppningsvis förklara detta mycket bättre, och här finns det ju många hjälpsamma Sonos-användare att fråga!)Tyvärr kan vi endast få med en P4-kanal i denna första lösning, men även ni som saknar er vanliga P4-kanal ger detta möjlighet att höra Melodikrysset, Ring så spelar vi [vinkar till Joakim] och andra rikssända P4-program
Monica: Visst är det bra att ni och vi på SR kan hjälpas åt! I Alexa ska du kunna lyssna med hjälp av den tjänst vi skrivit om här:
Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus
Fråga gärna om Alexa under en egen rubrik i forumet om du inte får till det, eftersom det är ett separat problem som vi förstås också vill lösa.
Hej
Stort tack för allas engagemang.
Jag har precis som tidigare inskrivare S1 och ett antal "äldre" dyrinköpta sonosprylar på olika ställen (Play:1, Connect, Bridge, Connect Amp, Play:5) och har varken lust eller råd att göra som Sonos vill (att köpa nya produkter). Är det Hållbar utveckling!
Hursomhelst fantastiskt att ni är flera som jobbar på att lösa problemet så vi kan följa samhällsviktiga SR-kanaler.
Jag har nu testat i min S1 app:
- TuneIn: Kan spela P4 Stockholm
- Sonos Radio: Kan spela P4 Stockholm
- Sveriges Radio "Direkt": kan INTE spela upp. förlorade anslutningen
- Sveriges Radio "BETA": Kan spela P4 Stockholm
Har ni någon prognos på när våra fantastiska lokalstationer exempelvis P4 Skaraborg kan fungera igen? och isåfall är det någon av ovanstående appar som ni/sonos rekommenderar i fortsättningen?
Känns ju som att förstahandskällan (Sveriges Radio) vore att föredra men det kanske finns andra fördelar med de andra "vägarna"
Återigen ännu ett stort tack för att ni alla engagerar er så mycket i detta.
Mvh Mats
Visst kan du lyssna på fina P4 Skaraborg via Tunein nu? Hos enstaka lyssnare i Sverige är det problem kvar i Tunein, som du i så fall gärna får rapportera in här.
"Geografisk blockering" - trots att jag är i Sverige
Jag har dessvärre inget nytt besked om hur det går med vår egen tjänst, men vår uttalade ambition är att Sveriges Radios egna tjänster ska vara förstahandsalternativet, och då ska de naturligtvis vara stabila tekniskt. Vi har exempelvis börjat blockera Tunein och andra externa tjänster för lyssnare utrikes, så våra utlandssvenskar hänvisas helt till våra egna tjänster.
En fördel med externa tjänster, eller kanske en nackdel med att helt hänvisa till våra egna, är att det är olyckligt att lägga alla ägg i samma korg. Om det blir problem, och problem uppstår med de flesta webbtjänster nu och då, så är det bra att det finns alternativ.
En nackdel (av flera, men det här blir långt nog som det är) med externa tjänster är att de är svåra att felsöka. Här är ett exempel:
P3 via Tunein med Google Assistant på Sonos
Sveriges Radio, Sonos, Google och Tunein har alla intresse för att detta löser sig, men vems ansvar är det? Att ringa in var felet ligger är inte ett sätt att skylla ifrån sig, utan nödvändigt för att lösa problem, och vi på Sveriges Radio föredrar att kunna ta ansvar för att innehållet når ut.
Med ert problem i vår Sonos-tjänst är det tydligt att ansvaret ligger hos oss (och på ett plan hos Sonos, i och med att ni inte fått de säkerhetsuppdateringar vi hade önskat, men det är en verklighet vi behöver förhålla oss till. Att tro att ni ska få en ny mjukvaruuppdatering vore naivt).
Så vi ansvarar för att försöka lösa detta. Men tills det är gjort är det ju bra att vi kunnat lösa problemen i Tunein/Sonos Radio. (Sonos Radio är helt enkelt Tunein under annat namn, om jag inte missförstått det.)
Det är för övrigt vårt eget fel att det blev problem i Tunein, vilket jag passar på att be om ursäkt för. Förlåt. Till att börja med:
Verkligen bra support i detta ärende. Förstår att ni vill att er app ska vara förstavalet för era lyssnare!
Just nu klarar *alla* med S1 sig hjälpligt och kan lyssna utan problem genom Sonos Radio/TuneIn.
Vi ser fram emot en smidig lösning framöver.
//
S1forever
Är det bara jag...?
Har alla ni "nypåstigna" (Mattias, Os, Joakim), där problemen kom och försvann nu på morgonen, S2? Har i så fall allt löst sig nu för er, eller behöver vi fånga upp något, förutom de redan kända problemen med vår Sonos-tjänst i S:1?
Jag har S2 och i sonos appen där jag installerat SR stog det bara att inget fanns tillgängligt. Så man vaknade till sonos pipsignal i stället för P4.
Nu funkar allt som det ska igen.
Problem i Sonos på äldre enheter (jan. 2025)