Android: Ljudet bryts efter någon minut
Hej, har länge haft problem med att appen stänger ner eller tappar streamen efter typ 5 min lyssning. Händer både när jag streamar direkt och lyssnar på podd. Skärmen har ju släckt ner men appen kör i bakgrunden en stund men sen blir det tyst.
Det är otroligt irriterande och gör att jag inte kan använda appen. Jag kör den både på min lur, Samsung Galaxy S22 och min platta, Samsung tab S9 (tror jag det är).
Är det här en inställningsfråga eller ett problem ni känner till o har en lösning på?
Bifogar bilder på hård- o mjukvara
Det är otroligt irriterande och gör att jag inte kan använda appen. Jag kör den både på min lur, Samsung Galaxy S22 och min platta, Samsung tab S9 (tror jag det är).
Är det här en inställningsfråga eller ett problem ni känner till o har en lösning på?
Bifogar bilder på hård- o mjukvara
Följ inlägget
3
följare
Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> Se till att vår app inte är optimerad (inga begränsningar)
På vissa mobiler med Android 14 har inställningen flyttat, men gör samma sak:
Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteriförbrukning för appen -> Se till att reglaget Tillåt bakgrundsanvändning är påslaget
Hör av dig om detta redan var korrekt inställt, för det finns fler inställningar som kan ge liknande problem. Batteriinställningen är dock det du först bör se över. Det är med största sannolikhet en inställningsfråga – som jag har en lösning på! Du bör märka en stor förbättring om du testar detta:
Hör av dig om det inte hjälper, för det finns fler saker som vi i så fall får kika på. Batteriinställningen ovan är dock den absolut vanligaste orsaken till att ljudet bryts.
I Iphone gör förmodligen en omstart av appen susen, se här:
Iphone: Kan inte lyssna med låst skärm
Blev så glad när jag hittade denna tråd. Flera som har samma problem som jag och det finns en lösning. Men tyvärr det hjälpte inte mig. Felet kvarstår efter att jag ändrat batterinställningen.
På min platta, Samsung Galaxy tab A, har det ingen betydelse om skärmen är på eller inte. Dessutom kan det fungera i hela dagar utan att appen stänger av.
Vanligtvis kommer felet på morgonen och börjar med flera, kanske 10-15 korta avbrott. Sedan stänger appen av.
Hoppas det finns även en lösning på mitt problem.
Sven
Så trist att batteriinställningen inte hjälpte dig! Det finns andra saker att se över, men först behöver vi ringa in när problemet visar sig:
2. Lyssnar nästan bara direkt på en kanal. Dock händer det att jag lyssnar på poddar och jag kan inte minnas att felet uppkommit då. Men som jag skrev tidigare kan det fungera hela dagen utan att felet uppstår. Idag t.ex. bröts ljudet och appen stängdes ca 15 minuter att jag startat den. Sedan dess har det fungerat i 10 timmar utan avbrott.
Lyssnar också en del på Spotify. Där har felet inte uppstått.
3. Version 24.11.1
4. Android-version 11
Hoppas ni har en lösning.
Hjälper detta, eller fortsätter de korta avbrotten tills appen stängs helt även om du smitit emellan med några sekunder av annan kanal?
Berätta hur det går! När du märker minsta tecken på problem, så testa att byta kanal, spela "fel kanal" någon sekund och sen återgå till din favoritkanal.
Nu har jag provat att byta kanal när de korta avbrotten uppstår. Jag har provat vid tre olika tillfällen. Det blir ingen skillnad. De korta avbrotten fortsätter och appen stänger av efter en stund. Har även provat med att helt stänga appen när jag inte lyssnar mera för kvällen. Inte bara stoppa uppspelningen. Det hjälper inte heller. Nästa dag är felet tillbaka.
Vad gör jag nu?
Sven
Gå in under Min sida i appens nederkant och välj inställningen Ljudkvalité, där jag vill veta vilken kvalitet du har valt för Direktlyssning.
Testa sedan att sänka kvaliteten från Hög till Mellan eller från Mellan till Låg. Vid de flesta problem är nämligen en lägre kvalitet att föredra.
Vid vissa typer av avbrott kan det dock bli färre avbrott om du höjer kvaliteten, så om du ursprungligen hade Låg valt, så testa att höja till Mellan.
Berätta om det blir någon skillnad! Om problemet kvarstår, så undrar jag ifall ljudet skickas vidare till en Chromecast-högtalare eller via Bluetooth till trådlösa hörlurar eller en hörapparat, vilket i så fall kan bidra till problemet.
Har även provat med att koppla bort den Bluetooth högtalare som jag använder. Bara använt den högtalare som finns i skrivplattan. Inte heller det har fungerat. Avbrotten kommer ändå.
Hoppas ni har flera förslag på åtgärder.
Sven
Det vore intressant att se om du får samma problem ifall du lyssnar på samma kanal i samma surfplatta, men genom vår hemsida istället:
https://sverigesradio.se/kanaler