Android-appen pausar sig själv

Lyssnar på p3 nu på morgon och SR Play pausar sig själv. Har gjort tvingad avslutning men den fortsätter att pausa sig efter ett tag
Håkan Karlström

Kommentarer

  • Hej Håkan!

    Appen fungerar inte när den hamnar i bakgrunden (när annan app används eller när skärmen släcks) om mobilen har inställningar som begränsar detta. Jag hoppas att det löser sig om du testar detta:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> välj Inga begränsningar

    Det finns tyvärr fler inställningar som kan ställa till det, så hör av dig och berätta vad du har för mobil eller surfplatta om detta inte hjälpte!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har också detta problem och försökte göra det som stod i inlägget. Jag har ingen inställning som heter Optimera batterianvändning, däremot en inställning som heter Tillåt bakgrundsanvändning. Den har jag alltid igång men trots det så stängs ljuder av när jag gör något annat på telefonen samtidigt.
    Kör en android 15.

    /Marie
    Marie Johnsson
  • Hej Marie!

    Tillåt bakgrundsanvändning är samma inställning, och i mitt tycke är det ett bättre och tydligare namn än "inga begränsningar" under en optimeringsinställning.

    Det finns fler inställningar som kan ge liknande problem och dessa varierar dessvärre från mobil till mobil, så berätta vad du har för mobil, så försöker jag hjälpa dig att hitta vad du mer ska ställa in för att få avbrottsfri lyssning.
    Annika Webbmaster
  • Jag har en Google Pixel 9 med Android 15.
    Marie Johnsson
  • Har samma problem. Stoppar hela tiden. Har en Razr 40.
    Po
  • Annika, jag har en annan hypotes om i vilka situationer appen stannar. Min upplevelse är att det framförallt är när jag är ute och cyklar i områden med dålig mottagning som uppspelningen fastnar. Det skulle kunna vara så att uppspelaren stannar när den får slut på data och inte automatiskt hoppar igång igen.
    Olle
  • Jag har stabil uppkoppling men det stannar ändå. Efter gjort inställning i batteri blev det bra....

    Po
  • Hej!
    Det finns många olika anledningar till att uppspelningen kan stanna. Den vanligaste är den batteriinställning som hjälpte Po:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> välj Inga begränsningar

    Po:
    Tack för att du bekräftade att inställningen hjälpte.

    Hos Marie, med en Pixel-mobil, ligger samma inställning här:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteriförbrukning för appen ->
    reglaget Tillåt bakgrundsanvändning ska vara påslaget

    Marie:
    Detta räckte för att åtgärda liknande problem hos Håkan här (svaret den 12 augusti).

    Dig hjälpte detta inte, så vi behöver undersöka problemet vidare. David skrev den 28 februari, i en annan tråd:
    P1 (enda kanalen jag lyssnar på) stoppar ljudströmmen efter någon minut när jag lyssnar live.
    Poddar har jag aldrig problem med. Kan inte se att det är relaterat till batterisparande. Jag har en Pixel 6 med Android v 15.
    1. Har du märkt någon skillnad mellan poddar och kanaler (om du lyssnar på båda)?
    2. Vet du om avbrotten kan ske både över wifi och över mobilnätet?
    Olle:
    Det skulle kunna vara så att uppspelaren stannar när den får slut på data och inte automatiskt hoppar igång igen.
    Det kan absolut vara en förklaring. Vad har du för mobil? Christer med en Xiaomi-mobil, hade också problem med avbrott under cykeltur. Han skrev den 10 september:
    Lite mer pill på idioten (fånen) och det där har jag inte sett tidigare:
    Inställningar >> Batteri >> Ytterligare funktioner >> Stäng av mobildata när enheten är låst.
    Där fanns bocken på valet "Om 5 minuter". Ändrade till valet "Aldrig".
    Jag tror att just Stäng av mobildata när enheten är låst är en inställning som är specifik för Xiaomi, men i andra mobiler kan det finnas liknande unika inställningar.

    Alla:
    Här finns en samlingssida där vi ser olika inställningar som är specifika för respektive mobil och som behöver ses över om appar ska kunna fungera i bakgrunden.
    Don’t kill my app!

    Dessvärre är den sidan inte helt uppdaterad, så inställningar som ändrats eller som har tillkommit de senaste åren finns inte med. Dessutom framgår det inte vilka inställningar som är ställer till med problem för många (som den batteriinställning som jag tipsat om) och vilka som inte är fullt lika viktiga att see över.

    Trots de bristerna tycker jag att Don't kill my app-sidan kan ge en del uppslag över vilka inställningar man kan se över i respektive mobil.
    Annika Webbmaster
  • 1. Kanaler funkar felfritt.
    2. Poddar funkar när jag streamar till bilen eller till annan uppspelning.
    Avbrotten sker både wifi och mobildata. Försöker dock ladda ner avsnitten men det verkar inte hjälpa.
    Marie Johnsson
  • Det var intressant att kanaler funkar felfritt medan poddar drabbas, eftersom David, med liknande mobil, hade helt motsatta problem.
    Poddar funkar när jag streamar till bilen eller till annan uppspelning.
    Använder du någon form av Bluetooth-hörlurar när det blir problem? Vilken modell i så fall?
    Annika Webbmaster
  • Går det att se i någon logg varför spelaren stannar?
    SR ingen batteri begränsning.
    Lyssnar via WIFI
    Ingen skärmsläckare.
    Kör SR ensam


    Bertil
  • Hej!
    Har du en Samsung-mobil?

    Alla med Samsung:
    Hos en del lyssnare med Samsung tycks den generella batteriinställningen "inga begränsningar" inte respekteras, och vår app fungerar bättre i bakgrunden om ni istället skyddar dem med Samsungs egen inställning för batterihantering:
    • Gå till Inställningar > Batteri > Gränser för bakgrundsaktivitet.
    • Lägg till Sveriges Radio Play i listan för Appar aldrig i automatisk vila
    Troligen behöver ni först  ändra "den generella batteri-inställningen" jag nämnt ovan från Inga begränsningar till Optimerad för att Sveriges Radio Play ska gå att sättas som aldrig i automatisk vila.

    En som nyligen gjort detta är Andreas med en Samsung A41 (OneUI 4.1/Android 12), som därefter skrev:
    Telefonen blev direkt BETYDLIGT snabbare i ALLA appar och gränssnitt efter att jag lagt SR appen i "insomnilistan" - vi snackar alltså latenser på sekund/er i alla möjliga sammanhang.

    Det verkar också som att antalet mikropauser/hack minskat.
    Hos honom var det alltså viktigare att sätta vår app som "aldrig i automatisk vila" (Samsungs egen inställning) än att skydda appen genom "inga begränsningar" (inställning som finns i alla Android-enheter), så för lyssnare med Samsung är detta väl värt att testa!
    Annika Webbmaster
  • Har du en Samsung-mobil?
    Lenovo M10 TAB
    Bertil
  • Tack!
    Vad lyssnar du på och i vilket sammanhang stannar spelaren? (Är det mitt i ett avsnitt när du spelar en podd, mellan två nyhetsinslag i en spellista, efter tio minuter när du lyssnar på en kanal eller har du inte märkt någon mönster.)

    Har detta problem pågått länge?
    Annika Webbmaster
  • Jo, har varit så länge.
    Osäker vad det beror på, har fått ett bättre bredband och jag ser ingen skillnad.
    Kan det vara så att andra appar och aviseringar stör tänker jag ibland.
    Tycker att uppspelningen stannar när den ligger på annat ställe och jag lyssnar på SR.
    Den stannar mitt i ett program.
    Håller den alltid uppdaterad med senaste programversionerna.

    Bertil
  • Det är klurigt att lista ut vad avbrotten beror på, eftersom det finns så många olika ställen att felsöka.

    Har du en hörapparat eller hörlurar som ljudet spelas upp i, eller spelas det upp direkt i surfplattans hörlurar?
    Annika Webbmaster
  • Peter skrev om liknande problem, men på iPhone. Detta undersöker vi därför närmare under en egen rubrik:
    Iphone-appen pausar oönskat
    Annika Webbmaster


  • Fick denna avisering i samband med spelaren slutade att spela och hamnade i paus läge,
    Osäker om det har något samband.

    Spelar upp ljud via bluetooth.
    Bertil
  • Tack Bertil!
    Det visar att appen har stängts ned, i motsats till att appen ligger öppen och försöker spela ljud men inte lyckas, så det ringar in problemet något (men är vad jag redan misstänkte.)

    Det framgår inte varför detta skedde, men dessvärre är du inte ensom om att ha problem med att Lenovo M10 stänger ned appar som du vill ska "puttra på" i bakgrunden, se här:
    Tab M10 background apps getting killed right away - LENOVO COMMUNITY

    På den sidan ger en användare tips om hur han eller hon löste det:
    Hi,
    I had a similar problem. To prevent your background apps from being killed:
    1. Start "Tablet Manager" app
    2. Click on the "Memory Usage" button
    3. Click on the three dots on the top right corner
    4. At this point you have 2 options ...
      - Turn off "Automatically clean up memory" globally, or
      - Add your apps to the "Memory cleanup whitelist"
    I prefer to turn it off globally because I find the memory cleanup *very* aggressive, to the point where it is detrimental to the user experience.

    Hope this helps.
    Hoppas att du hittar motsvarande inställning på svenska, och att det hjälper. Om inte, så återkom!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Samsung 20Fe
    Blåtandslurar av olika märken
    Upplever också ständigt att den pausar
    Provat bägge tipsen på inställningar men utan resultat förutom när jag kom hem till wifi igen. Då verkar den rulla utan paus
    Fredrik Larsson
  • Hej Fredrik!
    • Lyssnar du på en kanal eller på poddar/program (eller både och) när dessa avbrott uppstår?
    • Hur länge har detta problem funnits?
    Intressant att det fungerar bättre över wifi. Har du "varit i rörelse" vid avbrotten (t ex åkt buss), eller kan de uppstå om du är på ett ställe (t ex väntar på bussen)?
    Annika Webbmaster
  • Mest livestream tror jag.
    Jag tror det började i våras feb mars
    Fredrik Larsson
  • Det är lite olika tider om jag stänger skärmen på knappen mot om jag låter telefonen gå i sleep mode med appen öppen då tar det nästa dubbel tid två minuter mot en minut
    Fredrik Larsson
  • Ok!

    Jag vill undersök varför problemet inte visar sig på wifi, utan endast på mobilnätet.

    Under Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Mobildata finner du två reglage där åtminstone den första bör vara påslagen:
    • Tillåt användning av bakgrundsdata
    • Låt data användas när Datasparare är på
    Hjälpte det?
    Annika Webbmaster
  • Den första var på redan. Det konstiga är att det är inte alltid det händer på.mobilnätet heller.  Idag åkte jag in till jobbet utan att det pausade. Passerade till och med ett avsnitt med dålig täckning där det inte ens pausades. Problem är större på hemma plan när jag skiftar mellan 4G och wifi när jag går ut med hunden. De har nog stängt 3G masten så numera är det nog bara 4G täckning

    Fredrik Larsson
  • Det är ju väldigt svårt att få grepp om problem som liksom kommer och går på detta vis ...

    Min sida i appen finns det en länk "Ljudkvalitet". Tryck på den så kommer du till en sida där du kan ändra kvalitet. Testa om högre eller lägre kvalitet för Direktlyssning påverkar problemet.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.