Android-appen pausar sig själv
Lyssnar på p3 nu på morgon och SR Play pausar sig själv. Har gjort tvingad avslutning men den fortsätter att pausa sig efter ett tag
Följ inlägget
7
följare
Appen fungerar inte när den hamnar i bakgrunden (när annan app används eller när skärmen släcks) om mobilen har inställningar som begränsar detta. Jag hoppas att det löser sig om du testar detta:
Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> välj Inga begränsningar
Det finns tyvärr fler inställningar som kan ställa till det, så hör av dig och berätta vad du har för mobil eller surfplatta om detta inte hjälpte!
Jag har också detta problem och försökte göra det som stod i inlägget. Jag har ingen inställning som heter Optimera batterianvändning, däremot en inställning som heter Tillåt bakgrundsanvändning. Den har jag alltid igång men trots det så stängs ljuder av när jag gör något annat på telefonen samtidigt.
Kör en android 15.
/Marie
Tillåt bakgrundsanvändning är samma inställning, och i mitt tycke är det ett bättre och tydligare namn än "inga begränsningar" under en optimeringsinställning.
Det finns fler inställningar som kan ge liknande problem och dessa varierar dessvärre från mobil till mobil, så berätta vad du har för mobil, så försöker jag hjälpa dig att hitta vad du mer ska ställa in för att få avbrottsfri lyssning.
Det finns många olika anledningar till att uppspelningen kan stanna. Den vanligaste är den batteriinställning som hjälpte Po:
Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> välj Inga begränsningar
Po:
Tack för att du bekräftade att inställningen hjälpte.
Hos Marie, med en Pixel-mobil, ligger samma inställning här:
Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteriförbrukning för appen ->
reglaget Tillåt bakgrundsanvändning ska vara påslaget
Marie:
Detta räckte för att åtgärda liknande problem hos Håkan här (svaret den 12 augusti).
Dig hjälpte detta inte, så vi behöver undersöka problemet vidare. David skrev den 28 februari, i en annan tråd:
- Har du märkt någon skillnad mellan poddar och kanaler (om du lyssnar på båda)?
- Vet du om avbrotten kan ske både över wifi och över mobilnätet?
Olle: Det kan absolut vara en förklaring. Vad har du för mobil? Christer med en Xiaomi-mobil, hade också problem med avbrott under cykeltur. Han skrev den 10 september: Jag tror att just Stäng av mobildata när enheten är låst är en inställning som är specifik för Xiaomi, men i andra mobiler kan det finnas liknande unika inställningar.Alla:
Här finns en samlingssida där vi ser olika inställningar som är specifika för respektive mobil och som behöver ses över om appar ska kunna fungera i bakgrunden.
Don’t kill my app!
Dessvärre är den sidan inte helt uppdaterad, så inställningar som ändrats eller som har tillkommit de senaste åren finns inte med. Dessutom framgår det inte vilka inställningar som är ställer till med problem för många (som den batteriinställning som jag tipsat om) och vilka som inte är fullt lika viktiga att see över.
Trots de bristerna tycker jag att Don't kill my app-sidan kan ge en del uppslag över vilka inställningar man kan se över i respektive mobil.
2. Poddar funkar när jag streamar till bilen eller till annan uppspelning.
Avbrotten sker både wifi och mobildata. Försöker dock ladda ner avsnitten men det verkar inte hjälpa.
SR ingen batteri begränsning.
Lyssnar via WIFI
Ingen skärmsläckare.
Kör SR ensam
Har du en Samsung-mobil?
Alla med Samsung:
Hos en del lyssnare med Samsung tycks den generella batteriinställningen "inga begränsningar" inte respekteras, och vår app fungerar bättre i bakgrunden om ni istället skyddar dem med Samsungs egen inställning för batterihantering:
- Gå till Inställningar > Batteri > Gränser för bakgrundsaktivitet.
- Lägg till Sveriges Radio Play i listan för Appar aldrig i automatisk vila
Troligen behöver ni först ändra "den generella batteri-inställningen" jag nämnt ovan från Inga begränsningar till Optimerad för att Sveriges Radio Play ska gå att sättas som aldrig i automatisk vila.En som nyligen gjort detta är Andreas med en Samsung A41 (OneUI 4.1/Android 12), som därefter skrev: Hos honom var det alltså viktigare att sätta vår app som "aldrig i automatisk vila" (Samsungs egen inställning) än att skydda appen genom "inga begränsningar" (inställning som finns i alla Android-enheter), så för lyssnare med Samsung är detta väl värt att testa!
Vad lyssnar du på och i vilket sammanhang stannar spelaren? (Är det mitt i ett avsnitt när du spelar en podd, mellan två nyhetsinslag i en spellista, efter tio minuter när du lyssnar på en kanal eller har du inte märkt någon mönster.)
Har detta problem pågått länge?
Osäker vad det beror på, har fått ett bättre bredband och jag ser ingen skillnad.
Kan det vara så att andra appar och aviseringar stör tänker jag ibland.
Tycker att uppspelningen stannar när den ligger på annat ställe och jag lyssnar på SR.
Den stannar mitt i ett program.
Håller den alltid uppdaterad med senaste programversionerna.
Har du en hörapparat eller hörlurar som ljudet spelas upp i, eller spelas det upp direkt i surfplattans hörlurar?
Iphone-appen pausar oönskat
Fick denna avisering i samband med spelaren slutade att spela och hamnade i paus läge,
Osäker om det har något samband.
Spelar upp ljud via bluetooth.
Det visar att appen har stängts ned, i motsats till att appen ligger öppen och försöker spela ljud men inte lyckas, så det ringar in problemet något (men är vad jag redan misstänkte.)
Det framgår inte varför detta skedde, men dessvärre är du inte ensom om att ha problem med att Lenovo M10 stänger ned appar som du vill ska "puttra på" i bakgrunden, se här:
Tab M10 background apps getting killed right away - LENOVO COMMUNITY
På den sidan ger en användare tips om hur han eller hon löste det: Hoppas att du hittar motsvarande inställning på svenska, och att det hjälper. Om inte, så återkom!
Samsung 20Fe
Blåtandslurar av olika märken
Upplever också ständigt att den pausar
Provat bägge tipsen på inställningar men utan resultat förutom när jag kom hem till wifi igen. Då verkar den rulla utan paus
- Lyssnar du på en kanal eller på poddar/program (eller både och) när dessa avbrott uppstår?
- Hur länge har detta problem funnits?
Intressant att det fungerar bättre över wifi. Har du "varit i rörelse" vid avbrotten (t ex åkt buss), eller kan de uppstå om du är på ett ställe (t ex väntar på bussen)?Jag tror det började i våras feb mars
Jag vill undersök varför problemet inte visar sig på wifi, utan endast på mobilnätet.
Under Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Mobildata finner du två reglage där åtminstone den första bör vara påslagen:
- Tillåt användning av bakgrundsdata
- Låt data användas när Datasparare är på
Hjälpte det?På Min sida i appen finns det en länk "Ljudkvalitet". Tryck på den så kommer du till en sida där du kan ändra kvalitet. Testa om högre eller lägre kvalitet för Direktlyssning påverkar problemet.