Till senaste kommentaren

Hoppar till direktsändning vid dålig mottagning

Hej, när jag lyssnar på t.ex P3 och väljer att börja lyssna på något från tidigare den dagen via tablån så hoppar den hela tiden över till direktsändning när jag tappar mottagningen vid t.ex tågresa. Sjukt störande, så var det inte tidigare
Marcus Horne

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterar in detta!

    Vi vill väldigt gärna förstå och lösa problemet, men har svårt att själva återskapa detta. Själv har jag lyckats en gång när jag lyssnade på en kanal i tillbakaspolat läge och kom hem från en promenad, Vid den automatiska uppkopplingen mot mitt wifi gick sändningen, utan avbrott, över till direktläget.

    Detta skedde i början av mars och därefter har jag inte kunnat återskapa felet, men ni är många lyssnare som har liknande problem:
    SR Play hoppar oönskat till direktläge

    I version 25.3.4, släppt nu i mars, försvann de problemen hos många lyssnare (exempelvis trådstartaren Anette och Joacim i samma tråd) medan det kvarstår hos andra lyssnare. Hos de flesta har problemet börjat i januari.

    Du skrev "så var det inte tidigare". Ungefär när började problemet hos dig? Kan det ha pågått sen i januari ungefär? Om inte, skulle det kunna sammanfalla med en teknisk förändring som berör P3 i appen som kom den 17 mars, eller är det rentav ännu färskare?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag har samma problem (med alla kanaler). I skrivandets stund så avbryts uppspelningen nästan hela tiden, det går inte alltid ens att börja lyssna på direktsändningarna utan appen står bara och tuggar! När den väl kommer igång efter att ha startat om appen några gånger (det hjälper inte direkt utan det är bara slump) så tar det några minuter innan det antingen blir tyst eller hoppas till direktsändning. Jag har alltid mobiltäckning, har inga problem med att surfa under tiden men denna morgon har det varit omöjligt att lyssna på P1.

    Det började i slutet januari för mig med - jag vet inte exakt när, men definitivt innan 17e mars. Uppdaterade appen för en vecka sedan och problemet är kvar, upplever nästan att det blivit värre.
    Klara
  • Upplever exakt samma fel som Klara rapporterar!
    Lotta Göthe
  • exakt samma för mej oxå
    Sjukt enerverande
    Ola
  • Jag upplever också det som Klara skriver om.
    Sebastian
  • Samma för mig
    Maria
  • Jag upplever också samma som Klara! Försöker lyssna på direktsändning av p3 just nu men det bara avbryts och står och tuggar, trots att det inte är något fel med internet. Det har varit såhär litegrann de senaste veckorna men idag är det extremt…
    Ebba
  • Samma här! Det har sedan någon månad plötsligt blivit tyst i 10 sekunder mitt under uppspelning, men idag hoppar det till direktsändning hela tiden för att sen bara stå och tugga. Sjukt enerverande!!
    Alice
  • Upplever exakt samma sak. Oerhört irriterande när man åker tåg och tappar uppkoppling hela tiden. Så här har det varit länge.
    Fredrik Andersson
  • Samma här, problem sedan månader tillbaka men bedrövligt idag, försöker lyssna på Morgonpasset ca 10 min efter direktsändning. Försöken sker via wifi hemma så har inte med uppkoppling att göra. Ser fram emot en lösning!

    Maria
  • Samma problem här som ovan. 🙄
    Erika
  • Men det funkar heller inte ens att lyssna på direktsändning idag oavsett wifi eller 5g. Det stoppar och buffrar hela tiden, inte lyckats lyssna mer än 30 sekunder utan att det stannar och man får starta om appen flera gånger.
    Alice
  • Appen och webben har samma problem, det bryts plötsligt efter 2-5 minuter, testat olika nät. Mycket pekar ju på sändningsfel?
    Niclas
  • Hej alla!

    De akuta problemen idag drabbar både app och webb. De är enkla för oss att återskapa och vi arbetar för att lösa dem. Jag försöker även ta reda på hur rutinerna ser ut för att lägga ut en informationsruta om att detta fel finns.

    Om ni har möjlighet att lyssna genom de länkar som ni hittar här, så kan de fungera bättre:
    Länkar till ljudströmmar för alla kanaler - Support - hjälpsidor

    Kopiera en länk, t ex https://live1.sr.se/p1-aac-128 för P1, och klistra in den i adressfältet i webbläsaren i appen.
    Annika Webbmaster
  • Samma problem som övriga, provade att radera appen och ladda ner igen men utan framgång, samma som före..
    Jocke
  • Samma problem för mig oavsett om jag lyssnar via appen, webbsidan eller tvn.... sjukt irriterande att behöva ladda om sidan varannan minut
    Josefin
  • Samma problem med att sändningen hoppar till direktsändning (upplever att det sker lite slumpmässigt och inte nödvändigtvis vid dålig mottagning).
    Willem
  • Hej!
    Det rör sig alltså om två olika fel. Ett akut fel nu som ligger utanför iPhone-appen och även drabbar vår hemsida och Android-appen. Det kan vi återskapa och jag utgår från att det snart är löst.

    Parallellt med detta finns ett annat fel som påverkar några lyssnare med just iPhone-appen. Det felet är svårare att felsöka eftersom det inte drabbar alla och vi därför inte vet hur vi ska göra för att återskapa det. Jag återkommer med mer svar om detta senare, när dagens större fel är löst!
    Annika Webbmaster
  • Samma som ovannämnda, började få problem med uppspelningen för ca en månad sedan, ljudet försvinner men det ser ut som att appen (iPhone) är igång som vanligt. Samma problem när jag lyssnar på webben tyvärr. Blivit värre med tiden.
    André
  • Tappar kontakten o sändningen försvinner,  IPhone …
    Kan knappt använda appen - oberoende av wifi eller ej,samma fel
    Bruno
  • Har även upplevt att ljudet och det som visas i appen är i osynk med ljudet, t.ex. visar appen att Ekonomiekot spelas medan jag lyssnar på vetenskapsnyheter.
    Detta gäller det ”långvariga” problemet och inte det akuta.
    App version 25.4.7(3318) med iPhone 12 iOS 18.3.2.
    Willem
  • Hej, jag har samma problem som ovan.
    Hittills har jag mest haft det gamla wifi -problemet + problemet att det plötsligt blir tyst i 5-10 sekunder.
    Idag blev det akut: Trots att jag körde 5G så hoppade P1 Morgon gång-på-gång fram till direktsändning tills jag gav upp. Några gånger blev det också tyst. En gissning är att buffringen har slutat fungera
    Gunnar
  • Samma här! iPhone, både wifi och mobilt. Blir galen!
    Jenny Lindblad
  • Hej igen!

    Det "akuta problemet" med frekventa avbrott som fick många av er att kontakta oss idag ska vara löst nu, och därmed vill jag spalta upp vilka övriga problem som kvarstår.

    Avbrott och ofrivilligt direktläge
    Till att börja med har vi det som denna tråd tar upp, med avbrott där återanslutningen till en tillbakaspolad kanal sker i direktläget. Som Willem skrev kan det uppstå även vid god uppkoppling.

    Om man redan lyssnar direkt, så blir det "bara avbrott". Appen återansluter automatiskt, men det tar mycket längre tid än förväntat.

    Synkroniseringsproblem: spelaren visar annat program än det som spelas
    Där kan det vara två olika problem:
    • Ett är att det varit 30 sekunders eftersläpning, så om man lyssnar på de tre minuter långa sändningen av Nyheter från Vetenskapsradion, med start klockan 07.36, så stod det den sändning som var innan, Ekonomiekot med start 07:32, under vetenskapsnyheternas första 30 sekunder. Detta, som jag tror är det Willem har noterat, ska nyligen vara löst:
      LÖST: Fel tider i appen
      (Jag har märkt detta fel själv tydligt, men ser det inte längre.)
    • Ett annat synkroniseringsfel ska vi ha löst i mars med version 25.3.4. (Felet bestod i att ljudet spelades live men visar en tidigare position i spelaren.)
    Om det fortfarande finns någon typ av synk-problem kvar, vill vi självfallet veta det.

    Ljudbortfall i några sekunder
    Alice och några av er andra skriver om ett annat fel:
    Det har sedan någon månad plötsligt blivit tyst i 10 sekunder mitt under uppspelning
    Det problemet, där det liksom blir som om delar av ljudet har klippts bort, trodde vi att vi löste den 11 april, så vi tar gärna emot er hjälp för att kartlägga vad det är som sker.

    Om felet uppstår under kontorstid (eller på morgonen - vi kan ju spola i ljudet i tre timmar), så får ni gärna rapportera in när det sker. Vi behöver inte ha en exakt tidpunkt utan, men om vi får veta att det exempelvis blev ett bortfall i P4 Dalarna "i början av Eurythmics-låten runt 13.45" eller "precis innan Ekot 8.25", så är det en stor hjälp!

    Appen kraschar helt
    Lyssnare med iOS lägre än 16 har inte fått en ny version av appen sedan 24.12.19 i december. De riskerar att få hög batteriförbrukning och prestanda-problem som ger "seg" app och i värsta fall krascher på grund av ett fel som rättades i 25.2.3 som kom i februari.

    För att inte lämna er som har äldre mobiler i en buggig version av appen, släpper vi i dagarna en version 25.4.5 som även lite äldre iOS kan uppdatera till (inte hur gamla som helst, dock!), där prestandaproblemet är löst.

    Andra fel?
    Troligen finns det fler problem, i och med att jag påstår att det mesta är löst (om vi bortser från dagens allvarliga problem och det fel de oönskade hopp till direktläget som den här tråden egentligen ska handla om - vilket jag på intet vis vill bagatellisera), samtidigt som många av er anser att appen är väldigt buggig.

    Hjälp mig att få en tydligare bild av problemen! Vilka problem kvarstår när man lyssnar på en kanal i SR Play för iPhone? Verkar de problemen stämma in på någon av ovanstående beskrivningar, eller finns det fler fel vi måste ringa in och lösa?
    Annika Webbmaster
  • När jag åker tåg mellan Eskilstuna och Stockholm, där det bitvis är mycket dålig uppkoppling, blir det ibland tyst när uppkopplingen försvinner. När jag sedan får tillbaka uppkopplingen så fortsätter inte spelaren där jag var utan hoppar till direktsändning. iOS på iPhone. Uppdaterat OS och app.
    Fredrik Andersson
  • Det problem Fredrik beskriver är välkänt sedan många månade. SR jobbar på det. Fram till nyligen fick jag samma effekt när jag gick från WiFi till mobilnät, men det har var bra nu i ett par veckor. Tack SR!
    Hoppet till direktsändning efter att ha tappat mobilnät pga dålig täckning kvarstår dock. iOS på iPhone uppdaterat
    Gunnar
  • Hej!
    Problemet med att det spolas tillbaka alternativt hänger sig helt kvarstår för mig. Alla kanaler är drabbade. Det är svårt att ringa in det mer än att det sker när jag byter mellan wifi och mobilnät eller har skakig internetuppkoppling (oavsett om det är 4G eller wifi). Ny Iphone 16 och nyligen uppdaterat appen

    Har också ibland (men mer sällan) problem med att det inte går att spela ljud med låst skärm eller med någon annan app än SR appen aktiv. Trodde detta var löst, men det hände i helgen igen. Gick inte att lösa trots att jag tog ut hörlurar och startade om appen flera ggr 


    Klara
  • Hej!

    Som Gunnar skriver så har vi förbättrat detta, men vissa problem, i synnerhet vid uppkoppling mellan nätverk, kvarstår.

    I nästa version av appen, som jag hoppas att vi släpper idag, har utvecklarna gjort ytterligare två förbättringar för mer stabil kanal-lyssning. Ni får gärna återkomma när ni har hunnit använda den nya appen några dagar, så att vi vet i vilken mån dessa stabilitetsåtgärder har hjälpt er. (Jag markerar att jag ska följa upp detta.)

    Vi kommer naturligtvis att fortsätta att jobba på att appen ska fungera korrekt.

    Klara:
    Problemet med att appen inte fungerar korrekt i bakgrunden felsöker jag gärna här:
    iOS-appen funkar ej i bakgrunden - Forum för teknisk support - Sveriges Radio
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu börjar vi rulla ut version 25.5.2 av appen, där det ingår olika förbättringar för direktlyssning som jag hoppas minskar problemen hos några av er. Den versionen kommer ut till alla lyssnare inom kort, men om du vill ha den direkt så kan du uppdatera manuellt i AppStore.

    Mindre förbättring för alla, som kan hjälpa några
    Det blir till att börja med inga dramatiska förändringar, så jag vill tona ned både mina egna och era förväntningar, men jag förstås hoppas att ni blir hjälpta direkt av de småsaker som vi har skruvat på.

    Stor förändring för några, som kanske kan hjälpa många
    I denna version finns det även möjlighet för appen att buffra ljudet på ett annat sätt än idag, som potentiellt kan göra större skillnad. En sån förändring är så pass stor att vi kommer att att pytsa ut den mycket försiktigt. Alla med 25.5.2 kommer att ha den tekniska möjligheten att använda det nya sättet, men vi kommer att kunna styra så att endast en bråkdel av er får den. I bästa fall löser den problemen och funkar jättebra. Då rullar vi ut den till fler lyssnare. I sämsta fall löser den inga problem och skapar helt nya fel ... Då vill vi fånga upp det snabbt så att vi bromsar utrullningen.

    Vi håller därför lite extra koll både på våra loggar och på vad ni lyssnare rapporterar in.

    Spännande, alltså.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.