Till senaste kommentaren

LÖST: Hoppar till direktsändning vid dålig mottagning

Hej, när jag lyssnar på t.ex P3 och väljer att börja lyssna på något från tidigare den dagen via tablån så hoppar den hela tiden över till direktsändning när jag tappar mottagningen vid t.ex tågresa. Sjukt störande, så var det inte tidigare
Marcus Horne
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterar in detta!

    Vi försöker lösa problemet, men har svårt att själva återskapa det. Själv har jag lyckats en gång när jag lyssnade på en kanal i tillbakaspolat läge och kom hem från en promenad. Vid den automatiska uppkopplingen mot mitt wifi gick sändningen, utan avbrott, då över till direktläget.

    Det var i början av mars och därefter har jag inte kunnat återskapa felet, men många lyssnare har liknande problem:
    SR Play hoppar oönskat till direktläge

    I version 25.3.4, släppt i mars, försvann de problemen hos flera lyssnare (exempelvis Anette och Joacim i tråden ovan) medan det kvarstår hos andra lyssnare. Hos de flesta började problemen i januari.

    Du skrev "så var det inte tidigare". Ungefär när började problemet hos dig? Kan det ha pågått sen i januari ungefär? Kan det annars sammanfalla med en teknisk förändring som berör P3 som kom den 17 mars? Eller är det rentav ännu färskare?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag har samma problem med alla kanaler. I skrivande stund så avbryts uppspelningen nästan hela tiden, det går ibland inte ens att börja lyssna på direktsändningarna utan appen står bara och tuggar! När den väl kommer igång efter att ha startat om appen några gånger (det hjälper inte direkt utan det är bara slump) så tar det några minuter innan det antingen blir tyst eller hoppar till direktsändning. Jag har alltid mobiltäckning, har inga problem med att surfa under tiden men denna morgon har det varit omöjligt att lyssna på P1.

    Det började i slutet januari för mig med - jag vet inte exakt när, men definitivt innan 17e mars. Uppdaterade appen för en vecka sedan och problemet är kvar, upplever nästan att det blivit värre.
    Klara
  • Upplever exakt samma fel som Klara rapporterar!
    Lotta Göthe
  • exakt samma för mej oxå - Sjukt enerverande
    Ola
  • Jag upplever också det som Klara skriver om.
    Sebastian
  • Samma för mig
    Maria
  • Jag upplever också samma som Klara! Det har varit såhär litegrann de senaste veckorna men idag är det extremt…
    Ebba
  • Samma här! Det har sedan någon månad plötsligt blivit tyst i 10 sekunder mitt under uppspelning, men idag hoppar det till direktsändning hela tiden för att sen bara stå och tugga. Det funkar heller inte ens att lyssna på direktsändning idag oavsett wifi eller 5g. Det stoppar och buffrar hela tiden, inte lyckats lyssna mer än 30 sekunder utan att det stannar och man får starta om appen flera gånger. Sjukt enerverande!
    Alice
  • Samma här, problem sedan månader tillbaka men bedrövligt idag, försöker lyssna på Morgonpasset ca 10 min efter direktsändning. Försöken sker via wifi hemma så har inte med uppkoppling att göra. Ser fram emot en lösning!
    Maria
  • Samma problem här som ovan. 🙄
    Erika
  • Appen och webben har samma problem, det bryts plötsligt efter 2-5 minuter, testat olika nät. Mycket pekar ju på sändningsfel?
    Niclas
  • Hej alla!

    De akuta problemen idag drabbar både app och webb. De är enkla för oss att återskapa och vi arbetar för att lösa dem. Jag försöker även ta reda på hur rutinerna ser ut för att lägga ut en informationsruta om att detta fel finns.

    Om ni har möjlighet att lyssna genom de länkar som ni hittar här, så kan de fungera bättre:
    Länkar till ljudströmmar för alla kanaler - Support - hjälpsidor

    Kopiera en länk, t ex https://live1.sr.se/p1-aac-128 för P1, och klistra in den i adressfältet i webbläsaren i appen.
    Annika Webbmaster
  • Samma problem som övriga, provade att radera appen och ladda ner igen men utan framgång, samma som före..
    Jocke
  • Samma problem för mig oavsett om jag lyssnar via appen, webbsidan eller tvn.... sjukt irriterande att behöva ladda om sidan varannan minut
    Josefin
  • Samma problem med att sändningen hoppar till direktsändning (upplever att det sker lite slumpmässigt och inte nödvändigtvis vid dålig mottagning). Har även upplevt att ljudet och det som visas i appen är i osynk med ljudet, t.ex. visar appen att Ekonomiekot spelas medan jag lyssnar på vetenskapsnyheter.

    Detta gäller det ”långvariga” problemet och inte det akuta.
    App version 25.4.7(3318) med iPhone 12 iOS 18.3.2.
    Willem
  • Hej!
    Det rör sig alltså om två olika fel. Ett akut fel nu som drabbar väldigt många lyssnare och som vi kan återskapa. Jag utgår från att det snart är löst.

    Parallellt med detta finns ett annat fel i iPhone-appen. Det felet är svårare att felsöka eftersom det inte drabbar alla och vi inte vet hur vi ska göra för att återskapa det. Jag återkommer med mer svar om detta senare, när dagens större fel är löst!
    Annika Webbmaster
  • Samma som ovannämnda, började få problem med uppspelningen för ca en månad sedan, ljudet försvinner men det ser ut som att appen (iPhone) är igång som vanligt. Samma problem när jag lyssnar på webben tyvärr. Blivit värre med tiden.
    André
  • Tappar kontakten o sändningen försvinner,  IPhone …
    Kan knappt använda appen - oberoende av wifi eller ej,samma fel
    Bruno
  • Hej, jag har samma problem som ovan.
    Hittills har jag mest haft det gamla wifi -problemet + problemet att det plötsligt blir tyst i 5-10 sekunder.
    Idag blev det akut: Trots att jag körde 5G så hoppade P1 Morgon gång-på-gång fram till direktsändning tills jag gav upp. Några gånger blev det också tyst. En gissning är att buffringen har slutat fungera
    Gunnar
  • Samma här! iPhone, både wifi och mobilt. Blir galen!
    Jenny Lindblad
  • Hej igen!

    Det "akuta problemet" med frekventa avbrott som fick många av er att kontakta oss idag ska vara löst nu, och därmed vill jag spalta upp vilka övriga problem som kvarstår.

    Avbrott och ofrivilligt direktläge
    Till att börja med har vi det som denna tråd tar upp, med avbrott där återanslutningen till en tillbakaspolad kanal sker i direktläget. Som Willem skrev kan det uppstå även vid god uppkoppling.

    Om man redan lyssnar direkt, så blir det "bara avbrott". Appen återansluter automatiskt, men det tar mycket längre tid än förväntat.

    Synkroniseringsproblem: spelaren visar annat program än det som spelas
    Där kan det vara två olika problem:
    • Ett är att det varit 30 sekunders eftersläpning, så om man lyssnar på de tre minuter långa sändningen av Nyheter från Vetenskapsradion, med start klockan 07.36, så stod det den sändning som var innan, Ekonomiekot med start 07:32, under vetenskapsnyheternas första 30 sekunder. Detta, som jag tror är det Willem har noterat, ska nyligen vara löst:
      LÖST: Fel tider i appen
      (Jag har märkt detta fel själv tydligt, men ser det inte längre.)
    • Ett annat synkroniseringsfel ska vi ha löst i mars med version 25.3.4. (Felet bestod i att ljudet spelades live men visar en tidigare position i spelaren.)
    Om det fortfarande finns någon typ av synk-problem kvar, vill vi självfallet veta det.

    Ljudbortfall i några sekunder
    Alice och några av er andra skriver om ett annat fel:
    Det har sedan någon månad plötsligt blivit tyst i 10 sekunder mitt under uppspelning
    Det problemet, där det liksom blir som om delar av ljudet har klippts bort, trodde vi att vi löste den 11 april, så vi tar gärna emot er hjälp för att kartlägga vad det är som sker.

    Om felet uppstår under kontorstid (eller på morgonen - vi kan ju spola i ljudet i tre timmar), så får ni gärna rapportera in när det sker. Vi behöver inte ha en exakt tidpunkt utan, men om vi får veta att det exempelvis blev ett bortfall i P4 Dalarna "i början av Eurythmics-låten runt 13.45" eller "precis innan Ekot 8.25", så är det en stor hjälp!

    Appen kraschar helt
    Lyssnare med iOS lägre än 16 har inte fått en ny version av appen sedan 24.12.19 i december. De riskerar att få hög batteriförbrukning och prestanda-problem som ger "seg" app och i värsta fall krascher på grund av ett fel som rättades i 25.2.3 som kom i februari.

    För att inte lämna er som har äldre mobiler i en buggig version av appen, släpper vi i dagarna en version 25.4.5 som även lite äldre iOS kan uppdatera till (inte hur gamla som helst, dock!), där prestandaproblemet är löst.

    Andra fel?
    Troligen finns det fler problem, i och med att jag påstår att det mesta är löst (om vi bortser från dagens allvarliga problem och det fel de oönskade hopp till direktläget som den här tråden egentligen ska handla om - vilket jag på intet vis vill bagatellisera), samtidigt som många av er anser att appen är väldigt buggig.

    Hjälp mig att få en tydligare bild av problemen! Vilka problem kvarstår när man lyssnar på en kanal i SR Play för iPhone? Verkar de problemen stämma in på någon av ovanstående beskrivningar, eller finns det fler fel vi måste ringa in och lösa?
    Annika Webbmaster
  • Det problem Fredrik beskriver vid tågresor är välkänt sedan många månader. SR jobbar på det. Fram till nyligen fick jag samma effekt när jag gick från WiFi till mobilnät, men det har var bra nu i ett par veckor. Tack SR!
    Hoppet till direktsändning efter att ha tappat mobilnät pga dålig täckning kvarstår dock. iOS på iPhone uppdaterat
    Gunnar
  • Hej!
    Problemet med att det spolas tillbaka alternativt hänger sig helt kvarstår för mig. Alla kanaler är drabbade. Det är svårt att ringa in det mer än att det sker när jag byter mellan wifi och mobilnät eller har skakig internetuppkoppling (oavsett om det är 4G eller wifi). Ny Iphone 16 och nyligen uppdaterat appen

    Har också ibland (men mer sällan) problem med att det inte går att spela ljud med låst skärm eller med någon annan app än SR appen aktiv. Trodde detta var löst, men det hände i helgen igen. Gick inte att lösa trots att jag tog ut hörlurar och startade om appen flera ggr
    Klara
  • Hej!
    Som Gunnar skriver så har vi förbättrat detta, men vissa problem, i synnerhet vid byte av nätverk, kvarstår. I nästa version av appen har utvecklarna gjort två förbättringar för mer stabil kanal-lyssning. Ni får gärna återkomma när ni har hunnit använda den nya appen några dagar, så att vi vet om dessa åtgärder har hjälpt er.

    Vi kommer naturligtvis att fortsätta att jobba på att appen ska fungera korrekt.

    Klara:
    Problemet med att appen inte fungerar korrekt i bakgrunden felsöker jag gärna här:
    iOS-appen funkar ej i bakgrunden - Forum för teknisk support - Sveriges Radio
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu börjar vi rulla ut version 25.5.2 av appen, där det ingår förbättringar för direktlyssning som jag hoppas löser (eller i alla fall minskar) problemen. Den versionen kommer ut till alla lyssnare inom kort, men om du vill ha den direkt så kan du uppdatera manuellt i AppStore.

    Mindre förbättring för alla, som kan hjälpa några
    Det blir till att börja med inga dramatiska förändringar, så jag vill tona ned både mina egna och era förväntningar, men jag förstås hoppas att ni blir hjälpta direkt av de småsaker som vi har skruvat på.

    Stor förändring för några, som kanske kan hjälpa många
    I denna version finns det även möjlighet för appen att buffra ljudet på ett annat sätt än idag, som potentiellt kan göra stor skillnad. Förändringen är så pass genomgripande att vi kommer att att pytsa ut den mycket försiktigt. Alla med 25.5.2 kommer att ha den tekniska möjligheten att använda det nya sättet, men vi kommer att styra så att endast en bråkdel av er får den. I bästa fall löser den problemen och funkar jättebra. Då rullar vi ut den till fler lyssnare. I sämsta fall löser den inga problem och skapar helt nya fel ... Då vill vi fånga upp det snabbt så och kunna bromsa utrullningen.

    Vi håller därför lite extra koll både på våra loggar och på vad ni lyssnare rapporterar in.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen (igen)!
    Som jag skrev för några veckor sedan, så har vi gjort en del stabilitetsförbättringar i appen i hopp om att det ska fungera bättre för er.

    En som har noterat att det är mer stabilt nu, är min förre kollega Lars Mossberg, som tidigare hr haft stora problem med avbrott. Idag skrev han, i en tråd om P2 i Flac, att appen nu funkar mycket bra:
    Den senaste versionen av SR Play i Iphone löste dessutom problemet med automatisk uppkoppling efter sändningsavbrott. SR appen i Iphone påminner nu mycket om den säkra danska DR appen men SR har mer val gällande god ljudkvalitet.
    Samt:
    I och med den nya versionen av SR appen i Iphone så kan man nu utnyttja hela bufferten (c:a14 minuter). Bra om man åker bil och passerar platser med dålig mobiltäckning eller ingen sändare alls. Hittar sen mobilen en ny mast inom 14 minuter så fortsätter lyssningen störningsfritt.

    Denna funktion förbättrades efter att den nya versionen av SR appen publicerades. Jag är nu mycket nöjd med lyssning på SR i hög ljudkvalitet mobilt på vissa av kanalerna.
    Hur går det för er? Har även ni märkt en förbättring?
    Annika Webbmaster
  • Ja, absolut en förbättring. Närmare bestämt har hoppet till direktsändning i appen på iPhone bara hänt en eller två enstaka gånger de senaste veckorna. Bra jobbat!
    Gunnar
  • Det var skönt att höra! Med färre "hopp" ökar förhoppningsvis möjligheten att se ett eventuellt mönster för de hopp som trots allt fortfarande sker.

    Om du ser ett sådant, som att detta fel har dykt upp strax efter att du har använt en viss annan app eller att det vid ett par tillfällen hoppar till live-läget i när du varit tvättstugan, så vill vi veta det. Hopp till fel tidpunkt är ju ett fel och även om det inträffar sällan, så vill vi ju bli av med det helt, och era iakttagelser kan hjälpa oss!
    Annika Webbmaster
  • Jag lyssnar på P3 och upplever tyvärr hopp när uppkopplingen byts från wifi till 5g, vilket jag inte gjort tidigare. Innan har det istället bara pausats i någon sekund och sedan fortsatt, nu hoppar det istället till direktsändning och jag måste starta om appen för att kunna hoppa till rätt ställe.
    Alice
  • Tack!
    Din beskrivning påminner mycket om det P1-lyssnaren Lars skrev i en annan tråd:
    Kastas iväg till direktsändning (inlägg den 9 juni)

    ... för mig kvarstår problematiken vid växling av sändare - vare sig det är från wifi till 5G eller mellan olika mobilsändare under färd utomhus. Tråkigt nog har det nästan blivit värre. Numera krånglar appen i min Iphone 16 dessutom genom att göra märkliga pauser i pågående direktsändning. Tidigare kännetecknades problemet av att appen gick till direktsändning om man lyssnade på en tidsförskjuten sändning. Nu gör den även paus uppemot 1 minut i pågående direktsändning om man rör sig mellan sändare eller går från wifi till mobilnät. Det händer varje gång jag går hemifrån, så på så sätt är det stabilt.
    Som jag skrev den 8 maj smyger vi ut ett nytt sätt att buffra innehållet, en automatisk buffring som alltså ännu bara finns ute hos en del av lyssnare med version 25.5.2 och högre. Jag vill veta om Alice och Lars, som har problem, har fått den nya, automatiska, buffringen eller inte.

    Det är svårt att se om din app har automatisk buffring aktiverad, men om du, som på bilden nedan, kan se en liten snutt av buffring framför "bollen" i liveläge, alltså när direktknappen är röd, så är automatisk buffring aktiverad hos dig. I vanliga fall kan "ljudlinjen" inte sticka ut framför "bollen".



    Detta är enklare att notera ju kortare programmet är, så kika gärna när exempelvis P3 Nyheter sänder.ett två minuters-block.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Sedan den 27 maj har vi slagit på den nya buffringsmetoden för alla med uppdaterad iPhone-app, så ni behöver inte se efter om det sticker ut en liten snutt buffert eller inte.

    Alice:
    Min sida i Sveriges Radio Play kan du välja mellan tre kvaliteter för direktlyssning: låg (32 kbps), mellan (128 kbps) och hög (192 kbps, utom för P2, P3 och P4 Plus där hög kvalitet innebär 320 kbps). Vilken kvalitet har du inställd idag? Påverkas problemet om du höjer eller sänker kvaliteten?
    Annika Webbmaster
  • Alice igen:

    Jag påminner om att alla kanaler finns på vår hemsida, som funkar bra på iPhone. Även där kan du pausa och backa i direktströmmen:
    www.sverigesradio.se/kanaler

    Vi är mycket tacksamma över din hjälp, så om du vill fortsätta att testa olika saker är det värdefullt. Men i vardagen, när du helt enkelt bara vill lyssna på P3, så tycker jag att du (och andra med samma problem) bör lyssna från vår hemsida istället.

    Ni ska inte vänja er vid en dålig app. Och vi på Sveriges Radio ska inte nöja oss med att appen funkar bra hos de allra flesta, utan göra vad vi kan för att den ska funka bra hos alla.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Kollade kvaliteten nu, den är inställd på mellan på allt. Senaste dagarna har det funkat fint. Om man inte använt appen på en stund hoppar den till direktsändning när man trycker på play, och då får jag starta om appen för att få den att spola tillbaka till dit jag vill lyssna från. Annars har det funkat helt okej!
    Alice
  • Så bra!
    Det låter faktiskt som om appen nu fungerar som den ska 😀 Appen har nämligen två olika sätt att hantera hur uppspelningen av en kanal ska återupptas, och vi har inte kommit på något bra sätt att visa det i appen. (Förslag är välkomna!))
    • Korta avbrott (vid ett telefonsamtal till exempel) tolkar appen som en paus och återupptar uppspelningen där det avbröts
    • Längre avbrott tolkar appen som ett stopp och återupptar uppspelningen i liveläge
    Gränsen mellan ett kort och långt avbrott har vi satt till 30 minuter. Det är förstås godtyckligt, men nu när du vet om att appen har denna tidsgräns, kanske den känns rimlig?

    Ett förslag som utvecklarna hittills inte har prioriterat, men som ständigt ligger med bland potentiella förbättringar, är att lyssnare själva ska kunna ställa in om det ska vara paus eller stopp. Många lyssnare, inte minst bilister som vill höra P4:s trafiknyheter i realtid (begripligt!) vill att kanaler alltid ska vara live.
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag skriver LÖST i denna rubrik, eftersom jag hoppas och tror att grundproblemet verkligen är löst. Samtidigt finns det minst en lyssnare som fortfarande har liknande problem, nämligen Lars här:
    Kastas iväg till direktsändning

    Där fortsätter felsökningen, så ni som fortfarande har problem med direktlyssning får gärna skriva om problemen där. Tillsammans felsöker vi mer effektivt!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Jag tror att mina problem har minskat senaste tiden (tack!), men 30 minuter är för mig personligen för kort, så jag upplever det fortfarande som ett problem (framförallt eftersom att det inte var så innan). Det är lätt att hoppa tillbaka till liveläge men svårt att komma ihåg var man var när man pausade.
    Klara
  • ... framförallt eftersom att det inte var så innan
    Det har fungerat på detta sätt länge. Så här skrev jag i februari 2022:
    Vi har någon gång infört en regel som innebär att "lyssningsuppehåll kortare än 30 minuter ska tolkas som paus, och lyssningsuppehåll som är 30 minuter eller längre ska tolkas som stopp". Anledningen var att en maxgräns för när paus övergick till stopp var ett effektivt sätt att slippa risk för en del knepiga buggar som t ex uppstår om man har pauserat förbi tretimmars-gränsen som appen inte kunde hantera korrekt. Genom den där tidsgränsen förenklade vi koden. Istället för att lösa det problematiska scenariot, såg vi till att detta inte inträffar! (Eller bara riskerar att inträffa om man först har backat mer än två och en halv timme ...)

    Att det blev just 30 minuter, och inte 15 minuter eller en timma, var något vi bara satte, genom att fundera i vilka scenarier man blir avbruten och kan tänkas vilja fortsätta lyssna där man var. Vi såg i loggarna att pauseringar oftast varade mindre än 20 minuter, och resonerade kring att det vanligaste behovet var just korta avbrott vid telefonsamtal och liknande och att en gräns vid 30 minuter nog skulle vara lagom.
    Appen tvingar mig till direktsändning
    Annika Webbmaster
  • Problemen som beskrivs ovan, gällande att sändningen hoppar till direktsändning, fortsätter hända – väldigt ofta, och oberoende av min internetuppkoppling. Det är ohyggligt irriterande och får mig att använda SR-appen mindre och mindre. Det finns ingen annan app jag upplevt så mycket buggar på.
    David
  • Tack, David!
    Så tråkigt att felet kvarstår hos dig. Jag påminner om tipset om att lyssna från vår hemsida istället, https://www.sverigesradio.se Från den kan du lyssna på alla kanaler i iPhone utan dessa problem.

    Som jag skrev den 13 juni, så är det löst hos större delen av de drabbade lyssnarna, men det kvarstår hos en några lyssnare. Felsökningen fortsätter därmed, men under denna rubrik:
    Kastas iväg till direktsändning

    Till David och andra som fortfarande har detta problem:
    Skriv gärna om problemet på den sidan. Annars går det bra att klicka på "Följ inlägget", så får du en mejlavisering när vi skriver något där:



    Genom att koncentrera felsökningen till en egen tråd, hoppas jag att vi tydligare kan urskilja mönster hos er som fortfarande drabbas. Lars, som startade den andra tråden, har givit oss noggranna beskrivningar för i vilka scenarier det fortfarande är problem (bland annat när han rör sig mellan olika mobilsändare) och i vilka lägen problemet nu har upphört även hos honom (när han växlar från mobilnätet till wifi). Om felet hos er skiljer sig från hur det är hos Lars, vill vi veta det (och som sagt helst i den tråden)!

    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.