LÖST: Hoppar till direktsändning vid dålig mottagning
Hej, när jag lyssnar på t.ex P3 och väljer att börja lyssna på något från tidigare den dagen via tablån så hoppar den hela tiden över till direktsändning när jag tappar mottagningen vid t.ex tågresa. Sjukt störande, så var det inte tidigare
Följ inlägget
15
följare
Vi försöker lösa problemet, men har svårt att själva återskapa det. Själv har jag lyckats en gång när jag lyssnade på en kanal i tillbakaspolat läge och kom hem från en promenad. Vid den automatiska uppkopplingen mot mitt wifi gick sändningen, utan avbrott, då över till direktläget.
Det var i början av mars och därefter har jag inte kunnat återskapa felet, men många lyssnare har liknande problem:
SR Play hoppar oönskat till direktläge
I version 25.3.4, släppt i mars, försvann de problemen hos flera lyssnare (exempelvis Anette och Joacim i tråden ovan) medan det kvarstår hos andra lyssnare. Hos de flesta började problemen i januari.
Du skrev "så var det inte tidigare". Ungefär när började problemet hos dig? Kan det ha pågått sen i januari ungefär? Kan det annars sammanfalla med en teknisk förändring som berör P3 som kom den 17 mars? Eller är det rentav ännu färskare?
Jag har samma problem med alla kanaler. I skrivande stund så avbryts uppspelningen nästan hela tiden, det går ibland inte ens att börja lyssna på direktsändningarna utan appen står bara och tuggar! När den väl kommer igång efter att ha startat om appen några gånger (det hjälper inte direkt utan det är bara slump) så tar det några minuter innan det antingen blir tyst eller hoppar till direktsändning. Jag har alltid mobiltäckning, har inga problem med att surfa under tiden men denna morgon har det varit omöjligt att lyssna på P1.
Det började i slutet januari för mig med - jag vet inte exakt när, men definitivt innan 17e mars. Uppdaterade appen för en vecka sedan och problemet är kvar, upplever nästan att det blivit värre.
De akuta problemen idag drabbar både app och webb. De är enkla för oss att återskapa och vi arbetar för att lösa dem. Jag försöker även ta reda på hur rutinerna ser ut för att lägga ut en informationsruta om att detta fel finns.
Om ni har möjlighet att lyssna genom de länkar som ni hittar här, så kan de fungera bättre:
Länkar till ljudströmmar för alla kanaler - Support - hjälpsidor
Kopiera en länk, t ex https://live1.sr.se/p1-aac-128 för P1, och klistra in den i adressfältet i webbläsaren i appen.
Detta gäller det ”långvariga” problemet och inte det akuta.
App version 25.4.7(3318) med iPhone 12 iOS 18.3.2.
Det rör sig alltså om två olika fel. Ett akut fel nu som drabbar väldigt många lyssnare och som vi kan återskapa. Jag utgår från att det snart är löst.
Parallellt med detta finns ett annat fel i iPhone-appen. Det felet är svårare att felsöka eftersom det inte drabbar alla och vi inte vet hur vi ska göra för att återskapa det. Jag återkommer med mer svar om detta senare, när dagens större fel är löst!
Kan knappt använda appen - oberoende av wifi eller ej,samma fel
Hittills har jag mest haft det gamla wifi -problemet + problemet att det plötsligt blir tyst i 5-10 sekunder.
Idag blev det akut: Trots att jag körde 5G så hoppade P1 Morgon gång-på-gång fram till direktsändning tills jag gav upp. Några gånger blev det också tyst. En gissning är att buffringen har slutat fungera
Det "akuta problemet" med frekventa avbrott som fick många av er att kontakta oss idag ska vara löst nu, och därmed vill jag spalta upp vilka övriga problem som kvarstår.
Avbrott och ofrivilligt direktläge
Till att börja med har vi det som denna tråd tar upp, med avbrott där återanslutningen till en tillbakaspolad kanal sker i direktläget. Som Willem skrev kan det uppstå även vid god uppkoppling.
Om man redan lyssnar direkt, så blir det "bara avbrott". Appen återansluter automatiskt, men det tar mycket längre tid än förväntat.
Synkroniseringsproblem: spelaren visar annat program än det som spelas
Där kan det vara två olika problem:
- Ett är att det varit 30 sekunders eftersläpning, så om man lyssnar på de tre minuter långa sändningen av Nyheter från Vetenskapsradion, med start klockan 07.36, så stod det den sändning som var innan, Ekonomiekot med start 07:32, under vetenskapsnyheternas första 30 sekunder. Detta, som jag tror är det Willem har noterat, ska nyligen vara löst:
- Ett annat synkroniseringsfel ska vi ha löst i mars med version 25.3.4. (Felet bestod i att ljudet spelades live men visar en tidigare position i spelaren.)
Om det fortfarande finns någon typ av synk-problem kvar, vill vi självfallet veta det.LÖST: Fel tider i appen
(Jag har märkt detta fel själv tydligt, men ser det inte längre.)
Ljudbortfall i några sekunder
Alice och några av er andra skriver om ett annat fel: Det problemet, där det liksom blir som om delar av ljudet har klippts bort, trodde vi att vi löste den 11 april, så vi tar gärna emot er hjälp för att kartlägga vad det är som sker.
Om felet uppstår under kontorstid (eller på morgonen - vi kan ju spola i ljudet i tre timmar), så får ni gärna rapportera in när det sker. Vi behöver inte ha en exakt tidpunkt utan, men om vi får veta att det exempelvis blev ett bortfall i P4 Dalarna "i början av Eurythmics-låten runt 13.45" eller "precis innan Ekot 8.25", så är det en stor hjälp!
Appen kraschar helt
Lyssnare med iOS lägre än 16 har inte fått en ny version av appen sedan 24.12.19 i december. De riskerar att få hög batteriförbrukning och prestanda-problem som ger "seg" app och i värsta fall krascher på grund av ett fel som rättades i 25.2.3 som kom i februari.
För att inte lämna er som har äldre mobiler i en buggig version av appen, släpper vi i dagarna en version 25.4.5 som även lite äldre iOS kan uppdatera till (inte hur gamla som helst, dock!), där prestandaproblemet är löst.
Andra fel?
Troligen finns det fler problem, i och med att jag påstår att det mesta är löst (om vi bortser från dagens allvarliga problem och det fel de oönskade hopp till direktläget som den här tråden egentligen ska handla om - vilket jag på intet vis vill bagatellisera), samtidigt som många av er anser att appen är väldigt buggig.
Hjälp mig att få en tydligare bild av problemen! Vilka problem kvarstår när man lyssnar på en kanal i SR Play för iPhone? Verkar de problemen stämma in på någon av ovanstående beskrivningar, eller finns det fler fel vi måste ringa in och lösa?
Hoppet till direktsändning efter att ha tappat mobilnät pga dålig täckning kvarstår dock. iOS på iPhone uppdaterat
Problemet med att det spolas tillbaka alternativt hänger sig helt kvarstår för mig. Alla kanaler är drabbade. Det är svårt att ringa in det mer än att det sker när jag byter mellan wifi och mobilnät eller har skakig internetuppkoppling (oavsett om det är 4G eller wifi). Ny Iphone 16 och nyligen uppdaterat appen
Har också ibland (men mer sällan) problem med att det inte går att spela ljud med låst skärm eller med någon annan app än SR appen aktiv. Trodde detta var löst, men det hände i helgen igen. Gick inte att lösa trots att jag tog ut hörlurar och startade om appen flera ggr
Som Gunnar skriver så har vi förbättrat detta, men vissa problem, i synnerhet vid byte av nätverk, kvarstår. I nästa version av appen har utvecklarna gjort två förbättringar för mer stabil kanal-lyssning. Ni får gärna återkomma när ni har hunnit använda den nya appen några dagar, så att vi vet om dessa åtgärder har hjälpt er.
Vi kommer naturligtvis att fortsätta att jobba på att appen ska fungera korrekt.
Klara:
Problemet med att appen inte fungerar korrekt i bakgrunden felsöker jag gärna här:
iOS-appen funkar ej i bakgrunden - Forum för teknisk support - Sveriges Radio
Nu börjar vi rulla ut version 25.5.2 av appen, där det ingår förbättringar för direktlyssning som jag hoppas löser (eller i alla fall minskar) problemen. Den versionen kommer ut till alla lyssnare inom kort, men om du vill ha den direkt så kan du uppdatera manuellt i AppStore.
Mindre förbättring för alla, som kan hjälpa några
Det blir till att börja med inga dramatiska förändringar, så jag vill tona ned både mina egna och era förväntningar, men jag förstås hoppas att ni blir hjälpta direkt av de småsaker som vi har skruvat på.
Stor förändring för några, som kanske kan hjälpa många
I denna version finns det även möjlighet för appen att buffra ljudet på ett annat sätt än idag, som potentiellt kan göra stor skillnad. Förändringen är så pass genomgripande att vi kommer att att pytsa ut den mycket försiktigt. Alla med 25.5.2 kommer att ha den tekniska möjligheten att använda det nya sättet, men vi kommer att styra så att endast en bråkdel av er får den. I bästa fall löser den problemen och funkar jättebra. Då rullar vi ut den till fler lyssnare. I sämsta fall löser den inga problem och skapar helt nya fel ... Då vill vi fånga upp det snabbt så och kunna bromsa utrullningen.
Vi håller därför lite extra koll både på våra loggar och på vad ni lyssnare rapporterar in.
Som jag skrev för några veckor sedan, så har vi gjort en del stabilitetsförbättringar i appen i hopp om att det ska fungera bättre för er.
En som har noterat att det är mer stabilt nu, är min förre kollega Lars Mossberg, som tidigare hr haft stora problem med avbrott. Idag skrev han, i en tråd om P2 i Flac, att appen nu funkar mycket bra: Samt: Hur går det för er? Har även ni märkt en förbättring?
Om du ser ett sådant, som att detta fel har dykt upp strax efter att du har använt en viss annan app eller att det vid ett par tillfällen hoppar till live-läget i när du varit tvättstugan, så vill vi veta det. Hopp till fel tidpunkt är ju ett fel och även om det inträffar sällan, så vill vi ju bli av med det helt, och era iakttagelser kan hjälpa oss!
Tack!
Som jag skrev den 8 maj smyger vi ut ett nytt sätt att buffra innehållet, en automatisk buffring som alltså ännu bara finns ute hos en del av lyssnare med version 25.5.2 och högre. Jag vill veta om Alice och Lars, som har problem, har fått den nya, automatiska, buffringen eller inte.Din beskrivning påminner mycket om det P1-lyssnaren Lars skrev i en annan tråd:
Kastas iväg till direktsändning (inlägg den 9 juni)
Det är svårt att se om din app har automatisk buffring aktiverad, men om du, som på bilden nedan, kan se en liten snutt av buffring framför "bollen" i liveläge, alltså när direktknappen är röd, så är automatisk buffring aktiverad hos dig. I vanliga fall kan "ljudlinjen" inte sticka ut framför "bollen".
Detta är enklare att notera ju kortare programmet är, så kika gärna när exempelvis P3 Nyheter sänder.ett två minuters-block.
Sedan den 27 maj har vi slagit på den nya buffringsmetoden för alla med uppdaterad iPhone-app, så ni behöver inte se efter om det sticker ut en liten snutt buffert eller inte.
Alice:
På Min sida i Sveriges Radio Play kan du välja mellan tre kvaliteter för direktlyssning: låg (32 kbps), mellan (128 kbps) och hög (192 kbps, utom för P2, P3 och P4 Plus där hög kvalitet innebär 320 kbps). Vilken kvalitet har du inställd idag? Påverkas problemet om du höjer eller sänker kvaliteten?
Jag påminner om att alla kanaler finns på vår hemsida, som funkar bra på iPhone. Även där kan du pausa och backa i direktströmmen:
www.sverigesradio.se/kanaler
Vi är mycket tacksamma över din hjälp, så om du vill fortsätta att testa olika saker är det värdefullt. Men i vardagen, när du helt enkelt bara vill lyssna på P3, så tycker jag att du (och andra med samma problem) bör lyssna från vår hemsida istället.
Ni ska inte vänja er vid en dålig app. Och vi på Sveriges Radio ska inte nöja oss med att appen funkar bra hos de allra flesta, utan göra vad vi kan för att den ska funka bra hos alla.
Kollade kvaliteten nu, den är inställd på mellan på allt. Senaste dagarna har det funkat fint. Om man inte använt appen på en stund hoppar den till direktsändning när man trycker på play, och då får jag starta om appen för att få den att spola tillbaka till dit jag vill lyssna från. Annars har det funkat helt okej!
Det låter faktiskt som om appen nu fungerar som den ska 😀 Appen har nämligen två olika sätt att hantera hur uppspelningen av en kanal ska återupptas, och vi har inte kommit på något bra sätt att visa det i appen. (Förslag är välkomna!))
- Korta avbrott (vid ett telefonsamtal till exempel) tolkar appen som en paus och återupptar uppspelningen där det avbröts
- Längre avbrott tolkar appen som ett stopp och återupptar uppspelningen i liveläge
Gränsen mellan ett kort och långt avbrott har vi satt till 30 minuter. Det är förstås godtyckligt, men nu när du vet om att appen har denna tidsgräns, kanske den känns rimlig?Ett förslag som utvecklarna hittills inte har prioriterat, men som ständigt ligger med bland potentiella förbättringar, är att lyssnare själva ska kunna ställa in om det ska vara paus eller stopp. Många lyssnare, inte minst bilister som vill höra P4:s trafiknyheter i realtid (begripligt!) vill att kanaler alltid ska vara live.
Jag skriver LÖST i denna rubrik, eftersom jag hoppas och tror att grundproblemet verkligen är löst. Samtidigt finns det minst en lyssnare som fortfarande har liknande problem, nämligen Lars här:
Kastas iväg till direktsändning
Där fortsätter felsökningen, så ni som fortfarande har problem med direktlyssning får gärna skriva om problemen där. Tillsammans felsöker vi mer effektivt!
Tack, David!

Så tråkigt att felet kvarstår hos dig. Jag påminner om tipset om att lyssna från vår hemsida istället, https://www.sverigesradio.se Från den kan du lyssna på alla kanaler i iPhone utan dessa problem.
Som jag skrev den 13 juni, så är det löst hos större delen av de drabbade lyssnarna, men det kvarstår hos en några lyssnare. Felsökningen fortsätter därmed, men under denna rubrik:
Kastas iväg till direktsändning
Till David och andra som fortfarande har detta problem:
Skriv gärna om problemet på den sidan. Annars går det bra att klicka på "Följ inlägget", så får du en mejlavisering när vi skriver något där:
Genom att koncentrera felsökningen till en egen tråd, hoppas jag att vi tydligare kan urskilja mönster hos er som fortfarande drabbas. Lars, som startade den andra tråden, har givit oss noggranna beskrivningar för i vilka scenarier det fortfarande är problem (bland annat när han rör sig mellan olika mobilsändare) och i vilka lägen problemet nu har upphört även hos honom (när han växlar från mobilnätet till wifi). Om felet hos er skiljer sig från hur det är hos Lars, vill vi veta det (och som sagt helst i den tråden)!