Poddar börjar om medan jag lyssnar

Rätt ofta då jag lyssnar på podd i appen så bryts den och startar om. Då den startar om står det att det är över 300 minuter kvar vilket inte stämmer på ett poddavsnitt.
Evelina

Kommentarer

  • Hej Evelina!

    Gäller detta Morgonpasset i P3?
    Annika Webbmaster
  • Ja men också paradiso
    Evelina
  • Ok, tack för att du berättade det och bra att du lade märke till denna helt orimliga tidsmarkering, vilket jag hoppas kan hjälpa mina kolleger att lösa problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Veronica skriver om samma problem:
    Vet du möjligen vad  som kan orsaka att avsnittet man spelar börjar om från början vid uppkoppling mot en bluetooth enhet? Samt att längden på avsnittet visar vara fyrsiffrigt långt. Klickar jag in på avsnittet på nytt, då fortsätter det där jag var och avsnittslängden är som den ska. Jag såg någon annan hade samma problem, men såg inte lösningen.
    Samma problem är inrapporterat av Andreas, och uppstår när appen kopplar upp sig mot billäget Android Auto. Trots att vi nu har flera olika felbeskrivningar, har inte lyckats återskapa detta själva ännu, vilket gör det svårt för oss att felsöka.

    Ni som drabbas av felet får gärna skriva mer noggrant hur långt ett avsnitt ser ut att vara när det startar om, eftersom det kan hjälpa oss att förstå felet bättre. Om avsnittet exempelvis ser ut att vara 6000 minuter när det egentligen är 100 minuter, så beror förmodligen felet på att vi någonstans räknar sekunder som minuter. Om 100 minuters-avsnittet i stället ser ut att vara 1000 minuter, kan vi ha räknat fel på en decimal någonstans. Eftersom vi ännu inte har sett detta med egna ögon, behöver vi er hjälp att så snabbt som möjligt förstå och rätta felet.
    Annika Webbmaster
  • Ni som får detta fel får gärna skriva mer noggrant hur långt ett avsnitt ser ut att vara när det startar om, eftersom det kan hjälpa oss att förstå var felet ligger. Om avsnittet exempelvis ser ut att vara 6000 minuter trots att det egentligen är 100 minuter, så är det förmodligen ett fel som beror på att vi någonstans räknar sekunder som om de vore minuter. Om 100 minuters-avsnittet i stället ser ut att vara 1000 minuter, kan vi ha räknat fel på en decimal någonstans. Eftersom vi inte sett felet med egna ögon, behöver vi er hjälp för att så snabbt som möjligt förstå och rätta felet.
    Annika Webbmaster
  • Evelina
  • Tack snälla!
    Avsnittet ser alltså inte ut att vara drygt 1600 minuter, utan över 1600 timmar långt! Ändå ser din progressbar ut att ligga där den borde om du hade lyssnat drygt 1:13 (73 minuter) av poddversionen på 96:10. Jämför min bild:



    Dessutom har du "No Program-titel", vilket är en bugg vi undersöker och har sett som ett separat fel. De två felen kanske hänger ihop?
    [No program] visas när jag startar appen


    På din bild uppstod felet när du castar avsnittet. Är det främst då det blir fel, eller blir det fel i fler sammanhang?
    Annika Webbmaster
  • Jag castar oftast så har inte tänkt på om det ser likadant ut när jag lyssnar i hörlurarna. Får återkomma om jag märker att det är likadant då.

    Har också märkt av att det står "no program" som du säger men det har fungerat att lyssna ändå.
    Evelina
  • Tack, du är verkligen till stor hjälp här!

    Tips: Veronica, som också har detta problem, skrev:
    Klickar jag in på avsnittet på nytt, då fortsätter det där jag var och avsnittslängden är som den ska.
    Hoppas att det fungerar på samma vis hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Problemet med att avsnittet börjar om uppstår för mig endast när jag är ansluten till en bluetooth-enhet och via antingen mina hörlurar eller högtalare trycker på resume-knappen. I synnerhet om SR-appen för tillfället inte är öppen i mobilen när jag trycker på resume.

    Går jag däremot manuellt in i appen och startar programmet i mobilen så börjar den där den ska, även om tidsstämplingen visar -1600h etc
    Alex
  • Välkommen hit Alex!
    Vi har förstått att Bluetooth är involverat hos många, men lyckas inte återskapa felet själva. Jag, och förmodligen även mina kolleger, har då haft appen i förgrunden och kanske inte har kunnat återskapa felet för att det inträffar när appen ligger i bakgrunden och mobilen kopplas upp mot Bluetooth.

    Oavsett om detta sker via en "resume-knapp" eller vid automatisk övergång till BT (som hos de lyssnare som stöter på felet i bilen), så är det en viktig ledtråd för att förstå felet bättre. Jag ser till att de utvecklare som felsöker får del av detta och kommer själv att göra nya försök att återskapa det.

    Beträffande den extremt konstiga återstående tid som visas, är min hypotes (som jag framfört till utvecklarna) att appen tar den återstående tiden i sekunder och lägger in det som återstående tid i timmar. I Evelinas exempel skulle ett avbrott i så fall ha skett några minuter innan skärmdumpen togs, när det var lite mer än 26 minuter och 41 sekunder (drygt 1601 sekunder) kvar att lyssna.
    [Tillägg: Hypotesen stämde inte. Den abnorma tiden beror på att appen i något läge räknar millisekunder som sekunder, det vill säga att avsnittet ser ut att vara 1000 ggr för långt!]
    Annika Webbmaster
  • Jag har fortfarande inte lyckats återskapa detta, och ser över de felrapporter vi har fått in eftersom problemet (som rimligen ligger i vår app) kanske endast visar sig i en viss version av Android eller ihop med någon specifik lokal inställning.

    Jag vill också bli klar över om felet med "orimlig återstående tid" alltid visar sig ihop med [NO PROGRAM] (där avsnittets titel borde stå) och null (där det borde stå Morgonpasset i P3), eller om dessa tre fel kan uppträda var för sig.

    Tråd om no program:
    [No program] visas när jag startar appen

    Annika Webbmaster
  • Jag vill också bli klar över om felet med "orimlig återstående tid" alltid visar sig ihop med [NO PROGRAM] (där avsnittets titel borde stå) och null (där det borde stå Morgonpasset i P3), eller om dessa tre fel kan uppträda var för sig.
    Det verkar som om de tre felen hänger samman. Lina, som startade tråden [No program] visas när jag startar appen, har delat två skärmbilder där spelaren är i "stor version", det vill säga att den återstående tiden visas. Den är orimligt lång (över 700 timmar för ett avsnitt som egentligen totalt sett är drygt 40 minuter) även för henne, vilket jag inte hade noterat innan:



    Mitt intryck är att No Program-felet (+ null + tidsfelet) kan visa sig även utan att exempelvis casting eller bluetooth är inblandat, men att det är först i samband med att ljudet ska starta på en annan enhet som det blir stora problem med att avsnitt börjar om från början. Som Alex skrev:
    Går jag däremot manuellt in i appen och startar programmet i mobilen så börjar den där den ska, även om tidsstämplingen visar -1600h etc
    Annika Webbmaster
  • Hönan eller ägget?
    Vid de avbrott som sker vid casting och uppkoppling till Bluetooth ser avsnitten ut att ha extremt lång tid kvar att spela samt visar fel text (NO PROGRAM + null).

    Jag förstår att det är svårt att bedöma säkert, men vill veta om [NO PROGRAM] syns även innan casting/BT-anslutning, men utan att ge några större problem, eller om det ser ut att vara rätt fram tills att ljudet skickas vidare till en annan enhet.

    Jag vill alltså förstå om grundfelet har med casting/Bluetooth att göra, eller om felet finns ändå, men inte ger avbrott och omstart förrän i samband med casting/BT.

    Minska risk för att det uppstår
    Om felet finns ändå, minskar risken för att drabbas om ni undviker att stänga ned appen helt när ni har lyssnat klart, vilket jag tipsade Lina om den 27 september. Felet kan fortfarande uppstå, men det bör ske mer sällan.

    Evelina skrev i morse:
    Jag har de senaste veckorna lyssnat som vanligt fast utan att dra bort appen i apphanteraren och inte stött på problemet lika ofta (lite i början av testperioden, men ingenting den senaste veckan).

    Förstår felet bättre - tack!
    Vi vet fortfarande inte hur felet uppstår, men genom era bilder ser vi hur appen räknar fel. Den tror att millisekunder är sekunder, vilket gör att avsnitten ses som tusen gånger så långa som de borde vara.

    Ett exempel:
    I Evelinas exempel från Morgonpasset är avsnittet egentligen 1 timma, 36 minuter och 10 sekunder, eller 5770 sekunder långt. När tidsfelet uppstår ser det ut att vara ca 5.770.000 sekunder (1602 timmar, 46 minuter och 39 sekunder).

    Vi vet alltså vilken typ av felberäkning som ligger bakom felet, men tyvärr har vi ännu inte sett var i koden vi gör fel eller förstått varför felet verkar hänga samman med att vi inte hämtar rätt data om avsnittet, det som ger [NO PROGRAM] och null.

    Del av problemet rättat i version 24.10.2
    I den senaste versionen av appen, 24.10.2, har utvecklarna gjort en fix som gör att appen, om det annars skulle bli [NO PROGRAM] etc, hämtar avsnittets data från en annan del av systemet. Den versionen började sippra ut i måndags och hade igår släppts till 30 procent av oss med Android-appen.

    Den fixen kommer tyvärr inte att påverka den felaktiga tiden för spelning och det är därmed osäkert om avbrotten som sådana påverkas.

    Men, som sagt, kan ni minska risken för att grundfelet uppstår genom att låta appen ligga kvar i bakgrunden, utan att tvångsavsluta den, när den inte används. Det bästa för mobilen är att göra just så, lämna de appar som inte används ifred och inte svepa bort dem. Det gäller i synnerhet de appar som används regelbundet, eftersom processen att stänga ned och starta om apparna gör att data måste laddas in på nytt helt i onödan, vilket förbrukar data och ström och gör att det tar längre tid att växla mellan appar.

    Här förklarar Surfshark Academy detta:
    Don't close apps on Android! (youtube.com)
    Annika Webbmaster
  • Förlåt, men vad är det här för svar? Totalt intetsägande och utan lösning på problemet, utan ”har ni tur så funkar det om ni gör såhär”. VARJE gång jag lyssnar på poddar genom er app, så startas poddavsnittet om jag använt en annan app och sedan går in i sr-appen igen. Detta oavsett om jag stängt ner den helt eller bara haft den i bakgrunden. Inga andra streaming-appar har detta problem, så om ni nu ska TVINGA era lyssnare till att använda er app, se då för fan till att den fungerar. Man måste kunna använda mer än en app för att det ska fungera.
    R
  • Tack för denna bakläxa, R.

    En ny version av mitt svar ovan är:
    1. Vi kan alltså inte återskapa felet och behöver er hjälp. Tack för det ni beskrivit hittills och tack på förhand för vidare hjälp framöver.
    2. Vi vill förstå detta:
      Ser avsnitten normala ut (korrekt namn och speltid) först och får titeln [No program] och den abnorma avsnittslängden först vid avbrottet eller är [No program] och fel avsnittslängd ett problem som finns innan avbrottet?
    3. Om felet märks redan innan avbrottet kan ni minska risken för att det uppstår genom att låta appen "vara i fred" och inte svepa bort den. (Manövern påverkar inte avbrotten för R.)
    4. Vi har löst delar av problemet i version 24.10.2, men förmodligen inte det som orsakar avbrotten, så vi arbetar vidare med att förstå och lösa det. (Utan att själva kunna återskapa felet är det svårt att veta vilka delar av felet som kvarstår.)
    Annika Webbmaster
    1. Ni kanske skulle ta och erbjuda alla era poddar på streamingplattformar som faktiskt fungerar tills ni lyckats åtgärda detta. Det är otroligt dåligt att enbart erbjuda er egna app när den uppenbart inte fungerar 
    2. Ja, avsnitten ser normala ut.
    3. Hur ska jag kunna upptäcka felet innan avbrottet när det är avbrottet som är felet?
    4. Återigen, erbjud era poddar på en fungerande plattform innan ni tvingar era lyssnare att använda er egna undermåliga plattform
    R
  • Tack!
    Jag har sammanställt kritiken kring att vi dragit tillbaka vissa program från tredjepartsappar här:
    Lyssnares kritik mot att program blir "SR-exklusiva"

    Flera punkter rör det du skriver om, bland annat dessa:
    • Ett decentraliserat och öppet sätt att nå ut med innehållet (podd-rss) är mindre känsligt för tekniska problem, inklusive avsiktliga attacker, än att förlita oss på webben och på ett fåtal egna appar som i hög utsträckning baseras på samma underliggande tekniska lösningar.
    • Specifika funktioner i andra appar och brister i vår app, se Önskelista för poddar i SR Play (Android + iOS), bidrar till att lyssnare som använder SR Play för kanaler, musikprogram med mera väljer att lyssna på poddarna i andra appar 
    • Att ringa in och åtgärda de funktioner som saknas eller behöver vidareutvecklas kan få lyssnare att aktivt välja SR Play, vilket förstås är bättre än att tvinga lyssnare till oss för att vi tagit bort alternativen
    Vill du tillägga något? De kolleger som utvärderar hur det fungerar med vår "exklusivitet" behöver saklig kritik och en förståelse för hur lyssnare påverkar, och att tekniska problem hos oss själva blir extra allvarliga när det saknas alternativa sätt att lyssna behöver de förstås väga in.
    3. Hur ska jag kunna upptäcka felet innan avbrottet när det är avbrottet som är felet?
    Bra fråga.
    Det jag vill ringa in är om det finns en skillnad mellan "felet" (som t.ex. kan vara att appen inte hämtar data om det avsnitt som spelas korrekt) och de problem som felet ger (t.ex. att avsnittet börjar om från början).

    Eftersom du inte märker något fel på avsnittet innan det blir problem, förstår jag att frågan verkar närmast korkad, men andra lyssnare skriver att de ibland märker att något är fel utan att det ger några direkta problem. En av dem är Evelina, högre upp i denna tåd:
    Har också märkt av att det står "no program" som du säger men det har fungerat att lyssna ändå.
    Men hos dig går det alltså inte att se att något är fel förrän problemet är ett faktum. Det uppstår alltid när du återvänder til SR Play efter att ha använt en annan app.

    Testa om detta gör att appen fungera bättre efter att ha hamnat i bakgrunden:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Välj Inga begränsningar

    I en del mobiler ser den inställningen ut så här:
    Appen Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteriförbrukning för appen ->
    Se till att reglaget Tillåt bakgrundsanvändning är påslaget

    Fungerar det bättre efter en manövern?
    Annika Webbmaster
  • Men snälla, rara Annika. Jag är enbart en konsument och har ingen lust vara med i ert webbutvecklar-team och felsöka detta problem. Jag vill bara lyssna på podd. Återigen, erbjud ert material på fungerande plattformar tills detta är åtgärdat. Tack på förhand!
    R
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.