Problem med kanaler i iPhone-appen

Hej!
Jag använder SRPlay dagligen i min iPhone. På senare tid upplever jag att den är darrig… Den tystnar oförklarligt och ibland kommer den tillbaka men ibland får jag starta om den. Ibland när jag pausat och har tänkt fortsätta där jag slutade så hoppar den till live.
Ibland när jag lyssnar via mitt hemma-wifi och går ut i trädgården och tappar wifi för att gå över till 5G så måste jag starta om appen för att fortsätta lyssna.
Flera saker som jag upplever har blivit värre på senare tid.
Är detta något som ni är medvetna om och jobbar med eller är det bara jag som upplever detta?

Ha det gott från en trogen lyssnare,
Johan Zetterholm

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Fler lyssnare har problem som liknar ditt. En är Thomas här. När han bytte till hög kvalitet  på Min sida -> Ljudkvalitet upphörde avbrotten. Dessutom kvarstod förbättringen när han återgick till mellan-kvalitet, vilket kan betyda att själva "mixtrandet" med inställningen, inte kvalitetsvalet i sig, rättade till något.

    Det är inte säkert att han hade det fel som  orsakar dina avbrott, men att ändra denna inställning är åtminstone enkelt att testa. Återkom och berätta om det påverkar problemet hos dig!

    Berätta även vad du har för version av appen, vilket du ser nederst på Min sida. (I version 25.3.4, som släpptes nu i mars, gjorde vi några förbättringar som har löst vissa problem, men som dessvärre inte tycks ha löst dem helt.)
    Annika Webbmaster
  • Hej Johan!

    Idag ska mina kolleger ha löst problemet där en kanal tappar ljudet under några sekunder men där ljudet sen återkommer utan att du behöver starta om något. Hoppas att du märker förbättringen!

    Du hade även avbrott där du behövde starta om appen för att ljudet ska återkomma samt problem där ljudet oönskat växlar till live-läge vid övergång från wifi till mobilnät. Kvarstår de felen?
    Ibland när jag pausat och har tänkt fortsätta där jag slutade så hoppar den till live.
    Jag inser nu att beteendet är förväntat vid en längre paus, vilket jag borde ha tänkt på direkt!

    Det går att backa tre timmar i en kanal, men en paus i kanalen kan inte överstiga 30 minuter. Om du väntar längre än så, spelas kanalen upp i direktläget.

    Så har appen dock funkat i åratal, men kanske du reagerat starkare på detta nu när det funnits fler problem med våra kanaler?
    Annika Webbmaster
  • Jag upplever samma problem att ljudet försvinner och det kan ta upp till 20 sekunder att komma tillbaka. Det har varit så här till och från i någon månad. Jag har bytt ljudkvalitet till hög men det har inte hjälpt. Jag har en iphone 13 mini och iOS 18.3.2.

    Det är väldigt irriterande så klart. Vore tacksam för hjälp.


    Maria
  • Ps. Har app-version 25.4.7
    Maria
  • Tack för att du rapporterade in detta!

    Idag har vi ett annat problem:
    Problem att lyssna i Sveriges Radios app

    Det rör sig om två olika fel. Ett fel nu som ligger utanför iPhone-appen och även drabbar vår hemsida och Android-appen. Det kan vi återskapa och jag utgår från att det snart är löst.

    Parallellt med detta finns ett annat fel som påverkar några lyssnare med just iPhone-appen. Det felet är svårare att felsöka eftersom det inte drabbar alla och vi därför inte vet hur vi ska göra för att återskapa det. Jag återkommer med mer svar om detta senare, när dagens större fel är löst!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi ska ha löst problemet från igår, och därmed vill jag kartlägga mer om ljudbortfallen, som jag trodde att vi hade löst den 11 april (se mitt svar till Johan).

    Om ett sådant "tapp" uppstår under kontorstid (eller på morgonen - vi kan ju backa i ljudet i tre timmar), så får ni gärna berätta när det sker och i vilken kanal. Vi behöver ingen exakt tidpunkt, men om vi får veta att det exempelvis blev ett bortfall i P4 Dalarna "i början av Eurythmics-låten runt 13.45" eller "precis innan Ekot 8.25", så är det en stor hjälp!

    Vi vill verkligen se till att detta problem upphör, så tack på förhand för hjälp att ringa in det!
    Annika Webbmaster
  • Tack för återkoppling! 🤩 Ska kolla…
    Johan Zetterholm
  • Torsdag och fredag funkade P1 morgon utan problem för mig. Så förhoppningsvis är det ok nu.
    Maria
  • Skönt!

    Om problemen återkommer, så vill vi veta det.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.