Pushnotiser Samsung S22

Trots att appen är undantagen från deep sleep och "remove permissions if the app is unused", så slutar pushnotiser att fungera efter en tid. Att starta appen manuellt igen verkar lösa det, men är ingen permanent fix. Det verkar klart relaterat till Samsungs hantering av appar som inte körs så ofta, men fungerar som det ska på många andra, så ändå en bugg i sr play. Vad kan göras för att fixa det?
Mattias Lindberg

Kommentarer

  • Hej Mattias!

    Detta kände vi inte till, så det var bra att du berättade det. Se om denna inställning hjälper:
    1. Gå till Inställningar > Batteri > Gränser för bakgrundsaktivitet.
    2. Lägg till Sveriges Radio Play i listan för Appar aldrig i automatisk vila
    Det är Samsungs egen inställning. Det finns även en generell Android-inställning, som också är tänkt att skydda appar från att dödas av operativsystemet som också kan påverka detta tror jag:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> välj Inga begränsningar

    Hoppas att detta gör susen. Här finns det annars fler idéer:
    Samsung | Don’t kill my app!

    Återkom gärna och berätta hur det går.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    SR play var redan undantagen från deep sleep och "automatisk vila". Jag hade inte ändrat batterioptimeringen (den generella Android-settingen), så det är gjort nu. Återkopplar om det gav resultat. Jag vill dock poängtera att det fungerar utan detta på många andra appar utan att jag kör själva appen. Ett bra exempel är Pushover som jag aldrig rör, utan bara får notiser från. Endast undantagen från deep sleep och "remove permissions if unused".
    Mattias Lindberg
  • Jag vill dock poängtera att det fungerar utan detta på många andra appar utan att jag kör själva appen.
    Ja, så borde det ju fungera. Kan det vara något i de individuella aviseringsinställningarna för respektive app som skiljer sig åt? Inställningar -> Appar -> [respektive app] -> Aviseringar -> Aviseringskategorier

    Gå in på exempelvis kategorin Lokala nyheter i SR Play och se om det finns något där som skiljer sig åt från de aviseringskategorier du får notiser från i Pushover.
    Annika Webbmaster
  • Den enda skillnaden jag ser är att ni har "kanaler" under kategorierna som konfigureras i appen (tex "Nyheter från Radiosporten"), och inte som egna kategorier i systemet. Svårt att tro att det är orsaken dock.
    Mattias Lindberg
  • Tack, håller med om att det inte borde påverka.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur har det gått för dig?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Tyvärr ingen permanent lösning. Jag har undantaget all tänkbar batterisparfunktionalitet, permissions-hantering, deep sleep osv, men det enda som hjälper är att starta appen någon gång då och då (gör det rutinmässigt varje dag nu). Jag gissar att det är något med bakgrundstjänsten och Samsungs hårda batterispar som orsakar det. Det är dock en viktig poäng att många andra appar inte tappar notifieringsfunktionaliteten trots att jag låter de vara "döda" i många veckor. Det känns som en lite miss någonstans i SR Play-koden som gör att Samsungs OS ändå väljer att stänga ner eller sätta delar av appen i för djupt viloläge.
    Mattias Lindberg
  • Tack!
    Om andra rapporterar in samma/liknande fel, så ser jag till att tipsa om regelbundna omstarter - men som du skriver borde detta inte behövas.

    Du är, vad jag vet, ensam om att rapportera in detta problem. Jag tror dock att det kan hänga ihop med ett sovtimer-problem där vi har fått in betydligt fler felrapporter, t ex här:
    Problem med sovtimern, Samsung Galaxy, Android 14

    Jag passar därför på att berätta lite om det felet:
    • De rör sig om nya begränsningar för vad vår app kan göra i bakgrunden (eller om nya inställningar för begränsningar som funnits tidigare, där vi nu inte hittat rätt sätt att skydda appen), som gör att sovtimern inte funkar med skärmen släckt
    • Detta drabbar vår app medan timern i andra ljudappar med till synes liknande inställningar funkar som vanligt
    • Felet uppträder enbart på Samsung Galaxy med Android 14 och 15 (One UI 6 och 7)
    • Aviseringsinställningar kan spela in även här, för det finns en aviseringskategori för timern
    • Det påverkas av lokala inställningar. Peter med Galaxy S21 slapp problemet efter att ha ändrat batteriinställningen från "optimerad" till "obegränsad" och Christer med Galaxy S24 blev hjälpt av "de inställningar som rekommenderas i tråden" (oklart vilka, tråden är lång och många förslag cirkulerar). Några lyssnare har dessvärre inte fått det att funka med samma tips.
    Ur ett "SR-perspektiv" tycks det felet bero på "någon Samsung-inställning", då det enbart drabbar Samsung-enheter och påverkas av lokala inställningar. För många lyssnare ser det däremot ut att vara något i vår app som fungerar sämre än andra ljud-appar. Sanningen är väl att något i vår app behöver ses över eftersom något i nyare Samsung-enheter har blivit ännu mer aggressivt i att avsluta processer i bakgrunden. Och det intressanta är inte hos vem felet ligger, utan vad vi, Samsung eller lyssnare kan göra åt det.

    I fall dina observationer om pushnotiser kan hjälpa oss att förstå sovtimer-problemet och vice versa så är det ju bra. Båda problemen ska dock undersökas förutsättningslöst, eftersom det inte behöver finnas en gemensam underliggande orsak bakom dem.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.