På Sveriges Radio vill vi ha högt i tak och en välkomnande stämning. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa. Här är de tre viktigaste:
- Vi tillåter inte hatiska kommentarer
- Vi kan välja att ta bort kommentarer som är off topic (inte håller sig till ämnet)
- Vi tillåter inte namnpubliceringar som bryter mot våra egna publicistiska beslut
Sveriges Radios kommentarsregler
Hej!

Går vår tjänst i Sonos inte att öppna alls eller går den att öppna, men utan att ni kan ladda in något innehåll?
Testa i så fall gärna Sals tips om att lyssna via "beta-delen" i Sonos-tjänsten (se bild):
Vad har ni för Sonos-enheter?
Applikationen går att öppna men klagar direkt på att det inte finns någon kommunikation!

Medan vi felsöker, så tipsar jag om att våra kanaler går att lyssna på via Tuneins tjänst och att många av våra program går att lyssna på via Spotify.
Om ni har Sonos-enheter med stöd för Bluetooth eller för AirPlay så kan det gå att skicka ljudet från vår vanliga mobil-app SR Play till Sonos den vägen. AirPlay-tekniken fungerar endast med vår Iphone-app, inte på Android.
TuneIn på Sonos | Sonos
Funkade i förmiddags och jag befinner mig i sverige
Använder Sonos S1 app men SR funkar inte
Lyssnar utomlands: Regionala begränsningar
Om du som drabbats av Sonos-problemet samtidigt befinner dig utrikes är detta viktigt att känna till, eftersom förslaget att lyssna på våra kanaler genom Tuneins Sonos-tjänst och poddarna via Spotify enbart funkar i Sverige.
Play:1 och Play:3 har jag dessvärre inga tips för just nu, men jag ska tänka till lite.
Play:5 (även med S1, tror jag) har däremot stöd för överföringstekniken AirPlay. Om du, Erika, har tillgång till en Ipad eller Iphone så kan du spela P4 Stockholm i SR Play och sen skicka ljudet vidare till Sonos med AirPlay:
Streama AirPlay-ljud till Sonos | Sonos
Kan det vara aktuellt för din del, så försöker jag hjälpa dig att få ordning på det.
Har SR support varit i kontakt med Sonos för att tillsammans med dem lösa allas vårt gemensamma problem att lyssna på SR poddar genom Sonos högtalare???????
Sonos version: 11.15
Sonos produkter: One, Connect:Amp
Jag har SONOS S1-appen (version 11:15), Play:1, Play:3, Play:5 och Cinnect:AMP. SR-tjänsten funkar inte på någon av dem. I appen syns inte loggan för kanalerna för SR-tjänsten men loggan syns för TuneIn-kanalen. Tillräckligt bra WorkAround.
jag har samma problem med SR. Andra radiokanaler och Spotify funkar, men inte SR.
Kan ju inte börja lyssna på reklamradio!
Vi felsöker. Kan någon av er lyssna på innehållet under Nyheter eller under Poddar & Program? Om inte, får ni samma felmeddelande om att enheten "förlorade anslutningen"?
Däremot menar man att det ska fungera med nya Sonos appen (S2?). Jag har provat men ännu inte lyckats. Misstänker det kan bero på att mina play 3 är generation 1 (från 2010-2012 ca) inte fungerar i nya appen.
Annika, har du kontakt med SR-teknikerna?
Richard
Som svar på din fråga om vi kan lyssna på Nyheter eller under Poddar & Program , så kan jag inte det. Inget som har med SR går att lyssna på, tyvärr.
Det verkar som att problemet är att trafiken hindras från Sonos vid ny anslutning.
Min Sonos fungerade på P4 Göteborg anda tills för någon timme sedan då jag skulle byta till P4 Väst. Efter det fungerar det inte att få kontakt med någon av SR:s kanaler.
varken med Tunenin, My Tuner Radio eller SR-appen.
http://http-live.sr.se/p4dalarna-aac-192
är en länk som som fungerade.
Ingemar
jag har provat alla råd från Sonos. Det är bara SR som inte fungerar så det förefaller logiskt att det är hos SR man behöver åtgärda.
Jag delar upp svaret i flera delar, eftersom det finns mycket att skriva.
Till att börja med:
Vi felsöker. Många av mina kolleger läser det ni skriver, även om det bara är jag som svarar och jag inte hinner göra detta så snabbt eftersom jag samtidigt vill hjälpa mina kolleger att felsöka: Sonos har delvis rätt. men svaret behöver nyanseras för att bli begripligt.
Vi har nämligen ett par olika problem som samverkar här. Vi har gjort en säkerhetsuppdatering som påverkar alla. Syftet är inte att utestänga äldre enheter, utan är till för att lyssnare (eller snarare era mobiler, högtalare, datorer etc) ska veta säkert att det innehåll som påstås komma från sverigesradio.se verkligen kommer härifrån.
Moderna enheter, som nya mobiler och Sonos S2, får säkerhetsuppdateringar som gör att de håller koll på vilka certifikat som är giltiga. Äldre manicker får inga sådana. Det går att komma runt på lite olika sätt. Ett är att manuellt uppdatera certifikatet, vilket Peter och andra med Apple-enheter har gjort:
LÖST: Certifikatproblem på äldre iPad
Ett annat är att, på mobiler, använda webbläsaren Firefox, som har ett sätt att hantera certifikat som blir säkert även på äldre enheter.
Men hur löser man det för er med äldre Sonos? Och är det samma fel som påverkar även Tunein? (Där borde de certifikat som ändrats inte spela in.) OM det endast vore ett certifikatsproblem, så blir det svårlöst. Som väl är verkar det parallellt finnas ett annat fel, och det gör mig hoppfull, i synnerhet eftersom några av er kommit på att det går att manuellt lägga in länkar i Tunein!
Vilket jag återkommer till snart.
Sveriges Radios roll vid kris - Krisinformation.se
Vi har flera olika sätt att hämta kanalerna ...
- Sveriges Radios tjänst i Sonos, "Direkt"
- Sveriges Radios tjänst i Sonos, "Beta"
- Externa tjänster som Tunein och MyTuner i Sonos
Kan ni testa hur P1 respektive P2 beter sig hos oss respektive externt nu?Varken ”SR direkt”, TuneIn eller MyRadio fungerar för att spela SR’s sändningar i Sonos. Däremot fungerar fortfarande alla andra radiostationer i TuneIn och MyRadio.
Kan ni testa om vår kanal P4 Plus fungerar, och i så fall var? Vi tror att felet ligger hos oss och att det därmed är mer effektivt att vi felsöker själva.
No p4plus Sveriges Radio
Tills vidare hoppas jag att du ändå kan "behålla kontakten med Sveriges Radio" via vår hemsida www.sverigesradio.se och/eller mobilappen SR Play.
Tomas och andra som är utomlands kan tyvärr inte lyssna via Tunein, så för er behöver vi lösa problemet med vår tjänst eller hitta alternativa sätt att lyssna.
Tack för att ni visat så mycket tålamod!
Om ni inte vill få e-post varje gång någon skrivit ett nytt inlägg, så finns det en länk i botten av dessa aviseringsmejl där det står:
”Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg” (se bild).
Tryck på den länken, om ni vill slippa få så mycket mejl. Felsökningen kommer nämligen att fortsätta i och med att vi har kvar problem med vår egen tjänst.
Fortfarande samma problem med SR i Sonos s1 app. Inte löst!

TuneIn på Sonos | Sonos
Eller på MyTunerRadio:
myTunerRadio på Sonos | Sonos
Problemet är att Tunein inte stöds av Sonos S1 (se nedan) Om du använder S1-app stöds inte Tunein-konto
Konstigt att SR P2 fungerar med Sonos S1 men inga andra SR kanaler. Jag använder SR Beta.
Så jag hoppas att de andra SR kanalerna också ska komma igång snart.
...det har inte fungerat på någon av mina enheter.
Till en början fungerade P1 via TuneIn men dessvärre inte imorse. Nu funkar det dock igen via TuneIn, på samtliga enheter. Men, som sagt, inte SR på någon av mina enheter. ...och det är oberoende av hur man sätter igång enheterna, dvs. via Android, iPhone eller via app:n på datorn.
Hoppas ni får till det snart så att man återigen kan vakna till nyheterna 😉
Tack👍
/Patrik
En P4-station kan hittas på fyra sätt i S1-appen. Just nu funkar det med Sonos Radio, TuneIn och sämre på SR-app-koppling och myTuner. Har inte testat alla lokalradiostationer i alla underappar kan finnas undantag.
@Björn TuneIn kan spelas i S1 men du kan inte logga in i TuneIn-appen från S1
Vi har nu hittat orsaken till problemet. Det är, som vi tidigt misstänkte, era S1:or som inte klarar av ett certifikat som vi har börjat använda.
Vi ser över hur vi (eller möjligen Sonos) kan lösa detta på längre sikt, men har som en första åtgärd lagt ut fem kanaler under "Beta" i vår egen tjänst med metod där vi använder en annan typ av certifikat. Dessa kanaler är:
- P1
- P2 (testades redan igår)
- P3
- P4 Stockholm (tyvärr kan vi endast få med en P4-kanal, men även ni som saknar er vanliga P4-kanal får möjlighet att höra Melodikrysset, Karlavagnen och P4:s övriga riksprogram)
- P4 Plus
För övriga kanaler hänvisas till Tunein, som ska fungera för lyssnare i Sverige, men blockeras annars.vill gärna kunna lyssna på program i efterhand. Omöjligt nu.
Program och nyheter
Delar av vårt utbud finns bland poddarna i Sonos:
Lyssna på poddar på Sonos
Det finns även tjänster som Pocket Casts och Spotify där våra poddar ingår:
Annars får ni lyssna från vår hemsida eller i appen SR Play. Lite beroende på vad du har för mobil/dator och för Sonos-pryl, kan det gå att föra över ljudet från app/hemsida till Sonos med Bluetooth eller (om du har en pryl från Apple) med tekniken Airplay.
Jag har ännu inte sett utvärderingar av vad de senaste dagarnas olika problem beror på. Mitt fokus är att hjälpa lyssnare och kolleger, inte att reda ut bakgrunden.
Min uppfattning är att vi väldigt snabbt behövde ändra en del av tekniken, vilket kan bero på tekniska sårbarheter, ekonomi eller juridiska krav. Den typen av frågor vill jag faktiskt inte veta så mycket om, eftersom jag uppskattar att kommunicera fritt med er lyssnare utan att behöva fundera på om det jag skriver om exempelvis vår teknik skulle kunna användas av hackare framöver eller om mina formuleringar kan ge oss juridiska problem 😉
Här utgår jag från att den stora tekniska förändring som vi nu har genomfört (och skruvar på för att det ska funka för er) inte skett för att vi tycker att det är lite kul att byta teknik, utan för att vi av något skäl har bedömt att det var nödvändigt. Och att vi uppenbarligen inte hann testa hur alla tjänster då skulle påverkas.
Nu går det inte längre hitta något i SR i Sonos S1-app.
Om den går att öppna: fungerar fortfarande beta-kanalerna P1, P2, P3, P4 Stockholm och P4 Plus? (Jag vill försäkra mig om att det finns "hjälplig funktionalitet" inför helgen!)
(Det nya problemet, som drabbade både S1 och S2, verkar ha löst sig vid åttatiden. Jag vet inte orsaken till det.)
Eftersom det fortfarande inte går att lyssna på våra program i appen, så har jag tidigare tipsat om att en stor del av vårt utbud går att nå i Pocket Casts på Sonos. Och då är det förstås bra om ni får hjälp att använda den tjänsten.
Så här gör ni för att använda Pocket Casts i Sonos:
Om du har en mobil:
- Öppna Sonos-appen och gå till menyn Konto (symbol med stiliserad människa).
- Välj Innehållstjänster, välj sedan + Lägg till innehållstjänst.
- Välj Pocket Casts, välj sedan Lägg till i Sonos.
- Följ instruktionerna på skärmen för att lägga till Pocket Casts i Sonos.
Om du har en dator:- Öppna Sonos S1 Controller-appen.
- Under avsnittet Välj en musikkälla, klicka på Lägg till musiktjänster.
- Klicka på Pocket Casts.
- Följ instruktionerna på skärmen för att lägga till Pocket Casts i Sonos.
Ni gör på liknande sätt med Spotify och även där finns många av våra program (förmodligen samma program som ni hittar i Pocket Casts, men med tanke på att tekniken strular så kan det vara värt att testa olika alternativ).Jag kommer att ha ledigt i helgen, så räkna inte med svar från Sveriges Radio! Jag hoppas att ni fortsätter att ge varandra konstruktiva tips om vad som fungerar, för just tips från andra lyssnare med samma typ av enhet är otroligt värdefullt.
Tack för fint samarbete under denna jobbiga vecka, och trevlig helg!
Tack Annika för all hjälpsam input om detta problem.
Jag bor i Texas/USA och är flitig lyssnare av SR via Sonos S1, så drabbades av detta likväl.
Har nu styrt om min Sonos S1 till att använda SR-Beta kanaler och det verka fungera,
tack för det
Har även ett mindre Sonos S2 baserat system (Roam) som fungerar med vanlig SR App.
Dock hoppas att detta löser sig långsiktig då jag hoppas kunna behålla mitt Sonos S1 och lyssna på SR då jag har en del Sonos Komponenter som inte stöds av Sonos S2
Mvh
Bo Sundstedt
McKinney Texas
2. Sök t ex: ”P1 Sveriges radio ”
3. Söker………
4. Lägg till ”I mitt Sonos”
5. Sök vidare med t ex: P2 Sveriges radio eller P4 Skaraborg. Upprepa punkt 4 varje gång. osv
Dock har jag problemet att jag inte kan snabbspola programmet. Ingen aning om det är kopplat till Sveriges radio eller inte.
------
* Att det åter funkade stod i en nu raderad kommentar från S2-användare
För att det ska gå att undersöka alla samtida problem effektivt vill jag att ni som har problem som inte gäller Sonos och S1 att flytta över till andra trådar.
För problem som gäller S2 finns denna tråd:
SR:s Sonos-tjänst fungerar inte (S2)
S1: Sr Beta fungerar direkt. Pocket casts fungerar till typ 50% lyssna på program i efterhand.
Försökte lyssna via Pocket casts på en dokumentär;
Skulle vara tacksam om man kunde spela i efterhand via vanliga SR appen i Sonos S1.
Med sonos S1 i sverige
SR Direkt Funkar inte
SR Beta P1, P2, P3, P4 stockholm men inga andra lokalkanaler.
Tunin (Tunneln) funkar samma som ovan men även lokala kanaler
Ha en bra dag!
"Kan inte spela upp P1 - förlorade anslutningen till Sveriges Radio."
Gäller även P2, P3 och P4 Stockholm.
Beta funkar felfritt.
Förutom de kanaler som ni har nämnt, P1, P2, P3 och P4 Stockholm, ska kanalen P4 Plus fungera i beta-delen av appen.
Sonos S1 med SR via Beta fungerar fortfarande för mig (Måndag 20:e Jan), dock har jag noterat att jag tappar kontakt/ breaks med sändning lite då och då (ett par ggr i timmen), startar om "Live" igen inom ett par sekunder.
Detta har uppstått på flera av mina Sonos Enheter (PLAY:1, PLAY:5, CONNECT:AMP)
Oklart om detta är relaterat till dessa "Beta" kanaler eller något annat knutet till den senaste SR App uppgraderingen.
Verkar har introducerats sedan jag fick flytta till dessa SR-Beta strömmar.
Tidigare så var det inga problem och jag har SR på i princip konstant (dagtid) på mitt Sonos/S1 system. Så något nytt.....
Vilken kanal gäller detta?
P4 Stockholm
Jag lyssnar från McKinney Texas
Har Sonos OS S1.
Vad göra?
det är mycket konversation så jag är osäker på om det jag kommer med är något nytt.
Jag är dock väldigt nöjd att ha lyckats flytta över mina Play:3 till nya Sonosappen där SR-tjänsten fungerar fullt ut för alla kanaler och poddar. (Återstår bara att bli vän med nytt användargränssnitt och återställa bibliotek mednde appar jag följer:-) )
I nedanstående länk beskrivs olika Sonosprodukters kompatibilitet med Sonos olika appar. Enligt länken ska Play:1 och Play:3 fungera i nya Sonosappen, Play:5 beroende på generation:
Kompatibilitet med olika versioner av Sonosappen | Sonos
Eftersom du bor i USA, har du inte samma möjlighet som lyssnare i Sverige att använda Tunein eller andra externa tjänster som "reservlösning". Vi har börjat geoblockaden typen av externa "portaltjänster" (men jag vet inte om blockeringen ännu drabbat USA), så för dig blir det ju extra angeläget att vår egen tjänst fungerar så snart som möjligt.
Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga tid på att felsöka detta, men tycker att det vore intressant att få veta om samma problem påverkar även P2 och P4 Plus i beta. Det är en annan, modernare, streaming-teknik under huven på dessa kanaler, så om de kanalerna fungerar bättre finns det stort hopp om att även vanliga P4 Stockholm kommer att strömmas fint framöver.
Peter:
Liknande fel hos andra lyssnare (dock inte på Sonos) har löst sig med denna metod:
- Dra ur strömsladden till routern
- Vänta minst 15 sekunder
- Sätt i sladden igen så startar nätverket om automatiskt
Återkom och berätta om det hjälper.Helen:
Är det i vår tjänst och Beta-delen du har problem med P2? Eller i Tunein? Eller i båda?
För Tunein finns det ett tips. Vi har två olika P2-kanaler, och båda finss i Tunein. Den som sänder musik hela tiden heter P2. Den andra P2-kanalen, som sänder samma utbud som ni hör i FM med bland annat finska program, heter P2 Språk & Musik:
P2 - kanalen med dubbelt uppdrag | Frågor & svar om Sveriges Radio
Under en stor del av dygnet samsänder P2-kanalerna, så medan vi felsöker kanske du har möjlighet att lyssna på "den andra P2-kanalen"?
Här ser dutablån för P2 Språk och musik:
P2 Språk och musik | Sveriges Radio
Richard:
Tack för att du berättar att en uppgradering av appen hjälpte dig. Det är ju inte alla som kan (eller vill) uppdatera, men om någon har varit tveksam, så känns det säkert bra att höra att det hjälper för just SR-problemet.
Jag tycker att du postade det i den tråd där det hör hemma.
Alla:
Passar på att be om ursäkt över att jag liksom dirigerar runt er till "rätt tråd" och hoppas att det inte får någon att dra sig för att skriva till oss.
Med tanke på att inflödet av supportärenden är extremt stort och att det finns flera parallella fel, är det dock viktigt att jag gör vad jag kan för att inlägg ska hamna rätt.
Andas djupt!
I processen ingår att först fabriksåterställa högtalarna, i mitt fall Play:3, och därefter lägga till dom i det nya systemet (varvid dom automatiskt ta bort i det gamla S1-systemet)
Tack för input och bra kommunikation relaterat till dessa problem
Jag kan prova P2/P4 Plus Beta och se om det påverkar/förbättrar, återkommer om något nytt
Notera att frekvens av mina Sonos S1 skipps/dropps är ganska lågt, jag har kanske noterat ett 10 tal under senaste dagarna så inte så frekvent.
Kan också vara "connectivity" problem. Dock dök dock problemet upp efter er SR-uppgradering och med Beta-kanaler under förra veckan.
Relaterat, jag lyssnade på P4 Stockholm i normal SR App via Android & Android Play i går kväll, (ca 0700 Svensk Tid via mobilt Internet) och hade ett par dropp där likväl......
Så är detta relaterat ?
Igen kan vara "connectivity", dock brukar fungera felfritt.
Generellt och mer intressant, vad är plan framåt med Sonos S1 support för SR sändningar?
Verkar som den ny SR appen kräver Sonos S2 !!!
Vilket skapar ett problem för troligtvis ganska många med tanke på alla problem Sonos haft med sin S2 app och därför har många valt att stanna på och/eller gå tillbaka till S1 App. Plus att som för en hel del (som mig själv) aldrig uppdaterat till Sonos S2 då S2 inte stöder alla Sonos produkter
Så dela gärna med dig om vad tanken är framåt
Tackar på förhand
Jag har ett S1 system äldre och kan nu lyssna på P4 Stockholm. När beräknas de övriga lokala kanalerna göras tillgängliga?
Bra att du förtydligar. Även om flera av de lyssnare som fortfarande är kvar på S1 har delar i sin Sonos-uppsättning som inte fungerar med S2, är det nog fler än du som kan uppgradera, men som har dragit sig för det så länge allt har fungerat bra på S1.
Jag tycker därför att det är fint om du kan skriva lite om ditt intryck. På plus-sidan är förstås att du nu har ett system som får säkerhetsuppdateringar och därmed fungerar med fler tjänster i Sonos-appen. (Jag vet dock inte om det finns andra tjänster än vår som S1 har problem med, och vår tjänst vill vi ju lösa detta för.)
Men vilka nackdelar har du märkt, förutom att en del saker är strukturerade på annat vis och att personliga inställningar försvunnit?
Bo:
Jag håller med om att det är svårt att bedöma om dina nya problem med att ljudet då och då dippar beror på att du lyssnar på de S1-anpassade beta-kanalerna och att vi har sämre kapacitet där än i vanliga "direkt", eller är något annat problem. Från vårt håll har jag uppfattat att vi försöker se till att de delar av våra system som Sonos-appen går mot ska ha certifikat av en typ som fungerar även i S1 (och äldre Android som får liknande problem med vår app SR Play). Dessa certifikat är meckigare att uppdatera och kostar pengar, men (för att citera en kollega): Att det inte fungerar har också ett pris. För er förstås, men även för oss, eftersom ni i så fall blir hänvisade till tredjepartstjänster som Tunein och Spotify, ett beroende vi anstränger oss för att slippa ha och får kritik för:
Kritik mot Sveriges Radios geografiska blockering av Tunein med flera
Jörgen:
Bra att du hittade hit! Fördelen med att supporten sker i ett forum, istället för via telefon och mejl, är ju just att varje fråga och varje svar hjälper betydligt många fler än den som ställt frågan. Tillsammans blir vi klokare.
Den här sidan har haft över 6300 visningar. Det är inte fullt lika många personer och flera av dem är mina kolleger eller besökare som är nyfikna men inte har just detta problem själva. Men om 3000 av dessa visningar är lyssnare som själva har S1:or och här ser att felet inte ligger lokalt hos dem samt får tips på hur de kan lyssna tillsvidare, så är det ju enormt värdefullt. De ska vara tillgängliga via Tunein och MyTunerRadio. Den sistnämnda är jag osäker på om någon av er med S1 fått igång, så den kanske saknar stöd för S1?
När de åter fungerar i vår egen tjänst, kan jag inte svara på. Den reservmetod vi har valt att använda för en del kanaler i beta har tyvärr inte möjlighet att streama hur många kanaler som helst, så vi valde P4 Stockholm. (Ni som inte är stockholmare och nu får ta del av fel kanal får glädjas över att ni slipper förseningar på pendeltåget söderut och köer på Norrtälje-leden i er vardag.)
Så bra jobbat, fortsätt så
Relaterat till Framtida S1 Support*:
Tack för input, hoppas "kaffepengarna" räcker till så vi kan få detta fixat permanent och korrekt 😀
Speciellt som alternativa Sonos/S1 lyssnings vägar av SR för mig i USA inte heller verkar fungera (se SR-TuneIn info nedan)
Relaterat till S1 Beta Sändningar*:
Baserat på min lyssning senaste dagarna så verkar det stämma att P4 Plus kanalen fungerar bättre än P4 Stockholm (som du nämnde på grund av olika underliggande teknik för respektive Beta Kanaler). Har inte haft några "skipps" (tappar kontakt ca 5-10s, fortsätter sedan) på Beta/P4 Plus, dock har ett antal på Beta/P4 Sthlm dagligen
Relaterat till SR-TuneIn Interaktion*:
Tack för input, var inte medveten om detta (inte en frekvent användare av TuneIn för SR-sändningar, kör mest Sonos S1)
Dock kan jag konstatera (som du också beskrivit) att jag inte längre kan komma åt SR kanaler längre via TuneIn, varken direkt via TuneIn Web App, Sonos S1 eller även Sonos (S2).
Hittar en P3 Kanal som fungerar och ett antal SR Extra kanaler som verkar vara utan innehåll, har tidigare kunnat nå alla SR kanaler vi TuneIn
Så jag kan bara hålla med andra om att jag inte förstår varför TuneIn/SR blockerat utomlands men tillåtet inom Sverige.
*) Notera att all ovan info är baserat på lyssning från McKinney Texas USA
Kritik mot Sveriges Radios geografiska blockering av Tunein med flera
Välkommen över till den tråden för dialog kring detta ämne. Det är något som fler lyssnare undrat här:
Funkar nu i Schweiz.
mvh
Fredrik
Alla:
Förutom det (för oss) tydliga felet att vissa certifikat inte fungerar i S1 kan det finnas fler problem som ställer till det för er. Det gör att jag ännu inte kan lova något. MEN med den reservationen så vill jag berätta att det nu är bestämt att vi köper in in en typ av certifikat som bör fungera hos er.
När dessa är installerade i våra tekniska system (kanske början av nästa vecka?) så blir det mycket spännande att se hur det fungerar hos er! Även om vi inte kan lösa allt på en gång genom att byta till andra certifikat så vore det förstås en stor vinst om vi exempelvis kan återställa möjligheten att lyssna på poddar och program från Sveriges Radio direkt i vår tjänst.
Sveriges Radios återkomst i S1, en rafflande följetong från Sveriges Radio. Ni följer den i vårt supportforum!
önskar en trevlig helg
Ha en bra och kul helg!
Fredrik
Nu råkar det vara så att internettjänster, certifikat och allt annat tekniskt kring detta råkar vara min profession, så jag ägnade en liten stund åt felsökning innan jag hittade denna långa diskussion. Ett tips till Annikas mer tekniska kollegor: Om man nu verkligen vill öka motståndskraften mot extern påverkan, så se då till att köpa upp liknande domännamn.
till exempel https://srplay.se/ , och redirect'a dem till önskad domän. Och kanske föredra svenska .se-domäner än amerikanskt kontrollerade .com-domäner?
P1,P2,P3 och P4 Stockholm fungerar i Beta på S1 från Luxembourg.
Inget annat fungerar.
Mvh
Per
Kristian:
Tack, jag ser till att dina förslag landarhos rätt kolleger.
Vi har gjort en del sådana köp, så att exempelvis "ekot.se" leder till denna sida:
Nyheter från Ekot & lokala nyheter från P4 | Sveriges Radio
Men naturligtvis finns det fler adresser som vi bör se till att vi äger.
Per:
Förutom de fyra kanaler som du når i beta-delen, så ska även P4 Plus i beta funka hos dig. Övriga utbudet har problem i S1 på grund av certifikat-problem.
Mina förslag om att lyssna via Tunein (kanaler) eller PocketCast (program) fungerar inte hos er som är utomlands eftersom ni är hänvisade till våra egna tjänster:
Hur lyssnar jag på Sveriges Radio utomlands? | Frågor & svar om Sveriges Radio
Bra att du hittade hit.
Vi är väl medvetna om problemet och arbetar på en lösning.
Fem av våra kanaler har vi lagt ut på ett alternativt, "S1-anpassat", vis under beta i vår Sonos-tjänst:
- P1
- P2
- P3
- P4 Stockholm (med möjlighet att höra Melodikrysset, sport och P4:s övriga riksprogram)
- P4 Plus
För övriga kanaler hänvisar vi tills vidare till Tunein, vilket du ju redan konstaterat fungerar hos dig. Efterhandslyssning av program fungerar delvis genom tjänsten Pocket Casts.Tacksam för denna tråd och att ni försöker lösa det. Inget funkar för mig förutom de S1-anpassade kanalerna du nämner det sista. Lyssnar normalt på P4 Sjuhärad och är glad att jag nu kan lyssna på P4 Stockholm.
Finns det någon prognos när ni kompletterar de andra lokala P4-kanalerna med det "S1-anpassar" vis?
Jag återkommer om prognos, men vill tipsa om att du, om du befinner dig i Sverige, tills vidare ska kunna lyssna på P4 Sjuhärad med S1-appens Tunein-tjänst. Om det inte fungerar hos dig, så hör av dig så får du hjälp av mig eller av någon av våra många hjälpsamma Sonos-användare som har behövt lyssna den vägen den senaste tiden.
De flesta kanaler funkar via TuneIn men inte SR. Tar dem via Område - Europa - Sverige - Sveriges Radio - P4 Sjuhärad 102,9
Finns det någon annan väg som fungerar.
Ex. funkar
Område - Europa - Sverige - Göteborg - Radio Bohuslän 100,5
Befinner du dig i Sverige så är det något tekniskt problem. Här undersöker vi problem där Tunein felaktigt blockeras:
Problem med internetradio i Sverige
Om du är utomlands är det däremot meningen att alla våra kanaler ska blockeras i Tunein (men fortsätta att fungera i exempelvis mobilappen SR Play och vår Sonos-tjänst), se här:
Lyssnar utomlands: Regionala begränsningar
Skriv gärna mer om problemet under den rubrik som är aktuell för dig.
Jag vågar knappt skriva detta, men nu finns det hopp om att alla kanaler ska kunna höras igen i Sonos-appen. Certifikat som fungerar hos er ska i alla fall finnas på servrarna.
Nu vill jag ha er hjälp! Testa kanalerna P4 Jämtland respektive P6 både i appens vanliga länkar och i länkarna under Beta. (Att jag ber om de kanalerna handlar om att det är kanaler som strömmas med lite olika teknik och att ingen av dem har fått "S1-anpassade specialvarianter" på det vis fem av våra kanaler har haft de senaste veckorna.)
Testa alltså dessa kanaler och återkom:
- P4 Jämtland under Direkt
- P6 under Direkt
- P4 Jämtland under beta
- P6 under beta
Tack på förhand!har provat i både vanliga länkar och i beta. Fungerar tyvärr inte.
I de vanliga länkarna får jag upp den lilla vita rutan som säger att jag förlorat kontakten med SR.
I beta får jag upp kanalen i den svarta raden längst ner med en triangel för play, dock startar inte uppspelningen utan den hoppar kort till svart fyrkant (stop) och sen blir det en "play-triangel" direkt igen.
p1,p2 och p3 funkar i beta men inte i vanliga länkarna. Dock funkar inte p4 varken i vanliga eller i beta.
Även mina kolleger har sagt att de har sett några fler ställen där vi behöver uppdatera certifikat innan allt fungerar. Under Beta kan du även nå P4 Stockholm och därmed på Melodikrysset och andra riksprogram du brukar höra i din vanliga P4 kanal. Även musikkanalen P4 Plus fungerar under beta-delen.
Min förhoppning är alltså att vi snart kan nå ut med alla kanaler som vanligt, men om vi inte gör det, kan ni alltså höra P1, P2, P3, P4 Stockholm och P4 Plus under Beta.
Helen skrev i en annan tråd:
Detta är med andra ord på väg att lösas! Det finns en teknisk skillnad mellan P2 (+ 5 kanaler till) å ena sidan övriga kanaler, som P1 och P3, å andra sidan.Bra fråga! I Sonos-appen har vi inte så stora möjligheter att lägga in egna länkar, och då har vi använt Beta för att lägga in "S1-anpassade varianter" för fem av våra kanaler:
När det gäller appar, dataspel och "annat digitalt" brukar beta-versioner annars betyda "en tjänst som snart är klar", men det är inte riktigt så i det här fallet, alltså:
Betaversion – Wikipedia
P1, P2, P3 och P4 Stockholm fungerar under Beta som tidigare.
P4 Jämtland och P6 fungerar inte under Beta.
Inget fungerar 'Direct' (fortfarande 'the connection to Sveriges Radio was lost.')
Nu från Mexico.
Mvh
Per
Ny sak att testa (sedan vi har skruvat på olika delar av systemet):
Däremot problem om jag vill efterlyssna något program.
Fungerar både Beta och Direkt hos alla? Någon kanal som strejkar?
Efterhandslyssningen är fortfarande blockerad. Jag återkommer när jag vet mer om hur det går med certifikatsbyten i den delen av de tekniska systemen..
Är så beroende an P2.
Tack för era ansträngningar!
Det är mycket skönt att detta nu delvis är löst!

Om ni inte vill få e-post varje gång någon skriver ett nytt inlägg, så finns det en länk i botten av dessa aviseringsmejl där det står:
”Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg” (se bild).
Nya inlägg lär ju komma, eftersom vi behöver göra fler förändringar i vår miljö innan ni även kan höra Nyheter och Poddar & program. Jag påminner även om att många SR-program finns i Pocket Casts, en tjänst ni kan hitta i Sonos-appen och som ska fungera även i S1.
Tack för ert tålamod och för att ni hjälper varandra.
Saknar dock er snygga ikon, men det påverkar inte lyssnandet och det kanske ni återställer längre fram.
Ha en skön helg!
Mvh Stig
Som lyssnare från McKinney Texas via Sonos S1/SR App så verkar nu alla Direct/Live Stream kanaler fungera igen.
Jag har verifierat P1-P3, plus verkar som alla P4 kanaler likväl, (har inte kollat med alla lokala P4 kanaler men många). Samma verkar gälla för Beta/Direct(AAC192) kanalerna
Toppen Tackar som vänligast, bra jobbat
Som indikerat så fungerar inga "efterlysnings" kanaler med Sonos S1-SR App ännu.
Dock om jag förstod rätt så tittar ni på att fixa det likväl, är det korrekt förstått ?
Ser fram emot det
Mvh
Tack
Per
Underbart att det börjar lösa sig.
Jag testade nu med S1.
P4 SKARABORG verkar nu funka via TuneIn.
Men när jag försöker testa SR direkt och beta så får jag inte upp några kanaler alls. Jag testade att avinstallera kontot och sedan lägga tillbaka.
Men får inte upp några val överhuvudtaget.
Se bild.
Trevlig helg och på återhörande
Mvh mats
lidköping
Nu börjar det lossna i Lidköping....
Äntligen lördag
....Sol, vindstilla, någon minusgrad o nypistade längdspår. Funkisfestivalen + Melodifestivalen.
Och så funkar allt (utom gamla avsnitt/poddarna - men det har ju Annika skrivit om tidigare så där får vi avvakta lite).
Fick idag tillbaka "startsidan" SR.
Se skärmdump.
Testade av alla kanaler du ville (lördag 1 feb ca kl 10:30)
Se andra bilden
Tack för superbra jobb.
Nästan längtar till måndag morgon att bli väckt av P4 Skaraborg istället för den smått territerande sonos signalen
😀
Annika. Jag vill ju gärna lyssna direkt från källan. Istället för tunein som jag hittills gjort.
SR appen i S1:
Skall jag fortsättningsvis köra SR Direkt eller Beta?
Vad rekommenderar du?
Med önskan om en trevlig helg för alla som engagerat sig i frågan
Mats
Lidköping
Tack!
När jag navigerar Android/Sonos App till Sveriges Radio för att välja program/kanal så finns inget innehåll i SR App
Detta gäller från Android för både Sonos S1 (äldre mjukvara) och senaste Sonos (Sonos S2).
Samma problem även för "Sonos Controller for PC" se inkluderade screenshots
Några av mina Sonos S1 högtalare kan fortfarande spela (från tidigare vald kanal).
Dock om man försöker välja program/kanal från SR App i Sonos (S1 or S2 eller PC ) så fungerar det inte alls längre
Detta fungerade tidigare idag, när jag skiftade alla min enheter från Beta till Direkt SR kanaler och det fungerade finemang.
Dock något har ändrats, verkar som SR App i Sonos inte längre fungerar (har nu inget innehåll)
Oklart om detta är relaterat till de frågor/problem som diskuteras angående SR App med S1 in denna tråd/forum, dock liknande problem rapporterades från Europa och Sverige på Lördags morgon (Sverige) och senare rapporterades fixat. Men nu har det dykt upp här i Texas 🙁
Fungerar fortfarande som jag rapporterade igår.
Enda som inte funkar i detta är.
- Bild saknas
- Infotexten som rullar. (RDS text?)
Visar "bara" info från när jag startade.
Se bild. Med tidsangivelser.
När jag lyssnar Live riktig radio i bilen så uppdateras ju infot om exempelvis program o låt som spelas hela tiden. Gissar att det borde funka även när man streamar "live"?
Hoppas allt löses för alla 😀
Vad som än var problemet för mig i går lördag eftermiddag så verkar det ha löst sig
Nu på söndag morgon så fungerar Android SR App i Sonos för både S1 & S2 och även för "Sonos Controller for PC". Så allt frid och fröjd 😀
Efterhandslyssning och bilder Ja, det är rätt uppfattat. Vi har en plan för att byta ut fler certifikat i våra system så att allt ska fungera hos er, men dessvärre kan jag inte lämna någon säker prognos för när detta ska ske. En "tantgissning" är att det sker under denna vecka, men det är alltså inte ett löfte, utan mer en förhoppning.
Problem med kanaler i SR:s tjänst?
Några av er (Mats, Bo, Fredrik) har haft problem trots våra certifikatbyten i fredags, men som jag uppfattar det, har detta nu löst sig. Skönt i så fall!
OM någon fortfarande har problem att lyssna på SR:s kanaler i vår egen Sonos-tjänst, så berätta det!
Vanliga Direkt eller Beta? Här tänker jag att ni i vanliga fall ska köra med vanliga länkarna, men känna till att det finns reservströmmar under Beta.
- Om en kanal hackar väldigt mycket, i synnerhet på Sonos Play:5 generation 1, så kan den kanalen fungera bättre via länken under Beta.
- Om ni får avbrott i ljudet och plötsligt backar tre timmar i direktströmmen, så rekommenderas också Beta-varianten.
Rullande info-text Detta är ett annat underliggande problem som vi ska åtgärda framöver. Kanske är detta redan löst för dessa kanaler, som har en nyare streamingteknik än resten av vårt utbud:- P2
- P3 Din Gata
- P4 Gotland
- P4 Halland
- P4 Plus
- Radioapans knattekanal
- Sameradion
- Sveriges Radio Finska
Denna nya teknik skickar med "metadata" (information om musik och om pågående program) i själva ljudströmmen, men det kanske behövs skruvas på något för att informationen ska visas hos er.När alla kanaler har övergått till den tekniken, så kommer vi att se över att informationen visas, men även hur detta sker.
Fungerar bra sedan i helgen för det jag brukar lyssna på.
Tack!
mvh
Fredrik
PS Jag har en gammal Sonos-anläggning i Sverige också och skall kolla in den i helgen men hoppas på att det funkar. DS
I morse gjorde vi ytterligare en förändring i servermiljön som bör kunna hjälpa några lyssnare med certifikat-problem. Vi är medvetna om att denna förändring inte hjälper alla, men vill kartlägga om ni som har äldre Sonos-system nu märker en förbättring. Om förbättringen alls märks, bör den påverka både poddar och nyheter samt göra att tidigare blockerade bilder visas.
Tack på förhand för hjälp att ta reda på om några av problemen i S1 avhjälps och att ringa in vilka blockeringar som kvarstår efter den förändring vi nu har gjort.
Jag har Sonos S1. Nu verkar SRs poddar i TuneIn fungera. Tack!
Sh-t happens men mycket bra och snabbt jobbat av er (och med lite input från oss användare 😉 )
Tack!
Fredrik
Jag är i första hand intresserad av efterhandslyssning i vår egen tjänst. I princip allt som jag har markerat här har varit blockerat de senaste veckorna. Hur fungerar det nu?
Hm ... Det var trevligt, men jag visste inte ens att Tunein-tjänsten på Sonos hade ett poddutbud 😉
Inte hemma på några veckor men jag skall kolla i Sverige också när jag passerar förbi (har Sonos S1 där också).
Allt verkar fungera, nu även poddar, på S1 från Mexico.
Liten kommentar till de tidigare inläggen är att poddarna är tillgängliga via 'Sveriges Radio' tjänsten på Sonos S1 och inte via TuneIn.
Mvh
Per
Nu kan man efterlyssna också. Helt underbart! Stort tack till er på SR. Så bra kommunikation med oss användare också. 😀
En förutsättningar för detta är att ni har hjälpt varandra med bra tips om vad som fungerar och vad som inte fungerar och hållit humöret uppe trots problemen.
En annan förutsättning är att jag har ett mycket bra samarbete med teknikerna på Sveriges Radio, från de kolleger som arbetar med servrar och certifikat, till de utvecklare som lade ut S1-anpassade beta-strömmar för några kanaler. När jag har haft frågor har de tagit sig tid att svara mig, eftersom de vet att ett tydligt svar till mig kan hjälpa tusentals lyssnare.
Tack!
Tusen tack för att fixa tillbaka SR kanaler på Sonos S1
Direct och "efterhandslyssning" fungerar även för mig här i Texas USA, toppen
Så huvudproblemet (möjlighet att lyssna) som lyfts i denna tråd är fixat för mig.
Noterar att presentationen är fortfarande lite annorlunda mellan Direct och Beta.
För Beta verkar kanal, program och sändning information vara mer komplett.
Ett exempel är P4 Stockholm där program och musik information saknas i direct live streams men inkluderat under Beta. Ett mindre problem som jag misstänker ni redan har identifierat och kommer att lösa likväl
Så igen tack för toppen service och bra support, bra jobbat
Jag håller med lovsången.
Tänk om alla företag o forum kunde funka så här bra.
Lösningsfokuserat, bra kommunikation och ton.
Well done
Jag har kollat av och allt verkar funka även i Lidköping:)
Samma kommentar som Bo dock att infotext har ännu inte slagit igenom på Direct men funkar delvis på Beta.
På Beta syns infotext om exempelvis programtitel. Radiosporten.
Se bif skärmdumpar
MEN det verkar inte uppdateras. Så förra programtiteln Radiosporten hänger kvar nu fast Karlavagnen vart igång i tio min.
.
Men hoppas att ni löser även den.
Extra bra om även låttitlar presenteras så som det gjort i många år på fm bilradion om möjligt:)
Kommer inte kunna kolla av sonosen på en vecka så kikar efter det och hoppas det löst sig tills dess 😀
Ta hand om er därute
Mvh Mats
Att det inte fungerar som önskat överallt just nu, får ni ha överseende med tills vår nya teknik är införd för alla kanaler. Mina kolleger tror att detta kan bli klart sent i vår.
Ni behöver inte påminna oss om det här problemet, utan kan vara trygga i att vi kommer att skruva till det så bra det går när de tekniska förutsättningarna finns på plats. Det kommer det inte att ha gjort. Jag tar det jag skrivit innan i repris:
Nu njuter vi av lite vintersol.
Mvh mats
Nu på lördag morgon kl 07.15 är sr appen i sonos s1 tom igen. Så som det var för en vecka sedan....
Tunein funkar dock.
Kommer inte kunna kolla av statusläget på ett tag.
Mvh mats
Vem har fibblat"? ;-)
Men nu är det helt tomt igen:(
Nu startar inte sr alls när man väljer sr appen i Sonos. Man kan alltså varken se rubriker för direkt, beta eller annat.
Har ni anmält detta till PTS och vad säger de?
Greger
Kränkt eller?
Köp en vevradio - FM-bandet fungerar ;-)
Bra jobbat hela teamet på SR!
Mvh
Fredrik
Parallellt med det certifikatproblem som endast drabbade lyssnare med S1 har vi haft problem som kommit och gått och som påverkar alla besökare, även den större grupp som har S2. Det felet behöver vi förstås också lösa, och mina kolleger läser era felrapporter.
För att inte skapa onödig förvirring kring vilka problem som är åtgärdade och vilka som kvarstår, kommer jag att starta lite på ny kula med det fel som kvarstår och yttrar sig i en "tom SR-tjänst" här:
Sonos: SR:s tjänst är tom
Samtidigt stänger jag er möjlighet att skriva vidare i tråden om de lösta S1-problemen. Ni och mina kolleger kan fortfarande läsa det som tidigare har skrivits här:
LÖST: Problem i Sonos S1, 2025
Felrapporter om de ännu inte lösta problemen tar mina kolleger del av, så ni som redan har skrivit om problemen behöver inte rapportera in detta på nytt.