LÖST: Problem i Sonos S1, 2025

Den synkar inte längre
Miguel Pizarro
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Får inte igång SR via Sonos alls.
    Kerstin
  • Jag har samma problem sedan ett par dagar. Jag har försökt att avinstallera tjänsten i Sonos och återinstallera den men det hjälper inte.
    Tomas
  • Jag har exakt samma problem sedan ett par dagar. Sonos-appen verkar inte få kontakt med SR.
    Isak
  • Samma här. Saknar verkligen min morgonradio.
    Cilla
  • Testa att använda SRs betafunktion där man lyssnar på kanalerna i AAC 192. Alla direktsändningar och kanaler fungerar för mig där. I appen: Sveriges Radio -> Beta -> Direct -> (Välj kanal)
    Sal
  • Hej!

    Går vår tjänst i Sonos inte att öppna alls eller går den att öppna, men utan att ni kan ladda in något innehåll?

    Testa i så fall gärna Sals tips om att lyssna via "beta-delen" i Sonos-tjänsten (se bild):



    Vad har ni för Sonos-enheter?

    Annika Webbmaster
  • Applikationen går att öppna men klagar direkt på att det inte finns någon kommunikation!

    Kerstin
  • Tack Kerstin! Hur blir det om du istället lyssnar på P1 under Beta-delen i appen?
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr slutade även Beta-lösningen fungera nu också...
    Sal
  • Trist.

    Medan vi felsöker, så tipsar jag om att våra kanaler går att lyssna på via Tuneins tjänst och att många av våra program går att lyssna på via Spotify.

    Om ni har Sonos-enheter med stöd för Bluetooth eller för AirPlay så kan det gå att skicka ljudet från vår vanliga mobil-app SR Play till Sonos den vägen. AirPlay-tekniken fungerar endast med vår Iphone-app, inte på Android.
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem att SR slutade fungera i fredags. Testa Beta men den fungerar inte heller.
    Peter
  • Hur fungerar det att lyssna på våra kanaler i Tuneins tjänst i Sonos-appen?
    TuneIn på Sonos | Sonos
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, det fungerar hos dig för att du befinner dig i Sverige. För oss som lyssnar från utlandet funkar det inte (regionala begränsningar).
    Filip
  • Det funkar inte i Tuneins eller i Beta
    Funkade i förmiddags och jag befinner mig i sverige
    Använder Sonos S1 app men SR funkar inte
    Björn
  • Jag kör gamla Sonos-appen men för mig funkar SR varken där eller med TuneIn eller Spotify.
    Petter
  • Filip tar upp regionala begränsningar, Det är en annan aktuell fråga, men ligger inte bakom problemet i äldre Sonos-enheter. Här finns en tråd om det problemet:
    Lyssnar utomlands: Regionala begränsningar

    Om du som drabbats av Sonos-problemet samtidigt befinner dig utrikes är detta viktigt att känna till, eftersom förslaget att lyssna på våra kanaler genom Tuneins Sonos-tjänst och poddarna via Spotify enbart funkar i Sverige.
    Annika Webbmaster
  • Sr, sr beta, sr via tunein alla är nere sedan lunch. Kör sonos s1 och play:3
    Kenneth
  • Samma för mig. Inget av de som rekommenderas funkar för mig inte Beta eller Tuneins. Jag bor i Stockholm och vill lyssna på P4 Stockholm vilket jag gör varje dag, men slutade fungera i fredags 10/1. Har Sonos S1, version 11.15. Enheter Play 1 och Play 5
    Erika Nomell
  • Taclk!

    Play:1 och Play:3 har jag dessvärre inga tips för just nu, men jag ska tänka till lite.

    Play:5 (även med S1, tror jag) har däremot stöd för överföringstekniken AirPlay. Om du, Erika, har tillgång till en Ipad eller Iphone så kan du spela P4 Stockholm i SR Play och sen skicka ljudet vidare till Sonos med AirPlay:
    Streama AirPlay-ljud till Sonos | Sonos

    Kan det vara aktuellt för din del, så försöker jag hjälpa dig att få ordning på det.
    Annika Webbmaster

  • Har SR support varit i kontakt med Sonos för att tillsammans med dem lösa allas vårt gemensamma problem att lyssna på SR poddar genom Sonos högtalare???????
    Richard
  • Jag har likande problem som beskrivs i denna tråd och får felmeddelande ”Kan inte spela upp P1 - förlorade anslutningen till Sveriges Radio”. Problemet uppstod i slutet av förra vecka (vecka 2, 2025) sedan dess går SR inte alls att spela på mitt Sonos system. Samma problem vid uppspelning av SR med Sonos tjänsten ”Sveriges Radio” och tjänst ”Sonos Radio”. Andra Sonos tjänster fungerar väl i mitt system, som exempelvis Spotify.

    Sonos version: 11.15
    Sonos produkter: One, Connect:Amp
    Chella
  • Jag kan streama Jazz radio live från Hawaii och lyssna på NRK radio men kan inte lyssna på Sveriges radios kanaler eller poddar med mitt Sonos system. Felet är hos Sveriges radio misstänker jag !
    Niklas Andreasson
  • TuneIn funkar för mig, men inte SR-tjänsten.
    Jag har SONOS S1-appen (version 11:15), Play:1, Play:3, Play:5 och Cinnect:AMP. SR-tjänsten funkar inte på någon av dem. I appen syns inte loggan för kanalerna för SR-tjänsten men loggan syns för TuneIn-kanalen. Tillräckligt bra WorkAround.
    Cilla
  • Hej igen, fel av mig, TuneIn funkar inte heller i mitt system.
    Cilla
  • Hej,
    jag har samma problem med SR. Andra radiokanaler och Spotify funkar, men inte SR.
    Reinhold
  • Hej, Ser att det är fler än jag som har problem just nu med Sonos/SR. Pågår felsökning?
    Mats
  • Jag har samma fel. Helt plötsligt vill inte Sonos spela upp sr! Snälla hitta en lösning.
    Kan ju inte börja lyssna på reklamradio!
    Jana
  • Hej alla!
    Vi felsöker. Kan någon av er lyssna på innehållet under Nyheter eller under Poddar & Program? Om inte, får ni samma felmeddelande om att enheten "förlorade anslutningen"?
    Annika Webbmaster
  • Hej, enligt Sonos support har ni gjort en säkerhetsuppdatering som gör att det inte längre tillåts att spela upp i Sonos. Kan det stämma?
    Kjell
  • Sonos S1, valde Sveriges Radio poddar och program, slumpmässigt val på ekonomi och plånboken nyår, inget ljud, se skärmdump
    Per Alex
  • Jag har också varit i kontakt med Sonos support som säger att det S1-appen inte fungerar för Sveriges Radio. Man menar att det beror på att SR har gjort några förändringar. Sonos jobbar på att ta fram någon beskrivning.

    Däremot menar man att det ska fungera med nya Sonos appen (S2?). Jag har provat men ännu inte lyckats. Misstänker det kan bero på att mina play 3 är generation 1 (från 2010-2012 ca) inte fungerar i nya appen.

    Annika, har du kontakt med SR-teknikerna?

    Richard
    Richard
  • Hej Annika,
    Som svar på din fråga om vi kan lyssna på Nyheter eller under Poddar & Program , så kan jag inte det. Inget som har med SR går att lyssna på, tyvärr.
    Erika Nomell
  • Inget av tipsen funkar , med S1 och Play 3
    Kenneth
  • Hej Annika
    Det verkar som att problemet är att trafiken hindras från Sonos vid ny anslutning.
    Min Sonos fungerade på P4 Göteborg anda tills för någon timme sedan då jag skulle byta till P4 Väst. Efter det fungerar det inte att få kontakt med någon av SR:s kanaler.
    varken med Tunenin, My Tuner Radio eller SR-appen.
    kent Johansson
  • Hej ! Provade att skriva till en ny station i Tunein i Sonosappen
    http://http-live.sr.se/p4dalarna-aac-192
    är en länk som som fungerade.

    Ingemar
    Ingema
  • Hej igen,
    jag har provat alla råd från Sonos. Det är bara SR som inte fungerar så det förefaller logiskt att det är hos SR man behöver åtgärda.
    Reinhold
  • Tack!
    Jag delar upp svaret i flera delar, eftersom det finns mycket att skriva.

    Till att börja med:
    Vi felsöker. Många av mina kolleger läser det ni skriver, även om det bara är jag som svarar och jag inte hinner göra detta så snabbt eftersom jag samtidigt vill hjälpa mina kolleger att felsöka:
    Hej, enligt Sonos support har ni gjort en säkerhetsuppdatering som gör att det inte längre tillåts att spela upp i Sonos. Kan det stämma?
    Sonos har delvis rätt. men svaret behöver nyanseras för att bli begripligt.

    Vi har nämligen ett par olika problem som samverkar här. Vi har gjort en säkerhetsuppdatering som påverkar alla. Syftet är inte att utestänga äldre enheter, utan är till för att lyssnare (eller snarare era mobiler, högtalare, datorer etc) ska veta säkert att det innehåll som påstås komma från sverigesradio.se verkligen kommer härifrån.

    Moderna enheter, som nya mobiler och Sonos S2, får säkerhetsuppdateringar som gör att de håller koll på vilka certifikat som är giltiga. Äldre manicker får inga sådana. Det går att komma runt på lite olika sätt. Ett är att manuellt uppdatera certifikatet, vilket Peter och andra med Apple-enheter har gjort:
    LÖST: Certifikatproblem på äldre iPad

    Ett annat är att, på mobiler, använda webbläsaren Firefox, som har ett sätt att hantera certifikat som blir säkert även på äldre enheter.

    Men hur löser man det för er med äldre Sonos? Och är det samma fel som påverkar även Tunein? (Där borde de certifikat som ändrats inte spela in.) OM det endast vore ett certifikatsproblem, så blir det svårlöst. Som väl är verkar det parallellt finnas ett annat fel, och det gör mig hoppfull, i synnerhet eftersom några av er kommit på att det går att manuellt lägga in länkar i Tunein!

    Vilket jag återkommer till snart.
    Annika Webbmaster
  • måste jag köpa en vev-radio i alla fall 🤦🏼‍♂️
    Niklas Andreasson
  • Den bör du ha tillgång till av andra skäl:
    Sveriges Radios roll vid kris - Krisinformation.se
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Vi har flera olika sätt att hämta kanalerna ...
    1. Sveriges Radios tjänst i Sonos, "Direkt"
    2. Sveriges Radios tjänst i Sonos, "Beta"
    3. Externa tjänster som Tunein och MyTuner i Sonos
    Kan ni testa hur P1 respektive P2 beter sig hos oss respektive externt nu?
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem som övriga. Eftersom andra radiostationer som sänder på FM-bandet fungerar med TuneIn så är min bedömning att det är SR’s uppdatering som ställt till problemet. Uppmanar därför SR att skyndsamt kommunicera med Sonos och se till att vi med Sonos S1 får tillbaka sändningarna från SR!

    Varken ”SR direkt”, TuneIn eller MyRadio fungerar för att spela SR’s sändningar i Sonos. Däremot fungerar fortfarande alla andra radiostationer i TuneIn och MyRadio.
    Sven Renström
  • Nope på S1 Play 3
    Kenneth
  • Tack!

    Kan ni testa om vår kanal P4 Plus fungerar, och i så fall var?
    Uppmanar därför SR att skyndsamt kommunicera med Sonos och se till att vi med Sonos S1 får tillbaka sändningarna från SR!
    Vi tror att felet ligger hos oss och att det därmed är mer effektivt att vi felsöker själva.
    Annika Webbmaster
  • Yes p4plus tunein
    No p4plus Sveriges Radio
    Kenneth
  • P4+ fungerar på TuneIn och i Sonosappen men inte i MyRadio.
    Sven Renström
  • Tack.
    Annika Webbmaster
  • Jag befinner mig utomlands och SR fungerar inte längre i Sonos - gamla Sonos1, varken kanaler direkt eller poddar.
    Tomas
  • Tack. För dig utomlands är det extra viktigt att vår egen Sonos-tjänst kommer på banan, eftersom vi håller på att slussa över lyssnare från Tunein och andra externa plattformar in i våra egna tjänster.

    Tills vidare hoppas jag att du ändå kan "behålla kontakten med Sveriges Radio" via vår hemsida www.sverigesradio.se och/eller mobilappen SR Play.
    Annika Webbmaster
  • Lyssnaren Peter skrev nyss i en annan tråd att han kan lyssna på P4 Kristianstad, så nu har det börja "lossa" i Tunein. (Kanske även hos oss, men där tror jag att det finns ett annat problem också ...) Hoppas att alla märker förbättringen.

    Tomas och andra som är utomlands kan tyvärr inte lyssna via Tunein, så för er behöver vi lösa problemet med vår tjänst eller hitta alternativa sätt att lyssna.
    Annika Webbmaster
  • Nu verkar SR fungera på TuneIn. Snyggt jobbat under dagen 😀
    Sven Renström
  • Funkar i tuneln för mig också. 🤓
    Jana
  • Jag har samma problem sedan några dagar, med fler stationer än SR som inte fungerar längre. Europeiska radiostationer. Fungerar vid direktlyssning, men inte via TuneIn. Alltså inte enbart SR.
    Ulf Rutqvist
  • Ff inget från SR i min sonos S1
    Kenneth
  • SR Fungerar nu för mig via TuneIn.
    Ulf Rutqvist
  • Funkar även för mig att köra P1 via TuneIn i S1-appen nu.
    Petter
  • Nu funkar det för mig också!
    Reinhold
  • Tack för att ni visat så mycket tålamod!

    Om ni inte vill få e-post varje gång någon skrivit ett nytt inlägg, så finns det en länk i botten av dessa aviseringsmejl där det står:
    ”Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg” (se bild).



    Tryck på den länken, om ni vill slippa få så mycket mejl. Felsökningen kommer nämligen att fortsätta i och med att vi har kvar problem med vår egen tjänst.

    Annika Webbmaster
  • Fortfarande samma problem med SR i Sonos s1 app. Inte löst!


    Björn
  • Hej Nu verkar det funka för mig igen via Sonos 1 appen
    Ulf Gradén
  • Vi vet att problemet med vår egen tjänst kvarstår. Hoppas att du har möjlighet att lyssna på våra kanaler via Tunein-tjänsten i Sonos tills det är löst:
    TuneIn på Sonos | Sonos

    Eller på MyTunerRadio:
    myTunerRadio på Sonos | Sonos
    Annika Webbmaster
  • Problemet är att Tunein inte stöds av Sonos S1 (se nedan) Om du använder S1-app stöds inte Tunein-konto

    Björn
  • Kollade just P2 och den funkade men inte P1. Verkar som vissa SR kanaler funkar men inte alla.

    Konstigt att SR P2 fungerar med Sonos S1 men inga andra SR kanaler. Jag använder SR Beta.
    Så jag hoppas att de andra SR kanalerna också ska komma igång snart.
    Björn
  • Jag befinner mig i Stockholm och har S1 med Play:3, Play:5, Connect och Beam. SR har inte fungerat sedan igår morgon. Jag har nämligen P1 som larm på morgonen 😉
    ...det har inte fungerat på någon av mina enheter.

    Till en början fungerade P1 via TuneIn men dessvärre inte imorse. Nu funkar det dock igen via TuneIn, på samtliga enheter. Men, som sagt, inte SR på någon av mina enheter. ...och det är oberoende av hur man sätter igång enheterna, dvs. via Android, iPhone eller via app:n på datorn.

    Hoppas ni får till det snart så att man återigen kan vakna till nyheterna 😉

    Tack👍

    /Patrik
    Patrik
  • P4 Västmanland fungerar via TuneIn nu. Ej via SR
    Mats
  • @Björn, samma här: inga andra kanaler fungerar för mig heller. Enbart P2 och enbart i Beta
    Patrik


  • En P4-station kan hittas på fyra sätt i S1-appen. Just nu funkar det med Sonos Radio, TuneIn och sämre på SR-app-koppling och myTuner. Har inte testat alla lokalradiostationer i alla underappar kan finnas undantag.
    @Björn TuneIn kan spelas i S1 men du kan inte logga in i TuneIn-appen från S1
    Per Alex
  • Tack för infon Per Alex, nu har även jag tuneln i S1.
    Björn
  • Hej igen!

    Vi har nu hittat orsaken till problemet. Det är, som vi tidigt misstänkte, era S1:or som inte klarar av ett certifikat som vi har börjat använda.

    Vi ser över hur vi (eller möjligen Sonos) kan lösa detta på längre sikt, men har som en första åtgärd lagt ut fem kanaler under "Beta" i vår egen tjänst med metod där vi använder en annan typ av certifikat. Dessa kanaler är:
    • P1
    • P2 (testades redan igår)
    • P3
    • P4 Stockholm (tyvärr kan vi endast få med en P4-kanal, men även ni som saknar er vanliga P4-kanal får möjlighet att höra Melodikrysset, Karlavagnen och P4:s övriga riksprogram)
    • P4 Plus
    För övriga kanaler hänvisas till Tunein, som ska fungera för lyssnare i Sverige, men blockeras annars.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret


  • vill gärna kunna lyssna på program i efterhand. Omöjligt nu.
    Kerstin
  • Tack, den delen har vi ingen bra ersättning för ännu.

    Program och nyheter
    Delar av vårt utbud finns bland poddarna i Sonos:
    Lyssna på poddar på Sonos

    Det finns även tjänster som Pocket Casts och Spotify där våra poddar ingår:
    Annars får ni lyssna från vår hemsida eller i appen SR Play. Lite beroende på vad du har för mobil/dator och för Sonos-pryl, kan det gå att föra över ljudet från app/hemsida till Sonos med Bluetooth eller (om du har en pryl från Apple) med tekniken Airplay.
    Annika Webbmaster
  • Bara en nyfiken fråga. Sonos används av tusentals svenskar och är ett av de vanligaste systemen för streamat ljud. Varför testar man inte de vanligaste kombinationerna i ett lab på SR innan man inför förändringar med exv nya typer av certifikat?
    Mats
  • Bra frågor!
    Jag har ännu inte sett utvärderingar av vad de senaste dagarnas olika problem beror på. Mitt fokus är att hjälpa lyssnare och kolleger, inte att reda ut bakgrunden.

    Min uppfattning är att vi väldigt snabbt behövde ändra en del av tekniken, vilket kan bero på tekniska sårbarheter, ekonomi eller juridiska krav. Den typen av frågor vill jag faktiskt inte veta så mycket om, eftersom jag uppskattar att kommunicera fritt med er lyssnare utan att behöva fundera på om det jag skriver om exempelvis vår teknik skulle kunna användas av hackare framöver eller om mina formuleringar kan ge oss juridiska problem 😉

    Här utgår jag från att den stora tekniska förändring som vi nu har genomfört (och skruvar på för att det ska funka för er) inte skett för att vi tycker att det är lite kul att byta teknik, utan för att vi av något skäl har bedömt att det var nödvändigt. Och att vi uppenbarligen inte hann testa hur alla tjänster då skulle påverkas.
    Annika Webbmaster
  • Bra jobb, Annika! Uppskattas.
    Petter
  • 👍
    Kenneth
  • Tack för dina svar. Uppskattar att det är fart på forumet. Tekniken krånglar alltid någon gång och det värsta är när det blir tyst och locket på😊
    Mats


  • Nu går det inte längre hitta något i SR i Sonos S1-app.
    Patrik
  • Peter
  • Har det senaste problemet, där SR-tjänsten inte ens går att öppna, löst sig?

    Om den går att öppna: fungerar fortfarande beta-kanalerna P1, P2, P3, P4 Stockholm och P4 Plus? (Jag vill försäkra mig om att det finns "hjälplig funktionalitet" inför helgen!)
    Annika Webbmaster
  • Ja SR Beta fungerar med S1 👍
    Kerstin
  • Ja, samma här i S1. Gamla problemet ("förlorade anslutningen") kvarstår men det går att öppna SR och Beta funkar.
    Petter
  • Skönt. Vi behöver inte ytterligare ett problem att hantera!

    (Det nya problemet, som drabbade både S1 och S2, verkar ha löst sig vid åttatiden. Jag vet inte orsaken till det.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Eftersom det fortfarande inte går att lyssna på våra program i appen, så har jag tidigare tipsat om att en stor del av vårt utbud går att nå i Pocket Casts på Sonos. Och då är det förstås bra om ni får hjälp att använda den tjänsten.

    Så här gör ni för att använda Pocket Casts i Sonos:

    Om du har en mobil:
    1. Öppna Sonos-appen och gå till menyn Konto (symbol med stiliserad människa).
    2. Välj Innehållstjänster, välj sedan + Lägg till innehållstjänst.
    3. Välj Pocket Casts, välj sedan Lägg till i Sonos.
    4. Följ instruktionerna på skärmen för att lägga till Pocket Casts i Sonos.
    Om du har en dator:
    1. Öppna Sonos S1 Controller-appen.
    2. Under avsnittet Välj en musikkälla, klicka på Lägg till musiktjänster.
    3. Klicka på Pocket Casts.
    4. Följ instruktionerna på skärmen för att lägga till Pocket Casts i Sonos.
    Ni gör på liknande sätt med Spotify och även där finns många av våra program (förmodligen samma program som ni hittar i Pocket Casts, men med tanke på att tekniken strular så kan det vara värt att testa olika alternativ).

    Jag kommer att ha ledigt i helgen, så räkna inte med svar från Sveriges Radio! Jag hoppas att ni fortsätter att ge varandra konstruktiva tips om vad som fungerar, för just tips från andra lyssnare med samma typ av enhet är otroligt värdefullt.

    Tack för fint samarbete under denna jobbiga vecka, och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Trevlig helg, Annika! Och tack för all hjälp i veckan.
    Petter
  • Tack för all hjälp! Jag bor utomlands och har den gamla Sonosen. Direktkanalerna fungerar nu i SR Beta och jag kan lyssna på poddar via SR Play (eller Pocket Casts). Jag har lagt till Pocket Casts som tjänst i Sonos och kan då lyssna på andra poddar via Sonos, men fortfarande inte SR-poddar (samma felmeddelande som för direktkanalerna i gamla SR-versionen).
    Tomas
  • Hej
    Tack Annika för all hjälpsam input om detta problem.
    Jag bor i Texas/USA och är flitig lyssnare av SR via Sonos S1, så drabbades av detta likväl.

    Har nu styrt om min Sonos S1 till att använda SR-Beta kanaler och det verka fungera,
    tack för det

    Har även ett mindre Sonos S2 baserat system (Roam) som fungerar med vanlig SR App.
    Dock hoppas att detta löser sig långsiktig då jag hoppas kunna behålla mitt Sonos S1 och lyssna på SR då jag har en del Sonos Komponenter som inte stöds av Sonos S2

    Mvh
    Bo Sundstedt
    McKinney Texas
    Bo Sundstedt
  • 1. Gå in på sonos
    2. Sök t ex: ”P1 Sveriges radio ”
    3. Söker………
    4. Lägg till ”I mitt Sonos”
    5. Sök vidare med t ex: P2 Sveriges radio eller P4 Skaraborg. Upprepa punkt 4 varje gång.  osv
    Jacob
  • Hej! För info går det inte att få kontakt med SR alls i Sonos S:1, kommer därför inte åt t ex Beta, inga av SRs program går att hitta med Pocket casts i Sonos heller. Går inte att hitta Sonos i AirPlay via SR-appen (vilket några föreslog tidigare). Tips på lösning mottages tacksamt.
    Karin
  • Jag lyckades just spela Melodikrysset, efter att ha uppdaterat Sonos-appen i min IPad. Däremot lyckades jag inte med TuneIn eller Pocket Cast. Med den senare lyckades jag hitta den förkortade varianten av programmet.
    Dock har jag problemet att jag inte kan snabbspola programmet. Ingen aning om det är kopplat till Sveriges radio eller inte.
    Helge Stenström
  • Hej igen! Nu - som genom magi - funkar SR i vår S:1 igen. Har inte gjort något mer än stängt ner appen och tagit upp den igen, och testat starta SR igen. Tack till dig (ni?) som skrev att det funkade igen*
    ------
    * Att det åter funkade stod i en nu raderad kommentar från S2-användare
    Karin
  • Hej!
    För att det ska gå att undersöka alla samtida problem effektivt vill jag att ni som har problem som inte gäller Sonos och S1 att flytta över till andra trådar.

    För problem som gäller S2 finns denna tråd:
    SR:s Sonos-tjänst fungerar inte (S2)
    Annika Webbmaster
  • S1: Sr Beta fungerar direkt. Pocket casts fungerar till typ 50% lyssna på program i efterhand.
    Försökte lyssna via Pocket casts på en dokumentär;


     

    Skulle vara tacksam om man kunde spela i efterhand via vanliga SR appen i Sonos S1.

    Kerstin
  • Hej igen!
    Med sonos S1 i sverige
    SR Direkt Funkar inte
    SR Beta P1, P2, P3, P4 stockholm men inga andra lokalkanaler.
    Tunin (Tunneln) funkar samma som ovan men även lokala kanaler
    Ha en bra dag!
    Björn
  • S1:
    "Kan inte spela upp P1 - förlorade anslutningen till Sveriges Radio."
    Gäller även P2, P3 och P4 Stockholm.

    Beta funkar felfritt.
    Petter
  • Tack, det är alltså samma läge som innan helgen.

    Förutom de kanaler som ni har nämnt, P1, P2, P3 och P4 Stockholm, ska kanalen P4 Plus fungera i beta-delen av appen.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika !
    Sonos S1 med SR via Beta fungerar fortfarande för mig (Måndag 20:e Jan), dock har jag noterat att jag tappar kontakt/ breaks med sändning lite då och då (ett par ggr i timmen), startar om "Live" igen inom ett par sekunder.
    Detta har uppstått på flera av mina Sonos Enheter (PLAY:1, PLAY:5, CONNECT:AMP)

    Oklart om detta är relaterat till dessa "Beta" kanaler eller något annat knutet till den senaste SR App uppgraderingen.

    Verkar har introducerats sedan jag fick flytta till dessa SR-Beta strömmar.

    Tidigare så var det inga problem och jag har SR på i princip konstant (dagtid) på mitt Sonos/S1 system. Så något nytt.....

    Bo Sundstedt
  • Tack Bo!
    Vilken kanal gäller detta?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika !
    P4 Stockholm
    Jag lyssnar från McKinney Texas
    Bo Sundstedt
  • Hej! Kör S1 inom Sverige. Varken Beta eller vanlig app fungerar. Endast TuneIn. Tips att få Beta att fungera? Eller går det att få Plus på annat sätt?
    Peter
  • Hej. Nu fungerar alla kanaler utom P2.
    Har Sonos OS S1.
    Vad göra?
    Helen Carlgren
  • Hej,
    det är mycket konversation så jag är osäker på om det jag kommer med är något nytt.

    Jag är dock väldigt nöjd att ha lyckats flytta över mina Play:3 till nya Sonosappen där SR-tjänsten fungerar fullt ut för alla kanaler och poddar. (Återstår bara att bli vän med nytt användargränssnitt och återställa bibliotek mednde appar jag följer:-) )

    I nedanstående länk beskrivs olika Sonosprodukters kompatibilitet med Sonos olika appar. Enligt länken ska Play:1 och Play:3 fungera i nya Sonosappen, Play:5 beroende på generation:
    Kompatibilitet med olika versioner av Sonosappen | Sonos
    Richard
  • Bo:
    Eftersom du bor i USA, har du inte samma möjlighet som lyssnare i Sverige att använda Tunein eller andra externa tjänster som "reservlösning". Vi har börjat geoblockaden typen av externa "portaltjänster" (men jag vet inte om blockeringen ännu drabbat USA), så för dig blir det ju extra angeläget att vår egen tjänst fungerar så snart som möjligt.

    Tyvärr har jag inte möjlighet att lägga tid på att felsöka detta, men tycker att det vore intressant att få veta om samma problem påverkar även P2 och P4 Plus i beta. Det är en annan, modernare, streaming-teknik under huven på dessa kanaler, så om de kanalerna fungerar bättre finns det stort hopp om att även vanliga P4 Stockholm kommer att strömmas fint framöver.

    Peter:
    Liknande fel hos andra lyssnare (dock inte på Sonos) har löst sig med denna metod:
    1. Dra ur strömsladden till routern
    2. Vänta minst 15 sekunder
    3. Sätt i sladden igen så startar nätverket om automatiskt
    Återkom och berätta om det hjälper.

    Helen:
    Är det i vår tjänst och Beta-delen du har problem med P2? Eller i Tunein? Eller i båda?

    För Tunein finns det ett tips. Vi har två olika P2-kanaler, och båda finss i Tunein. Den som sänder musik hela tiden heter P2. Den andra P2-kanalen, som sänder samma utbud som ni hör i FM med bland annat finska program, heter P2 Språk & Musik:
    P2 - kanalen med dubbelt uppdrag | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Under en stor del av dygnet samsänder P2-kanalerna, så medan vi felsöker kanske du har möjlighet att lyssna på "den andra P2-kanalen"?

    Här ser dutablån för P2 Språk och musik:
    P2 Språk och musik | Sveriges Radio

    Richard:
    Tack för att du berättar att en uppgradering av appen hjälpte dig. Det är ju inte alla som kan (eller vill) uppdatera, men om någon har varit tveksam, så känns det säkert bra att höra att det hjälper för just SR-problemet.

    Jag tycker att du postade det i den tråd där det hör hemma.

    Alla:
    Passar på att be om ursäkt över att jag liksom dirigerar runt er till "rätt tråd" och hoppas att det inte får någon att dra sig för att skriva till oss.

    Med tanke på att inflödet av supportärenden är extremt stort och att det finns flera parallella fel, är det dock viktigt att jag gör vad jag kan för att inlägg ska hamna rätt.

    Andas djupt!
    Annika Webbmaster
  • Jag vill bara förtydliga att det inte är uppgradering av S1 appen i sig, utan det gäller att skapa ett helt nytt Sonos-system i nya Sonosappen.
    I processen ingår att först fabriksåterställa högtalarna, i mitt fall Play:3, och därefter lägga till dom i det nya systemet (varvid dom automatiskt ta bort i det gamla S1-systemet)
    Richard
  • Hej Annika !
    Tack för input och bra kommunikation relaterat till dessa problem
    Jag kan prova P2/P4 Plus Beta och se om det påverkar/förbättrar, återkommer om något nytt

    Notera att frekvens av mina Sonos S1 skipps/dropps är ganska lågt, jag har kanske noterat ett 10 tal under senaste dagarna så inte så frekvent.
    Kan också vara "connectivity" problem. Dock dök dock problemet upp efter er SR-uppgradering och med Beta-kanaler under förra veckan.

    Relaterat, jag lyssnade på P4 Stockholm i normal SR App via Android & Android Play i går kväll, (ca 0700 Svensk Tid via mobilt Internet) och hade ett par dropp där likväl......
    Så är detta relaterat ?
    Igen kan vara "connectivity", dock brukar fungera felfritt.

    Generellt och mer intressant, vad är plan framåt med Sonos S1 support för SR sändningar?
    Verkar som den ny SR appen kräver Sonos S2 !!!
    Vilket skapar ett problem för troligtvis ganska många med tanke på alla problem Sonos haft med sin S2 app och därför har många valt att stanna på och/eller gå tillbaka till S1 App. Plus att som för en hel del (som mig själv) aldrig uppdaterat till Sonos S2 då S2 inte stöder alla Sonos produkter

    Så dela gärna med dig om vad tanken är framåt

    Tackar på förhand

    Bo Sundstedt
  • Stort tack först till Google för att hittade denna tråden 😁 Sedan till alla som skrivit inlägg och till Annika för ett strukturerat svarande
    Jag har ett S1 system äldre och kan nu lyssna på P4 Stockholm. När beräknas de övriga lokala kanalerna göras tillgängliga?
    Jörgen
  • Richard:
    Bra att du förtydligar. Även om flera av de lyssnare som fortfarande är kvar på S1 har delar i sin Sonos-uppsättning som inte fungerar med S2, är det nog fler än du som kan uppgradera, men som har dragit sig för det så länge allt har fungerat bra på S1.

    Jag tycker därför att det är fint om du kan skriva lite om ditt intryck. På plus-sidan är förstås att du nu har ett system som får säkerhetsuppdateringar och därmed fungerar med fler tjänster i Sonos-appen. (Jag vet dock inte om det finns andra tjänster än vår som S1 har problem med, och vår tjänst vill vi ju lösa detta för.)

    Men vilka nackdelar har du märkt, förutom att en del saker är strukturerade på annat vis och att personliga inställningar försvunnit?

    Bo:
    Jag håller med om att det är svårt att bedöma om dina nya problem med att ljudet då och då dippar beror på att du lyssnar på de S1-anpassade beta-kanalerna och att vi har sämre kapacitet där än i vanliga "direkt", eller är något annat problem.
    Vad är plan framåt med Sonos S1 support för SR sändningar?
    Från vårt håll har jag uppfattat att vi försöker se till att de delar av våra system som Sonos-appen går mot ska ha certifikat av en typ som fungerar även i S1 (och äldre Android som får liknande problem med vår app SR Play). Dessa certifikat är meckigare att uppdatera och kostar pengar, men (för att citera en kollega):
    ... det sistnämnda är ju kaffepengar i sammanhanget som jag förstått det.
    Att det inte fungerar har också ett pris. För er förstås, men även för oss, eftersom ni i så fall blir hänvisade till tredjepartstjänster som Tunein och Spotify, ett beroende vi anstränger oss för att slippa ha och får kritik för:
    Kritik mot Sveriges Radios geografiska blockering av Tunein med flera

    Jörgen:
    Bra att du hittade hit! Fördelen med att supporten sker i ett forum, istället för via telefon och mejl, är ju just att varje fråga och varje svar hjälper betydligt många fler än den som ställt frågan. Tillsammans blir vi klokare.

    Den här sidan har haft över 6300 visningar. Det är inte fullt lika många personer och flera av dem är mina kolleger eller besökare som är nyfikna men inte har just detta problem själva. Men om 3000 av dessa visningar är lyssnare som själva har S1:or och här ser att felet inte ligger lokalt hos dem samt får tips på hur de kan lyssna tillsvidare, så är det ju enormt värdefullt.
    När beräknas de övriga lokala kanalerna göras tillgängliga?
    De ska vara tillgängliga via Tunein och MyTunerRadio. Den sistnämnda är jag osäker på om någon av er med S1 fått igång, så den kanske saknar stöd för S1?

    När de åter fungerar i vår egen tjänst, kan jag inte svara på. Den reservmetod vi har valt att använda för en del kanaler i beta har tyvärr inte möjlighet att streama hur många kanaler som helst, så vi valde P4 Stockholm. (Ni som inte är stockholmare och nu får ta del av fel kanal får glädjas över att ni slipper förseningar på pendeltåget söderut och köer på Norrtälje-leden i er vardag.)
    Annika Webbmaster
  • Återigen tack för snabb support och att slippa köerna är ju grädde på moset 😁😁😁
    Jörgen
  • Tack Annika för kanonbra kommunikation, uppskattas verkligen.
    Så bra jobbat, fortsätt så

    Relaterat till Framtida S1 Support*:
    Tack för input, hoppas "kaffepengarna" räcker till så vi kan få detta fixat permanent och korrekt 😀
    Speciellt som alternativa Sonos/S1 lyssnings vägar av SR för mig i USA inte heller verkar fungera (se SR-TuneIn info nedan)

    Relaterat till S1 Beta Sändningar*:
    Baserat på min lyssning senaste dagarna så verkar det stämma att P4 Plus kanalen fungerar bättre än P4 Stockholm (som du nämnde på grund av olika underliggande teknik för respektive Beta Kanaler). Har inte haft några "skipps" (tappar kontakt ca 5-10s, fortsätter sedan) på Beta/P4 Plus, dock har ett antal på Beta/P4 Sthlm dagligen

    Relaterat till SR-TuneIn Interaktion*:
    Tack för input, var inte medveten om detta (inte en frekvent användare av TuneIn för SR-sändningar, kör mest Sonos S1)
    Dock kan jag konstatera (som du också beskrivit) att jag inte längre kan komma åt SR kanaler längre via TuneIn, varken direkt via TuneIn Web App, Sonos S1 eller även Sonos (S2).
    Hittar en P3 Kanal som fungerar och ett antal SR Extra kanaler som verkar vara utan innehåll, har tidigare kunnat nå alla SR kanaler vi TuneIn

    Så jag kan bara hålla med andra om att jag inte förstår varför TuneIn/SR blockerat utomlands men tillåtet inom Sverige.

    *) Notera att all ovan info är baserat på lyssning från McKinney Texas USA

    Bo Sundstedt
  • I all hast (sitter i möte):
    Så jag kan bara hålla med andra om att jag inte förstår varför TuneIn/SR blockerat utomlands men tillåtet inom Sverige.
    Det är något som fler lyssnare undrat här:
    Kritik mot Sveriges Radios geografiska blockering av Tunein med flera

    Välkommen över till den tråden för dialog kring detta ämne.
    Annika Webbmaster
  • Tack för tipset om Beta (även om det är lite "osmidigt").
    Funkar nu i Schweiz.

    mvh
    Fredrik
    Fredrik
  • Bra att du såg tipset, Fredrik!

    Alla:
    Förutom det (för oss) tydliga felet att vissa certifikat inte fungerar i S1 kan det finnas fler problem som ställer till det för er. Det gör att jag ännu inte kan lova något. MEN med den reservationen så vill jag berätta att det nu är bestämt att vi köper in in en typ av certifikat som bör fungera hos er.

    När dessa är installerade i våra tekniska system (kanske början av nästa vecka?) så blir det mycket spännande att se hur det fungerar hos er! Även om vi inte kan lösa allt på en gång genom att byta till andra certifikat så vore det förstås en stor vinst om vi exempelvis kan återställa möjligheten att lyssna på poddar och program från Sveriges Radio direkt i vår tjänst.

    Sveriges Radios återkomst i S1, en rafflande följetong från Sveriges Radio. Ni följer den i vårt supportforum!
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket 🙏😊
    önskar en trevlig helg
    Kerstin
  • Lysande!

    Ha en bra och kul helg!

    Fredrik
    Fredrik
  • Låter hoppfullt! Bra jobbat 👍
    Mats
  • Här är ännu en med S1-system där SR-lyssning kärvar. TuneIn och SR-Beta funkar bra för live-lyssning, men efterhandslyssning inte (eller min föredragna lokalkanal). Vi håller alla tummar att de nya certifikaten hjälper! Vill tacka för tips om P2-med-bara-musik-kanalen och Pocketcast.

    Nu råkar det vara så att internettjänster, certifikat och allt annat tekniskt kring detta råkar vara min profession, så jag ägnade en liten stund åt felsökning innan jag hittade denna långa diskussion. Ett tips till Annikas mer tekniska kollegor: Om man nu verkligen vill öka motståndskraften mot extern påverkan, så se då till att köpa upp liknande domännamn.
    till exempel https://srplay.se/ , och redirect'a dem till önskad domän. Och kanske föredra svenska .se-domäner än amerikanskt kontrollerade .com-domäner?
    Kristian
  • Hej,

    P1,P2,P3 och P4 Stockholm fungerar i Beta på S1 från Luxembourg.
    Inget annat fungerar.

    Mvh
    Per
    Per
  • Hej igen!

    Kristian:
    Tack, jag ser till att dina förslag landarhos rätt kolleger.
    ... se då till att köpa upp liknande domännamn ...
    Vi har gjort en del sådana köp, så att exempelvis "ekot.se" leder till denna sida:
    Nyheter från Ekot & lokala nyheter från P4 | Sveriges Radio

    Men naturligtvis finns det fler adresser som vi bör se till att vi äger.

    Per:
    Förutom de fyra kanaler som du når i beta-delen, så ska även P4 Plus i beta funka hos dig. Övriga utbudet har problem i S1 på grund av certifikat-problem.

    Mina förslag om att lyssna via Tunein (kanaler) eller PocketCast (program) fungerar inte hos er som är utomlands eftersom ni är hänvisade till våra egna tjänster:
    Hur lyssnar jag på Sveriges Radio utomlands? | Frågor & svar om Sveriges Radio
    Annika Webbmaster
  • Jag har likande problem som beskrivs i denna tråd och får felmeddelande oavsett viken kanal P1 - P4; ”Kan inte spela upp P1 - förlorade anslutningen till Sveriges Radio”. Problemet uppstod i vecka 2, 2025 sedan dess går SR inte alls att spela på mitt Sonos system. jag hade hoppats att SR skulle lösa det, men dessvärre inte, så nu anmäler jag också det till SR i detta forum. Felet gäller bara Sveriges Radios egen tjänst i Sonos. När jag nu testar går det att lyssna på SR genom Sonos TuneIn. Jag gissar att SR har gjort en programuppdatering i sin digitala tjänst, som leverera radioprogram till Sonos, utan att verifiera att den fungerar innan man har driftsatt den. Jag skulle uppskatta mycket om SR kan be sina programmerare att ta en kontakt med Sonos för en gemensam felsökning. Att hitta en varaktig lösning på problemet.
    Stig Wiinberg
  • Hej Stig!
    Bra att du hittade hit.

    Vi är väl medvetna om problemet och arbetar på en lösning.

    Fem av våra kanaler har vi lagt ut på ett alternativt, "S1-anpassat", vis under beta i vår Sonos-tjänst:
    • P1
    • P2
    • P3
    • P4 Stockholm (med möjlighet att höra Melodikrysset, sport och P4:s övriga riksprogram)
    • P4 Plus
    För övriga kanaler hänvisar vi tills vidare till Tunein, vilket du ju redan konstaterat fungerar hos dig. Efterhandslyssning av program fungerar delvis genom tjänsten Pocket Casts.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika

    Tacksam för denna tråd och att ni försöker lösa det. Inget funkar för mig förutom de S1-anpassade kanalerna du nämner det sista. Lyssnar normalt på P4 Sjuhärad och är glad att jag nu kan lyssna på P4 Stockholm.

    Finns det någon prognos när ni kompletterar de andra lokala P4-kanalerna med det "S1-anpassar" vis?
    Claes Wetteus
  • Hej Claes!
    Jag återkommer om prognos, men vill tipsa om att du, om du befinner dig i Sverige, tills vidare ska kunna lyssna på P4 Sjuhärad med S1-appens Tunein-tjänst. Om det inte fungerar hos dig, så hör av dig så får du hjälp av mig eller av någon av våra många hjälpsamma Sonos-användare som har behövt lyssna den vägen den senaste tiden.
    Annika Webbmaster
  • Hej

    De flesta kanaler funkar via TuneIn men inte SR. Tar dem via Område - Europa - Sverige - Sveriges Radio - P4 Sjuhärad 102,9

    Finns det någon annan väg som fungerar.

    Ex. funkar
    Område - Europa - Sverige - Göteborg - Radio Bohuslän 100,5
    Claes Wetteus
  • Ajdå!
    Befinner du dig i Sverige så är det något tekniskt problem. Här undersöker vi problem där Tunein felaktigt blockeras:
    Problem med internetradio i Sverige

    Om du är utomlands är det däremot meningen att alla våra kanaler ska blockeras i Tunein (men fortsätta att fungera i exempelvis mobilappen SR Play och vår Sonos-tjänst), se här:
    Lyssnar utomlands: Regionala begränsningar

    Skriv gärna mer om problemet under den rubrik som är aktuell för dig.
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Jag vågar knappt skriva detta, men nu finns det hopp om att alla kanaler ska kunna höras igen i Sonos-appen. Certifikat som fungerar hos er ska i alla fall finnas på servrarna.

    Nu vill jag ha er hjälp! Testa kanalerna P4 Jämtland respektive P6 både i appens vanliga länkar och i länkarna under Beta. (Att jag ber om de kanalerna handlar om att det är kanaler som strömmas med lite olika teknik och att ingen av dem har fått "S1-anpassade specialvarianter" på det vis fem av våra kanaler har haft de senaste veckorna.)

    Testa alltså dessa kanaler och återkom:
    • P4 Jämtland under Direkt
    • P6 under Direkt
    • P4 Jämtland under beta
    • P6 under beta
    Tack på förhand!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    har provat i både vanliga länkar och i beta. Fungerar tyvärr inte.

    I de vanliga länkarna får jag upp den lilla vita rutan som säger att jag förlorat kontakten med SR.
    I beta får jag upp kanalen i den svarta raden längst ner med en triangel för play, dock startar inte uppspelningen utan den hoppar kort till svart fyrkant (stop) och sen blir det en "play-triangel" direkt igen.

    p1,p2 och p3 funkar i beta men inte i vanliga länkarna. Dock funkar inte p4 varken i vanliga eller i beta.
    sven
  • Tack, Sven. Hos dig är det alltså som innan vi bytte certifikaten.

    Även mina kolleger har sagt att de har sett några fler ställen där vi behöver uppdatera certifikat innan allt fungerar.
    p1,p2 och p3 funkar i beta men inte i vanliga länkarna. Dock funkar inte p4 varken i vanliga eller i beta.
    Under Beta kan du även nå P4 Stockholm och därmed på Melodikrysset och andra riksprogram du brukar höra i din vanliga P4 kanal. Även musikkanalen P4 Plus fungerar under beta-delen.

    Min förhoppning är alltså att vi snart kan nå ut med alla kanaler som vanligt, men om vi inte gör det, kan ni alltså höra P1, P2, P3, P4 Stockholm och P4 Plus under Beta.
    Annika Webbmaster
  • Tack för dina/era ansträngningar! Nu klarar jag mig tills vidare. Ser fram emot att allt ska funka igen.
    sven
  • Helen skrev i en annan tråd:

    P2 fungerar fortfarande inte. Däremot P1 och P3 
    Detta är med andra ord på väg att lösas! Det finns en teknisk skillnad mellan P2 (+ 5 kanaler till) å ena sidan övriga kanaler, som P1 och P3, å andra sidan.
    Vet inte vad Betaversionen innebär.
    Bra fråga! I Sonos-appen har vi inte så stora möjligheter att lägga in egna länkar, och då har vi använt Beta för att lägga in "S1-anpassade varianter" för fem av våra kanaler:



    När det gäller appar, dataspel och "annat digitalt" brukar beta-versioner annars betyda "en tjänst som snart är klar", men det är inte riktigt så i det här fallet, alltså:
    Betaversion – Wikipedia
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    P1, P2, P3 och P4 Stockholm fungerar under Beta som tidigare.
    P4 Jämtland och P6 fungerar inte under Beta.
    Inget fungerar 'Direct' (fortfarande 'the connection to Sveriges Radio was lost.')
    Nu från Mexico.

    Mvh
    Per
    Per
  • Tack.

    Ny sak att testa (sedan vi har skruvat på olika delar av systemet):
    1. Hur fungerar Radioapans Knattekanal? (Vanliga Direkt och Beta bör ge samma resultat.)
    2. Hur fungerar övriga kanaler?
    Annika Webbmaster
  • P4 Jämtland fungerar perfekt i Direkt 😊
    Kerstin
  • Nu funkar alla kanaler under BETA för mig. Framför allt P4 Sjuhärad. Stort tack!
    Claes Wetteus
  • Likaså Radioapans Knattekanal fungerar hur bra som helst
    Kerstin
  • P4 Väst fungerar också.
    Däremot problem om jag vill efterlyssna något program.
    Kerstin
  • alla kanaler verkar fungera i Direkt nu!
    sven
  • Hurra!

    Fungerar både Beta och Direkt hos alla? Någon kanal som strejkar?

    Efterhandslyssningen är fortfarande blockerad. Jag återkommer när jag vet mer om hur det går med certifikatsbyten i den delen av de tekniska systemen..
    Annika Webbmaster
  • Ja alla kanaler fungerar i Direkt 😊 Stort varmt tack för detta!
    Kerstin
  • Nu fungerar alla kanalerna igen!!!
    Är så beroende an P2.
    Tack för era ansträngningar!
    Helen Carlgren
  • Det är mycket skönt att detta nu delvis är löst!

    Om ni inte vill få e-post varje gång någon skriver ett nytt inlägg, så finns det en länk i botten av dessa aviseringsmejl där det står:
    ”Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg” (se bild).



    Nya inlägg lär ju komma, eftersom vi behöver göra fler förändringar i vår miljö innan ni även kan höra Nyheter och Poddar & program. Jag påminner även om att många SR-program finns i Pocket Casts, en tjänst ni kan hitta i Sonos-appen och som ska fungera även i S1.

    Tack för ert tålamod och för att ni hjälper varandra.

    Annika Webbmaster
  • Nu fungerar P3 och P4 Malmöhus via "Direkt" i S1. - Tack för hjälpen att ni fixa problemet!
    Saknar dock er snygga ikon, men det påverkar inte lyssnandet och det kanske ni återställer längre fram.
    Ha en skön helg!
    Mvh Stig
    Stig Wiinberg
  • Saknar dock er snygga ikon, men det påverkar inte lyssnandet och det kanske ni återställer längre fram.
    Även bilderna är just nu blockerade hos er på grund av att vi använder certifikat era äldre Sonos-enheter inte litar på. Jag är hoppfull om att även bilder ska fungera bättre när vi skruvat klart på allt..
    Annika Webbmaster
  • Hej !
    Som lyssnare från McKinney Texas via Sonos S1/SR App så verkar nu alla Direct/Live Stream kanaler fungera igen.

    Jag har verifierat P1-P3, plus verkar som alla P4 kanaler likväl, (har inte kollat med alla lokala P4 kanaler men många). Samma verkar gälla för Beta/Direct(AAC192) kanalerna
    Toppen Tackar som vänligast, bra jobbat

    Som indikerat så fungerar inga "efterlysnings" kanaler med Sonos S1-SR App ännu.
    Dock om jag förstod rätt så tittar ni på att fixa det likväl, är det korrekt förstått ?
    Ser fram emot det
    Mvh
    Bo Sundstedt
  • Nu fungerar de flesta kanalerna via Direct och även via Beta från Mexico på S1.

    Tack
    Per
    Per
  • Hej
    Underbart att det börjar lösa sig.

    Jag testade nu med S1.
    P4 SKARABORG verkar nu funka via TuneIn.

    Men när jag försöker testa SR direkt och beta så får jag inte upp några kanaler alls. Jag testade att avinstallera kontot och sedan lägga tillbaka.
    Men får inte upp några val överhuvudtaget.
    Se bild.
    Trevlig helg och på återhörande
    Mvh mats
    lidköping
    Mats Eriksson
  • Ser likadant ut nere i Alperna. Funkade tidigare....
    Fredrik
  • P1 fungerar i Nederländerna nu också. Tack för allt hjälp! Kanonbra kommunikation!
    Daniel
  • Hej
    Nu börjar det lossna i Lidköping....
    Äntligen lördag 
    ....Sol, vindstilla, någon minusgrad o nypistade längdspår. Funkisfestivalen + Melodifestivalen.
    Och så funkar allt (utom gamla avsnitt/poddarna - men det har ju Annika skrivit om tidigare så där får vi avvakta lite).

    Fick idag tillbaka "startsidan" SR.
    Se skärmdump.

    Testade av alla kanaler du ville (lördag 1 feb ca kl 10:30)
    Se andra bilden

    Tack för superbra jobb.
    Nästan längtar till måndag morgon att bli väckt av P4 Skaraborg istället för den smått territerande sonos signalen
    😀
    Annika. Jag vill ju gärna lyssna direkt från källan. Istället för tunein som jag hittills gjort.
    SR appen i S1:
    Skall jag fortsättningsvis köra SR Direkt eller Beta?
    Vad rekommenderar du? 

    Med önskan om en trevlig helg för alla som engagerat sig i frågan

    Mats
    Lidköping
    Mats Eriksson
  • Funkade i Alperna i morse.
    Tack!
    Fredrik
  • Nu på lördag eftermiddag 1 februari så har SR App slutat fungera med Sonos, visar inget innehåll. Detta noterades från McKinney Texas 5:05 PM CST (17:05), så strax efter midnatt i sverige.

    När jag navigerar Android/Sonos App till Sveriges Radio för att välja program/kanal så finns inget innehåll i SR App
    Detta gäller från Android för både Sonos S1 (äldre mjukvara) och senaste Sonos (Sonos S2).
    Samma problem även för "Sonos Controller for PC" se inkluderade screenshots

    Några av mina Sonos S1 högtalare kan fortfarande spela (från tidigare vald kanal).
    Dock om man försöker välja program/kanal från SR App i Sonos (S1 or S2 eller PC ) så fungerar det inte alls längre

    Detta fungerade tidigare idag, när jag skiftade alla min enheter från Beta till Direkt SR kanaler och det fungerade finemang.
    Dock något har ändrats, verkar som SR App i Sonos inte längre fungerar (har nu inget innehåll)

    Oklart om detta är relaterat till de frågor/problem som diskuteras angående SR App med S1 in denna tråd/forum, dock liknande problem rapporterades från Europa och Sverige på Lördags morgon (Sverige) och senare rapporterades fixat. Men nu har det dykt upp här i Texas 🙁
    Bo Sundstedt
  • Mats lidköping här igen.

    Fungerar fortfarande som jag rapporterade igår.
    Enda som inte funkar i detta är.
    - Bild saknas
    - Infotexten som rullar. (RDS text?)
    Visar "bara" info från när jag startade.
    Se bild. Med tidsangivelser.
    När jag lyssnar Live riktig radio i bilen så uppdateras ju infot om exempelvis program o låt som spelas hela tiden. Gissar att det borde funka även när man streamar "live"?

    Hoppas allt löses för alla 😀
    Mats Eriksson
  • Bo i McKinney Tx
    Vad som än var problemet för mig i går lördag eftermiddag så verkar det ha löst sig
    Nu på söndag morgon så fungerar Android SR App i Sonos för både S1 & S2 och även för "Sonos Controller for PC". Så allt frid och fröjd 😀

    Bo Sundstedt
  • Hej allesamman!

    Efterhandslyssning och bilder
    Som indikerat så fungerar inga "efterlysnings" kanaler med Sonos S1-SR App ännu.
    Dock om jag förstod rätt så tittar ni på att fixa det likväl, är det korrekt förstått ?
    Ja, det är rätt uppfattat. Vi har en plan för att byta ut fler certifikat i våra system så att allt ska fungera hos er, men dessvärre kan jag inte lämna någon säker prognos för när detta ska ske. En "tantgissning" är att det sker under denna vecka, men det är alltså inte ett löfte, utan mer en förhoppning.

    Problem med kanaler i SR:s tjänst?
    Några av er (Mats, Bo, Fredrik) har haft problem trots våra certifikatbyten i fredags, men som jag uppfattar det, har detta nu löst sig. Skönt i så fall!

    OM någon fortfarande har problem att lyssna på SR:s kanaler i vår egen Sonos-tjänst, så berätta det!

    Vanliga Direkt eller Beta?
    Skall jag fortsättningsvis köra SR Direkt eller Beta?
    Här tänker jag att ni i vanliga fall ska köra med vanliga länkarna, men känna till att det finns reservströmmar under Beta.
    • Om en kanal hackar väldigt mycket, i synnerhet på Sonos Play:5 generation 1, så kan den kanalen fungera bättre via länken under Beta.
    • Om ni får avbrott i ljudet och plötsligt backar tre timmar i direktströmmen, så rekommenderas också Beta-varianten.
    Rullande info-text
    Enda som inte funkar i detta är.
    - Bild saknas
    - Infotexten som rullar. (RDS text?)
    Detta är ett annat underliggande problem som vi ska åtgärda framöver. Kanske är detta redan löst för dessa kanaler, som har en nyare streamingteknik än resten av vårt utbud:
    • P2
    • P3 Din Gata
    • P4 Gotland
    • P4 Halland
    • P4 Plus
    • Radioapans knattekanal
    • Sameradion
    • Sveriges Radio Finska
    Denna nya teknik skickar med "metadata" (information om musik och om pågående program) i själva ljudströmmen, men det kanske behövs skruvas på något för att informationen ska visas hos er.

    När alla kanaler har övergått till den tekniken, så kommer vi att se över att informationen visas, men även hur detta sker.
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Fungerar bra sedan i helgen för det jag brukar lyssna på.
    Tack!

    mvh

    Fredrik
    PS Jag har en gammal Sonos-anläggning i Sverige också och skall kolla in den i helgen men hoppas på att det funkar. DS
    Fredrik
  • Hej igen!

    I morse gjorde vi ytterligare en förändring i servermiljön som bör kunna hjälpa några lyssnare med certifikat-problem. Vi är medvetna om att denna förändring inte hjälper alla, men vill kartlägga om ni som har äldre Sonos-system nu märker en förbättring. Om förbättringen alls märks, bör den påverka både poddar och nyheter samt göra att tidigare blockerade bilder visas.

    Tack på förhand för hjälp att ta reda på om några av problemen i S1 avhjälps och att ringa in vilka blockeringar som kvarstår efter den förändring vi nu har gjort.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har Sonos S1. Nu verkar SRs poddar i TuneIn fungera. Tack!
    J. Johansson
  • Hej!

    Sh-t happens men mycket bra och snabbt jobbat av er (och med lite input från oss användare 😉 )

    Tack!

    Fredrik
    Fredrik
  • Nu verkar SRs poddar i TuneIn fungera.
    Hm ... Det var trevligt, men jag visste inte ens att Tunein-tjänsten på Sonos hade ett poddutbud 😉

    Jag är i första hand intresserad av efterhandslyssning i vår egen tjänst. I princip allt som jag har markerat här har varit blockerat de senaste veckorna. Hur fungerar det nu?


    Annika Webbmaster
  • Fredrik i Alperna:
    Sh-t happens men mycket bra och snabbt jobbat av er (och med lite input från oss användare 😉 )
    Har du alltså märkt förbättringar? Är i så fall vår Sonos-tjänst helt återställd, även poddarna, eller får du några "förlorade anslutningen-meddelanden"?
    Annika Webbmaster
  • Det jag brukar använda fungerar!
    Inte hemma på några veckor men jag skall kolla i Sverige också när jag passerar förbi (har Sonos S1 där också).
    Fredrik
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Allt verkar fungera, nu även poddar, på S1 från Mexico.

    Liten kommentar till de tidigare inläggen är att poddarna är tillgängliga via 'Sveriges Radio' tjänsten på Sonos S1 och inte via TuneIn.

    Mvh
    Per

    Per
  • Tack. SÅÅÅÅ bra!
    Annika Webbmaster
  • Vågar jag skriva in mitt favorit-ord, LÖST, i rubriken här?
    Annika Webbmaster
  • Prova :-)
    Fredrik
  • Våga - vinn! Nu med den trevliga rubriken LÖST: Problem i Sonos S1, 2025
    Annika Webbmaster
  • TACK! ❤️
    Nu kan man efterlyssna också. Helt underbart! Stort tack till er på SR. Så bra kommunikation med oss användare också. 😀
    Kerstin
  • Tack!
    En förutsättningar för detta är att ni har hjälpt varandra med bra tips om vad som fungerar och vad som inte fungerar och hållit humöret uppe trots problemen.

    En annan förutsättning är att jag har ett mycket bra samarbete med teknikerna på Sveriges Radio, från de kolleger som arbetar med servrar och certifikat, till de utvecklare som lade ut S1-anpassade beta-strömmar för några kanaler. När jag har haft frågor har de tagit sig tid att svara mig, eftersom de vet att ett tydligt svar till mig kan hjälpa tusentals lyssnare.
    Annika Webbmaster
  • ❤️👏
    Kenneth
  • Lysande helt enkelt!
    Tack!
    Fredrik
  • Tusen tack till SR för ert fantastiska jobb!! Betyder mycket att kunna lyssna som vanligt igen Fantastisk kommunikation i ärendet på det här forumet också!
    sven
  • Jag är otroligt glad över att vi nu kan lägga detta problem bakom oss.
    Annika Webbmaster
  • Grymt jobb och härliga konversationer.
    Jörgen
  • Härligt bra jobbat 😀
    Kjell
  • Hej Annika & medarbetare !

    Tusen tack för att fixa tillbaka SR kanaler på Sonos S1
    Direct och "efterhandslyssning" fungerar även för mig här i Texas USA, toppen
    Så huvudproblemet (möjlighet att lyssna) som lyfts i denna tråd är fixat för mig.

    Noterar att presentationen är fortfarande lite annorlunda mellan Direct och Beta.
    För Beta verkar kanal, program och sändning information vara mer komplett.
    Ett exempel är P4 Stockholm där program och musik information saknas i direct live streams men inkluderat under Beta. Ett mindre problem som jag misstänker ni redan har identifierat och kommer att lösa likväl

    Så igen tack för toppen service och bra support, bra jobbat

    Bo Sundstedt
  • Hej Annika + övriga

    Jag håller med lovsången.
    Tänk om alla företag o forum kunde funka så här bra.
    Lösningsfokuserat, bra kommunikation och ton.
    Well done

    Jag har kollat av och allt verkar funka även i Lidköping:)

    Samma kommentar som Bo dock att infotext har ännu inte slagit igenom på Direct men funkar delvis på Beta.
    På Beta syns infotext om exempelvis programtitel. Radiosporten.
    Se bif skärmdumpar

    MEN det verkar inte uppdateras. Så förra programtiteln Radiosporten hänger kvar nu fast Karlavagnen vart igång i tio min.
    .
    Men hoppas att ni löser även den.
    Extra bra om även låttitlar presenteras så som det gjort i många år på fm bilradion om möjligt:)

    Kommer inte kunna kolla av sonosen på en vecka så kikar efter det och hoppas det löst sig tills dess 😀

    Ta hand om er därute

    Mvh Mats
    Mats Eriksson
  • Kommer inte kunna kolla av sonosen på en vecka så kikar efter det och hoppas det löst sig tills dess 😀
    Det kommer det inte att ha gjort. Jag tar det jag skrivit innan i repris:
    Detta är ett annat underliggande problem som vi ska åtgärda framöver. Kanske är detta redan löst för dessa kanaler, som har en nyare streamingteknik än resten av vårt utbud:
    • P2
    • P3 Din Gata
    • P4 Gotland
    • P4 Halland
    • P4 Plus
    • Radioapans knattekanal
    • Sameradion
    • Sveriges Radio Finska
    Denna nya teknik skickar med "metadata" (information om musik och om pågående program) i själva ljudströmmen, men det kanske behövs skruvas på något för att informationen ska visas hos er.

    När alla kanaler har övergått till den tekniken, så kommer vi att se över att informationen visas, men även hur detta sker.
    Att det inte fungerar som önskat överallt just nu, får ni ha överseende med tills vår nya teknik är införd för alla kanaler. Mina kolleger tror att detta kan bli klart sent i vår.

    Ni behöver inte påminna oss om det här problemet, utan kan vara trygga i att vi kommer att skruva till det så bra det går när de tekniska förutsättningarna finns på plats.
    Annika Webbmaster
  • Underbart tack.
    Nu njuter vi av lite vintersol.
    Mvh mats
    Mats Eriksson
  • Hej
    Nu på lördag morgon kl 07.15 är sr appen i sonos s1 tom igen. Så som det var för en vecka sedan....

    Tunein funkar dock.

    Kommer inte kunna kolla av statusläget på ett tag.

    Mvh mats
    Mats Eriksson
  • Appen tom får inte kontakt med SR. Tunein fungerar inte heller. Hoppas på en lösning under dagen Igår fungerade allt OK. Har startat om ipad ingen effekt. Befinner mig i Spanien
    Eva Hertervig
  • Tomt i stugan.... :-(
    Vem har fibblat"? ;-)
    Fredrik
  • Fungerade bra för en vecka sedan men idag på morgonen ( lördag)  får jag ingen kontakt med SR i Sonos appen. ( Sonos2, Android)
    Robert Arvidsson
  • Allt funkade igår (S1)
    Men nu är det helt tomt igen:(
    sven
  • Bara lite ytterligare info.
    Nu startar inte sr alls när man väljer sr appen i Sonos. Man kan alltså varken se rubriker för direkt, beta eller annat.
    sven
  • När ska SR säkerställa att det fungerar i Sonos? SR har ett samhällsansvar och Sonos är en av de största aktörerna på marknaden som de flesta i Sverige har någon form av relation till.

    Har ni anmält detta till PTS och vad säger de?
    Mattias
  • Samma här, startar inget, ser inga kanaler eller någon meny. S1 överallt.
    Greger
  • SR slutade att fungera för en timme sedan. Känns jättetråkigt med alla problem för jag använder Sonos (S2) mest för att lyssna på SR .
    Eeva
  • Funkar nu igen :-)
    Eeva
  • Mittåt, fungerar hos mig igen. Var nog bara en tillfällighet. Vill också passa på och sälla mig till de som lovordat och tackat för SRs support och ihärdighet. Inte helt enkelt med alla platformar, säkerhetssystem och mjukvaruversioner

    Greger

    Greger
  • ...men snälla - anmäla till PTS?
    Kränkt eller?
    Köp en vevradio - FM-bandet fungerar ;-)

    Bra jobbat hela teamet på SR!

    Mvh

    Fredrik
    Fredrik
  • Stort tack till SR-teamet för bra kommunikation och för att Ni löst detta 🙏
    Tomas
  • Nu försvann appen från mitt Sonos s2 🤔 Gick inte att lägga till igen heller.
    Robert Arvidsson
  • Hej!
    Parallellt med det certifikatproblem som endast drabbade lyssnare med S1 har vi haft problem som kommit och gått och som påverkar alla besökare, även den större grupp som har S2. Det felet behöver vi förstås också lösa, och mina kolleger läser era felrapporter.

    För att inte skapa onödig förvirring kring vilka problem som är åtgärdade och vilka som kvarstår, kommer jag att starta lite på ny kula med det fel som kvarstår och yttrar sig i en "tom SR-tjänst" här:
    Sonos: SR:s tjänst är tom

    Samtidigt stänger jag er möjlighet att skriva vidare i tråden om de lösta S1-problemen. Ni och mina kolleger kan fortfarande läsa det som tidigare har skrivits här:
    LÖST: Problem i Sonos S1, 2025

    Felrapporter om de ännu inte lösta problemen tar mina kolleger del av, så ni som redan har skrivit om problemen behöver inte rapportera in detta på nytt.
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.